Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.07.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 56414 [Testy a predstavenia - Test]
Norma Euro4 Honde pochovala staré známe Shadowy, a tak musela niečo "čoproidné" postaviť z existujúcich a dostatočne moderných modelov. Použitie dvojvalcového pollitra bolo v tomto prípade viac menej logické.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Honďácky názov Rebel si už určite niekde počul, na scéne je už viac ako 20 rokov. Vždy išlo o malé motorky (125 a 250 kubíkov; na krátky čas bola aj 450) a až doteraz boli všetky dvojvalcové a chladené vzduchom. Keďže Rebel bol vždy viac americkou než európskou záležitosťou, aj tento ostatný bol predstavený v Amerike. Tam sa predáva aj v tristovkovej jednovalcovej verzii. Pollitrový dvojvalec pôvodom z modelového radu CB500 tu nebol zvolený len tak náhodou, ako jediný z aktuálneho agregátového portfólia Hondy sa totiž hodí k menu Rebel, pretože tieto stroje mali vždy radové dvojvalce s vyššou, takmer zvislou architektúrou. Ku motoru sa potom iba doladil rám a zvyšok motorky a moderný Rebel bol na svete.
Rebel pôsobí veľmi kompaktne. Je to malý stroj s nízkym posedom, len 690 mm nad zemou, čím sa stáva vhodným aj pre väčšinu žien. A keďže má do 35 kW, tak aj pre všetkých s vodičákom A2. Ako som načrtol už v nadpise, má aj prívetivú cenovku, čiže keď si to všetko spočítame, Rebel je dostupná a vhodná motorka pre širokú cieľovú skupinu.
Zvolený pollitrový motor pracuje aj v modeloch, ktoré majú na priebeh výkonu a krúťaku až protichodné požiadavky: naháč CB500F a endruko CB500X, športovec CBR500R a teraz aj Rebel. Ten má však ako jediný nepatrne menší výkon a vyšší krúťak, ktorý má vrchol v nižších otáčkach, čo sa pri takomto type motorky priam vyžaduje. Zo svojho charakteru si však veľa zachoval, a tak Rebel je skôr taký športovejší bobber. Ale inak z neho cítiť istú svojskosť, pretože napríklad ako jediný má úplne iné ovládače (pre veľké americké prsty) a ako takmer jediná Honda je celkom rýchlo prerobiteľný na jednosedadlový stroj bez toho, že by vôbec niekto tušil, že by tam to druhé sedadlo mohlo byť. Netuctovou záležitosťou je aj čierna farba úplne všade. Až na pár kovovo lesklých alebo sivých detailov je pri nami testovanom čiernom prevedení fakt všetko čierne.
Je tu aj zopár ďalších dizajnových vychytávok, pozri si napríklad unášač predného brzdového kotúča - jeho lúče sa prekrývajú s lúčami kolesa, inak dizajnovo veľmi peknými. Alebo sú tu nezvyčajne dlhé konzoly stupačiek, ktoré konštruktéri museli použiť, aby posed nebol vyslovene športový. Veľmi by sa sem hodili aj predkopnuté stupačky, ale keďže rám je chrbticový a nie kolískový, nebolo ich kde uchytiť. Stupačky si vyžiadali aj ďalšiu nezvyčajnosť, a to dodatočný plastový kryt spojkového kartra, aby si jazdec nespálil nohu. Pravá stupačka je totiž presne pri tomto kartri, ktorý takpovediac vytŕča z úzkej stavby stroja, takže jazdec má tendenciu si na tomto mieste oprieť nohu. Posed je inak v kontraste s veľkými ovládačmi priam určený pre menšie postavy - ľahko sa nastupuje aj vystupuje, nohami musí na zem dočiahnuť každý, netreba tu byť ani veľmi predkolenený.
Spínačku má Rebel na ľavej strane medzi nádržou a valcami; riadidlá sa odomykajú iným zámkom na opačnej strane. Jazdca privíta minimalistický budík a klasické bublanie radového dvojvalca. Cvak za jedna a poďme za mesto. Aha, vlastne sa ešte prepliesť zápchou... Ale veď tú zvláda Rebelík celkom vpohodke, riadidlá nie sú široké, a dá sa na ňom poprdkávať pomaličky na jednotke či dvojke. Vďaka nízkemu posedu máš vždy istotu, že došliapneš nech sa deje čokoľvek.
Za mestom konečne môžeme trochu popustiť uzdu. Rebel sa nechá celkom svižne viesť, pôvod jeho motora sa nezaprie. Niekto by určite povedal, že na bobbera je takýto prejav príliš otáčkový a športový. Vývojári odviedli dobrú prácu pri výfuku, ktorý vo finále vytvára dunivý zvuk tam, kde by inak nebol.
Predné odpruženie nie je nastaviteľné, ale celkom úprimne môžem povedať, že ho ani nepotrebuje. Na tomto stroji budeš jazdiť takmer stále sólo, a ani nejaké veľké športovanie, pri ktorom by predok trpel pod silnými brzdami alebo v náklonoch, sa tu nedá očakávať. Vzadu sa na dvoch klasicky zvonku umiestnených tlmičoch dá upraviť predpätie. Predpokladám, že majiteľ to využije vtedy, keď priloží batožinu, lebo k Rebelu sa predávajú aj štýlové bočné brašne.
Nuž a keď prídu zákruty, tak v nich je všetko podriadené gumám a stupačkám. Obe pneumatiky sú 16-palcové, s vysokým profilom, a vpredu aj značnou šírkou 130 mm. Vzadu je stopäťdesiatka. Samotné gumy by zvládli aj športovejšie zaobchádzanie, to však nedovolia stupačky. Už v kruháči ich budeš ťahať pár centimetrov alebo milimetrov nad zemou, a v rýchlejších zákrutách ich skôr či neskôr škrtneš. Dá sa z nich inak vybrať guma a môžeš ich tak mať pekne endurácky zubaté. Motoru sa tiež páči vytáčanie a dynamická jazda (ešte poznámočka - nie je tu žiadny otáčkomer, budík na riadidlách je veľmi skromný), takže keď chceš nakladať a kvaltovať, nebude proti, ale rovnako znesie aj pohodovú jazdu na päťke/šestke. Od toho bude závisieť aj spotreba, ale neboj, bude kolísať vo veľmi malom rozmedzí. Doslova od 3,9 litra až po zhruba 4,5. Pri návšteve pumpy ti zostane aj na kávu a keksík, lebo do nádrže zvyčajne nenatankuješ viac ako desať litrov.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 13.07.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 18102 | Včera: 121379