Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.11.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 35012 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
S poslednými teplými dňami babieho leta sme vybehli vyskúšať nový mestský skútrik z produkcie talianského koncernu Piaggio.
Nový FLY bol predstavený len pred nedávnom, ale prvé kusy už dorazili aj na Slovensko. A tak som využil posledné teplé lúče, ktoré slniečko poslalo na našu hrudu, aby som sa na 125-ke odviezol. Fly sme si nedávno predstavili v článku:
12.10.2012 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 22055 [Novinky - Predstavujeme]
Piaggio púšťa do predaja nové skútre FLY, ktoré kombinujú veľmi zaujímavú cenu s novými, výkonnejšími a úspornejšími štvortaktnými motormi.
Piaggio Fly 125 |
Takže sa pokúsim stručne zhrnúť a zbytočne neopakovať, to hlavné čo tento tradičný taliansky výrobca v tomto modeli ponúka:
Nieje sa teda veľmi čím zdržovať, teplejšie ako dnes už nebude a tak sadám do sedla novučkého Fly 125 a vyrážame do ulíc Žiliny. Fly je entry-level skúter do mesta v ponuke Piaggio. Rozmermi je to malý mestský skútrik ale pri mojej výške 182cm nemám problém sa naň poskladať. Sedlo je jednodielne a tak keď idete sólo, môžete sa pohodlne posunúť podľa potreby dozadu. Podlaha je rovná, čo je fajn pre prevoz nejakého väčšieho nákupu, ale v prednej časti sa trochu dvíha okolo nalievacieho hrdla nádrže. Umiestneniu nôh to ale nevadí. Posed je príjemný a pohodlný.
Vďaka nízko položenému sedlu len 760mm nad zemou je manipulácia s Fly-kom hračkársky jednoduchá, a poteší určite aj nežnejšie pohlavie. Prístrojovka je veľmi jednoduchá, ale obsahuje všetko čo jazdec bude potrebovať. Okrem sady kontroliek, analógového palivomera a rýchlomera potešia aj digitálne hodinky. Ovládače úplný základ, umiestnené v kapotáži pekne poruke.
Prístrojovka je jednoduchá a prehľadná zároveň |
Jednoválcový motor je chladený vzduchom a po novom je vybavený trojicou ventilov (2 nasávacie a jeden výfukový) s rozvodom SOHC a elektronickým vstrekovaním. Motor bol vyvinutý v továrni Pontedera, s cieľom zvýšiť výkon a znížiť spotrebu a emisie. Vývojári testovali viacero konfigurácií, ale práve troj-ventilová technika sa ukázala ako najlepšie riešenie. Nová je kľuková hriadeľ a celý rozvod s využitím valivých ložísk, čo prispelo k zníženiu trenia. Zmenil sa aj pomer vŕtania a zdvihu, zdvih sa zvýšil pre zvýšenie ťahu a lepšiu akceleráciu. Nové je aj umiestnenie zapaľovacej sviečky, čo zlepšilo chladenie hlavy aj údržbu stroja.
Po naštartovaní sa prebúdza k životu nová pohonná jednotka. Zvuk motora je naozaj tichučký. Pridávam teda plyn a vydávam sa do ulíc. V meste sú skútre obľúbené hlavne pre ich ľahkosť ovládania a prepletania sa hustou premávkou. Motor Fly-ka zaberá naozaj pekne odspodu a variátor ho pri zrýchľovaní nepúšťa spočiatku do žiadnych vysokých otáčok. Ručička rýchlomera ale rezko stúpa a behom okamihu máte "naložených" mestských 50, ale tam to samozrejme nekončí. Dynamika je veľmi príjemná a FLY sa s týmto motorom a výkonom v meste naozaj nestratí.
Podvozok sedí na 12-palcových kolesách. Je to asi taký ideálny kompromis medzi pohodlím, ktoré na rozbitých mestských cestách prinesú kolesá väčšie a odkladacím priestorom, ktorý sa zo zväčšovaním kolies zmenšuje. Spočiatku sa mi zdal podvozok trochu tuhší, ale časom som si zvykol a skôr som ocenil jeho istotu aj pri rýchlejšej jazde a náklonoch. Keď sme pri tých náklonoch, čo ma nepotešilo bol hlavný stojan, ktorý som hneď na prvom kruháči ošúchal. Jednoducho pri väčších náklonoch sa práve boky hlavného stojanu dostanú ako prvé do kontaktu s asfaltom. Našťastie sú aspoň zaoblené a tak to nepôsobí veľké problémy okrem zvukového efektu a faktu, že viac to už nenaklopíte. Stáva sa to ale až v pomerne veľkom náklone.
