Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.04.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 20266 [Testy a predstavenia - Test]
Po desiatich úspešných rokoch GS strednej triedy bavorská značka prináša úplne nové stroje, poháňané novým motorom z vlastnej dielne, v novom ráme, so sviežim dizajnom a voliteľnou výbavou zo segmentu prémiových modelov.
Text: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg)
Foto a video: BMW.press a Tomáš Hajduch - Awia
Napriek tomu, že ich príchod prišiel pomerne potichu a bez veľkého rozruchu, ide o úplnú prestavbu cestovných endúr strednej triedy od bavorskej značky. Od predstavenia dvojvalcových F GS v roku 2007 to bol pre BMW úspešný príbeh. Aj preto sa pustili do stavby úplne novej motorky vo vlastnej réžii, a to vrátane motora. Na pohon nových bikov už viac neslúži motor Rotax.
Najviac času z celkového vývoja zabral návrh novej pohonnej jednotky, ktorý kompletne prebiehal v Nemecku. Nový radový dvojvalec má zdvihový objem 853 ccm, dva vyvažovacie hriadele, zapaľovací interval 270/450 stupňov a pohon reťaze teraz na opačnej strane. Produkuje výkon 57 kW (77 k) pri 7500 ot. v F750 a 70 kW (95 k) pri 8250 ot. v športovejšej F 850 GS. Súčasťou motora je antihop spojka a manuálna 6-stupňová prevodovka. Pohon je na ľavej strane, čo znamená aj presun výfuku na praktickejšiu pravú stranu.
V dnešnej dobe nemôže chýbať ani elektronika. V sérii sú jazdné režimy (Road a Rain), ABS a ASC. Za príplatok sú dostupné režimy Pro, čo obsahuje: režimy Dynamic, Enduro a Enduro Pro (na F850) ďalej dynamická trakčná kontrola DTC a náklonové ABS Pro. ABS Pro obsahuje aj dynamické brzdové svetlo, ktoré pri prudkých brzdných manévroch varuje jazdcov za vami blikaním brzdového svetla. Navyše, ak jazdec núdzovo zastaví, rozblikajú sa aj výstražné smerovky.
Svetlomet v sérii je LED, avšak za príplatok je denné LED svietenie DRL. Ďalšou voliteľnou „hračkou“ je plne farebná prístrojovka s modulom Connectivity, ktorá sa dokáže spojiť s mobilom, komunikátorom v prilbe, zobrazovať navigačné pokyny, prehrávať hudbu či telefonovať.
Úplnou novinkou v segmente je voliteľný systém volania pomoci v núdzi, tzv. eCall. Je to malá jednotka intergovaná na pravej strane riadidiel, ktorá obsahuje SOS tlačidlo, mikrofón aj reproduktor. V prípade ťažkej nehody systém automaticky aktivuje záchranné zložky a odosiela polohu nehody. Pri menších nehodách sa cez systém „telefonuje“, alebo je možné tlačidlom privolať pomoc aj inému účastníkovi nehody.
Úplne nový je aj pevný rúrkový rám, ktorý vytvára úplne novú geometriu a obklopuje úplne presne nový motor. Palivová nádrž sa teraz presunula znovu na klasické miesto nad motor, pre lepšie rozloženie hmotnosti stroja. Okrem toho to prinieslo možnosť vytvoriť naozaj štíhlu zadnú časť a pod sedlo umiestniť aj odkladací priestor.
V BMW pracovali aj na tom, aby sa na motorkách cítili dobre aj jazdci nižšieho vzrastu alebo ženy. 750-tka má štandardnú výšku sedla 815 a 850 má sedlo nižšie ako predchodca o 20 mm na terajších 860 mm. Obe motorky však majú možnosť zníženia + nižšieho voliteľného sedla, čím sa dostanete na minimálne hodnoty 770, resp. 815 mm.
Zmenami prešiel aj podvozok. Vpredu je to buď klasická 41-mm vidlica so zdvihom 151 mm na 750-tke, alebo USD vidlica 43-mm so zdvihom 204 mm pre offroadovejšie zameranú 850-tku. V oboch prípadoch je predná vidlica nenastaviteľná. Vzadu nájdeme hliníkovú kyvnú vidlicu a centrálny tlmič s nastaviteľným predpätím a útlmom, zdvih 177 pre 750 a 219 mm pre 850-tku. Dozadu je možnosť namontovať za príplatok elektronické pruženie Dynamic ESA.
Zameraniu strojov korešpondujú aj použité kolesá. Civilnejšia 750-tka jazdí na cestnejších kolesách z ľahkých zliatin 110/80 R19 vpredu a 150/70 R17 vzadu. Offroad zameraná 850 stojí na enduráckych vypletaných kolesách 90/90 21 vpredu a 150/70 R17 vzadu, ktoré sú po novom bezdušovej konštrukcie.
Ako je u BMW zvykom, oba modely majú širokú škálu doplnkov, ktoré umožňujú si aj do biku strednej triedy dať výbavu z prémiových strojov. Možností je naozaj veľa, na čo najlepšie poslúži konfigurátor. Kompletný zoznam doplnkov nájdeš v závere testu.
Mňa ako dobrodruha, cestovateľa, ale aj milovníka offroadu na veľkých endurách pochopiteľne láka viac F850 GS. Predchádzajúca generácia bola hodne obľúbená, prišla v správny čas a ponúkla ľahšiu alternatívu k veľkému GS. Mnoho ľudí v jej sedle precestovalo svet. Mne však nikdy nesadla do ruky pri jazde v teréne po stránke ergonómie, a aj preto si ju veľa ľudí upravovalo. Slabinou bola aj predná vidla, ktorá v teréne nestíhala. Aj preto som očakával pri novinke nastaviteľnú vidlicu, čo sa nepotvrdilo. Aj keď viem, že väčšina ľudí podvozok nenastavuje, pretože to nevie, je to tak trochu škoda, už len z toho pohľadu, že každý konkurent to má.
