Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.09.2014 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 12227 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Nie je to motard, ale ani naháč. Je to jedna z mála motoriek, ktoré si založili svoju vlastnú triedu. Ak by nutne musel zaparkovať do nejakej škatuľky, bola by to zrejme škatuľa s názvom Funbike. Je tu už nejakých 20 rokov a frázy ako radikál, bez kompromisu, “zlostroj“ ho sprevádzajú od jeho vzniku. Ako aktuálne sú dnes, je otázka, na ktorej odpoveď sa poďme pozrieť zblízka.
Štvrtá generácia veľkého Duka uzrela svetlo sveta pred dvoma rokmi a s najväčšou inováciou pre rok 2013-14 sú pekné odľahčené, viac lúčové kolá Marchesini a pozmenený výfukový systém pod motorom. Poháňa ho známy, rokmi piplaný jednovalec LC4 s dvomi sviečkami, ktorý v štvrtej generácii oplýva výkonom skoro 70 koní a 70 Nm. Na jednovalec a suchú váhu pod 150 kg je to slušná hodnota. Z technických špecialitiek treba spomenúť antihoppingovú spojku, elektronický plyn fly-by-wire, vypínateľné ľahučké ABS od Boschu a taktiež nastaviteľné palivové mapy, ovládané kolieskom pod spolujazdcovým sedlom.
Dizajnovo si podľa mňa polepšil, pribudli hrany, jedno ostré svetlo namiesto čočiek a klasický výfuk po pravej strane namiesto toho pod motorom, ktorý ľúbil praskať. Pevný trubkový rám z CrMo ocele zviera veľkoobjemový jednovalec, sedlo je na pohľad rozmernejšie a pohodlnejšie, no a o odpruženie vpredu aj vzadu sa stará dcérska spoločnosť WP. Prístrojovka je KáTéeMácka klasika a zaslúžila by už modernizáciu. Duke skrátka vyzerá sviežo, športovo a nie preplácane. Ako sa vraví, v jednoduchosti je krása.
Mesto je pre väčšinu motorkárov(okrem tých kraťáskovo - šľapkových) miesto, z ktorého chcú so svojou motorkou čo najrýchlejšie utiecť. Je však pár mašín, s ktorými si aj to mesto viete užiť. Sú to hlavne motardy, skútre, a potom je tu Duke. Ten bol pre mesto stvorený. Netvrdím, že inde mu to nejde, práve naopak, ale ako si ho užijete v meste – to je proste na rodný list. Už len posed veľa napovie, relatívne nízke sedlo, vzpriamený posed a široké rajdy – to všetko spolu z nízkou váhou z neho robia extrémne agilnú motorku. Máte ju pod kontrolou nie len spomínanými širokými rajdami, ale aj kolenami, ktorými ju vďaka uzučkej stavbe a dobre vykrojenej nádrži pevne zovierate.
Takže máme naštartované, radím za jedna a opatrne púšťam spojku a pridávam plyn. Opatrne pre jeho povesť radikálnej mašiny, ale nebolo treba. Hlavne je treba čím skôr prekonať prvých pár tisíc otáčok, pretože do 3.500 sa klepe jak zmoknutý pes a pre “hladkú” jazdu treba držať otáčky nad 4 tisíc. Úvodzovky preto, lebo aj keď sa v tejto verzii podarilo vibrácie výrazne eliminovať, stále tam nejaké ostali, takže viete, že jazdíte na jednovalci. Prevody zapadajú hladko, iba možno keby mali kratšiu dráhu, ako sa na športovú motorku patrí, bolo by fajn. Ostatné už ide akosi samo a ja začínam robiť sprostosti, zdokonaľujem svoje poslabšie schopnosti jazdy po zadnom, a tu mi to aj sem tam ide, pretože ľahkosť mašiny dáva väčšiu dôveru a umožňuje ľahšiu manipuláciu. Takisto ak vypnete ABS (treba vždy vypnúť moto, čo je otravné), nie je žiadny problém ju postaviť na predné. Tu okrem váhy asistuje aj veľký kotúč a hlavne radiálka od Bremba, ktorá si s Dukom hravo poradí. Takisto ma na väčšine motoriek nenapadlo skúšať otočky na päte šmykom, šmykom vybrať zákrutu a podobné prasačinky, ktoré som ani nevedel, že viem.
O prepletaní sa v doprave ani nemá cenu písať, to ide samo. Je ľahučko ovládateľná, rýchla, s dobrým výhľadom na premávku a vďaka vibráciam slabším výhľadom v späťákoch. Viackrát sa mi stalo, že som nevedel, či auto za mnou ide v pravom pruhu, alebo ma chce obehnúť v ľavom, pretože som ho videl v obidvoch. Spotreba sa aj v meste dá udržať do 5 litrov a pod spolujazdcove sedlo napcháte plavky, peňaženku a nejaké drobnosti. V meste je to teda ideálna moto a ani nižší jazdci a žienky nebudú mať problém s ňou manévrovať.
