Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 66496 [Testy a predstavenia - Test]
Honda XL 1000 Varadero |
Od príchodu Varadera na tento svet v roku 1999 je tohotročná inovácia asi najočividnejšia. Okrem nových farebných kombinácií (bordová mu pristane!) je tu hlavne opticky odľahčená podsedlová časť (menej plastov - zmizol ťažkopádny výzor), úplne nový zadok a nosič. Sedlo má mierne upravený tvar a nový poťah (vrúbkovaný, kvalitný na dotyk), na pravú stranu pod riadidlá pribudol odkladací priestor (konečne!), pred motorom si našiel svoje miesto hliníkový kryt a jazdca očarí nová prístrojovka (oba budíky majú netradičné ciachovanie a písmo, ale až príliš čudné - na tento typ stroja sa hodí skôr vážna elegancia). Konečne zmizla páčka sytiča (áno, predošlý model mal sytič aj napriek striekačke)! Rukou v ruke so spĺňaním emisných noriem ide aj nárast hmotnosti, v prípade Varadera o nejaké 3 kilečká. Väčšinu spomínaných vecí opíšem bližšie v ďalších odstavcoch.
Nové budíky |
V dnešnej skútrovej dobe je ťahanie Varadera do mesta zbytočným luxusom. Varan v meste síce nezaostáva v ničom, pohodlný posed s dobrým rozhľadom sú garanciou aktívnej bezpečnosti, ale niekomu možno trochu prekáža vysoké sedlo (cca 84 cm, treba sa riadne rozkročiť). V meste si vie motor aj dosť vypýtať (okolo sedem litrov).
Vítanou novinkou je spomínaný odkladací priestor vpravo pod riadidlami. Našťastie je navrhnutý tak, že sa dá zavrieť aj bez kľúča, teda sám sa rozhodneš, či ho budeš používať odomknutý, alebo ho stále zamykať. A ešte lepšie je to, že otvorené veko nezavadzia riadidlám pri otáčaní. Do priestoru sa zmestí asi tak mobil s cigaretami alebo peňaženkou (ale menších rozmerov, akousi žobračenkou). V hornej časti sú západky na odkladanie mincí (napr. na platenie mýtneho v zahraničí).
Zopár drobností sa dá hodiť aj pod sedlo, ale odporúčam tam dať málo používané veci, lebo sedlo sa ťažko zhadzuje a dáva späť. Po rokoch používania to už síce ide ľahšie, ale aj tak to nie je na každodenné používanie.
Už som spomínal v teste minuloročného modelu, že motorické športové dedičstvo po VTR sa vo Varane nezaprie. Motor je bezpochyby jednou z najsilnejších kladných stránok tohto stroja. Nádherne silný záťah kdekoľvek medzi tromi až ôsmimi tisíckami otáčok a ľahučké klopenie do zákrut (vďaka vysokej a úzkej stavbe) musia v každom jazdcovi vyvolať dobrý pocit. Na okruhu či horskom priechode sa Varan nedá zahanbiť - len zase treba dávať pozor na spotrebu pri streľbe (v pohode nad osem) a vlnenie pri silnom brzdení.
Honda XL 1000 Varadero |
Ak hovoríme o neasfaltovom športe, teda nejakom teréne, asi čoskoro nebude o čom hovoriť. Ak by sme nebrali ohľad na cestnejší dizajn (unifikácia výroby - toto zadné svetlo má už niekoľko modelov), zase narazíme na liate kolesá, nevypínateľné ABS a aj o spomínané tri kilá vyššiu hmotnosť. A keď si už fabrika dala prácu s hliníkovým krytom motora, mohla ho potiahnuť až pod olejovú vaňu, lebo takto má iba čisto estetickú funkciu.
Honda XL 1000 Varadero |
Kvôli nej bolo Varadero vyvíjané, takže v tejto oblasti je všetko správne dimenzované. Po bokoch je kopa miesta na akékoľvek kufre (aj veľké hliníkové), zadný plastový nosič si montáž kufra priam pýta. Ten je úplne nový, a žiaľ, nedobre navrhnutý. Starší model mal madlá pre spolujazdca úplne chytiteľné do ruky, tento nový ich má nepriechodné, takže spolujazdec do nich zospodu pichne prsty a hotovo. Ak by mu to náhodou nevadilo, bude to vadiť tebe pri prípadnom uchycovaní batožiny na zadné sedadlo či samotný nosič. Neprestrčíš totiž cez neho gurtne, pri použití pavúka máš málo miest, kam ho zahákneš. Nerozumiem tomuto kroku - nosič zle vyzerá a je menej funkčný. Ale veď miesta tam je dosť, prečo to konštruktéri nedotiahli?
