Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.10.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 21167 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Už minulý týždeň sme informovali o tom, že tento víkend sa uskutoční akcia vhodná pre pacientov s diagnózou bahnomilstvo.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Off-road modely 2008 | Nasledujúci
A keďže na západe Slovenska pršalo takmer celý týždeň bez prestávky, na motokrosovej trati v Šenkviciach, kde sa táto akcia odohráva, nebol ani kúsok suchej zeme. Teplota sa motala okolo desiatich stupňov, fúkal studený vietor, ale nepršalo. Honda Slovakia na nás vybalila čerstvé novinky radu CRF - všetky z nich boli typu R, teda bez éčka (elektrického štartéra), konkrétne kubatúry 450, 250 a 150.
Pripravené CRF. Zľava 150 R, 2 x 250 R, 2 x 450 R |
Už ráno po príchode na trať je mi jasné, že dnes to bude náročné. Na zoznamovačku si beriem CRF 250. Prvé kolo v kľudnom tempe, len zisťujem, kde aké prekvapenia na trati na jazdca číhajú. A nebolo ich málo. Po týždni daždivého počasia je povrch trate pokrytý vrstvou panenského blatíčka, ktoré pekelne kĺže. Trať má vyjazdenú len úzku stopu po trojici motokrosárov (Tomáš Šimko, Tomáš Pleško a Filip Klamo), ktorí v úvode predviedli, ako sa to robí. Ďalšie kolá už trochu zrýchľujem a prišlo aj na prvé menšie skoky. CRF-ka mi sadla do ruky. Prichádzaju prvé krízovky a ja sa len divím, že som to vždy ustál. Neviem reálne posúdiť, či to bolo vďaka novému tlmiču riadenia, ale pravda je taká, že keď som ju zaparkoval, bol som spotený ako myš, zadychčaný, no ruky má neboleli ako obvykle. Tiež vzhľadom na to, že predné koleso neustále zaborené v blate nemalo skoro žiadnu trakciu, tak som jazdu absolvoval relatívne v pohode. 250-tku som vrátil, ale vedel som, že ju dnes ešte skúsim.
Awia na CRF 250 |
Pred 450-tkou som mal riadny rešpekt, ale po zoznamovačke na štvrťlitri som si na ňu trúfal. Na moje prekvapenie som nijako extrémne nespozoroval nárast hmotnosti oproti 250. Veď je to iba o 7,8 kg viac. Čo som však hneď spozoroval, bol nárast výkonu. 450 má širší rozsah otáčok a vytiahne jazdca z problémov aj na vyšších prevodových stupňoch. Čistá radosť bola hlavne vo výjazdoch, kde som to prášil plný kotol hlava-nehlava. Podvozkovo mi pripadali obe rovnocenné. Asi bude niečo pravdy na tom skrátení rázvoru a zmenšení predsadenia prednej vidlice, pretože ostré zákruty ktoré mi inak robia dosť problémy, sa mi na tomto náročnom podklade darilo vyberať vcelku slušne a pre mňa s prekvapujúcou ľahkosťou. Práve nový progresívny tlmič riadenia umožnil takto zmeniť geometriu, ktorá je lepšia na ostré zákruty a tlmič sa stará o stabilizáciu stroja vo vyšších rýchlostiach. Trať sa zlepšovala kolo od kola a ja som si to neskutočne užíval. Problémy mi narobila hlavne jedna ostrá rozbahnená zákruta, kde ma zadok obehol a aj keď som nespadol, motor mi zdochol. Nakopnúť teplú CRF nie až také ľahké, hlavne stojac v blate takmer po horný okraj čižmy, ktorá potom váži aspoň tonu. Nakoniec sa to ale podarilo. Zvyšok jazdy už bez problémov, išiel som stále rýchlejšie. Parkujem fyzicky relatívne v pohode. Buď tie moto tak neunavujú, alebo mi nabehla kondička... :-)
Ukážka progresívneho tlmiča riadenia HPSD |
Vravel som, že jej to dnes ešte natrem. Trať sa dosť rozjazdila a ja som sa rozohrial. Jazda o porovnanie lepšia ako ta prvá. Musím povedať, že ma to neskutočne chytilo. Hneď spoznávam rozdiely medzi 250 a 450. 250-tku začínam žmýkať a k slovu sa dostávaju aj vyššie rýchlostné stupne. To sa mi však hneď vypomstilo, keď som riskol výjazd na trojke a to už 250 nezvládla. Ostal som stáť, no na moje prekvapenie som sa ešte aj do kopca rozbehol. Moje stále rýchlejšie tempo sa muselo nejako prejaviť a čoskoro sa už váľam na zemi. Horšie už bolo CRF-ku nakopnúť. Nakoniec som musel počkať na pomoc, servisáka, ktorý nemal vôbec problém. Všetky mašiny som nakopával bez problémov okrem tejto 250-tky, ktorá mi nechcela chytiť ani v depe.
Awia na CRF 250 |
Už sa mi zdalo aj podozrivé, prečo lietam po trati sám, ale sily stále boli. Bol to zas jeden z tých dní, keď má musia z motorky vyhnať a tentoraz to spravili modrou vlajkou. Až pohlaď na hodiny ukázal, že som jazdil naozaj dlho. Pri oboch motorkách ešte spomeniem prevodovku. Pri týchto strojoch nebýva pravidlom, že zaradiť neutrál je tak jednoduché. Obe CRF tento problém nemajú, či už za jazdy alebo keď motorka stojí. Aj keď sám neviem, či je to dobrá vlastnosť, keďže som tam párkrát kopol práve neutrál pri podradení do jednotky.
podvozok ako celok s tlmičom riadenia HPSD, priebeh výkonu, hmotnosť | problém nakopnúť za tepla (pre mňa) |
Na záver sme ešte krátko vyspovedali profi jazdcov motokrosu, aby vám povedali niečo o testovaných motorkách. Žiaľ, Filip nám niekam zmizol, a tak jeho názor na CRF 150 R sa nedozvieme.