Hajde na Záhorie! Na toto som sa pri Dukovi tešil – zákruty, čím utiahnutejšie tým lepšie, takže si to bombujem na obligátnu Babu. Začíname diaľnicou, skúšam, čo sa v jednom valci skrýva. Je tam toho celkom dosť. Jasné, že to ruky z kĺbov netrhá, ale pomerne rýchlo sa dá ísť aj 190km/h, kde už je ale motorka značne nepokojná a vlastne takáto rýchlosť je pre Duka aj zbytočná. Radšej by som ubral pár zúbkov na sekundáre, nech to lepšie ťahá, a hlavne, nech sa trochu rozšíri spektrum použiteľných otáčok. Vážne, jazdite od 4-8 tisíc, pričom nad 7.500 to ani veľmi zmysel nemá, tam už výkon moc nerastie. Takže radí sa ostošesť, tu je veľmi nápomocná hydraulická spojka od Maguri, ktorá je tak jemná, že sa ovláda jedným prstom. Motor je ináč pružný a ľahko a rád sa vytáča, takže aj keď ho často držím pod krkom, nemám pocit, že by sa trápil, alebo by mu to vadilo.
Prvé kolá, zohrievam gumy a šup ho do zákrut. Brzdy sú na tú váhu úplne postačujúce, pekne sa dávkujú, nie sú kúsavé, ale ak je treba, brzdia dostatočne razantne. Takže pred zákrutou je spomalené a prásk ho tam. Super, líha si ľahučko, v polke ťahám za plyn a bum – zadné podšmykne, ale zas sa chytí. Čo to? Skúšam rôzne tlaky, dlhšie zahrievanie, nič nepomáha. Nie je to ani mnou, že dávam full gas, zrejme to bude gumou, ktorá bola čerstvo obutá, ale mala už 4 roky. Po chvíli som si na to v pomalých zákrutách zvykol, bola to sranda a celkom efektne to vyzeralo. Ubralo mi to ale z dôvery ostro rezať tiahle rýchle zákruty – predsa len, keď mi ustrelí tam, nemusí sa už znova chytiť.
Celkovo je Dukes suverénnejší v pomalších zákrutách, pretože ak mu nakladáte v rýchlych, je mierne nepokojný a sem-tam sa aj zhupne. Veľká škoda, že je podvozok nenastaviteľný. Vlastne, viete si vzadu nadstaviť predpätie, ale neviem, či by to pomohlo. Pre jedného ešte OK, ale pod dvoma sa motorka už dosť ponorí. Ináč sa vodí pekne, nie je skalopevný ako superšporty alebo Agusty, je viac taký živý, hravý. Už nejakú dobu tvrdím, ze ak sa chcete na motorke baviť, nie je dôležitý ani tak výkon, ako skôr váha a aj posed a široké rajdy – aby ste mali moto pekne pod kontrolou.
Skrátka mašinka je ľahká, s dobrou centralizáciou hmoty, poslušné a účinné brzdy a veľmi ľahká manévrovateľnosť aj v malých rýchlostiach (má veľký rajd, otočiť sa dá aj na úzkej ceste). Keď si chcete zašportovať a užiť zákrutový adrenalín, treba hlavne radiť, držať moto nad 4 tisíc a ona už skoro sama do tej zákruty “padne”. Pri tom radení je nápomocný ukazovateľ zaradeného stupňa, ktorý sa ale nezobrazuje vždy, musíte si to nastaviť, ale potom zas nevidno nabehané kilometre, čo mi celkom vadilo.
S palivovými mapami som sa ani nehral, mal som nastavenú šport a slabšie už by to nemalo význam. Ešte pri športe nie veľmi podstatný údaj – spotreba – je ozaj priaznivá. Úplné maximum bolo mix rejsu a fotenia okolo 5.8 litra na 100 km.
Netvrdím, že Duke je rodený turista, ale vyhranený extrém (ako bolo o ňom onehdaj počuť) to nie je tiež. Nenáročná turistika ala Chorvátsko a Taliansko (ale kľudne aj ďalej) s Dukom nebude problém. Z bohatej doplnkovej výbavy si viete vybrať tankvak, bočné tvrdené tašky a už len vyraziť. Spotreba sa dá stlačiť aj pod 5 litrov (ja som mal od 4.3 do 5.7 l), vietor je do tých turistických 120-130 km/h v pohodičke, no a posed je veľmi príjemný, uvoľnený a vzpriamený s výrezom v pevnom, no pohodlnom sedle, s oporou pri prudkých akceleráciach. Trošku mi vadil bočný stojan, bol dosť kolmý a je uložený blízko pod stupačkou, takže keď som ho chcel vyklopiť, vždy mi stupačka zavadzala.
Poteší aj predĺžený servisný interval – teraz slušných 10.000 km.
Naozaj, mnoho motoriek, ktoré by sa skutočne dali s Dukom porovnať, nie je. Keď povolíme uzdu a trebárs aj pridáme nejaký ten valec, môžeme tu porovnať nasledovné:
Suzuki Gladius 650 ABS – V-čkový dvojvalec, jednoduchšia moto s rovnakým výkonom, menším krútiakom, ale s omnoho väčšou váhou. V jej prospech hovorí hlavne cena – 6.290,- Eur.