Prvé stretnutie s novou F850 je naozaj prívetivé. Usadám do nízkeho sedla nohami bez problémov na zemi, a to mi ešte núkajú znížené sedlá. Inak sedlo nie je výškovo nastaviteľné – má len jednu polohu. Riadidlá sú široké a padnú do ruky presne, ovládače známe BMW a poruke. Plexi nízke ako mala v sérii aj stará. Tu asi turista bude dokupovať. Po stlačení štartéra sa prebúdza nový motor – má fakt zaujímavý zvukový prejav a takmer neciteľné vibrácie. Po pridaní je motor pekne hladný po otáčkach. To už radíme jedna a vyrážame.
Po rozbehu som si stopercentne istý, že sedlám úplne iný stroj. BMW si proste ide svojou cestou a má vlastnú predstavu ako ma Gelände Strasse (GS) vyzerať. Ako vyvážený mix cesťáka, turistu na dlhé vzdialenosti, pohodlia, a to všetko v kombinácii s schopnosťami v teréne. Nové GS mi príde na pocit ako o číslo menšia motorka, posedom, nízko umiestnenou prístrojovkou a nízkym plexi, ale hlavne ľahkým ovládaním. Mám pocit akoby som sedlal nejaký jednovalec, avšak uchu príjemný zvuk, ktorý vychádza z výfuku, dáva jasne najavo, že tu bijú dva piesty.
Keď sme pri motore, ten má priam ideálny mix krútiaku a výkonu tesne pod hranicou číslice 100. 70 kW je zvolených určite aj kvôli legislatíve, pretože sa z neho dá ľahko spraviť škrtená verzia pre vodičák A2 (35 kW). Nové GS má športový prejav, motor sa veľmi ľahko a ochotne vytáča do otáčok. Jeho charakter je odlišný od napr. Africa Twin, ktorá je taký bublák – bavorák je proste športovejší. Napriek tomu nový motor nemá žiadny problém jazdiť aj v nízkych otáčkach bez veľkých protestov. Najlepšie však je, keď ho držíš okolo 6 000 ot. a máš tak poruke tú správnu porciu výkonu na športovú jazdu až po obmedzovač. Jazdné režimy som poprepínal len raz, aby som zistil či sú tam :-). V režimoch Road a Dynamic je reakcia na plyn pomerne ostrá, čo je pre niekoho fajn a niekto iný to nazve „ucukaným plynom.“ Režimy sa prepínajú pomerne ľahko, vlastným big tlačidlom Mode pri pravej rukoväti. Zvyšok jazdy už trávim v režime Dynamic.
Podvozok má zdvihy 204 a 219 mm. Tu ma prekvapuje menší zdvih vpredu. Na ceste však podvozku naozaj nie je čo vytknúť. Už som spomínal nenastaviteľnú prednú USD vidlicu, no na druhej strane musím pochváliť jej naladenie. Nepríde mi vôbec mäkká alebo neistá a naozaj dobre aj “žerie“ nerovnosti na ceste. Tu treba povedať, že sme jazdili sólo a bez batožiny. Toto GS má enduro kolesá, a tak predná 21-tka by mala byť na ceste trochu menej agilná, ale ja vôbec nemám ten dojem. Motorka sa ľahúčko preklápa zo zákruty do zákruty, často až s pocitom o číslo menšej motorky. Brzdy sú overené Brembáče – nie sú to síce radiálky, ako je dnes takpovediac „módou“, no treba povedať, že tieto strmene sú rokmi overené. Vpredu dva kotúče a dvojpiestiky, vzadu jeden kotúč nemajú problém si poradiť so spomalením GS. Systém ABS je v sérii, no za príplatok je aj ABS Pro, ktoré rozoznáva aj náklony motorky a reaguje na ne. ABS je už tradične dobré, zbytočne vám do toho nekecá keď to nie je potrebné, ale vždy je tam. Funguje dobre aj v teréne, ale o tom v ďalšej kapitole.
Nedá mi ešte nespomenúť quickshifter – teda doplnkové rýchloradenie. Skvelá vec, super naladená na tento stroj. Radenie bez spojky pod plným plynom je vec návyková. Asi to nie je nutné a možno ani lákavé pre každého jazdca, ja som si to však veľmi užil. Pre mňa jeden z top doplnkov posledných rokov a je fajn, že si ho môžeš nahodiť i na F850GS.
No a potom je tu ďalšia doplnková vec a to nová farebná prístrojovka. Je identická ako na R1200GS, a musím povedať, že je asi jedna z najlepších aké som videl. Čitateľnosť je skvelá za každého počasia. Tiež sa mi páči je rozmer 6,5 palca, nepôsobí ako tablet, ale nie je ani malá. Pristrojovka dáva jazdcovi mnoho informácii o stroji, tlak v pneumatikách, denné počítadla atď. Okrem toho má možnosti spárovania s mobilom, prilbou a aj zobrazovania navigačných pokynov. Toto všetko však popíšem detailne nižšie v článku (sekcia o F750GS).
Pokračovanie článku na ďalších stranách: F850GS offroad, F750GS, BMW Connectivity, Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 18.04.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 138655 | Včera: 183958