Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 17. časť: Odpočívaj v pokoji

 Zdieľať

Pridané: 28.10.2005 Autor: vadim
Čitatelia: 36183 [Technika - Dobré Rady]

Už roky v novinách, časopisoch a dnes už aj na stránkach internetu v tomto období čítame rady o tom, ako zazimovať motorku. Dozvedáme sa, že do valcov treba natlačiť olej, do výfukov handry, do obývačky baterku a do luftu celú motorku.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Som z týchto rád už celkom otrávený. Motorka, ktorá je poctivo servisovaná, predsa nepotrebuje žiadne iné zazimovanie ako je vysunutie hlavného, alebo bočného stojanu a ako bonus zatvorenie palivového ventilu. Tým by vlastne mohla moja poradňa skončiť. Ale pretože viem, že počas sezóny radšej jazdíš, ako by si sa poctivo staral o údržbu, tak si predsa len máme čo povedať.

  1. Úplne najzákladnejším predpokladom pre dobrý stav motorky je jej čistota. Na čistej motorke najlepšie uvidíš, či ti niekde neuniká olej, chladiaca kvapalina, výfukové plyny alebo neoxiduje elektrická sústava. Z čistej plochy sa najrýchlejšie odparí voda, „Která spůsobuje co? No přece že nám motocykl rezaví! Nebo taky co? Nebo taky že koroduje!“ Ďalšou výhodou udržiavania čistoty je to, že pri umývaní motorky, si najlepšie všimneš prípadné nedostatky.
  2. * Mýtus o pretlačených pneumatikách pretrváva z minulosti, keď bola zmes a aj konštrukcia pneumatík nedokonalá a naozaj mohli na pneumatike pri dlhom státí na jednom mieste vzniknúť preležaniny. Boli spôsobené diagonálnou konštrukciou, ktorá bola typická mäkkou bočnicou, podstatne menej pružnou pryžou a únikom vzduchu z pneumatiky. V dnešnej dobe majú motorky dokonalejšie pruženie a preto je už pružiaca úloha samotnej pneumatiky druhoradá. Do zmesi na výrobu pneumatík sa pridáva silikón pre udržanie pružnosti materiálu a do pneumatík je možné aplikovať Ultraseal proti úniku vzduchu. Ak nepoužívaš Ultraseal, tak ti na zimu odporúčam do pneumatík natlačiť o 10% viac vzduchu, pretože pri dlhodobom státí z nich čosi unikne a pri jazdení v zime sa nezahrejú a preto sa v nich nezvýši tlak.

    * Korózia nádrže bola rizikom v motocyklovom praveku. Ale už sa všeličo zmenilo. Aj protikorózna úprava ocelí. Samozrejme, že toto riziko nám hrozí pri nádržiach, ktoré boli opravované a protikorózna vrstva sa pri oprave porušila. Samozrejme že za pár zimných mesiacov nám môže v nádrži skondenzovať vodná para. Ja to nepovažujem za nebezpečné, ale keď ty áno, tak to môžeš (podobne ako riziko hrdze) riešiť nádržou naplnenou benzínom až po okraj. Alebo – keď nemáš na benzín, tak do nej cvrkni pár kvapiek Velfobinu.

  3. Jedinou „živou“ časťou motorky je akumulátor. A ten je aj jediným problémom celozimne odparkovanej motorky.
    • Ideálne riešenie je pripojenie akumulátora na jeseň na tzv. inteligentnú (pulznú) nabíjačku. Táto nabíjačka počas celej zimy tvoj akumulátor nabíja, kontroluje a vybíja, čiže simuluje bežnú prevádzku. Na jar stačí nabíjačku odpojiť a môžeš začať jazdiť. Cena sa pohybuje od 2000 Sk vyššie.
    • Ďalšia možnosť je raz za dva týždne až mesiac motorku prebehnúť. Ale prebehnúť! Naštartovať na pár minút nestačí. Naopak. Viac pri tom pokazíš, ako zachrániš. Kondenzáty, ktoré vzniknú vo výfukoch aj vo valcoch spôsobujú koróziu.
    • Metóda tvojho starého otca – baterku vybrať a šupnúť si ju pod posteľ tiež funguje, ale obmedzuje možnosť povoziť sa za pekného zimného počasia na motorke.
  4. * Ak si nájdeš zopár voľných minút, môžeš ich využiť na očistenie a zakonzervovanie všetkých spojov na elektrike. Vyhneš sa tým problémom, ktoré by ti (najmä u staršej motorky) mohli poriadne znepríjemniť letnú dovolenku niekde veľmi ďaleko a veľmi nevhod. S poruchami typu funguje-nefunguje, svieti-nesvieti, štartuje-neštaruje sa servisy počas plnej sezóny stretávajú veľmi často a sú spôsobené práve zoxidovanými spojmi.

    * Namastenie všetkých laniek a bowdenov znamená, že počas celej sezóny všetko pôjde ľahko a so spojkou, sýtičom, plynom a mechanickou brzdou nebudeš musieť bojovať, až do ich roztrhnutia, alebo svojej svalovice. Občas sa totiž stáva, že lanko sa neroztrhne kvôli mechanickému poškodeniu (zalomeniu), ale jednoducho prehrdzavie, pretože sa z neho ťažšie odparuje voda.

    * Takmer všetky motorky, okrem väčších chopprov a Harlejov používajú k prenosu krútiaceho momentu z motora na koleso reťaz. Reťaz má veľa výhod, ale má aj jednu nevýhodu: potrebuje pravidelnú údržbu. Aj tí najväčší salámisti z nás si svoje reťaze občas premažú. Mastenie bez čistenia znamená, že všetka špina (fungujúca ako brusivo) sa znovu a znovu fixuje do článkov reťaze. Preto je nutné reťaz pred namastením najprv očistiť od všetkého sajrajtu ktorý sa za stovky kilometrov na reťaz, „vďaka“ lepkavému oleju nazbieral. Že si sa na čistenie reťaze počas horúcich letných dní vykašlal a radšej si jazdil, to chápem. Ale teraz už máš času more, tak nezabudni a dokonale si vyčisti a premaž reťaz! Zničená reťaz ti totiž veľmi rýchlo poškodí aj ozubenie koliesok a reťazový set stojí okolo 5 000 Sk. Reťazový čistič v spreji asi 300 a vystačí ti na celú sezónu.

  5. A na záver: K motorke si pritiahni šamrlík, pivko, čaj s rumom, alebo kávičku a „pohni“ so všetkými závitovými spojmi, ktoré nájdeš. Ak to neurobíš, tak si na mňa v lete možno spomenieš pri prvom odpadnutom, alebo zakusnutom šróbe!

Som presvedčený, že moderná motorka nepotrebuje vôbec žiadne zazimovanie. Zároveň som ale presvedčený, že všetko, čo sme počas letnej sezóny zanedbali, máme práve teraz čas a príležitosť napraviť!

Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYLOVÝCH NOVINÁCH

Pridané: 28.10.2005 Autor: vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 20177 | Včera: 162193