Hlavný stojan je nízko |
Brzdy sú na 125-ke obe kotúčové. Ich priebeh je veľmi citlivý na prvej polovici dráhy páčky. Sú podobné ako na Vespe, spočiatku brzdia decentne a veľmi dobre sa dávkujú. Ak je treba ale poriadne zabrzdiť, treba páčku viac potiahnuť a brzdia veľmi dobre. Myslím, že na skútri určenom širokej verejnosti sú tie brzdy veľmi dobré. Na prvom mieste dávkovateľnosť a potom aj ukážková účinnosť.
Fly 125 je veľmi čiperný, ľahko ovládateľný skúter do mesta. Hravo dosahuje mestské rýchlosti, na obchvate bez problémov jazdí 80-tkou a udržuje rýchlosť s celou premávkou. Maximálka je niekde nad hranicou 100 kmh.
V tomto smere ma Fly naozaj čo ponúknuť. Keďže 7 litrová nádrž je v podlahe, pod sedlom je veľký priestor, do ktorého sa vojdú dve JET prilby. Navyše má Fly rovnú podlahu a na prednej strane sedla praktický výsuvný háčik na uchytenie ďalšej batožiny. Vo vnútornej kapotáži nájdeme malú skrinku na doklady, mobil a drobnosti, ktorá sa otvára kľúčom v zámku zapaľovania. Využiteľná je však len pravá polovica tejto skrinky, pretože v ľavej časti si našla miesto baterka. No a tento výčet ukončím zadným nosičom, ktorý priam čaká na montáž kufríka.
Dnes sa premávka neustále zrýchľuje a často aj v meste si nevystačíte so skútrikom, ktorý jazdí 50-tkou. V mestách sú obchvaty a úseky, kde je povolená 80, prípadne aj viac. A čo keď sa vyberiete mimo mesta. S Fly-kom sa obávať netreba. Výkonný motor bez problémov umožňuje jazdiť 80-tkou a aj ďalej plynule zrýchľovať a obiehať. Keďže Fly bol úplne nový, nechcel som ho veľmi trápiť, ale stovku vytiahol bez problémov. Dokonca aj čosi navyše.
Takže s niečím takým sa dá jazdiť nielen po meste, ale v pohode aj na nejaký ten výlet do blízkeho či vzdialenejšieho okolia. Dôležité je že na okreskách dokáže udržať tempo s autami a nieje na ceste pomalou prekážkou. Batožinu je kam dať, takže nieje problém. Prípadného turisticky zameraného jazdca poteší aj nízka spotreba a veľká nádrž (7 litrov) ktorá dáva Fly dojazd cez 250km.
Fly okrem moderných komponentov útočí na trhu aj naozaj lákavou cenou. V tomto smere mu konkuruje najmä Honda Vision 110, lacnejšia o 209 EUR (oproti uvádzacej cene Fly 125) resp. o 360 EUR oproti štandardnej cene. Vision má menší motor 108ccm a tým pádom menší výkon aj krútiak, porovnateľnú spotrebu. Výhodou môžu byť ale 14 palcové kolesá a nízka hmotnosť. Honda má v ponuke ešte jeden zaujímavý kúsok a to PCX 125. Cenovka je už vyššia, výkon trochu slabší ako Fly, ale krútiak už vyšší. PCX-ko rovnako jazdí na 14-palcových kolesách, nemá rovnú podlahu, vzadu má bubnovú brzdu a zaujme aj systémom štart-stop.
Yamaha môže Fly-ku konkurovať modelom Cygnus X, avšak ten jazdí rovnako na dvanástkach, vzadu má bubnovú brzdu, výkonovo trošku za Fly zaostáva a cenovka je už o dosť vyššia. A v poslednom rade spomeniem Kymco 125 Like, ktoré svojou základnou cenou vyrovnáva akciovú cenu Fly 125. Výkonovo je na tom asi ako Vision, jazdí na 12-tkach a rovnako má vzadu kotúčovú brzdu.
Fly valcuje svoju konkurenciu hlavne novým motorom, ktorý je v segmente (a cenovej hladine) najvýkonnejší a hlavne ponúka dlhý (aj dvojnásobný) servisný interval 10 000km. Hondy a Kymco majú interval 4 000km, Yamaha 6 000km. Okrem motora je silnou stránkou Fly aj veľký odkladací priestor pod sedlom.
