Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kawasaki VN 1600 Classic r.v. 2003

 Zdieľať

Pridané: 21.06.2004 Autor: jjaro
Čitatelia: 17610 [Testy a predstavenia - Test]

Aký je špičkový cruiser v porovnaní s cesťákmi, superšportami, endurami či naháčmi ?

Túto Kawasaki som jazdil minulý rok. Keď som ju dostal do ruky, bola takmer nová. Na tachometri bolo necelých 5000 km. Bola bez akejkoľvek príplatkovej výbavy. Originál. Klasika. Kolos. Špičkový, drahý cruiser, za cca. 700 tis. korún. Budem ho v tomto popise brať ako reprezentanta všetkých chopper-cruiserov, keď už takáto drahá mašina nebude dobrá tak potom nebudú dobré dozaista ani cruisery s polovičnou cenou.

MOTOR:

Naskočí za studena okamžite. Elektronickému vstrekovaniu netreba pomáhať klapkou. Vibruje síce statočne, ale konštruktérom sa podarilo celkom fajn utlmiť vibrácie ktoré sú pre človeka nepríjemné, a tak nízkofrekvenčné vibrácie v riadidlách a plošinkách vnímate iba minimálne, neunavujú vás skoro vôbec, do hrubo čalúneného sedadla sa vibrácie neprenášajú vôbec. Reakcie na zmenu zaťaženia motora v podobe šklbania či cukania nepozorovať, jazda je plynulá a kvalitná. Pravda, tieto reakcie može na iných mašinách spôsobovať aj nenapnutá a vyťahaná reťaz, tento stroj má však kradan, a to veľmi kvalitný kardan, ktorý nespôsobuje žiadne zistiteľné reakcie v podobe nakláňania motorky doprava pri pridaní plynu pri pomalej jazde, ako je to bežné pri kardanoch BMW. Motor má na choppera pomerne utlmený zvuk, ako keby bola vo výfukoch napchatá vata. Bublanie je počuť ako keby prichádzalo z vedľajšej miestnosti. Myslím, že mašine s takýmto motorom by sa zišiel alebo otáčkomer alebo signalizácia zaradeného prevodového stupňa, ako na BMW, lebo keď som chvíľu jazdil bez preraďovania, tak som stále zabúdal aký prevodový stupeň mám vlastne zaradený. Pri rýchlosti 100 km/h má totiž motor skoro úplne rovnaký zvuk na trojke, štvorke aj päťke, a čo je pre rozpoznanie prevodového stupňa najhoršie, aj rovnaký ťah pri pridaní plynu. Takže nie je možné len tak ľahko rozlíšiť, aká rýchlosť je vlastne zaradená, keď zabudnete počítať. Na druhej strane je na to konto prechod horskými prechodmi úplne kvalitný. Áno, naozaj, charakterizoval by som ho ako pomerne svižný a kvalitný. Stačí zaradiť trojku, a také Donovaly či Čertovicu prejdete komplet celú na trojke, aj do kopca aj z kopca, a je úplne jedno či na tej trojke idete 40 km/h alebo 140 km/h. Stále rovnaký ťah, stále rovnaký zvuk. Raz darmo, je to výmysel z USA, tieto veľkoobjemové vysokozdvihové dvojvalce do V, vymysleli to asi preto, lebo sú zvyknutí na automatiku v autách a neradi hádžu rýchlosti. Ďalšia vec ktorú som si na tomto motore všimol, bol fantasticky plynulý vzostup výkonu pri vzostupe otáčok. Práve toto by malo byť podľa teórie typickým rozdielom medzi dvoj a štyrvalcom. Takmer lineárny priebeh výkonovej krivky u dvojvalca do V. A je to aj pravda, motor naozaj vôbec netrhá ani pri prudšom pridaní plynu ako zúrivý sršeň Hornet 900, a spolujazdec nemá tendenciu odletieť dozadu, ale pomaly a plynule ťahá dopredu ako štajerák, silu je cítiť v každom kúsku tela, ale napriek tomu sa spolujazdec držať nemusí a nezletí. To, že chýbajú akékoľvek držadlá pre spolujazdca teda nie je náhoda. Dosiahnute plynulej jazdy, plynulého zrýchľovania pri predbiehaní a pocitu kvalitnej a pohodlnej jazdy pri takomto stroji nie je žiaden problém, u superšporta by to bolo nemožné, takéto niečo, lebo by vyrážal vopred už pri milimetrovom pootočení plynom, alebo by sa dusil v malých otáčkach. Motor má veľkú silu v celom rozsahu otáčok. Je veľmi dobre, že je vodou chladený, nestane sa teda to, čo u nedokonalej vzduchom chladenej Yamahy DragStar, že pri teste a rozobratií motora je predný valec ešte v poriadku ale zadný piest, valec aj ventily sú asi 2x tak opotrebované a zničené, nakoľko sa zadný valec pri vzduchom chladenom motore do V z logických príčin prehrieva. Pri jazde do kopca motor ťahá takmer rovnako dobre ako na rovine, aj napriek vyše 330 kilogramovej hmotnosti.