Yamaha MT-07 – novinka od Yamahy. Radový dvojvalec s objemom 689 ccm, o 15 kg vyššia hmotnosť, o pár koníkov naviac a s rovnakým krútiakom. Prím tu hrá cena, ktorá je bezkonkurenčná – 4.890,- Eur
Kawasaki Er-6n – Opäť radový dvojvalec, o ktorom sa viac dočítate tu. S ABS stoji stále o dosť menej ako Duky (6.495,- Eur)
Aprilia Dorsoduro 750 ABS – V-čkový dvojval, takisto ani motard, ani naháč, ale zato s poriadnym výkonom a aj “slušnejšou” cenou – 9.500,- Eur. Len jej nadelili celkom veľkú váhu.
Duke je motorka pre radosť. Je hravá, ľahučká, dostatočne výkonná, nevystraší a povozia sa na nej aj ženušky. Je to vlastne motorka pre široké spektrum jazdcov, pretože sa dá na nej ísť piánko, ale keď na ňu zatlačíte, tak sa v skúsených rukách vie premeniť na pekného čertíka. Ale ako radikálnu by som ju určite nenazval. Možno bola, ale teraz je uspôsobená, aby vyhovovala viacerým typom jazdcov. Či je to dobre, alebo zle, to už nechám na každého z vás.
dizajn, váha, hravosť | vibrácie, kolmý stojan, nenastaviteľný podvozok |
Servisný interval | 10.000 km |
Spotreba | 5.3 l/100km |
Objem nádrže | 13.8 l |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 3.800 ot. / 4.000 ot. na 5ke/ 5.200 ot. na 6ke |
Cena motorky | 8.000- EUR |
Nosič kufra topcase | 99.17 EUR |
Kufor topcase 48L | 230 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 209.90 EUR + textilné kufre 383.90 EUR |
Príplatok ABS | 0 EUR |
Turistické plexi | 31.12 EUR |
Tankvak | 144.90 EUR |
Padacie rámy | 155.03 EUR |
Spojler pod motor | 196.39 EUR |
Páčka brzdy | 47.5 EUR |
Stupačka | 39 EUR |
Spätné zrkadlo | 22.5 EUR |
Smerovka | 17 EUR |
Svetlomet | 102 EUR |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Filip Kalka - Masochista
MMotocykel na test poskytla spoločnosť KTM CENTRAL EAST EUROPE s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | Suzuki | Yamaha |
Model: | 690 Duke | SFV 650 Gladius | MT-07 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | ||
Kategória: | Supermoto | Naháč | Naháč |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | vidlicový dvojvalec 90˚ (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 690 ccm | 645 ccm | 689 ccm |
Max. výkon: | 68.0 k (50.0 kW) / 7500 ot. | 72.6 k (53.4 kW) / 8400 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 6400 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | |
Kompresný pomer: | 11.5:1 | 11.5 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 102 x 84,5 mm | 81.0 mm x 62.6 mm | 80 x 68.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 135 mm | 137 mm | |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 130 mm | |
Brzdy vpredu: | jedno kotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 290 mm | 282 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70-17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-ZR17 | 180/55-17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 150 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 202 kg | 182 kg | |
Výška sedla: | 835 mm | 785 mm | 805 mm |
Rázvor: | 1466 mm | 1445 mm | 1400 mm |
Dĺžka: | 2130 mm | 2085 mm | |
Šírka: | 760 mm | 745 mm | |
Výška: | 1080 mm | 1090 mm | |
Svetlá výška: | 192 mm | 140 mm | |
Objem nádrže: | 13.8 l | 14.5 l | 14 l |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | za príplatok | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 02/2014: 4890€ (5690€ s ABS) |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Kawasaki | Aprilia |
Model: | ER-6n | Dorsoduro 750 |
Rok: | 2014 | 2014 |
Kategória: | Naháč | Supermoto |
Motor: | ||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 649 ccm | 749.9 ccm |
Max. výkon: | 72.1 k (53.0 kW) / 8500 ot. | 91.1 k (67.0 kW) / 8750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 7000 ot. | 82 Nm / 4500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.8:1 | 11:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 83 x 60 | 92 x 56.4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 160 mm |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 160 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60ZR17M/C (69W) | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 186 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 204 kg | |
Výška sedla: | 805 mm | 870 mm |
Rázvor: | 1410 mm | 1505 mm |
Dĺžka: | 2110 mm | 2216 mm |
Šírka: | 770 mm | 905 mm |
Výška: | 1110 mm | 1185 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | |
Objem nádrže: | 16 l | 12 l |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | za príplatok | |
Vypínateľné ABS: | nie | |
Trakčná kontrola: | nie | |
Palivové mapy: | nie | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | nie | |
El. Podvozok: | nie | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 01/2014 5995,- EUR, s ABS 6495,- EUR |
Pridané: 29.09.2014 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 34831 | Včera: 181769