Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 15.06.2010 Autor: bedna
Čitatelia: 11881 [Vaše stroje - Moja motorka]
Porovnanie MX podvozku RMZ 250 a zmiešaného enduro-cestného podvozku KTM 690 Enduro.
Možno sa niekto zamyslí, že prečo to porovnávam, jedná sa o dve rozdielne mašiny, teda z pohľadu zasväteného. Ale u 90 % ľudí sú to proste obe terénky alebo krosy, a aj sem ich chodí hromada, tak po prečítaní sa možno ľahšie zorientujú. Druhý dôvod je, že teraz počas liečenia chrbtice mám čas špekulovať, tvrdé jazdy nerobím a dnes som si prebehol to isté na KTM a potom aj na RMZ. A tretí dôvod, na nech je to porovnané, však činžiak nespadne.
Cesta pozýva |
Vozil som dnes relatívne hladké zvážnice, aj s hlbokými prasklinami vyplnenými lístím, hocikde kameň, haluz či strom, šikmo či kolmo, včera celý deň lialo, ale už aj jemne ofúklo. Takže niekde šmýkalo a pod lístím bolo úplne mokro. Chodil som aj žľaby, kde bolo od 30 do 50 cm lístia a v tom polená, ktoré nebolo vidieť. To vymyslel kamoš, moc ma to netešilo, nemôžem teraz nejako padať, lebo som neurologický maród. No a teda na čo som prišiel:
Prestávečka |
Predná vidla RMZ žere s prehľadom to, čo KTM rozkope predok tak, že sa z toho dostanem len tak tak. Úplne až neporovnateľné je vstrebanie tvrdých prekážok ako šutre či stromy nad 15 cm priemeru. RMZ o tom nevie ani bez plynu, KTM treba predtým vrknúť a čím hrubšie je poleno, tým na KTM pomalší nájazd, lebo kopačka je to potom strašná. A to som naladil predok aj zadok na 3 z 27, aj kompresiu a aj rebound. Geometria je rozdielna tiež, KTM je dlhšia aspoň pocitovo, na vozíku ani nie, predok je nižší a zadné koleso je ďalej za jazdcom. A ,,detail" KTM je o 60 kg ťažšia.
Jeden z vrcholov |
Toto všetko má výhody aj nevýhody. KTM je stabilná na rovných podkladoch s mäkkými prekážkami aj tvrdými pohyblivými vo vyšších rýchlostiach. Do kopca sa menej stavia, ale pri zaplynovaní jej skôr odpáli zadok, čiže horšie píše stopu podľa priania jazdca. V pasážach, kde treba ísť na plyne s pridvihnutím predku pre tvrdé prekážky a pozdĺžne ryhy vyplnené kamením, lístím a haluzami, a kde treba presne viesť motorku sa rozdiel medzi týmito mašinami totálne zviditeľní. Ďaleký zadok, vyššia váha a brutálny motor vám ľahko odtrhne zadok, keď by ste skôr uvítali dvihnutie predka, zrovnávanie plynom je bezproblémové od 4 tis otáčok vyššie, pod tieto otáčky to chce citlivú prácu aj so spojkou, lebo bez nej je motor na spodku kúsavý, nedynamický. Alebo podradiť, čo nemusí byť vždy možné. Ale hore ide ako krava, medzi 5-7 tis je to strašná fréza, z nového drapáku máte za dve hodiny mrzáka bez hrán a s ryhami.
Motoraj rally 2009 |
RMZ je 250 a aj keď je to MX stroj, ktorý by nemal mať dynamický spodok, tak ona ho má. Ale človek tam nejazdí, lebo tento motor je hodvábny v stredných aj vysokých otáčkach a aj na blate sa to dá dávkovať, spojenie ruka a grip drapáku je tak veľmi dávkovateľné, že to stále obdivujem a strašne sa v tom vyžívam. Aj v lese sa dá vytočiť ,,plný kotel“ aj 4 aj 5 a tá potvorka to stále píše tak ako to ja chcem. V spojení s všetkožerúcou prednou vidlou je aj horské enduro normálna balada. Hodvábny neznamená slabý, znamená dávkovateľný, plynulý a to aj pri ubratí. Ale na tejto motorke uberať netreba. Cez všetko len prebehne. V točkách je to ostré ako japonský meč, ale veľmi čitateľné. Dobrzdenie do zákruty je vzhľadom na 60 kg rozdiel tiež veľmi rozdielné.
O čo sa jedná pri KTM som zistil na hladkých cestných gumách. Motor je neuveriteľne zábavný, núti vás jazdiť nad 5 tis. otáčok, ja ho vrtím až do skoro 8000, skoro podraďujem, pýta sa to na zadné, chce to utrhnúť zadok a v zákrute vám ho dvojka a aj trojka v pohode utrhne. Ak ste to chceli je to zábava a ak nie tak je to problém. Previezť sa pár krát po tej istej trase znamená vidieť pohoršené tváre, lebo motor v točkách krásne buráca, zrýchľovanie je očividné a aj odlepovanie predku od zeme.
Aj v zime sa treba voziť, lepšie ale na hrotoch |
Búre - piesok, duny, tu sú rozdiely obrovské |
Karpatské žľaby |
z Búrú sú múj tata i deda. |
Váha, tlmiče, geometria, elastický a pritom ostrý motor | v lese to dosť reve, vlastne to strašne reve, nemá špz a svetlo, čiže presuny po asfalte na vlastné riziko |
pevný rám, brutálny motor od 5000 ot., špz, svetlo, prestížna značka, stabilita vo vyšších rýchlostiach, použitie i na ceste a to veľmi hravé, dobrá rally motorka, zábavná asfaltová motorka | v príručke píšu, že nie je určená do ťažkého terénu a na závodné použitie. Majú pravdu a teda mínusy sú: tvrdá predná vidla aj zadok, dlhá geometria pre šmykľavý terén, váha (ale na parametre motorky je špičková), kúsavý spodok, v teréne ťažko využiteľný vrch, sprevodovanie skôr cestné (do terénu som menil kolečko z 15 na 13 zubové), fakt až blbo malý rajd |
Zhrnutie: Na ostré zvezenie sú ostré stroje. KTM je výborný univerzál. Možno lepšia je Husqvarna TE610 a úplne určite TE510. Tiež s ŠPZ. Ale dobrá správa je, že aj ostré draky sa dajú dať na čísla a to aj 2T aj 4T od KTM a aj Husky. Môj typ do budúcna, ak sa dám dokopy zdravotne, bude Husqvarna WR300, dvojtaktná enduro, beštia s špz. Univerzály už viac nechcem, lebo do terénu nechodím príležitostne, som tam ako doma, či prší, či je pekne, či som zdravý, či chorý.
Pridané: 15.06.2010 Autor: bedna Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 72810 | Včera: 163748