 Vyzerá to pohodlne, ale nie je tomu tak
Vyzerá to pohodlne, ale nie je tomu tak

PREVODOVKA:

Pracuje úplne bezhlučne, nie však úplne presne. Niekedy je problém nájsť na prvý raz neutrál, niekedy pri naskočení zelenej na semafore nezapadne jednička, a je potrebné vymačknúť spojku ešte raz. 5 prevodových stupňov je však vzorne odstupňovaných, päťka je veľmi pomalobežná, motor je úplne tichý aj pri 160 km/h. Z prevodovky sa neozýva žiaden spozorovateľný mechanicky hluk.

SPOJKA:

Oddeľuje rovnako za studena aj za tepla. Myslím, že sa rýchlo opotrebuje, lebo mašina má obrovskú hmotnosť a točivý moment, spojka dostáva zabrať, a mal som ten dojem, že aj napriek málo najazdeným km budú už lamely na konci životnosti, zaberali až ku koncu pustenia spojkovej páčky. Je možné, že aj problémy s nájdením jedničky či neutrálu súviseli s už mierne opotrebenými lamelami. Spojka je hydraulická, sila potrebná na jej vymačknutie je pomerne malá, jeden prst na to síce nestačí ale dva áno.

RÁM:

Nuž, klobúk dolu, rám ma príjemne prekvapil. U väčšiny dlhých ťažkých motoriek (mašina je ešte o dosť dlhšia ako Varadero) je problém udržať v zákrutách a na hrboľoch kolesá rovnobežne. Tento stroj má ovšem tak masívny dvojitý kolískový rám, že sa ani nepohne. Nekrúti sa ani najmenej.

ODPRUŽENIE:

Je skvelé. Je vidno, že sú použité veľmi drahé a fajnové tlmiče aj pružiny. Pri jazde na betónovej ceste zuby nedrkocú ako na R6 alebo na Hornete, prechody koľají zvláda tiež na jedničku. Ako každý chopper má však nízku konštrukciu a teda aj nízky zdvih zadného perovania, a vletenie do väčšej jamy, napríklad do otvoreného kanála je dosť tragické hlavne pre spolujazdca, ktorého to vystrelí do výšky, a jazdca to sekne priamo do chrbtice až uvidí všetkých svätých.

BRZDY:

Nuž brzdy sú skvelé, a tento stroj na rozdiel od iných cruiserov naozaj aj brzdí. Keďže je dlhý a nízky, tak sa takmer vôbec nepredkláňa ani neponára, samozrejme že je treba viac brzdiť zadnou brzdou, ktorá je účinnejšia a blokuje zadné koleso neskôr ako u klasickej krátkej ľahšej motorky, u ktorej sa pri prudkom brdzení výraznejšie odľahčuje zadok.

