Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.07.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15670 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Yasss! Na gétečkového Tracera som sa tešil odkedy som videl jeho prvé fotky; v rámci uplynulého MT tour sa na ňom môžem konečne zviezť. Ako druhý stroj si vyberáme svalnatú MT-10 v naloženej verzii SP, aj keď musím povedať, že pokušenie vziať namiesto nej TMaxa DX bolo veľmi silné!
Text: Matej Mularčík, Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Dnes je to pre mňa premiéra na oboch týchto modeloch - nevozil som sa dokonca ani na základnej MT-09, a CP4 štvorvalec, ktorý pradie v MT-10 SP, som skúsil iba v R1, a ešte dlho potom som mával mokré sny. Tešíme sa teda, že oba modely máme v najnaloženejších verziách, a že ich ideme prevetrať do presne takých ciest, na aké boli postavené: rýchle zákrutové okresky.
Kým Tracer 900 brázdi svetové cesty už niekoľko sezón, táto verzia GT je ako novinka 2018 ešte takmer teplá z fabriky. Oproti Traceru dostala samé užitočné vychytávky ako farebnú TFT prístrojovku, plne nastaviteľnú prednú vidlu, bočné kufre, vyhrievané rukoväte, tempomat, jednosmerný quickshifter a podobne. Tak ako pri posudzovaní sedemstovkového Tracera, aj tu si treba uvedomiť, že či už verzia GT alebo aj bežný Tracer 900 vychádzajú z čistého a dosť kompaktného naháča MT-09. Áno, treba povedať, že Tracer 900 GT nie je veľký stroj a všetko na ňom je akési jemnučké a malé. Keď si vezmeme, že svetlú výšku má rovnakú ako MT-09, ale posed zároveň o 3,5 cm vyšší, pričom geometria je až na pár milimetrových rozdielov rovnaká, tak je jasné, že jazdec sedí akoby na stroji, ktorého podstatná časť je dosť nízko.
Ok, ale veď nie každý má takmer 190 ako ja, takže dôležitejší je motor a jeho prejav. Papierové hodnoty 115 koní pri 10 000 a 87 Nm pri 8 500 naznačujú, že trojvalec CP3 má rád otáčky. Keď som si pozrel neoficiálne krivky výkonu a krúťaku, tak som pochopil - vrchol krúťaku je naozaj pri 8500, ale v podstate podobnú hodnotu má jazdec k dispozícii už pri zhruba 6 500. Krivka krúťaku je plochá asi ako nekonečná maďarská rovina, a výkonová čiara nemá ostrý nástup. Na ceste to vyzerá tak, že do zhruba 5 500 točiek ťa veľmi solídne potiahne krúťak; trojvalec sa nechá zhodiť aj do úplne nizučkých otáčok a pri zrýchľovaní neprotestuje. Také neurčité pásmo je asi od 5 500 do nejakých 6 500, čo je presne miesto, kde krúťak odovzdáva štafetu výkonu. Keď v takýchto otáčkach na päťke alebo šestke pridáš plyn, trebárs aj plný, nedeje sa takmer nič. Na trojke alebo štvorke je to lepšie, čiže treba si podkvaltovať. A tu treba použiť spojku, pretože sériový quickshifter je iba jednosmerný, teda smerom hore.
S Mulim sme sa zhodli, že sa nám páči práca podvozku. Predok je kompletne nastaviteľný, a napríklad nastavenie zadného predpätia je pekne vyvedené na bok. Šikovné nastavenie má aj sklon svetiel, ovládače sú pohodlne vytiahnuté až hore, dá sa nimi otáčať aj v rukaviciach. Aj plexi je možné posúvať iba dvoma prstami... Len sme trochu nepochopili otočný ovládač listovania v menu, ktorý je pri plynovej rukoväti. Pohodlne sa s ním teda dá narábať iba vtedy, keď máš nulový plyn. Ale celkovo je to slušne domyslený stroj hodný prémiového dvojpísmenového prívlastku GT.
Cena Tracera 900 GT je 11 990 eur, čo je o 1 500 eur viac ako Tracer 900. Aj keď som sa na základnom Traceri nevozil, je takmer isté, že tento príplatok je viac ako férová ponuka - vezmi si len bočné kufre, quickshifter a TFT prístrojovku... Gétečko sa určite oplatí!
