Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 30765 [Testy a predstavenia - Test]
Ready to Race - to je filozofia KTM a inak to nie je ani v prípade nového Adventure. V KTM vsadili na v segmente jeden z najvýkonnejších motorov v spojení zo super nízkou hmotnosťou. Tieto dva faktory by mali hrať pre KTM Adventure prím. Bike na rozdiel od svojho predchodcu už od pohľadu navodzuje dojem, že nevznikol z endura, ale v KTM street bikes dielňach. Predchádzajúca LC8 sa stala legendou a právom bola považovaná sa toho najväčšieho off-road dravca, ale trh si pýtal čosi iné. A to v KTM teraz namiešali. Navyše nechali ale zákazníkovi aj možnosť voľby s modelom Adventure R na enduráckych 18-21 palcových kolesách.
Na ceste je 1190 žralokom |
1190 Adventure je pre mňa čosi ako SMT posunuté o level vyššie. V prvom momente ma prekvapil motor, ako dokázali z "zúrivého" RC8 vysekať takéhoto slušňáka a ťahúňa. Jazda v pohode od 2000 otáčok to nie je niečo čo by som od KTM čakal. Prvý dojem? Kde je tých 150 koní na ktoré som bol tak namotaný? Odpoveď prišla až neskôr...
Najskôr sme sa ocitli v teréne. Tu vytiahla KTM eso a tým je podvozok a ľahkosť ovládania a spätné impulzy. Napriek zmenšeným kolesám bola jazda v teréne s KTM-kou presne to čo som čakal - pasia. Trochu sklamaním sú nízko umiestnené riadidlá, ktoré neumožňujú normálnu jazdu v stúpačkách. To je ale ľahko riešiteľná záležitosť a priznajme si, zdvíhať "rajdy" musíme dnes takmer na každom cestovnom endure. Napriek turisticky zameranému modelu Adventure som v nej vycítil, že v KTM na jazdu v teréne nezabudli - v zálohe majú model R, ktorý v čase keď vychádza tento článok už jazdím v Alpách v okolí Mariazellu, takže sa môžete tešiť ešte na porovnávačku.
šotolinky jej sedia |
Z terénu sa dostávame na cestu a na moje potešenie na Šturec. Tu sa k slovu dostáva aj motor, ktorý treba len poriadne poslať do otáčok. Ak som sa v prvom momente pýtal, kde koníky sú tak sú tam hore. Ručičku otáčkomera šupni nad 6 - 7 000 otáčok a začne to pravé rošambo. Keď k tomu pridáme fakt namakaný podvozok, elektroniku ktorá stráži jazdcovu pravačku (ale aj brzdenie) a nie celkom najlepší stav našich ciest po zime z KTM Adventure sa stáva "jogurt killer." Normálny športový agresívny street bike. Točenie pravačku je sakramentsky návykové a okrem iného si zapýta aj trošku priplatiť na benzínke. Hold to je daň za športové gény.
Pozdrav zo sedla Adventure R z Álp |
motor 2v1 pre turistu kľudas dole, pre športovú dušu ostrý vrch, plná sériová výbava, dlhý servisný interval 15 000km, offroad jazdné schopnosti, naozaj dobrá spotreba | pre off-road mizivá ochrana (spodok motora, výfuk, bočné plasty a pod), zmena režimov jazdy a podvozka cez menu – treba zvyk, pre náročného turistu slabší plexištít |
KTM 1190 sa pustila do boja s čoraz hustejšie obsadeným segmentom cestovných endúr. Zrejme najväčším konkurentom tu bude nové vzduchom a vodou chladné BMW R1200 GS. Baworák poskytuje v príplatkovej výbave taktiež elektronický nastaviteľný podvozok, avšak Dynamic ESA poskytuje aj prispôsobovanie sa podvozku počas jazdy danej situácii. Nový motor v BMW R1200GS je však výbušnejší. Mám pocit akoby si charaktery motorov KTM s BMW z minulých rokov vymenila. Základná cena BMW je pritom menej ako 14.000 EUR, no jedná sa o GéeSu doslova iba s ABS-kom.