EGRONÓMIA:

no, ehm... Jazdec sedí nízko v širokom a veľmi pohodlne čalúnenom sedle, z ktorého absolútne nebolí zadok. Nádrž je obria, široká a dlhá, čo je na jednej strane dobre, lebo je na ňu možné upevniť bežný tankruksak a napriek tomu je stále vidno na prístroje na nádrži, ktoré sú pred tankruksakom !!! Na druhej strane nohy jazdca sú kvôli takto širokej nádrži dosť rozkročené, a pri rýchlosti nad 130 kmh ich vietor rozťahuje do strán dosť značnou silou. Po hodine jazdy rýchlosťou 140 km/h som už cítil svaly na vnútornej strane stehien. Sedlo jazdca je vzadu s opierkou, táto však pri zrýchlovaní alebo protivetre neposkytuje absolútne žiadnu oporu, lebo nohy sú vpredu, a tak človek iba visí na prstoch ako opica. Okrem toho sú riadítka dosť vysoko, čiže ruky sa rýchlo odkrvia a po takých 500 km za deň je tu svalovica v rukách a prstoch jak šľak. Poloha na takomto type motorky vôbec nie je uvoľnená a rozvalene ležiaca, ako sa nezainteresovanému pozorovateľovi zdá, ale skôr neprirodzená, kŕčovitá, nelogická. Pri prechode jamy sa nie je možné postaviť do stupačiek. Trpia hlavne prsty a adduktory stehien. Keďže som jazdil stále rýchlosťou 120 - 160 km/h, nakoľko sa nepovažujem za traktoristu, tak mi táto debilná poloha dala riadne zabrať. Okrem toho keď vojdete do kaluže tak máte blatové všetko až po pás, lebo sedíte prinízko, a ani široké blatníky historického designu vás nezachránia pred striekajúcim svinstvom. Výhľad tiež pri takomto nízkom sedení nie je bohvie čo. Spolujazdec sedí o niečo pohodlnejšie, má aj dobre čalúnené sedadlo (čo sa ale o verzií Mean Streak povedať nedá), až na to, že má priveľmi pokrčené nohy v kolenách a kožené nohavice, ktoré sú na chopperi povinnosťou, sa po niekoľkých hodinách sedenia začínajú spolujazdcovi bolestivo zarezávať do stehien. Na tomto type stroja je možné prekonať aj poloterénne vložky, jazdy šotolinou či rozbitou cestou, stabilita je pri takýchto širokých riaditkách dostatočná, myslím že na tak zlej ceste, ktorú ešte cruiser zvláda by sa superšport už dávno vysypal, jazdec cruisera to síce zvládne, bude ovšem nadávať, lebo bude dostávať rany do zadku a chrbtice z každej jamy pri nedostatočne vysokom zadnom perovaní a nemožnosti postaviť sa do stupačiek. Ale zvládne to, boli by ste prekvapení aký náročný terén je cruiserom v núdzovej situácii ešte zjazdný. K celkovému pohodliu môžem povedať toľko, že sme na nej prešli najviac 920 km za sobotu a nedeľu a vcelku sa to po slovenských cestách 1. a 2. triedy zvládnuť dalo, unavení sme však boli viac ako z Varadera. Myslím, že čo sa pohodlia týka, je o niečo pohodlnejsia pre spolujazdca ako pre jazdca, a celkove je v pohodlí asi tak o 2 triedy horšia ako Varadero alebo Pan-European, ale asi tak o 2 triedy lepšia ako Hornet a úplne neporovnateľne lepšia ako Yamaha R6. Je vhodná aj na dlhšie trasy, ale teda nie je to žiaden zázrak, treba rátať so zvýšenou únavou. Spätné zrkadlá sú skvelé, keďže sú riaditká široké, výborne v nich vidno, slepý uhol je takmer nulový, okrem toho dobre držia, neposúvajú sa, nezahmlievajú sa v daždi a sú dostatočne veľké. Toto je pre bezpečnú jazdu veľmi dôležité, aj keď sa to zdá ako bezvýznamná maličkosť. Výfuky sú dizajnované z historických dôvodov tak ako na každom cruiseri, čiže úplne nevhodne, z predného kratšieho výfuku ide na krizovatke spolujazdcovi pod nos smrad a v prípade pádu si o ne ľahko popálite lýtko ako Maroš Kramár.

