Opäť nastal čas na pravidelnú zdravotnú prehliadku tvojho miláčika. Možno niečo horšie – ochorel ti, alebo sa dokonca zranil. Máš niekoľko možností, ako sa o neho postarať: Samoliečiteľstvo, miestny šaman, alebo nemocnica. Ak si sa rozhodol pre tretiu možnosť, tak sa ti pokúsim poradiť ako postupovať, aby si po odchode z „nemocnice“ mal úsmev na tvári aj bez Cosmodisku.
- Už pred príchodom do servisu si napíš bod po bode zoznam všetkých prác, ktoré budeš žiadať na motorke vykonať.
- Priprav si aj zoznam náhradných dielov, náplní a doplnkov, ktoré chceš vymeniť, alebo doplniť. Ten sa samozrejme môže po konzultácii so servisom rozšíriť, alebo zredukovať.
- Žiaden servis nepracuje rád s dielmi, náplňami alebo doplnkami, ktoré si prinesieš sám. Je to preto, lebo nemusí dôverovať ich kvalite, má zmluvne viazaných určitých dodávateľov, alebo nemá skúsenosti s manipuláciou s nimi. Niekedy dokonca servis na takýto materiál neposkytuje záruku.
- V prípade že opravu, respektívne údržbu nie je nutné vykonať ihneď, tak sa radšej objednaj s tým, aby servis materiál, ktorý nemá bežne na sklade pre teba dopredu pripravil. Počítaj s tým, že servis bude požadovať určitú záruku, že si tovar (nepatrí sem bežný univerzálny sortiment) vyzdvihneš. Býva to spravidla zloženie zálohy vo výške 50% ceny materiálu.
- V prípade bežnej – rutinnej údržby sa informuj a žiadaj vypísať do zákazkového listu cenu práce za jednotlivé úkony. Ak nie je možné závadu vopred identifikovať, dohodni sa na dielčej sume za identifikáciu a až potom si dohodnite ďalší postup a výšku sumy za opravu. Skúsený mechanik ťa síce pri bežnej poruche vie informovať o nákladoch, ale prekvapenie, ktoré sa týka rozsahu poruchy sa nedá vždy vylúčiť... To platí najmä pri poruchách elektriky, alebo elektroniky.
- Takto isto postupuj aj pri jednotlivých materiálových položkách. Mechanik ti poradí aj to, či originálna súčiastka nie je nahraditeľná kópiou, alebo použitou súčiastkou. Toto ale zväčša neplatí pre značkové servisy.
- Ak ide o poškodenie motocykla haváriou, nesprávnou údržbou, alebo nevhodným náhradným dielom, vždy o tom pravdivo servis informuj. Takmer vždy to aj tak zistia, len keď sa k pravde dopracujú rôznymi krivoľakými cestičkami, stojí ťa to vždy peniaze navyše.
- Pri samotnom uzatváraní objednávky je dobré, čo najpodrobnejšie vypísať zákazkový list, aby neskôr nevznikli spory o objednanom rozsahu prác, alebo ešte horšie – o cene.
- Odporúčam ti požiadať servis aj o skúšobnú jazdu, pri ktorej sa skúsený mechanik môže presvedčiť o kvalite svojej práce, alebo aj identifikovať iné závady.
- Ak servisu 100%-ne nedôveruješ (a poznáš to: never ani vlastnému bratovi) tak požiadaj – tiež písomne o vrátenie tvojich vymenených dielov.
- Počas opravy sa pravidelne informuj o jej priebehu. Jednak ju môžeš ovplyvňovať k svojej spokojnosti, jednak nie je na škodu občas sa pripomenúť (otravného zákazníka chce mať každý servis čo najskôr z krku), aby tvoja motorka nezapadla prachom.
- Pri preberaní motocykla – určite nie neskôr, si podľa zákazkového listu dôkladne prekontroluj všetky práce, ktoré si si v ňom objednal.
- Každú nejasnosť, ešte raz: každú nejasnosť, opakujem: KAŽDÚ NEJASNOSŤ si nechaj vysvetliť na mieste. Keď raz odídeš a reklamovať budeš po niekoľkých týždňoch alebo stovkách kilometrov, tak sa môže stať, že ani pri najlepšej vôli oboch strán, sa nedopracujete k rozumnej dohode!
- V rámci svojich možností a schopností si vykonaj vlastnú skúšobnú jazdu. Aj rozličné extrémne situácie, v ktorých sa nedostatky prejavia najlepšie. Ale prosím ťa vyber si väčší priestor bez premávky a pekelne sa pri tom sústreď.
- PENIAZE: Uvedom si že sumu, ktorú si si so servisom vopred dohodol, budeš musieť akceptovať. Aj keď ti ktosi-čosi narozpráva, že bola privysoká. Veď po boji je každý kaprál generálom. Čo ale urob určite, dohodni si sumu, ktorá sa nesmie prekročiť! Ak sa tak stane - a to sa môže stať, keď v servise zistia že závada je rozsiahlejšia, ako sa dalo predpokladať, vyhraď si urýchlené informovanie o tejto skutočnosti a nutnosť tvojho súhlasu!
- Rýchlosť opravy: Uvedom si, že motorkovanie je sezónna záležitosť a že teraz, na konci sezóny ti motorku opravia bez časového stresu, čiže možno aj kvalitnejšie a lacnejšie, ako na začiatku sezóny, keď je pred každým servisom dlhý rad nedočkavých motorkárov, ochotných zaplatiť akúkoľvek sumu, len aby už mohli jazdiť!!!
A na záver:
Tým, že niekomu vynadáš do podvodníkov, zlodejov, alebo babrákov, si síce schladíš záhu, ale svoj problém určite nevyriešiš. Každý jeden rozumný servis má záujem sa so svojimi zákazníkmi rozumne dohodnúť. To je samozrejme veľmi jednoduché, pokiaľ nevznikol žiaden spor. Ale ak áno, treba na jednej aj na druhej strane zachovať chladnú hlavu (čo je občas neprekonateľný problém) a v pokoji navrhnúť rozumné spôsoby riešenia.
Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYLOVÝCH NOVINÁCH