Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.10.2005 Autor: vadim
Čitatelia: 36278 [Technika - Dobré Rady]
Už roky v novinách, časopisoch a dnes už aj na stránkach internetu v tomto období čítame rady o tom, ako zazimovať motorku. Dozvedáme sa, že do valcov treba natlačiť olej, do výfukov handry, do obývačky baterku a do luftu celú motorku.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
Som z týchto rád už celkom otrávený. Motorka, ktorá je poctivo servisovaná, predsa nepotrebuje žiadne iné zazimovanie ako je vysunutie hlavného, alebo bočného stojanu a ako bonus zatvorenie palivového ventilu. Tým by vlastne mohla moja poradňa skončiť. Ale pretože viem, že počas sezóny radšej jazdíš, ako by si sa poctivo staral o údržbu, tak si predsa len máme čo povedať.
* Mýtus o pretlačených pneumatikách pretrváva z minulosti, keď bola zmes a aj konštrukcia pneumatík nedokonalá a naozaj mohli na pneumatike pri dlhom státí na jednom mieste vzniknúť preležaniny. Boli spôsobené diagonálnou konštrukciou, ktorá bola typická mäkkou bočnicou, podstatne menej pružnou pryžou a únikom vzduchu z pneumatiky. V dnešnej dobe majú motorky dokonalejšie pruženie a preto je už pružiaca úloha samotnej pneumatiky druhoradá. Do zmesi na výrobu pneumatík sa pridáva silikón pre udržanie pružnosti materiálu a do pneumatík je možné aplikovať Ultraseal proti úniku vzduchu. Ak nepoužívaš Ultraseal, tak ti na zimu odporúčam do pneumatík natlačiť o 10% viac vzduchu, pretože pri dlhodobom státí z nich čosi unikne a pri jazdení v zime sa nezahrejú a preto sa v nich nezvýši tlak.
* Korózia nádrže bola rizikom v motocyklovom praveku. Ale už sa všeličo zmenilo. Aj protikorózna úprava ocelí. Samozrejme, že toto riziko nám hrozí pri nádržiach, ktoré boli opravované a protikorózna vrstva sa pri oprave porušila. Samozrejme že za pár zimných mesiacov nám môže v nádrži skondenzovať vodná para. Ja to nepovažujem za nebezpečné, ale keď ty áno, tak to môžeš (podobne ako riziko hrdze) riešiť nádržou naplnenou benzínom až po okraj. Alebo – keď nemáš na benzín, tak do nej cvrkni pár kvapiek Velfobinu.
* Ak si nájdeš zopár voľných minút, môžeš ich využiť na očistenie a zakonzervovanie všetkých spojov na elektrike. Vyhneš sa tým problémom, ktoré by ti (najmä u staršej motorky) mohli poriadne znepríjemniť letnú dovolenku niekde veľmi ďaleko a veľmi nevhod. S poruchami typu funguje-nefunguje, svieti-nesvieti, štartuje-neštaruje sa servisy počas plnej sezóny stretávajú veľmi často a sú spôsobené práve zoxidovanými spojmi.
* Namastenie všetkých laniek a bowdenov znamená, že počas celej sezóny všetko pôjde ľahko a so spojkou, sýtičom, plynom a mechanickou brzdou nebudeš musieť bojovať, až do ich roztrhnutia, alebo svojej svalovice. Občas sa totiž stáva, že lanko sa neroztrhne kvôli mechanickému poškodeniu (zalomeniu), ale jednoducho prehrdzavie, pretože sa z neho ťažšie odparuje voda.
* Takmer všetky motorky, okrem väčších chopprov a Harlejov používajú k prenosu krútiaceho momentu z motora na koleso reťaz. Reťaz má veľa výhod, ale má aj jednu nevýhodu: potrebuje pravidelnú údržbu. Aj tí najväčší salámisti z nás si svoje reťaze občas premažú. Mastenie bez čistenia znamená, že všetka špina (fungujúca ako brusivo) sa znovu a znovu fixuje do článkov reťaze. Preto je nutné reťaz pred namastením najprv očistiť od všetkého sajrajtu ktorý sa za stovky kilometrov na reťaz, „vďaka“ lepkavému oleju nazbieral. Že si sa na čistenie reťaze počas horúcich letných dní vykašlal a radšej si jazdil, to chápem. Ale teraz už máš času more, tak nezabudni a dokonale si vyčisti a premaž reťaz! Zničená reťaz ti totiž veľmi rýchlo poškodí aj ozubenie koliesok a reťazový set stojí okolo 5 000 Sk. Reťazový čistič v spreji asi 300 a vystačí ti na celú sezónu.
Som presvedčený, že moderná motorka nepotrebuje vôbec žiadne zazimovanie. Zároveň som ale presvedčený, že všetko, čo sme počas letnej sezóny zanedbali, máme práve teraz čas a príležitosť napraviť!
Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYLOVÝCH NOVINÁCH
Pridané: 28.10.2005 Autor: vadim Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 223437 | Včera: 204733