Ďalej tu máme Multistradu od Ducati, ktorá síce prekonáva KTM 1190 Adventure výkonovo, ale aj základnou cenou 15.900 EUR (cena bez elektronicky nastaviteľného podvozku). Honda Crosstourer prichádza s úplne iným točivým motorom V4, síce papierovo slabším, ale pocitovo oveľa viac zábavnejším. Veľkou výhodou Hondy je v tomto segmente možnosť zvoliť si za príplatok automatickú dvojspojkovú prevodovku.
Konkurencia je však oveľa rozsiahlejšia a porovnať všetkých konkurentov s KTM aspoň v teoretickej rovine by bola úloha na samostatný článok a viedla by len zbytočnej polemike. KTM sa skrátka vkliesnila niekde medzi športovejšie stroje ako Triumph Tiger Sport, Ducati Multistrada 1200, Aprilia Caponord 1200, Kawasaki Versys 1000 a pohodlnejších turistov ako BMW R1200GS, Honda Crosstourer, Yamaha XT1200Z Super Ténéré či Triumph Tiger Explorer.
Kto od novej KTM 1190 Adventure čakal "neskrotnú" povahu, excelentné jazdné vlastnosti mimo spevnených ciest a čokoľvek iné z charakteru starších 950-tok, má smolu. Adventure je v KTM od roku 2013 vnímaná úplne inak než doteraz. Pri vývoji motora konštruktéri odviedli dobrú prácu. Vytvorili srdce stroja, ktoré síce stratilo to povestné "Ready-To-Race" avšak dovolilo okolo seba postaviť stroj, ktorý zvládne to, čo sa od modernej cestovnej motorky očakáva. Pohodlné cestovanie, jazda off-road či rýchle športové šantenie, to sú veci kde je KTM 1190 Adventure doma.
Motor 2v1 dole kľuďas hore športovec, jazda terénom v off-road móde, brzdy, funkcia ABS a MTC, jazdné vlastnosti on-road, bohatá základná výbava, | Funkcia čelného štítu, dizajn, zopár lacno pôsobiacich detailov, zraniteľnosť niektorých častí motorky, spotreba, minimálne rozdiely v nastavení podvozku |
Servisný interval | 15.000 km |
Spotreba | 5.6 l/100km |
Objem nádrže | 23 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 308 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 2000 ot. / 3200 ot. / 4500 ot. |
Cena motorky | 14.950,- EUR |
Nosič kufra topcase | 78,34,-EUR |
Kufor topcase | 445,26,-EUR |
Kufor bočný | 445,26,-EUR |
Príplatok ABS | v sérii |
Vyhriavané rukoväte | 197,34,-EUR |
Turistické plexi | 118,90,-EUR |
Tankvak | 140,60,-EUR |
Ochrana motora | 246,93,-EUR |
Prídavné svetlá | 385,76,-EUR |
Držiak GPS | 49,48,-EUR |
Padacie rámy | 246,93,-EUR |
Páčka brzdy | zatiaľ neudaná |
Stupačka | zatiaľ neudaná |
Spätné zrkadlo | zatiaľ neudaná |
Smerovka | zatiaľ neudaná |
Svetlomet | zatiaľ neudaná |
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM Banská Bystrica – Motoshop Žubor. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a DANE
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | BMW | Honda | Yamaha |
Model: | 1190 Adventure | R 1200 GS | Crosstourer | XT1200Z Super Ténéré |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | V4 76° (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1195 ccm | 1170 ccm | 1237 ccm | 1199 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot. | 110.0 k (80.9 kW) / 7250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / ot. | 125 Nm / 6500 ot. | 126 Nm / 6000 ot. | 114.1 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 12:1 | 11.0 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 69 mm | 101.0 x 73.0 mm | 81 x 60mm | 98 x 79.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Unicam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 190 mm | 190 mm | |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 200 mm | 190 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 310 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 120/70-ZR19 | 110/80-R19 | 110/80 19M/C 59V |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 276 mm | 276 mm | 282 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 170/60-ZR17 | 150/70-R17 | 150/70 17M/C 69V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 230 kg | 238 kg | 275 kg | 261 kg |
Výška sedla: | 860 mm | 850 mm | 850 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1507 mm | 1595 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2210 mm | 2285 mm | 2250 mm | |
Šírka: | 953 mm | 915 mm | 980 mm | |
Výška: | 1450 mm | 1335 mm | 1440 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 180 mm | 205 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 21.5 l | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 5.4 l/100km | 6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 277 km | cca 268 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Tempomat: | nie | za príplatok | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | ||
