Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.06.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 26570 [Technika - Dobré Rady]
V predchádzajúcich častiach sme sa poradili, akú si kúpiť motorku, zistili sme, ako sa na ňu obliecť a naučili sme sa základy jazdy. Teraz si povieme niečo o údržbe.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
O svoju frajerku sa musíš dobre starať. Občas jej musíš kúpiť čosi na oblečenie, pozvať ju na večeru, poslať ku gynekológovi, zatepliť kuchyňu, a tak... Ešte šťastie, že aspoň nohy si oholí sama. So tvojou plechovou, prípadne plastikovou milenkou je to také isté. Ak si sa narodil so vzťahom k technike - ten nie je u každého zakódovaný v génoch, ako vzťah k dievčencom - tak si niektoré vecičky dokážeš urobiť aj sám. Ale odtiaľ-potiaľ. Nezabúdaj, že gynekológ vie o príslušenstve tvojej frajerky viac, ako ty! Je to síce podozrivé, ale je to tak. Každý to berie ako hotovú vec. Snaž sa to prosím ťa aplikovať aj na svoju motorku. Práce, ktoré nezvládneš 100%-ne, daj radšej urobiť niekomu študovanému. Najradšej automechanikovi. Poradil by som ti motomechanika, ale naše samostatné a zvrchované školstvo takéto vzdelanie neposkytuje. Škoda. Preto si pohľadaj mechanika, ktorý je dušou motorkár. Poznáš ho podľa toho, že jazdí na zlom aute a dobrej motorke. Že nechápeš prečo? Veď predsa ak má zlú motorku, nemôže to byť šikovný chlapík, ktorý má rád motorky. A ak má drahé auto, tak má veľa peňazí. Odkiaľ ich asi zobral? Nuž asi je drahý aj on! Okrem týchto mojich teórií sa popýtaj kamarátov, veď motorkári sa skoro všetci vzájomne poznajú a šikovný mechanik nemôže ostať dlho utajený... A keby si mal predsa len problém niekoho nájsť, tak ti odporúčam fórum na www.motoride.sk. Tam nájdeš mraky motorkárov, ktorí sú ochotní podeliť sa so svojimi skúsenosťami.
Ale všetko má svoj háčik. Ani ten najlepší mechanik ťa neurobí šťastným, ak pracuje v tom nesprávnom servise. Musíme sa zmieriť s tým, že je finančne výhodnejšie opravovať autá, ako motorky. Preto, ak je auto a motoservis pod jednou firmou, tak je riziko, že motorky sú až na druhom mieste. A aké sú rozdiely v servisoch?
Patria priamo pod predajcov. Väčšinou sú pekné, veľké, dobre vybavené, s vyššou hodinovou sadzbou a vyškoleným personálom, ktorý pracuje rutinne. To znamená, že nie sú ochotní sa babrať s nejakými hlúposťami. Všetko radšej vymenia za nové. To môže byť smrteľná rana pre tvoju buksu. Keď máš problém v hi-tech výbave svojej motorky, je najväčšia šanca že ti pomôžu, práve tu. Nepočítaj s možnosťou byť pri tvojej milej počas operácie. Veď ani keď budú montovať silikóny tvojej druhej frajerke, nepustia ťa na operačnú sálu! A nakoniec zlá správa: pretože sa živia hlavne predajom nových motoriek, tak sa ti môže stať, že ti pri kúpe nasľubujú možné aj nemožné a niekedy to neskôr nedodržia. Na záručné opravy musíš chodiť iba k nim, čo môžu niektorí zo zlou výchovou zneužiť.
Sú tie, ktoré nepatria priamo predajcovi, ale ten s nimi má dohodu o servisovaní ním predaných motocyklov. V nich sa stretneš s ľudskejším prístupom, aj cenou za prácu. Keď majiteľ servisu veľmi chce, tak s ním díler zmluvu uzavrie. Takže niekedy sa môže stať, že má takýto servis majiteľa šikovného diplomata a nie šikovného mechanika. Ceny dielov sú vyššie, ako u nezávislých.