Turistika na Varane je však lahôdkou, ktorá dovolí odpustiť tento malý nedostatok. Zmenilo sa aj predné nastaviteľné plexi. Zdá sa mi, že toto nové odráža prúd vzduchu vyššie nad hlavu. Ďalšou drobnosťou je nový ukazovateľ dojazdu na rezervu. Ten sa zapne pri zasvietení hladného žltého oka a berie údaje z momentálnej spotreby, takže niekedy počet zostávajúcich kilometrov narastie. Dojazd pri 25-litrovej nádrži činí 300 - 350 km (bez 4-litrovej rezervy), čo sa rovná spotrebe 6 - 7 litrov. Pri ľahkej ruke spĺňajúcej predpisy sa vieme dostať aj pod šesť.
Spolujazdec sa môže usmievať, lebo na svete nebehá veľa motoriek, ktoré by boli vzadu pohodlnejšie. Len škoda toho spomínaného zadného nosiča, v ktorom sú integrované madlá. Dizajnérovi by som za to strhol z platu!
Honda XL 1000 Varadero |
Asi najznámejšou chorobou Varadera všetkých ročníkov je benzínová pumpa. Tá dokáže odísť po dvadsiatich alebo osemdesiatich tisícoch kilometrov, prinajlepšom vydrží bez poruchy. Cena novej je približne 7 500 Sk, ale výhodnejšou investíciou je prerobenie na bezkontakt. V prípade poruchy pumpy stačí prepojiť benzínové hadice a stroj ide ďalej pod podmienkou, že hladina benzínu v nádrži je vyššie než karburátory. Rovnakú pumpu používa Africa Twin minimálne od roku 1993, preto je podivuhodné, že Honda dodnes túto chybu neodstránila.
Nepeknou vráskou je aj bočný stojan. V roku 2003 ho síce inovovali, ale úspech je len čiastočný. Ide o to, že pri plnom naložení (tri plné kufre) má motorka na bočáku tendenciu buď sa narovnávať, alebo prevaliť cez neho. Záleží aj od sklonu povrchu pod motorkou - jazdec tak niekedy chvíľu hľadá voľné miesto na opretie. Chcelo by to dlhší bočák s plytkejším sklonom.
Tak tu je konkurencia silná. O 155 000 Sk drahšie BMW R 1200 GS rovno preskočím, pretože priame porovnanie s Varaderom si môžeš prečítať na ďalšej strane. Veľký vietor v tejto triede narobil príchod veľkého V-Stroma, lebo si držal prijateľne nízku cenu a aj dnes stojí o 55 tácov menej než Varan. Aj Strom má však svoje muchy, oproti Varaderu je dosť tuhý a citeľne lenivejší, ale žerie menej. Potom je to truchu exotická, športovejšia, ľahšia ale drahšia desmodromická Multistrada alebo Aprilia Caponord, tiež made in Italy. Caponord má každopádne k Varanu bližšie než Ducati, ale tiež je drahší. Pre vyznavačov off-roadu je tu v tejto triede jediná motorka s 21-palcovým kolesom vpredu, KTM 990 Adventure, ktorej cena sa stále drží dosť privysoko.
Nuž a ostáva nám nový, tiež čisto asfaltový trojvalcový Triumph Tiger. U nás nemá oficiálne zastúpenie, ale bez ohľadu na to je oveľa športovejšie ladený než doteraz spomínané stroje (resp. podobne ako Ducati). A komu by to všetko bolo málo exotické, aj Benelli ponúka jednu zaujímavú novinku s názvom Tre-K, verzia Amazonas. Tá má tiež tri valce a v sérii ide na štupľových gumách a vypletaných Exceloch. Tomu však bude asi odpovedať aj cena.
