Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.02.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15887 [Bleskovky - Novinky]
Kým včera som ešte trápil svoju telesnú schránku s bežeckými lyžami na nohách na čerstvom snehu v snahe imitovať techniku našich najlepších biatlonistov, ani nie o 24 hodím sa ocitám na pobreží Stredozemného mora južne od Barcelony za jedným stolom s Japoncami, ktorí navrhovali nové cestovné enduro Hondy - Crosstourer.
Vonku sa dnes po prílete vyšplhala ortuť v teplomeri až na číslicu 15, čo je po období, ktoré panovalo na Slovensku v posledných týždňoch, o celých 30 stupňov viac. Takže napriek domácim, ktorí sú tu naobliekaní, sme odhodili väčšinu vrstiev oblečenia a vychutnávali si tie teplé lúče slnka.
Spoločník pri večeri |
Crosstourer bol počas dňa pred našimi zrakmi skrytý, ale dostali sme sa k nemu až počas večere. Motorku som mal už možnosť vidieť v Miláne, ale teraz tu stojí pripravená na jazdenie a viem, že zajtra ju budem mať možnosť vyskúšať na vlastnej koži. Vidlicový štvorválec sľubuje len tu najlepšiu zábavu a slovinský kolega, ktorého sme tu stretli a jazdil na ňom dnes si ho nemohol vynachváliť.
Crosstourer-a sme si na motoride.sk už predstavili:
28.11.2011 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 11754 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Výrobcovia motocyklov akoby sa dohodli, že tento rok spoločne predstavia nové modely v segmente veľkých cestovných endúr. Honda teda nemôže byť výnimkou a prináša nám nový model Honda Crosstourer.
Je to dlho očakávané cestovné enduro z dielne Hondy. Na jeho pohon slúži v segmente unikátny vidlicový štvorválec s 1200 kubíkmi. Motor už verejnosť pozná z modelu VFR 1200, ale pre potreby cestovného endura bol patrične upravený. Posilnený by mal byť hlavne priebeh krútiaceho momentu.
Crostourer stojí na vypletaných kolesách (19-palcové vpredu a 17-palcové vzadu) s bezdušovými pneumatikami. Napriek mohutnému motoru pôsobí štíhlym dojmom. Vpredu si našla miesto upside-down vidlica s nastavením predpätia a útlmu, kým zadok je odpružený centrálnou kyvkou, ktorá v sebe skrýva náhon kardanom. Motor je vybavený ride-by-wire elektronickým plynom a vypínateľnou trakčnou kontrolou a samozrejmosťou sú aj osvedčené brzdové systémy CBS a ABS.
Ostáva už len vysadnúť do sedla a zistiť čo to všetko dokáže. Zajtra máme pred sebou cca 200 km trip do hôr a vyskúšame štandardný, okufrovaný, ale aj model s dvojspojkovou DCT prevodovkou. Ako mi dnes v rozhovore prezradil konštruktér Hondy, zmeny sa udiali aj tam. Prevodovka je oproti svojmu predchodcovi rýchlejšia a umožňuje aj v automatickom režime zasahovať do behu a radiť ručne. Taktiež by mala lepšie reagovať na otočenie plynom a po výraznom pridaní vytočiť motor do vyšších otáčok.
A okrem toho Honda predstavila aj ďalšiu novinku zo série doplnkového príslušenstva - nožné radenie k prevodovke DCT. (Okrem Crosstourera dostupné aj pre modely VFR1200F, NC700X a NC700S) O tom som si ale dovolil pripraviť vlastný článok tu: Honda predstavila nožné radenie na automatické dvojspojkové prevodovky DCT.
Za nami je deň plný jazdenia v sedle Crosstourerov v okolí Barcelony. Aj keď ráno sme štartovali pri teplote 5 stupňov Celzia, cez deň sa ortuť vyšplhala až k 12-tke, no v horách šla teplota dole a nasolená cesta a zvyšky snehu dávali tušiť, že zima zavítala aj do tohto regiónu.
