Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.05.2008 Autor: loobo
Čitatelia: 34190 [Vaše stroje - Moja motorka]
Mojej obľube sa tešia motocykle kategórie naháč a chopper/bobber. Túto skupinu motoriek považujem za klasickú. Veľmi dlho som sa rozhodoval, ktorú kategóriu zvoliť na začiatok.
Čopre, ktoré som mal vytipované si držali cenu, boli to nádherné, no zároveň nedostupné leštenky. Nadobudol som pocit, že jazda čoprom môže byť trošku náročnejšia. Ďalej som mal obavu z ich "dynamiky" a gynekologického posedu. Keďže môj "komín" je zasadený v kopcovitom teréne tak aj z manévrovateľnosti a zdielanému parkovaniu v jednej garáži s osobným autom.
Celé to smerovalo skôr k naháču. Zdalo sa mi, že je to univerzálnejšia motorka. Nechcel som ďalší rok stráviť s nosom nalepeným na monitore, snívať sen o motorke, ktorý začal miznúť v čase. Kto má rodinu, vie, že je dosť obtiažne obhájiť kúpu motorky. Prehodnotil som časovú os svojho bádania, možností a rozhodol som sa kúpiť strednoobjemový naháč. Čo sa týka "ryže", tak predsudky nemám, vojnu prehrali a k naháčom mám kladný vzťah, preto som vyberal hlavne japonské stroje. Aj "priemiový" výrobcovia, ktorých imidž je zvyčajne dva kroky pred ich egom, s obľubou používajú komponenty z "vychádzajúceho slnka":)
Považujem sa za technicky zdatného človeka, preto som zalovil aj v košíku starších motoriek, tie na tom nie sú po technickej stránke najlepšie. Do rozpočtu sa zmestili mašinky: Honda CB900/CB750/CX500/CB500, Kawasaki GT750/ER5, Suzuki 500GS. Dokonca aj jedna pomerne zaujímavá prestavba.
Počas výstavy Motocykel mi zamotali hlavu čínske čopre, no po dezinformáciach importéra nemenovanej značky som túto myšlienku definitívne zavrhol. Po útlme, vytriezvení a blúdení internetom, ako blesk z jasného neba... Klik, tu máš na (!) Kawasaki Zephyr. V čase, keď som vyberal motorku, na Slovensko bol dovoz jazdeniek pod rok 1999 nemožný. Zephyr bol v mierne boľavom stave, ale mne to nevadilo, s tým sa musí počítať. Tušil som, že finančné injekcie budú nutné, najmä tie s portrétom pánov Štefánika a Hlinku. Technický aj optický stav sa od jeho kúpy radikálne zlepšil. Toľko z fázy hľadania motorky.
V 90. rokoch sa nahé motocykle stali opäť populárne. Najmenší Zephyr pred 17 rokmi poriadne zamiešal kartami konkurencie, najmä na nemeckom a anglickom trhu motoriek s výkonom 50 - 60 koní. Stal sa druhým najpredávanejším motocyklom. Ponúkaný bol s rozsiahlou motorizáciou 400, 550, 750 a 1100 cm3. (Model s objemom motora 400 cm3 sa ponúkal len na japonskom trhu.) Konkurenciou Zephyra 550 mohli byť motorky ako Suzuki GS 500 E, Yamaha XJ 600, Honda CB-1 a Suzuki Bandit 400. Zephyr 550 sa vyrábal celkovo 7 rokov od 1991 do 1998. (Verzie B2-1991, B3-1992, B4-1993, B5-1994, B6-B9,1995-98.)
Kawasaki Z1, 900ccm |
Kawasaki Zephyr (B4-1993) je spomienkou na klasické motocykle sedemdesiatych rokov. Je začlenený do skupny motoriek nazvaných ako "Universal japanese motorcycle". (Vysvetlenie na konci článku.) Vizuálne malý Zephyr vychádza zo staršieho motocykla Kawasaki Z1, dvojité tlmiče vzadu, teleskopická vidlica, vzpriamena pozícia jazdca, veľa spoločných prvkov. Z1 bola však motorka s väčším objemom. Motor Zephyra 550 pochádza z motocykla Kawasaki GPZ 550.
Kawasaki GPZ 550 |
V Zephyr-ovi "vyšíva" radový štvorvalcový DOHC motor, chladený vzduchom a vybavený ochladičom oleja. Motor včítane ostatných komponentov je úhľadne osadený do klasického kolískového rámu z ocele. Krútiaci moment 35 Nm dosahuje pri 3500 ot/min. O smäd motora sa stará karburátor KEIHIN CVK30x4. Bežne točím do oblasti 4300 ot/min - čo stačí na mierne dynamickú jazdu. Motor cítiť, no nevibruje na voľnobežné otáčky ani počas jazdy. Ide pekne za plynom, netrhá, ťahá bez zaváhania či šokujúceho záťahu motora vystierajúceho prsty na rukách.
Pravdaže niekedy sa vyskytnú okolnosti, kedy je nutné preraziť hranicu 6000 otáčok. Od nej ťahá ako pekelník... Radosť končí na maxime 10 000 ot/min. K týmto otáčkam sa snažím nepribližovať, veď nie som predsa jogurták:) Motor treba zohrievať, za studena má hlučný a nepravidelný chod, v manuáli som našiel, že na zahrievanie by nemal bežať dlhšie ako 5 minút. Snažím toto pravidlo dodržovať. Niekedy sa musím "hrať" aj zo skrutkou voľnobehu. Vadí mi páčka sýtiča, málokedy drží nastavenú polohu. Po zahriatí tieto negatíva miznú.
Kawasaki Zephyr 550 B4 |
Kto má rád horúce chvíľky a obľubuje tanec na kvaltovačke, toho prevodovka nesklame. Je súčasťou motora, prevody sa "kopú" s radosťou a pocitom istoty. Zephyr sa môže pochváliť šiestimi rýchlostnými prevodmi. Ich odstupňovanie mi vyhovuje. Šiesta rýchlosť má charakter „overdrive" prevodu - dlhší prevod šetriaci palivo, teda aspoň mám z nej taký pocit. Musel som si zvykať na radenie prvého prevodového stupňa, čo nie je len počuť, ale aj cítiť. Ale aspoň viem, že tam je. Trošku mi vadí krátka páka "voliča" prevodov. Jazdecké čižmy "Café Racera" som ťažko ukladal naspäť do botníku - pre „kvaltovačku" sú priširoké, nahradil ich "turistickejší" typ obuvi. Zvuk prevodovky počuť rovnako výrazne ako motor. Hlavne pri prvom a druhom prevode. Pre Zephyr je to charakteristicky zvuk a považujem ho za veľmi príjemný :) Trochu pripomína zvuk šijacieho stroja. Okolitým psom táto zvuková kulisa nespôsobuje až takú radosť ako mne. Učí ich štekať :) Myslím, že aj kvôli zvuku jej veľa ľudí tipuje väčší objem motora než aký v skutočnosti má.
Klasický dizajn |
Pridané: 28.05.2008 Autor: loobo Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 65345 | Včera: 226619