Varadero je kus dobre postavenej motorky. Za osem rokov svojej existencie postupne vychytal väčšinu svojich chýb a vyprofiloval sa čisto na asfalt - to je dnes taký trend. Je príjemné, že za ten čas podstatne klesla jeho cena, ktorá sa dnes ustálila na 349 900 korunách (za ABS vyhodíš o 40 litrov viac). Za to máš motorku, ktorá ťa vezme aj na cestu okolo sveta (ale radšej cez civilizovanejšie krajiny), ktorá ťa motoricky neomrzí a bude ti spoľahlivo slúžiť tak, ako je to u nej preverené časom. Dizajn je príliš subjektívny na to, aby som ho hodnotil všeobecne, takže na otázku sympatie či apatie si musí každý odpovedať sám (odporúčam robiť to až pri osobnom stretnutí s touto novinkou).
motor, záťah v stredných otáčkach, brzdy, pohodlie | hmotnosť, zadný nosič, chýbajúci hlavný stojan, nevypínateľné ABS |
Varadero je motorka, ktorú som vždy považoval za veľmi vydarenú, ale... Vždy tu bolo to ale. Najprv som jej nemohol odpustiť brutálnu spotrebu, čo viac menej poriešila prvá inovácia v podobe vstrekovania a šesťstupňovej prevodovky. Potom to bola mohutnosť a prílišná oplastovanosť. Toto je ale relatívne. Ak sa na to pozrieme očami asfaltového turistu, Varan vďaka svojim kapotám poskytuje asi najlepšiu ochranu pred vplyvmi počasia v triede.
Varadero svojho času založilo novú triedu veľkých cestovných endúr, ktoré sa dodnes tešia veľkej popularite. Už prvý model bol však navrhnutý len na asfalt. Podvozok s malými zdvihmi, liate kolesá, hmotnosť, vysoké ťažisko a množstvo plastov definitívne vylúčili túto motorku z náročnejšieho terénu.
Poďme ale k novému modelu. Motoricky ma prekvapil. Predošlým ročníkom som vytýkal aj motor, ktorý nepopieral svoj pôvod zo športovej VTR a pod 3000 ot. odmietal spolupracovať. Nový motor je preladený a zvláda lepšie jazdu aj v nižších otáčkach. Tomu prispôsobili aj sprevodovanie, čo ja hodnotím veľmi kladne. Červené pole otáčkomera zostalo až na úrovni 9000 ot., čo dáva Varaderu slušný pracovný rozsah a veľmi dobrú športovú dynamiku.
Z ďalších zmien kladne hodnotím miernu úpravu plastov a vizuálne zoštíhlenie motorky. Priaznivci Varadera dlho čakali aj na hliníkový chránič motora. Žiaľ, moje nadšenie skončilo, keď som zistil, že vôbec nechráni spodok motora - olejovú vaňu. Pravdepodobne inžinieri tak ako v iných detailoch nepočítajú s jazdou Varadera v teréne. Nepoteší ani fakt, že hlavný stojan nie je v sériovej výbave, hlavne keď na pohon motorky slúži reťaz. Každý turista by ho určite ocenil.
Varadero je vydarený stroj. Čo sa týka cestovania, tak v oblasti pohodlia a ochrany jazdca a spolujazdca je asi tým najlepším v triede. Motor je taktiež veľmi vydarený a poskytuje Varaderu vynikajúci športový charakter, aj keď s mierne vyššou spotrebou oproti konkurencii. Kritiku si Varan zaslúži v detailoch a hlavne v oblasti jazdy mimo spevnených ciest. Určite je to viac cestovný stroj ako enduro. Ak ťa to do terénu neťahá, nemôžeš z Varaderom stúpiť vedľa.
motor (posun oproti predchádzajúcim modelom), pohodlie a ochrana pred vplyvmi počasia | spotreba, chýbajúci hlavný stojan, hmotnosť (vysoké ťažisko), asfaltovo orientované |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | XL 1000V Varadero | XL 1000V Varadero |
Rok: | 1999 | 2007 |
Kategória: | Enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 996 ccm | 996 ccm |
Max. výkon: | 95.4 k (70.1 kW) / 8000 ot. | 94.4 k (69.4 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / 6000 ot. | 98 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 9.8:1 | 9.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 98.0 x 66.0 mm | 98.0 x 66.0 mm |
Palivový system: | karburátor(y) | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 155 mm | 155 mm |
Zdvih vzadu: | 145 mm | 145 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 296 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 110/80-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 | 150/70-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 225 kg | 238 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 260 kg | 275 kg |
Výška sedla: | 845 mm | 838 mm |
Šírka: | 925 mm | |
Objem nádrže: | 25 l | 25 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 204 km/h | 210 km/h |
Spotreba paliva: | 7.5 l/100km | 6.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 250 km | cca 288 km |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena: (2.7.2007) 349 900 Sk (ABS + 40 000 Sk) |
Pridané: 02.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 162473 | Včera: 190396