Aj keď motocykle BMW nepatria medzi najpredávanejšie na svete, výrobca pravdepodobne nemá núdzu o
spokojných zákazníkov. Nie všetci totiž žiadajú extrémne motocykle s čo najnižšou hmotnostou,
obrovskými výkonmi a inými naj... . Na motocykloch jazdia aj pohodoví jazdci, ktorým vyhovuje
spoľahlivosť a vysoká technická úroveň značky BMW. Kvôli tomu sú dokonca niektorí ochotní
prehliadnuť aj o niečo vyššiu cenu. To je už ale na každom osobne, pre aký motocykel sa rozhodne.
Jedno je isté. Aj v BMW si uvedomili, že úplne bez technickej a dizajnovej inovácie sa existovať
nedá a v posledných rokoch badať o niečo výraznejší postup vpred.
R 1100 R
zaznamenal za šest
rokov výroby určité zmeny, no najradikálnejšia úprava prebehla práve v minulom roku a na mníchovskej
výstave bol verejnosti predstavený takmer úplne nový R 1150 R. V ponuke zostal aj menší R 850 R,
ktorý je zatiaľ bez zmeny. Pre najzarytejších vyznavačov tradícií je v Nemecku predávaný ešte aj
R 1100 R v dvoch farebných verziách - slonovinovej s čiernymi linkami a čiernej s bielymi linkami
na nádrži a bočných paneloch, ktoré boli kedysi typické pre motocykle BMW. Na R 1150 R je na pohľad
viditeľná výrazná zmena v dizajne, ktorý je teraz agresívnejší. Pôsobí tak hlavne vďaka klinovitému
tvaru predného blatníka, tvaru nádrže a plastovým prívodom vzduchu k olejovým chladičom po jej
bokoch. K výslednému vzhľadu výrazne dopomohli aj desaťlúčové zliatinové disky doteraz používané na
športovejšom BMW R 1100 S. Na R 1150 R je vraj takmer všetko okrem predného svetlometu, pristrojov
a smeroviek nové.
Veľa dielov pritom pochádza z už spomínaného športovejšieho
R 1100 S. Nádrž má
oproti predchodcovi
R 1100 R zväčšenú kapacitu o 1,5 litra na 20,4 l, čo poskytuje slušný dojazd
približne
360 km. Nové sú tiež bočné panely, zadná partia so sedadlom, zadné svetlo držiak a
osvetlenie evidenčného čísla. Širšie riadidlá spolu s novou polohou stupačiek zabezpečujú
prijateľný kompromis medzi pohodlnou turistickou a športovou jazdnou polohou.
Veľa zmien je
aj na pohonnej jednotke. Predovšetkým je to zväčšený objem z 1085 na 1130 ccm. Koncepcia
motora zostala zachovaná - ležatý dvojvalec s 8 ventilmi, ktorý pochádza z veľkého endura R 1150 GS.
Výkon bol zvýšený o 5 koní na
85 (62,5 kW) pri 6750 ot./min. a maximálny krútiaci moment vzrástol
o 1 Nm na terajšich
98 Nm pri 5250 ot./min.
Dôležité je tiež, že veľká
časť krútiaceho momentu
(približne 90 Nm) je k dispozícii v nízkych a stredných otáčkach (3000 - 5000 ot./min.), čo
zabezpečuje dostatočnú akceleráciu bez potreby častého radenia. A práve to je pri motocykloch
tohto typu dôležité. Nie maximálna rýchlost, ale plynulé a okamžité zrýchľovanie po otočení
plynovou rukoväťou. Vyšší výkon oproti
R 1100 R je ovplyvnený viacerými faktormi. Predovšetkým je
to zmenený objem valcov z 1085 na 1130 ccm, zmenená bola aj digitálny riadiaca jednotka a asi
50% z nárastu výkonu má na svedomí nová výfuková sústava z pochromovanej nehrdzavejúcej ocele,
ktorá tiež pochádza z GS-ka.
Samozrejme nechýba v nej riadený katalyzátor. Zvýšenému výkonu motora
musel byť prispôsobený chladiaci systém. Dva vylepšené olejové chladiče sú teraz ukryté v
plastových krytoch, ktoré na ne usmerňujú prúd vzduchu. Teplý vzduch je potom odvádzaný na jazdca.
Výkon sa prenáša cez hydraulicky ovládanú spojku, šesťstupňovú prevodovku a kĺbový hriadeľ na zadné
koleso. Na rozdiel od GS-ka je šiesty prevodový stupeň "kratší", dynamickejší. Je však možné si
objednať aj "dlhšiu šestku", tzv. Overdrive, čím sa stane cestovanie pohodlnejším, zníži sa hluk,
vibrácie, ale najmä spotreba. Koncepcia podvozka nebola radikálne zmenená.
Motor slúži ako nosný
prvok, súčast rámu. Predné pruženie je tradične systém Telelever, ktorý zabezpečuje dobrú
ovládateľnosť a minimálne ponáranie prednej vidlice aj pri prudkom brzdení. Tlmič so zdvihom 120 mm
je plne nastaviteľný. Rovnako je to aj v prípade zadného tlmiča. Ten má zdvih 135 mm.
Novovyvinutá predná brzda označovaná ako EVO by mala mat podľa slov výrobcu o 20 percent vyššiu
účinnosť. Je tiež približne o 10 percent ľahšia, čo spolu s ľahšími kolesami znižuje hmotnosť
neodpružených hmôt. Na požiadanie je samozrejme možné namontovat na R 1150 R aj najnovší
Integral
ABS. Za príplatok sú tiež k dispozícii mnohé doplnky, ktoré spríjemňujú hlavne dlhšie cestovanie.
Sú to hlavne vyhrievané rukoväte, nosič batožiny s integrovanými držadlami pre spolujazdca, bočné
kufre a malý plexištít. Na dlhé cesty je však v ponuke BMW iný, vhodnejší motocykel - BMW R 1150 RT.
Veľa častí má rovnakých ako R 1150 R, no vo veľa častiach sa aj úplne odlišuje. Vymenovanie tých
zhodných je stručné, skrátka takmer identický je celý podvozok, teda rám, pruženie, brzdy a veľa
zmien nie je ani na motore. Maximálny výkon je pri 7250 ot./min. vyšší o 10 koní (95 hp) a
najvyšší krútiaci moment vzrástol o 2 Nm na rovných 100. Štandardne je montovaný dlhší šiesty
prevodový stupeň (Overdrive). Takisto štandardom je aj systém Integral ABS. Odlišnosti sú
rozsiahlejšie. V prvom rade je to rozmerná celokapotáž, ktorá turistiku maximálne spríjemňuje.
Na prvý pohľad vidno výrazný facelift oproti pôvodnému modelu R 1100 RT - hlavne horná časť
kapotáže s dvojitým svetlometom so zabudovanými hmlovými svetlami. Dôležitá súčast účinnej
kapotáže - plexištít je elektronicky nastaviteľný ovládačom na ľavej rukoväti. RT je štandardne
dodávané s dvojicou bočných kufrov. Okrem toho je v ponuke veľké množstvo príplatkového
príslušenstva - vyhrievané rukoväte, príprava na rádio a reproduktory, alarm, topcase, tankvak
a pripravuje sa aj navigačný systém podobne ako , na najväčšom BMW K 1200 LT.
Svet Motocyklov - P. Lovíšek