Tomáš Šimko na CRF 250 |
Ako hodnotíš trať a podmienky na testovaciu jazdu?
Trať je veľmi dobrá, je veľmi dobre pripravená, musím pochváliť Šenkvičanov, že ju dobre pripravili, aj keď je trošku namáhavá, že je trochu blato. Jazdí sa mi ale dobre.
Povedz nám niečo o 250-tke.
Tak 250 ma strašne prekvapila, lebo je výkonovo aj podvozkovo veľmi dobrá už v sériovom stave. Veľmi som spokojný aj s novým tlmičom riadenia, ktorý odvádza skvelú prácu.
Čiže pozitívne hodnotenie, mohol by si ju porovnať s tvojou aktuálnou motorkou?
Posledné tri roky som jazdil Yamahu 250 štvortakt a je to sto a jeden oproti Honde.
Takže 250 dostala samu chválu, čo 450?
Musím povedať, že na 450 som sa vozil dnes prvýkrát v živote, doteraz som nemal možnosť to skúsiť. Som prekvapený ako to ide. Motorka veľmi dobre zatáča, podvozok skvelý, ako na 250, a ten výkon - veľmi dobre.
A čo hmotnostný handicap 450?
Ani som to veľmi nespozoroval, lebo ten výkon to vytiahne, to je jedno koľko má kíl.
Takže budúcu sezónu budeš jazdiť na Honde?
Áno, budúcu sezónu budem jazdiť na Honde CRF 250 pod tímom Forman MX team.
Vďaka za rozhovor, nech sa ti darí.
Ako hodnotíš trať a podmienky na testovaciu jazdu?
Trať je trochu blatistá, ale celkom dobre sa dalo jazdiť. Niektoré úseky boli trochu viac mokré, niektoré boli celkom optimálne. Takže dalo sa vyskúšať aj na mokrej trati aj na takej polosuchej. Bolo to celkom dobré.
Pre teba v pohode, čo však menej skusení jazdci?
No nie je to také jednoduché ako to vyzerá, pre bežných ľudí je trať teraz dosť náročná.
Ty si skúšal aj 450. Povedz nám niečo o nej, prípadne ju porovnaj s tvojou motorkou.
Mal som začiatkom roka 2007 CRF 450. Myslím si, že ten tlmič riadenia je veľmi dobrá vec. Je to dosť cítiť, hlavne na takých rozbitých úsekoch, na tých zjazdoch a trošku dali aj do toho výkonu niečo, takže motorka je celkom príjemná čo sa týka aj posedu aj jazdných vlastností. Myslím, že to je zatiaľ kráľ v motokrosových motorkách.
Budeš teda budúcu sezónu sedlať Hondu?
Nie je to ešte rozhodnuté, ale najradšej by som chcel Hondu, uvidíme ako budu finančné prostriedky na ďalšiu sezónu.
Vďaka za rozhovor, nech sa ti darí.
Ako sme už spomínali v tomto článku, akcia dnes (sobota 27. 10.) trvá až do 17.00, takže dovtedy máš šancu pozrieť si tieto novinky naživo, prípadne sa na nich aj odviezť. Viac informácií je na tejto stránke.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Honda | Honda | Honda |
Model: | CRF 150 R | CRF 250 R | CRF 450 R |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Cross | Cross | Cross |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 149 ccm | 249 ccm | 449 ccm |
Max. výkon: | 22.58 k (16.60 kW) / 12500 ot. | 43.5 k (32.0 kW) / 11000 ot. | 51.4 k (37.8 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 13 Nm / 10000 ot. | 29.3 Nm / 8500 ot. | 46.9 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.7: 1 | 13.1: 1 | 12: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 66 x 43.7 mm | 78 x 52.2 mm | 96 x 62.1 mm |
Palivový system: | karburátor Keihin | karburátor Keihin | karburátor Keihin |
Rozvod: | OHC (4V) | OHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 275 mm | 315 mm | 315 mm |
Zdvih vzadu: | 273 mm | 313 mm | 320 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vpredu: | 70/100 17 (40M) | 80/100-21 51M | 80/100 21 (51M) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 190 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 90/100 14 (49M) | 100/90-19 57M | 110/90 19 (62M) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 75 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 80.3 kg | 101.2 kg | 109 kg |
Výška sedla: | 832 mm | 965 mm | 955 mm |
Rázvor: | 1260 mm | 1477 mm | 1477 mm |
Dĺžka: | 1832 mm | 2170 mm | 2189 mm |
Šírka: | 770 mm | 827 mm | 825 mm |
Výška: | 1133 mm | 1277 mm | 1283 mm |
Svetlá výška: | 301 mm | 362 mm | 340 mm |
Objem nádrže: | 4.3 l | 7.3 l | 7.2 l |
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena: 169 900 Sk (26.10.2007) | Cena: 225 000 Sk (26.10.2007) | Cena: 239 000 Sk (26.10.2007) |
Text: Tomáš Hajduch - Awia, foto: cacao
Pridané: 26.10.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Off-road modely 2008 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 88841 | Včera: 185869