JAZDNÉ VLASTNOSTI:

Motorka je samozrejme tak ako každý cruiser nedotáčavá. Má tendenciu ísť rovno, keď to s rýchlosťou do zákruty preženiete tak sa rútite priamo pod kolesá protiidúceho auta alebo do jarku. Je treba ju do zákruty ťahať silou. Možnosť bočného náklonu je dosť obmedzená, plošinky sa škrknú o zem už pri pomerne malom náklone, ale stane sa to spravidla len v pomalých zákrutách, v takých, keď sa ide 40 km/h a vraciate sa o 180 stupňov nazad, alebo sa mi to ešte stalo aj pri rýchlom odštartovaní na zelenú z križovatky a naklopení ešte v križovatke doľava, keďže som doľava odbočoval. Nebezpečné to nie je, nakoľko plošinky sa vyklápajú na kĺbe smerom nahor. Napriek týmto nedostatkom môžem povedať, že jazda horskými prechodmi je rýchlejšia ako autom, a je aj zábavná, na rozdiel od pretáčavých naháčov. Nie je však ani zďaleka tak ľahká, zábavná a pohodová ako s neutrálnou motorkou. Jazda po diaľnici a na rovnej ceste je s Kawou pohodlná, nakoľko motorka je ťažká a dlhá a vôbec neposkakuje po hrboloch tak ako ľahké motorky. Okrem toho je necitlivá na bočný vietor a jazda vo vetrisku nie je s takýmto pričapeným ťažkotonážnym hovädom žiaden problém. Vo vetre aj po nerovnostiach ide ako po koľajniciach, perfektne drží smer aj stopu. Prekvapila ma ľahkosťou, s akou sa s ňou dá otočiť na úzkej ceste do protismeru, polomer zatáčania je menší ako u kratšieho Varadera. Takéto prudké otočenie sa nie je vôbec náročné na balans či stabilitu a netreba to nacvičovať, motorka je totiž nízka a má nízko ťažisko. Jediný problém mi pri otáčaní robilo to, že napriek tomu, že mám výšku 187 cm som sa ledva ledva načahoval za prednou rukoväťou extrémne vytočených riaditiek, neviem ako by to zvládal niekto nižší ako ja.

 Serpentíny zvláda prekvapivo dobre, ako aj tieto na čertovici
Serpentíny zvláda prekvapivo dobre, ako aj tieto na čertovici

JAZDNÉ VÝKONY:

Motorka zrýchľuje na 100 kmh za 5,3 sekundy, čo síce nie je žiaden zázrak (pre porovnanie nový Transalp zrýchli za 4,8 sec), avšak je to stále rýchlejšie ako bežné autá, veď napríklad Porsche Carrera 4x4 Turbo zrýchli za 5,5 sec. Mala by teda byť teoreticky rýchlejšia ako autá, čo sa mi aj potvrdilo. Napriek tomu, že niektorí primitívi s autom sa so mnou chceli predbiehať a závodiť, šancu nemali. Výkon motora v spojení s perfektným rámom, dobrým odpružením a silnými brzdami mi dovoľoval ísť po cestách 1. triedy rýchlejšie ako idú autá, aj keď je pravda, že striasť sa ich mi dalo viac zabrať ako keby som mal Varadero. Maximálna rýchlosť je 185 kmh, aj keď jazda s ňou nad 170 km/h je už len boj o udržanie sa na motorke, a nie pasia. Zrýchlenie sa zdá byť veľmi veľké a ťah silný, ale je to spôsobené iba tým že človek pri tej debilnej polohe visí na prstoch ako idiot a cíti v nich celú silu zrýchľovania, a teda sa mu zdá že motorka ma mohutný ťah, aj keď realita je trošku iná.

ROZMERY A HMOTNOSTI:

Dlhá je asi ako Goldwing, napriek tomu sa s ňou dobre otáča. Hmotnosť je veľmi veľká, a keď si za mňa sadol spolujazdec vážiaci 47 kg tak som hmotnosť absolútne necítil, keď si za mňa ovšem sadol spolujazdec ťažký 80 kg tak som už na križovatke mal čo robiť, aby som sa udržal. Nízka poloha sedla má totiž aj tú nevýhodu, že noha sa položí na zem veľmi vpredu a nie je v nej teda taká sila, ako keby ste sa zapreli kdesi pod zadkom, ako na naháčovi alebo endure. Raz sa mi stalo, že som zastal v mieste kde bol na zemi strk, a napriek tomu že som bol sám, mal som problémy udržať ju, noha sa mi stále šmýkala do strany a dopredu a skoro som sa vysypal. Pri jazde už hmotnosť necítiť, ide ako keby sama. Silu je treba vynaložiť len v rýchlych zákrutách.