Väčšinou sú spojené s predajom doplnkov, špeciálnej výbavy a oblečenia. Nie sú zamerané na jednu značku motoriek A preto ani nemajú špecializované vybavenie. Mechanici sú schopní a ochotní improvizovať. Porovnal by som ich k rodinným lekárom. Oslovia ťa menom, dajú si s tebou kávu a keď si v koncoch, trápia sa s tiež. Väčšinou nemajú v oknách determálne sklá, sklenené schody a mramorové steny. A ani na klimatizáciu im nemusí zákazník prispievať.
Tak toto môže byť veľká výhra, ale aj ťažký prúser! Ceny by mohol mať takýto garážový mechanik nižšie, pretože neplatí nájom za priestor, odvody za zamestnancov a niekedy ani dane svojej vlasti. Všetko sa odohráva medzi štyrmi očami. Platí sa z rúčky do rúčky a záruka môže byť len virtuálna. Majiteľ a mechanik v jednej osobe môže byť fanatik, ktorý vo väčšom servise s kompletným zázemím nepracuje preto, lebo si chce udržať svoju nezávislosť, ale môže to byť aj magor, ktorého už stihli odvšadiaľ vyhodiť. Aj majitelia motocyklov (schválne nepíšem motorkári), sa tak isto, ako motoservisy delia do viacerých kategórií:
Tak toto radšej doma neskúšajte... |
a) vedia a majú: Veľa vecí si robia sami. Nie preto, že by boli lakomí, ale preto, lebo ich to teší. Sú šikovní a majú profi vybavenie. Spoznáš ich podľa večne špinavých rúk a čistučkých motoriek. Takýmto nemám čo povedať. Poradia si aj bezo mňa.
b) nevedia a nemajú: Veľa vecí sa pokúšajú si urobiť sami. Pretože chcú ušetriť. Ale neušetria. Prečo? Pretože nemajú to správne náradie, ani zručnosť, ani skúsenosti. Napríklad zdvihák vôbec nie je potrebný iba kvôli pohodliu, ale keď na motorke pracuješ celý pokrútený, s kolenom za krkom a rukami prekríženými a ešte aj tri krát zalomenými, tak sa to musí niekde prejaviť. Momentový kľúč? Niekedy si bez neho neporadí ani mechanik od Rossiho. Myslíš si, že si lepší, ako on? Sada náradia z kvalitného materiálu. Je taká drahá, že ju nie si ochotný zaplatiť. Výsledok? Postŕhané hrany a zárezy na skrutkách. Ségerky a pružinky vystrelené až do vedľajšieho okresu. Vyštrbený zub, namiesto odblankovaného káblu. Karburátory, ventily, reflektory a kolesá nastavené od oka (ak si si ho ešte nevypichol šróbovákom po dedkovi), pretože dielenské príručky v kníhkupectve od vedľa už vypredali. Hadičky nasadené krížom-krážom, alebo vôbec. Jedinou výhodou je spústa ušetrených drobností, ako sú všakovaké podložtičky, matičky, pružinky, šróbiky, a tak. Len či nebudú niekde chýbať? Motorky takýchto občanov jazdia z vypätím posledných síl. Skôr, i neskôr však skolabujú a potom ich nedá dokopy už nikto. Vážne! Je to ako keby si chcel z hamburgeru (na Slovensku z fašírky), znovu poskladať kravu! Takže pozor! Niekedy je lacnejšie zaťať zuby a skúsiť servis!
Žijú a jazdia vo veľkom strese. Ustavične sa im čosi nezdá. Zvuky, pohyby, pachy, všetko ich privádza do zúfalstva. Lietajú po servisoch, vyvolávajú kamarátom, aj úplne neznámym ľuďom, surfujú po internete, píšu množstvo otázok na www.motoride.sk, ale kúpiť od nich motorku je víťazstvo (až na tú cenu), lebo je aj po rokoch v lepšom stave, ako keď vyšla z fabriky.
Jazdia dovtedy, pokiaľ to ide. Netušia, že motorka je len 150-350 kg zošróbovaného kovu a plastu. Nevie im sama povedať čo potrebuje. Oleje, filtre, tlaky v pneumatikách, reťaze, vôle na páčkach a celá ďalšia údržba im je ukradnutá, udržiavajú si len svoj imidž. V tom, kam sa máš zaradiť, ti radiť nebudem. Sám sa rozhodni, kam chceš patriť!
Kam asi patrí ? |
Vadim, Atlantis-Buldog, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH
Pridané: 07.06.2004 Autor: Vadim Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 49364 | Včera: 166908