El. Podvozok: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Iná výbava: | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | za príplatok LED smerovky | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí. Servisný interval 15 000 km Cena 05/2013 14950,-EUR | ABS v sérii. Doplnková výbava: dynamický systém ESA (elektronické nastavenie pruženia), ASC (automatická kontrola stability), palubný počítač, LED smerovky, tempomat, LED reflektor s integrovaným denným stretávacím svetlom, kolesá s krížovým výpletom Cena 05/2013: 13950.- EUR | V sérii ABS, TCS, Anti-hop spojka (manuálna prevodovka) Voliteľná dvojspojková automatická prevodovka DCT Udávaná spotreba 6,13 km/l (v D-móde automatickej prevodovky WMTC test) Cena 05/2013: 13 390,- EUR | V sérii: Kombinovaný brzdový systém s ABS, YCC-T, kontrola trakcie, vypletané kolesá Cena 05/2013: 14 490,- EUR |
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Triumph | Ducati | Aprilia |
Model: | 1190 Adventure | Tiger 1200 Explorer | Multistrada 1200 | Caponord 1200 |
Rok: | 2013 | 2012 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2012 | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2013 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | L-kový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1195 ccm | 1215 ccm | 1198.4 ccm | 1197 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 137.4 k (101.0 kW) / 9000 ot. | 150.0 k (110.3 kW) / 9250 ot. | 129.9 k (95.5 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / ot. | 121 Nm / 6400 ot. | 118.7 Nm / 7500 ot. | 116 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 12 : 1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 69 mm | 85 x 1.4 | 106x67.9mm | 106 x 67.8 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 190 mm | 170 mm | 167 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 194 mm | 170 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 110/80 R19 | 120/70-ZR17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 282 mm | 245 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 150/70 R17 | 190/55 ZR17 | 190/55-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 196 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 230 kg | 259 kg | 224 kg | |
Výška sedla: | 860 mm | 837 mm | 850 mm | 840 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1530 mm | 1530 mm | 1565 mm |
Dĺžka: | 2248 mm | 2240 mm | ||
Šírka: | 962 mm | |||
Výška: | 1410 mm | 1456 mm | ||
Svetlá výška: | 220 mm | |||
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 20 l | 24 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 6.1 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 245 km | ||
Servisný interval: | 15 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tempomat: | nie | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí. Servisný interval 15 000 km Cena 05/2013 14950,-EUR | Trakčná kontrola (3 režimy), ABS (vypínateľné), Tempomat v sérii servisný interval až 16 000 km (alebo jeden rok) Cena 05/2012: 13 360,00 € | Cena: 02/2013 15 900 EUR | Cena 08/2013: 14.890,- EUR |
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | Kawasaki | Triumph |
Model: | 1190 Adventure | Versys 1000 | Tiger Sport 1050 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 1195 ccm | 1043 ccm | 1050 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 118.0 k (86.8 kW) / 9000 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 9400 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / ot. | 102 Nm / 7700 ot. | 104 Nm / 4300 ot. |
Kompresný pomer: | 10.3 :1 | 11.7:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 69 mm | 77 x 56 mm | 79 x 71.4mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 150 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 150 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 300 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 120/70ZR17M/C | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 250 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 180/55ZR17M/C | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 230 kg | 239 kg | 235 kg |
Výška sedla: | 860 mm | 845 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1520 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2235 mm | 2150 mm | |
Šírka: | 900 mm | 835 mm | |
Výška: | 1405 mm | 1310 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 155 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 21 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 5.2 l/100km | 5.3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 302 km | cca 283 km |
Servisný interval: | 15 000km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||
Tempomat: | nie | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí. Servisný interval 15 000 km Cena 05/2013 14950,-EUR | V sérii ABS a KTRC - tračný systém 3 módy + voľba 2. palivových máp Cena 02/2013: 11 995,- EUR | ABS v sérii Cena: 02/2013 11 440 EUR |
Pridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 83005 | Včera: 140284