V dnešnej dobe idú ceny skútrov naozaj pekne dole, čo teší nás zákazníkov. Takmer všetci výrobcovia totiž presunuli výrobu do ázijských krajín a tak si na zoznam k Indii, Číne, či Tajvanu, môžeme pripísať aj Vietnam. Práve na výrobnom štítku Fly nájdeme totiž Made in Vietnam.
Piaggio prinieslo do segmentu naozaj vážneho hráča. Fly pôsobí robustne, kvalitným spracovaním, má najmodernejší výkonný a úsporný motor, nízke prevádzkové náklady, veľa odkladacieho priestoru a dotiahnuté detaily. Je to mestský pracant, ktorý sa výkonom nestratí ani na obchvatoch alebo na okreskách. A to všetko za veľmi priaznivú cenu 2 150,- EUR (Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR)
výkonný motor, dlhý servisný interval, nízka spotreba, množstvo odkladacích priestorov, skvelá dynamika | hlavný stojan “proklatě“ nízko - prekáža pri väčších náklonoch |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 1,9 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 7 l (1,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 276 km |
Cena motorky | 2 150,- EUR (Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR) |
Orig kufor topcase + nosič | 110 EUR |
Turistické plexi | 156 EUR |
Mechanické zabezpečenie | 67 EUR |
Elektronický alarm | 107 EUR |
Páčka brzdy | 5,70 EUR |
Spätné zrkadlo | 15,50 EUR |
Smerovka | 18,20 EUR |
Svetlomet | 71,20 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Juraj Odin Klačko
Motocykel na test poskytla spoločnosť CarCare s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Piaggio | Honda | Honda | Yamaha | Kymco |
Model: | FLY 125 3V | Vision 110 | PCX 125 | Cygnus X | 125 Like |
Rok: | 2013 | 2012 | 2012 | 2013 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2012 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124 ccm | 108 ccm | 124.9 ccm | 125 ccm | 124.6 ccm |
Max. výkon: | 12.10 k (8.90 kW) / 8250 ot. | 8.43 k (6.20 kW) / 8000 ot. | 10.88 k (8.00 kW) / 8000 ot. | 10.88 k (8.00 kW) / 8500 ot. | 8.84 k (6.50 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 10.7 Nm / 6750 ot. | 8.7 Nm / 6500 ot. | 11.56 Nm / 6000 ot. | 9.3 Nm / 7500 ot. | 9.1 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 9.5: 1 | 11:1 | 10 : 1 | 9,6 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 52 X 58.6 mm | 50 x 55mm | 52,4 x 57,9 | 52.4 x 57.9 mm | 52.4 x 57.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | karburátor |
Rozvod: | SOHC (3V) | SOHC (2V) | SOHC | SOHC (2V) | |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | kvapalinou | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická | |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | |
Zdvih vpredu: | 31 mm | 78 mm | |||
Zdvih vzadu: | 95.5 mm | ||||
Brzdy vpredu: | jedno kotúčová | jednokotúčová | kotúčová | jednokotúčová | kotúčová dvojpiestiková |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 216 mm | 220 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R12 | 80/90-14 | 90/90 14M/C 46P | 110/70-12 | 120/70-12 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | bubnová | bubnová | bubnová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 130 mm | 130 mm | 150 mm | 200 mm |
Pneu vzadu: | 120/70 R12 | 90/90-14 | 100/90 14M/C 57P | 120/70-12 | 130/70-12 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 110 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 102 kg | 124 kg | 120 kg | ||
Výška sedla: | 760 mm | 755 mm | 761 mm | 785 mm | 780 mm |
Rázvor: | 1255 mm | 1305 mm | 1295 mm | 1320 mm | |
Dĺžka: | 1850 mm | 1845 mm | 1917 mm | 1855 mm | 1940 mm |
Šírka: | 720 mm | 670 mm | 738 mm | 685 mm | 695 mm |
Výška: | 1325 mm | 1090 mm | 1094 mm | 1130 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 120 mm | 135 mm | 113 mm | 145 mm | |
Objem nádrže: | 7 l | 5.5 l | 6 l | 7.4 l | 8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 1.9 l/100km | 1.9 l/100km | 2.2 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 276 km | cca 217 km | cca 204 km | ||
Servisný interval: | 10 000km | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 10/2012: 2 150,- EUR Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR | Cena 10/2012: 1 790,- EUR | Cena 10/2012: 2 290,- EUR | Cena 10/2012: 2 590,- EUR | Cena 10/2012: 1 999,- EUR |
Pridané: 08.11.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 226032 | Včera: 178030