Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (37)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test motoalarmu Scorpio SR-i500 SE – skúsenosti a záver

 Zdieľať

Pridané: 10.11.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 18212 [Testy a predstavenia - Doplnky]

Koncom augusta sme začali testovať tri alarmy, ktoré nám poskytla spoločnosť Bike Security. Odvtedy sme mali dosť času na preverenie ich fungovania v praxi, prišiel čas odovzdať svoje skúsenosti.

Ako prvý bol vtedy namontovaný alarm Scorpio SR-i500 SE do mojej Hondy Varadero. Krátko nato nasledovala montáž dvojcestného PitBull Johny 686 a jednocestného PitBull Bobby 686 do skútrov Honda Lead a Honda Silver Wing. O skúsenostiach ich používateľov sa dočítate v ďalšom článku.

Opis

Scorpio SR-i500 sa vyrába v troch verziách, ktoré sa odlišujú výbavou a cenou. Testovaná verzia SE stojí 11 399 Sk a v porovnaní so základom má naviac blokovač. O šesť stoviek drahšia verzia SW má vodotesný ovládač/pager, ale nemá blokovač. Scorpio proti zlodejom bojuje týmito zariadeniami a funkciami:

Skúsenosti

Scorpio SR-i500 SE je dvojcestný alarm, to znamená, že nielen prijíma povely z ovládača, ale zároveň doň aj vysiela informácie o tom, čo sa deje s motorkou. To je užitočné vtedy, ak nemáš možnosť počuť sirénu alarmu (v nákupnom centre, hlučnejšie prostredie...). Ovládač/pager začne pri poplachu pípať a vibrovať (záleží od nastavenia), hlučnosť a vibrácie sú porovnateľné s mobilom. Okrem toho ťa ovládač upozorní, ak napätie v akumulátore klesne pod 11,2 V, má hodiny, budík, podsvietenie, tlačidlá sa dajú blokovať (signály z motorky však prijíma) alebo sa dá celý vypnúť (neprijíma ani signály z motorky). Čas a typ poplachu sa ukladá do pamäte.

Po montáži alarmu som si samozrejme ovládač/pager pripol ku zväzku kľúčov od motorky. Zopár ľudí mi to vytklo a až po najazdení nejakých 2 000 km som si uvedomil, že ich argumenty boli dobré. Ovládač/pager odvtedy nosím vo vrecku bundy, teda oddelene od kľúčov a nikdy tomu nebude inak, pretože:

 Je lepšie nikdy nemať ovládač/pager pripnutý k zväzku kľúčov
Je lepšie nikdy nemať ovládač/pager pripnutý k zväzku kľúčov

Práve pri rozmýšľaní nad všetkými možnými scenármi krádeže či straty kľúčov a ovládača/pagera som prišiel na najväčšiu nevýhodu Scorpia – chýbajúci náhradný ovládač, ktorý by mohol byť iba jednocestný a elegantne by vyriešil stratu originálneho ovládača/pagera kdesi ďaleko od domova. Pri takejto strate teraz neostáva majiteľovi nič iné, len na ostro odpojiť zapnutý alarm (odpojiť kladný kábel od akumulátora alebo vybrať poistku a čakať, kým sa nevybije záložný zdroj).

Keď už som pri tých negatívach, musím spomenúť aj rýchle vybitie batérie v ovládači/pageri. Pri každodennom používaní odíde plne nabitá AAA batéria v priemere po troch až štyroch týždňoch. Asi je to daň za všetky jeho funkcie a dosah. (Odporúčam kúpiť si dve kvalitné dobíjateľné batérie, tieto občas meniť a priebežne dobíjať.)

Maximálny dosah od motorky k ovládaču/pageru je približne 700 metrov v úplne voľnom priestranstve (pole). Čím viac prekážok sa medzi alarmom a ovládačom/pagerom nachádza, tým je dosah samozrejme menší. V opačnom smere, teda od ovládača/pagera k motorke, je skutočný dosah približne tretinový. V praxi to znamená, že maximálne 700 metrov od motorky budeš mať informácie o tom, čo sa s ňou deje, ale možnosť alarm ovládať budeš mať najskôr asi o pol kilometra bližšie k nej. Ak neberiem do úvahy alarmy s GSM pagerom, je tento dosah pravdepodobne najväčší, aký je na našom trhu k dispozícii.
Dostupnosť signálu je na ovládači/pageri indikovaná ikonou malej anténky. Pri bežnom víkendovom výletnom jazdení sa mimo dosah v podstate nedostaneš, pri každodenných mestských naháňačkách, vybavovačkách a nákupoch len málokedy (podzemná garáž, nákupné stredisko, výšková budova). V rodinnom dome s garážou je signál všade, dokonca aj keby bola motorka v garáži o niekoľko rodinných domov ďalej.

So Scorpiom som doteraz absolvoval 9 000 km, z ktorých väčšina bola z hľadiska počasia dosť náročných (teploty od 5 do 45 stupňov, sucho v sýrskej púšti, silné dažde v Bulharsku). Za každých okolností alarm fungoval bez akýchkoľvek problémov.