Poďme ale k motorke. Kto čítal moje hodnotenie dvojspojkovej prevodovky DCT v Honde VFR, ktorú sme mali v Alpách, vie, že som nebol zrovna fanúšikom tohto riešenia. Už rozhovory s japonskými konštruktérmi včera večer naznačili, že na prevodovke sa popracovalo. Prvé ranné zvezenie bolo práve v sedle DTC-čka a zostal som príjemne prekvapený. Radí to rýchlo, radí to ticho ale čo je dôležité, radí to lepšie a hlavne reaguje výrazne aj na pootočenie plynom. Aj v režime D (nazvime ho režim na kochačku :-) ) stačí šúlec poriadne vytočiť a prevodovka šupne dole dva kvalty a motorka vyrazí. S príchodom prvých zákrut prepínam režim S a to čo sa dostavuje sa dá rozhodne nazvať športovou jazdou. Navyše je tu stále možnosť automatike do toho kecať a v prípade potreby si preradiť podľa vôle. Športový režim využíva celé pásmo otáčok, a tak motor bez problémov vytočíte až do červeného. Paráda, veľmi príjemné prekvapenie.
Potom presadám do modelu s klasickým manuálom... Chce to trochu zvyku, lebo automat rozmaznáva :-) Ale človek je čoskoro v tom. Samozrejme ortodoxná motorkárska duša manuál ocení. Dostávame sa k motoru, ktorý je neskutočne dobre vyladený. Krásny zvuk je kombinovaný s mohutným záťahom odspodu už od dvoch tisíc otáčok. No a čo sa deje, keď 1200-kubíkový V4 motor vytočíte, asi nemusím nikomu písať. Svet naokolo sa rozmaže akosi prirýchlo a číslice na tachometri sú akési nereálne... :-) No bola to pecka... Podvozok, hmm.. Zdvihy vyššie, ale nie je to žiadna mäkota, stabilný, skvelá agilita, aj keď Crosstourer nie je zrovna s tých najľahších strojov v segmente.
Pri fotení som zabehol aj trochu do terénu. Samozrejme, Honda tak ako aj ostatní výrobcovia v segmete sa orientuje hlavne na asfalt. Crosstourer má len jednoduchý chránič zvodov, ktoré sú pod motorom, ale slušnú svetlú výšku, ktorá mi umožnila sa trochu vyšantiť aj na kamenisto-šotolinovej ceste. Motorka má poriadne široké riadidlá, je ju za čo chytiť a dá sa postaviť aj do stupačiek. Nádrž je trochu široká, ale aj tak som si na hladkých BattleWingoch mohol vcelku dobre zajazdiť. Hmotnosť tam je, ale keď je aj rýchlosť tak to vôbec neprekáža. Navyše podvozok odvádza skvelú prácu... Dovolím si tvrdiť, že Crosstourer dá v teréne s prehľadom čokoľvek, čo jeho konkurencia.
No a na záver spomeniem ešte trakčnú kontrolu. Nové je ovládanie plynu tzv "by-wire", čo znamená elektronicky. Vďaka tomu môže trakčná kontrola regulovať výkon plynule ovládaním škrtiacich klapiek a nie priškrtením paliva ako to má konkurencia. Preto je trakčná kontrola úplne plynulá bez akéhokoľvek trhania motorkou a hrozivých zvukov. V teréne umožní neskúsenému jazdcovi pridať plyn a úplne eliminovať preklz zadného kolesa. Ale nebojte sa, trakčná kontrola je vypínateľná, takže športovo založení jazdci v teréne o zábavu neprídu.
Crosstourer zanechal len tie najlepšie dojmy. Teraz nemáme ešte fotografie a ani video, takže na plnohodnotný test si budete musieť pár dní počkať. Ale myslím, že je načo sa tešiť. Zatiaľ si dovolím len jednu krátku video upútavku, krátke nezostrihané onboard video z dnešného dňa: Ako to vyzerá keď som v teréne deaktivoval trakčnú kontrolu:
Pridané: 20.02.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | Crosstourer |
Rok: | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2012 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | V4 76° (4T) |
Objem: | 1237 ccm |
Max. výkon: | 129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 126 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 12:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 x 60mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | Unicam (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | kardan |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 275 kg |
Výška sedla: | 850 mm |
Rázvor: | 1595 mm |
Dĺžka: | 2285 mm |
Šírka: | 915 mm |
Výška: | 1335 mm |
Svetlá výška: | 180 mm |
Objem nádrže: | 21.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 268 km |
Poznámka: | |
Anti-hop spojka (manuálna prevodovka) Voliteľná dvojspojková automatická prevodovka DCT Udávaná spotreba 6,13 km/l (v D-móde automatickej prevodovky WMTC test) Cena 08/2012: 13 190,- EUR |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 80044 | Včera: 166064