Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie 1/3

 Zdieľať

Pridané: 11.02.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 54482 [Technika - Motor]

Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...

Pozri tiež:

24.02.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 60000 [Technika - Motor]

-

Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy...

Rubrika Technika je tu preto, aby sme Vám priblížili funkciu rôznych častí motocykla. A čím iným by sme mali začať, keď nie priamo srdcom každého stroja, ktorým je motor.

 

09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 64723 [Technika - Motor]

-

Štvortaktný motor - princíp funkčnosti

Štvortaktný motor je najpoužívanejším motorom v dopravných prostriedkoch. Má mnoho výhod oproti dvojtaktným motorom a dnes už jednoznačne kraľuje u medzi sériovými veľkými motocyklami, kým dvojtakty sa používajú len v maloobjemových skútroch a v športových strojoch. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.

 

09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 76563 [Technika - Motor]

-

Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti

Dvojtaktný motor je známy už od polovice 19-teho storočia. V minulosti sa tieto motory často využívali na pohon motocyklov, hlavne kvôli ich konštrukčnej jednoduchosti a nízkej cene. Toto sa zmenilo až v šesťdesiatych rokoch, keď boli dvojtakty vytlačené do oblasti športových strojov. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.

 

11.02.2003 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 54468 Strany: 3 [Technika - Motor]

-

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie

Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...

 

Jednovalcové motory:

Jednovalcové motory sa vyznačujú jednoduchou konštrukciou a tým pádom aj nižšími výrobnými nákladmi. Sú menej náročné na údržbu a nastavovanie. Ďalšou prednosťou tejto konštrukcie je nízka hmotnosť, ktorá ich predurčuje na použitie v terénnych motocykloch a relatívne nízka spotreba paliva a oleja.

Nevýhodou ostávajú relatívne vibrácie, ktoré vznikajú kvôli striedavému zaťaženiu kľukového hriadeľa (4T-každá druhá otáčka)

 Jednovalcový motor (BMW F650CS)
Jednovalcový motor (BMW F650CS)

Viac-valcové motory boli vyvinuté kvôli väčším výkonom, kľudnejšiemu chodu a väčšej životnosti. Použitím väčšieho množstva valcov je možné takisto zvyšovať zdvihový objem motorov.

Vysoké otáčky motora sú podmienené malou hmotnosťou jednotlivých dielov kľukového mechanizmu. Zmenšenie hmotnosti je možné dosiahnuť rozdelením zdvihového objemu medzi viacero valcov. Vďaka tomu majú viacvalcové motory väčšiu životnosť, nekladú veľké nároky na údržbu a tlak spalín je rozdelený medzi viacej valcov – menšie špecifické zaťaženie motora. Pri menšom špecifickom zaťažení motora sa šetria ložiská v motore, piesty, steny valcov a súčasti ventilového rozvodu.

Radové dvojvalcové motory:

Steny oboch valcov tvoria jeden blok a valce sú umiestnené v rade.
Ak sa oba piesty pohybujú zároveň v rovnakej výške je to tzv. paralelný dvojvalec (parallel-twin). Tieto motory majú vyvážený chod a vysokú účinnosť pri nízkych otáčkach. Ich nevýhodou sú silné vibrácie pri vyšších otáčkach (pokiaľ nie sú vybavené vyvažovacím hriadeľom).

Ak sa piesty pohybujú striedavo tzn. fázovo posunuté o 180 stupňov je to protibežný motor. Tieto motory majú kľudnejší chod avšak ich krútiaci moment je menší než u porovnateľných paralelných motorov.

 Radový dvojvalcový motor (Yamaha TDM900)
Radový dvojvalcový motor (Yamaha TDM900)

Dvojvalcové motory s protibežnými piestami – BOXER:

Piesty sú v jednom bloku postavené priamo proti sebe. Pohybujú sa súčastne smerom dnu a von. Odtiaľ aj vznikol názov boxer. Motor vychádza plochý a motocykel má potom nízko umiestnené ťažisko. Tieto motory sú neodmysliteľne spojené so značkou BMW.

Boxery majú veľmi vyvážený a kľudný chod avšak pri nízkych otáčkach sa u nich prejavuje silný klopivý moment, ktorý spôsobuje vibrácie. Konštrukčné usporiadanie boxera však dovoľuje priamo spojiť kľukový hriadeľ so spojkou a prevodovkou, bez primárneho prevodu, čim je možné znížiť celkové trenie v motore.

 Dvojvalcový BOXER motor (BMW R1150R)
Dvojvalcový BOXER motor (BMW R1150R)

>

Pridané: 11.02.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 89110 | Včera: 231554