Na parkovisku Bielej Hory si s Herghim meníme strojovne, beriem si Tracer 900 GT. Farebná kombinácia oboch je veľmi podobná. Obe majú krásne modro lakované disky. Hneď ako vysadám na tohto turistu, dochádza mi, že je menší ako konkurenčné turistické motocykle. Spojitosť s naháčom je jasná, to môže viacerých potešiť, ale niektorých aj sklamať. Posed je komfortný, kryty rukovätí a plexi vás chránia pri dlhých cestách.
Smerujeme z Bielej Hory na Smolenice a naspäť do Dlhej. Mám nastavený plný výkon, trakčnú na dvojku a tlmiče na A-1. Podvozok je naozaj perfektný, v tejto kategórii plní svoju úlohu dokonale. Tlmenie nerovností aj po prechode železničného priecestia musím zaradiť medzi jedno z najlepších. V jednej z dedín som skúšal ísť aj na stojáka a zatláčal som rukami aj nohami do motorky, ale jej snáď nič nevadí a na túto moju zábavku odpovedala plávaním, krásne ako sa nedala rozhodiť. Proti brzdám tiež nemám námietky a tiež ich môžem len vychváliť. S motorom to už také jednoznačné nie je. Najmä na výjazdoch z dedín a pomalých rýchlostí treba pekne podradiť, netreba byť lenivý a čakať, že na šestke odjazdím všetko, lebo vtedy bude lenivý aj Tracer.
Celkové správanie je podobné naháčom, a tým pádom narábanie s touto motorkou je ľahučké. Čo ocenia aj nižší ľudia, tak to je výška sedadla a celej mašiny. Skúšobná jazda bola síce krátka, ale vďaka nášmu výberu trasy rozmanitá, mohli sme vyskúšať schopnosti oboch motoriek v rôznych situáciách.
Ufff, kokso, keď som na tomto transformer modeli (spomínaš si na Číslo 5 žije?) prvý raz vrkol plynom, v hlave sa mi rozvírili spomienky na veľmi podarenú YZF-R1. Neviem či som si náhodou aj trochu necvrkol. Dnes tu však žiadna R1 nie je, a tak berieme to najbližšie k nej: rovnaký motor (CP4 - crossplane four - s atypickým pálením), iba "mierne" podladený na 160 koní a 111 Nm, ale normálny naháčovský posed.
Dizajn je výsostne industriálno-technický; na tejto motorke hádam neexistuje súčiastka, ktorá by nevyzerala vyslovene technicky. Zadná kyvka je nielenže z R1, ona vyzerá ako rovno z MotoGP... Údaje čekujem na rovnakej farebnej TFT prístrojovke ako na Traceri 900 GT, aj ovládače sú rovnaké (čiže aj tempomat), riadidlá sú pekne široké, zlatý Öhlinsový podvozok s konektormi navrchu znamená semiaktív, je tu aj quickshifter, super, pome do zákrut!
Moje prvé kilometre na MT-10 SP boli vlastne klesanie z preplnenej a zaštrkovanej Bielej Hory, takže to som išiel takmer na nulovom plyne. Po prvý raz sa crossplaneový agregát výraznejšie ozval až na rovinke pred Trstínom, a presne vtedy wuááá kokóóós do krvného riečišťa mi vystreklo hádam pol litra adrenalínu! Na takéto niečo sme u Japoncov neboli zvyknutí, alebo sme na to aspoň už dávno zabudli! Mal som taký plán, že na križovatke asi odbočím doprava, lebo veď musíme ísť naspäť do Dlhej, čiže musím podraďovať... Podraďovať... Ehm, áno, aj tento quickshifter je len jednosmerný, teda smerom hore. Dole už treba spojkovať. Kokos ale hneď za Trstínom opäť gazujem, wááá, toto veru najväčšej MT ide riadne! Zvuk motora je tu extrémne návykový. Vlastne sa nebudeš chcieť hnať až tak za maximálkou, ale skôr dynamikou, kde si budeš užívať najmä akustiku - brzdenie motorom a potom akceleráciu - kua dobré je to audio!
MT-10 a Tracer 900 nemajú spoločné v podstate nič, preto ma prekvapuje takmer rovnaká neochota drať sa dopredu v určitých otáčkach na vysokých kvaltoch. Na päťke a šestke okolo tých 5 000 je to na 160-koňovú mašinu až príliš krotké. Tejto veci by vedel pomôcť ladený výfuk. Ale všetko ostatné je ako má na steroidovom naháči byť: neurochirurgicky presná práca odpruženia, všetko tak akurát tuhé, žiadna mľandravosť. Je to presne stroj, na ktorý sa už hodí komplet komboška a nie len tak hocijaký textil. Lebo ho z teba dokáže strhnúť.