DESIGN:

Spočiatku sa mi jej design na obrázku nepáčil, zdala sa mi nemoderná. V skutočnosti však vyzerá modernejšie a lepšie ako na obrázku. Hlboké blatníky aspoň trošku chránia proti vode, je teda dobre že sú takto predhistoricky tvarované pri tak nízkom posede. Myslím, že ľuďom sa páči a obzerajú sa po nej. Je mohutná, ma veľa chrómu a čiernej lesklej farby, nič nemá na sebe z umelej hmoty, všetko je poctivé kovové, masívne.

 Móda z obdobia 1930 - 1958 doplnená malým LCD displayom, funkcie takmer žiadne
Móda z obdobia 1930 - 1958 doplnená malým LCD displayom, funkcie takmer žiadne

MOJ SUBJEKTÍVNY ZÁVER:

Ako ju teda prirovnať k iným mašinám ako som to naznačil v nadpise? Ako sa to vôbec dá v krátkosti porovnať s najedovanou osou (naháčom), ktorá stále prudko mení smer letu a občas pichne, za kulisy namosúreneho turbínového zvuku, či s kostitrasom a najčastejšímm zabijákom motorkárov (superšportom), ktorý jazdca unavuje, človek nič nevidí ani okolo seba ani v zrkadlách, a teda si ani nič neužije lebo ročne nemá chuť na viac ako 5000 km nepohodlia, či s príjemným kamarátom cesťákom z ktorého ovládania srší kľud, svižnosť, lahkosť ako pri lietaní a uvoľnenosť, ktorý za vás v zákrutách sám vopred myslí a je v každom detaile praktickosť sama, či s univerzálnym svetobežníkom endurom, ktoré robí radosť v zákrutach, meste, na dlhých trasách aj na zlých cestách?

Cruiser je taký ťahúň, silný ťažký stabilný pravidelne a kvalitne idúci kolos, ktorý musíte presviedčať, aby v zákrute nešiel rovno, avšak keď si na to zvyknete, tak sa aj serpentíny stávajú pasiou. Nie veľmi pohodlný, nie veľmi praktický, nie veľmi rýchly, strácajuci výhody motorky oproti autu kvôli svojej vysokej hmotnosti, s neprirodzenou polohou posedu. Nevhodný na zlé cesty. Vrtkosť nulová, na prepletanie a myšičky zabudnite - to je možné jedine vo väčších rýchlostiach nad 100 km/h, nie však po meste. Aby som pravdu povedal, je vhodná hlavne na cesty v USA alebo v Austrálii - samá rovina, nízka povolená maximálna rýchlosť, málo zákrut, žiadne jamy na ceste. Na čo je teda takáto motorka okrem image vhodná, mi ostáva pravdu povediac záhadou. Po meste je neobratná a zle sa parkuje, na dlhé cesty nedosahuje ani zďaleka kvality cesťákov, na zlé cesty je nevhodná, na serpentíny si tiež viem predstaviť aj oveľa vhodnejší a bezpečnejší stroj. Využitie je teda jedine také, že sa niekomu páči, lebo má retro vkus, a že má z toho dobrý pocit keď na nej jazdí. O praktickosti sa veľmi hovoriť nedá. Dá sa síce dokúpiť predné plexi proti muchám a vetru, ale nie navrhované v aerodynamickom tuneli, čiže s úbohými aerodynamickými vlastnosťami. Zohnať kožené uzamykateľné kufre je prakticky nemožné, plastové na nej vyzerajú hrozne. Objem kožených tašiek býva dosť malý, dajú sa ľahko ukradnúť. Premoknú. Horný kufor? Zabudnite. Jedine ak malá rolka. Bočné držadlá pre spolujazdca? Kdeže... Nízka spotreba? Ale kdeže... Malá nádrž na 19 litrov, čiže treba každú chvíľu tankovať. Teda či by som ja osobne chcel vlastniť ako jedinú motorku chopper/cruiser? Rozhodne nie, ďakujem.

Pridané: 21.06.2004 Autor: jjaro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 154953 | Včera: 114457