Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.05.2016 Autor: datadive
Čitatelia: 20657 [Testy a predstavenia - Test]
Honda pre rok 2016 inovovala svoj päťstovkový modelový rad. Nám sa do rúk dostali CB500F a CB500X. V čom sa líšia a v čom sú rovnaké? To sa dočítaš v našom teste.
Text: datadive
Foto: datadive, Jan Zemiar
Honda mala v ponuke dlho legendárnu CB500. V roku 2012 si honďáci povedali, že zoberú útokom cieľovú skupinu zákazníkov s vodičákmi skupiny A2 a pustili do sveta hneď tri nové päťstovky: CBR500R, ktorá dizajnovo kopírovala Fireblade, naháča CB500F a CB500X, najmenšie cestovné endrurko vo svojej ponuke.
Posledné inovácie sa týkali najmä dizajnu, technika ostala rovnaká, pribudlo veľa originálneho príslušenstva, ktoré obsahuje aj "carbon look" dielce.
Honda CB500F Príslušenstvo, Honda CB500X Príslušenstvo
Motor (471 ccm) ostal bez zmien, ak teda nerátam hnedé dekle pre modely CBR a CB500F. Hovoríme o radovom dvojvalci so štvorventilovou technikou a PGM-FI vstrekovaním, ktorý má maximálny výkon 35 kW (8500 ot.) a krútiaci moment 43 Nm (7000 ot.). Valce a piesty sú prebraté z CBR600RR a konštrukcia bloku motora z CBR1000RR (napr. kanáliky pre rozvod chladiaceho média). Samozrejme, všetko upravené tak, aby sa to zmestilo do limitov A2. Ojničné čapy pootočené o 180°, vyvažovací hriadeľ, nová menšia vodná pumpa, nové menšie a ľahšie čerpadlo oleja, rozvod DOHC (rozvodová reťaz aj ozubenia ošetrené vanádiom). Dôraz bol kladený na maximálne utlmenie neželaných vibrácií, nízku spotrebu, nenáročnosť na údržbu, spoľahlivosť a vysoký kilometrový nábeh. Proste nech sa to netrasie, nežerie trávu popri ceste a niečo vydrží.
Prevodovka je klasická šesťstupňová. Pre všetky päťstovky dostali rovnaké prevodové pomery. Brzdy majú všetky rovnaké, teda vpredu 320-mm kotúč okusuje dvojpiestik od Nissinu, a jednopiestik z rovnakej fabriky okusuje vzadu 240-mm kotúč. Brzdy sú vybavené systémom ABS.
Rám chrbticový, konštrukcie Diamond, pozváraný z chróm-molybdénových rúrok je tiež spoločný pre všetky modely. CB500X má o stupeň väčší sklon prednej vidly. K odlišnej ergonómii medzi modelmi F a X, prispieva určite aj mierne odlišný podvozok, vyššie sedlo (o 20 mm) a vyššie riadidlá na Xku. Jemné rozdiely v stavbe sa potom prejavia na celkových rozmeroch, rázvore, svetlej výške. Rozdiel je aj v objeme palivových nádrží, Xko má 17,3 litra a eFko 15,7.
Model | dĺžka | šírka | výška | svetlá výška | rázvor | pohotovostná hmotnosť |
---|---|---|---|---|---|---|
Honda CB500F | 2075mm | 780mm | 1060mm | 155mm | 1410mm | 192kg |
Honda CB500X | 2095mm | 830mm | 1290mm | 170mm | 1421mm | 195kg |
Na podvozku sa dá nastaviť predpätie vpredu aj vzadu. Xko má vyššie zdvihy. Priemer rúrok prednej vidlice je 41 mm. 17-palcové kolesá odliate z hliníkovej zliatiny majú na Fku obuté Dunlop Sportmax D222 a na Xku Dunlop Trialmax D609 (120/70, 160/60).
Prístrojovka ukazuje klasiku: ovládanie select/reset, bez prekvapenia. Xko ju má oranžovú, Fko modrú. Obe pekne čitateľné, ale na oboch mi chýba informácia o zaradenom prevodovom stupni, ktorá by sa určite začiatočníkom zišla.
Ovládacie prvky sú primeranej kvality. Všetko je na svojom mieste, až na klaksón a smerovky, ktoré sú vzájomne prehodené oproti tomu ako som zvyknutý. Honda to tak robí od roku 2010 a asi na to majú dôvod.
Po dizajnovej stránke sa toho zmenilo na oboch testovaných modeloch najviac. Obe motorky dostali full LED predný svetlomet, zadné LED svetlo, takže žiarovky ostali už iba v smerovkách. Na eFku prepracovali bočné miniplasty a prednú masku, ktorá dostala agresívnejší vzhľad. Na Xku prešli zmenou tiež bočne plasty a predná maska, plus vyššie plexi, ktoré sa dá po uvoľnení skrutiek nastaviť do dvoch pozícií. Čo rozhodne môže Xko Fku po dizajnovej stránke závidieť, je výfuková koncovka.
Zadné partie oboch modelov sa líšia asi najviac. eFková mi príde taká, ako to povedať, zbytočne široká, a to ucho, hmm. Xková sa mi páči viac a po bližšom preštudovaní som na madle pre spolujazdca objavil predprípravu na pavúka (drážka zospodu) a háčiky na upevnenie batožiny. Pod sedlom oboch strojov je miesto na lekárničku a náradie.
Celkovo dizajn hodnotím ako slušný na danú cenovú kategóriu. Nájdu sa veci, ktoré pôsobia lacno, ako napríklad zadná kyvka, plechová rozeta a zrkadlá, ktoré su rovnaké ako na 12-ročnej CBF, ktorú má kamoš v garáži. Nájdu sa aj oku lahodiace prvky ako napríklad už spomínaný predný svetlomet, zvody, u eFka celý motorový priestor, lakovanie a prevedenie kapotáží. Spoza riadidiel vyzerajú obe motorky dobre a človeku je hneď jasné, že sedí na modernom bajku, ktorý má dizajnom osloviť najmä mladšiu generáciu.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v meste a mimo neho, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 30.05.2016 Autor: datadive Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 203623 | Včera: 206318