Genofond z R1 je tu jasný, a tomu zodpovedá aj cena. MT-10 v espéčkovej verzii stojí 16 990 eur, čo je na naháča trochu dosť, ale zas základná verzia je o rovné tri litríky lacnejšia. Kto sa niekedy vozil na Öhlinsovom podvozku, a ešte k tomu aj semiaktívnom, určite dokáže ten cenový rozdiel pochopiť a aj zaplatiť. Aby nedošlo k nedorozumeniu - MT-10 SP nie je žiadny turista, a tomu zodpovedá aj práca podvozku. V jeho popise práce je predovšetkým šport, a svoju prácu vykonáva excelentne. Za Öhlinsom a zvukom tej motorky mi je smutno :)
Z radu odstavených motoriek je hneď rozoznateľná, vďaka farebnej kombinácii a zlatej vidlice od Öhlinsu. Reč je o Yamahe MT-10 SP. Vyrážame mimo areál motokárového okruhu v Dlhej, smer Smolenice. Najprv malá zoznamovačka počas prvých metrov, sila motora naplno, trakčná stred a tlmenie na automatiku. Hneď prvé čo ma zaujalo, je práca podvozku na našich cestách, obzvlášť na ceste z okruhu v Dlhej. Podvozok filtruje nerovnosti a správa sa akoby žiadne nerovnosti ani neexistovali. Krásna práca, klobúk dole. Quickshifter je iba jednosmerný, smerom nahor, aj to pracuje hladko až pri vysokých otáčkach. Ťah motora je famózny, najmä keď sa zbiera v spodných otáčkach. Na výjazde z dediny mám dvojku, potiahnem plyn a MT-10 SP sa derie na zadné. Hrám sa s plynom a motorka poslúcha na slovo. Čo ma mierne prekvapilo, je chovanie sa na 5. a 6. prevodovom stupni v dedinách, kde keď potiahnete plný plyn, tak sa zbiera neochotne. Treba pekne podradiť, kľudne aj do dvojky, vtedy nastane výbuch výkonu.
Je to hračka, s ktorou sa treba hrať tak ako to vyžaduje. Zákruty krája ako maslo nôž a podvozok pracuje presne ako si predstavujem. Práca bŕzd je taktiež namakaná, pred zákrutami sa platničky do kotúčov krásne zakusnú. Posed je neúnavný, jeho poťah by som odporúčal aj na iné mašiny. Na plne farebnom TFT dipleji je zobrazené všetko podstatné. Je mi až ľúto ako krátko som bol v sedle tejto krásavice (ako Bumblebee z filmu Transformer, keď si dal bojovú helmu :) Viem si ju predstaviť na Slovakia ringu alebo aj na mojej obľúbenej Pezinskej Babe. No som rád, že sme vyšli aspoň na Bielu Horu, aj keď po noci plnej dažďa bol naplavený bordel na ceste a nedalo sa ísť na hranu.
Text: Matej Mularčík, Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Za pozvanie na akciu ďakujeme spoločnosti Yamaha Motor Europe N. V..
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha |
Model: | MT-10 SP | Tracer 900 GT |
Rok: | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | |
Kategória: | Naháč | Športovo cestovná |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm | 847 ccm |
Max. výkon: | 160.5 k (118.0 kW) / 11500 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 111 Nm / 9000 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0 : 1 | 11.5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79.0 mm x 50.9 mm | 78 x 59.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 137 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR17 M/C (75W) | 180/55-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 210 kg | 215 kg |
Výška sedla: | 825 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1400 mm | 1440 mm |
Dĺžka: | 2095 mm | 2160 mm |
Šírka: | 800 mm | 950 mm |
Výška: | 1110 mm | 1345 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 17 l | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 8 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 159 km | |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | áno, v sérii | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Quick-shift: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | elektronické odpruženie (ERS) značky Öhlins | bočné kufre, plne nastaviteľná predná vidlica |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 7/2018: 16 990 eur | Cena 7/2018: 11 990 eur |
Pridané: 23.07.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 98842 | Včera: 196513