Falošné poplachy

Zo spomínaných senzorov môže k falošným poplachom prichádzať iba pri otrasoch (nechcené buchnutie do motorky, ťuknutie, hlučné výfuky), náklonoch (pri silnejšom vetre, keď je motorka na bočáku) alebo pri narušení mikrovĺn (chodec idúci okolo motorky, zviera). Pri každom sa však dá nastaviť citlivosť, takže sám majiteľ by si ju mal nastaviť podľa toho, v akom prostredí alarm najčastejšie využíva. Ja som mal senzor otrasu a náklonu nastavený od výroby a nezažil som ani jeden falošný poplach. Citlivosť sa dá nastaviť v piatich úrovniach.

Mikrovlnný senzor som krátko po prvom otestovaní nastavil na takmer najnižšiu citlivosť, pretože inak zachytával aj okoloidúcich nezaujatých chodcov, psov, mačky a podobné nevinné obete. A to zhruba pri polovičnej citlivosti. Na najvyššej úrovni by ti nikto nedokázal ukradnúť ani zlatú tehlu položenú na nádrži. Teda dokázal, lenže by musel byť veľmi rýchly, lebo by si o tom vedel.
Už v prvom článku som veľmi pochvaľoval spustenie sirény pri narušení mikrovĺn – najprv siréna tri razy nahlas pípne a ak to nevítaného hosťa neodradí, frekvencia pípania sa zvýši, až sa nakoniec spustí plný poplach. Ovládač/pager sa ozve až pri tomto plnom poplachu, čo je veľmi praktické (po pípnutí sirény sa zvedavec stiahne a je pokoj, potrebuješ však vedieť o neodradnom tvrdohlavcovi).
Pri štandardnom zapnutí alarmu je perimeter vypnutý. Na jeho aktiváciu je potrebné alarm zapnúť iným tlačidlom.

Pokus o krádež

Samozrejme chcel som sa zahrať na zlodeja vlastnej motorky. Zamkol som riadidlá, zapol alarm a chcel som sa dostať aspoň von z garáže. Pokiaľ bola motorka opretá o bočák, podarilo sa mi s ňou extrémne pomaly, s minimálnym dvihnutím, prejsť asi meter. Z garáže by som sa však kvôli zamknutým riadidlám nedostal a pri nastavení vyššej citlivosti by som neprešiel ani ten meter.

Potom som to skúšal pri odstavení na hlavnom stojane a to aj bez zamknutých riadidiel. Žiadna šanca. Ani s pomocníkom sa nám nepodarilo dostať motorku na zem bez toho, že by to nezachytil senzor otrasu.

Pri týchto pokusoch bol mikrovlnný senzor samozrejme vypnutý, inak by som sa k motorke nemohol ani priblížiť. Tento senzor je v garáži vynikajúcou ochranou, lebo nedáva žiadny čas ani totálnemu profíkovi. Pri nízkej citlivosti sa dá k motorke priblížiť iba veľmi pomaly a s veľkou opatrnosťou – ale kto by hodinu šmátral v motorke tempom ochrnutého slimáka?

Konkurencia

Dnes je na trhu veľké množstvo alarmov s cenou pod tisícku, ale aj s cenou desaťnásobne vyššou. Skúsenosti majiteľov lacných alarmov však hovoria v ich neprospech, a ak teda budeme brať do úvahy iba alarmy s cenou trebárs nad 3 000 Sk, Scorpio stále kraľuje kdesi úplne hore. Nech hľadám ako hľadám, na Slovensku rovného a dostupného konkurenta nenachádzam - respektíve dal by sa zaň považovať alarm Sentinel 1100, ktorý sme tiež testovali.

Kto by ohŕňal nos nad cenou, toho môže prekvapiť konkurent z vlastného hniezda. Tým je jednocestný SR-i300 s podobnými funkciami ako má modelový rad SR-i500 a akciovou cenou pod štyri tisícky...

 Kompaktné balenie alarmu Scorpio SR-i500 SE
Kompaktné balenie alarmu Scorpio SR-i500 SE

Záver

Budem sa opakovať, ale Scorpio je na vrchole vo svojej triede. Utvrdili ma v tom jeho funkcie, bezproblémové používanie a spoľahlivosť. Odkedy ho mám, sledujem kamošov a známych, ktorí majú tiež alarmy – vždy si potom vydýchnem, že som kdesi za vodou. Musím vytknúť chýbajúci náhradný ovládač (dá sa dodatočne dokúpiť) a vybíjanie AAA batérie v ovládači/pageri. Základná cena Scorpia SR-i500 je možno trošku vyššia než by si priala peňaženka bežného slovenského motorkára, ale dostávaš za ňu maximum, ktoré v tejto triede na našom trhu dostať.

Bike Security poskytuje do konca roka zľavu 10 % pri objednávkach cez internet.

Plusy a mínusy

+ funkcie, spoľahlivosť, žiadne falošné poplachy, dosah, jednoduchá montáž, variabilita (tri verzie)

- chýbajúci náhradný ovládač, rýchle vybite batérie v ovládači/pageri

Alarm na test poskytla spoločnosť Bike Security.

Pridané: 10.11.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (37)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 151969 | Včera: 140883