Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.06.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 27433 [Testy a predstavenia - Test]
Keď prišla pozvánka na Garmin GPS Experience, hneď som vedel, že do Söldenu môžem ísť jedine na motorke. Robil som si zálusk na Crossrunnera, ale nakoniec z toho bola Honda CBF 1000. Začínam mať pocit, že táto motorka je tak trochu nedocenená.
CBF-ku som sedlal už niekoľkokrát, no až teraz sa naskytla príležitosť zažiť s ňou predĺžený víkend v Alpách. Kvalitne sme ju otestovali už minulý rok, preto teraz preskočím všeobecné kecy a vrhnem sa hneď k tomu najdôležitejšiemu: ako sa s CBF-kou dá vychutnať skorá jarná alpská rýchlovka.
20.05.2010 - Milan Mikulík - mikulec Čitatelia: 15343 [Testy a predstavenia - Test]
Predstavovať vám ju určite nemusím, každý ste sa s ňou stretli, či už so starším alebo novším ročníkom. O staršom modeli sa môžte dočítať tu. S malými úpravami sa vyrába už od roku 2005 a našla si veľa spokojných zákazníkov. Tento rok však vstúpila na trh s výrazným face liftom. Športovejšie vyzerajúca kapotáž, rám vychádzajúci z CB1000R, modernizované budíky a jeden výfuk.
Je už takmer poludnie, keď stojím na rakúskej hranici a je mi jasné, že jediný spôsob ako sa do Söldenu dostanem ešte za svetla, bude diaľničná nakladačka. Plexi dvíham do najvyššej polohy, kupujem diaľničnú známku a smerujem na známu diaľnicu Viedeň → Linz → Salzburg → Innsbruck → a exit 123. Už to poznám takmer naspamäť, naposledy som to šiel pred rokom. Paradoxne, aj keď idem na akciu Garminu, idem tradične pekne s mapou a Zumo oddychuje v tankvaku.
Pekne nabalená, na diaľnici pred Salzburgom |
Najprv nasadzujem predpisové diaľničné tempo, no zisťujem, že ma tuším obiehajú aj traktory. Na rakúskych diaľniciach všetci jazdia trošku rýchlejšie, a tak sa prispôsobujem a udržujem rýchlosť medzi 130 - 150 km/h. CBF-ka s týmto tempom nemá žiadny problém, ide na šestke a stále je krásne živá, čo spôsobuje sem tam nejaké tie ataky 200-vkovej hranice, keď sa pri predbiehacích manévroch nechám uniesť. Posed je pohodlný a kilometre rýchlo utekajú. Len predná kapotáž nie je najlepšia a plexi je nízke, a tak všetok hmyz končí na plexi mojej prilby. Zastávky na tankovanie sa tak predlžujú o nutné čistenie plexi. Zato mi robí CBF radosť pri platení, keď palubný počítač ukazuje hodnoty 5,7 l/100 km a 5,4 l/100 km, ale čo je lepšie, tieto hodnoty potvrdzuje s perfektnou presnosťou aj kalkulačka. Takže na začiatok hneď dve pochvaly: za palubný počítač, ktorý neklame, a za skvelú spotrebu napriek naozaj svižnému tempu, ktoré mi umožnilo spraviť viac ako 650 km za pol dňa.
pohodlný posed, svižná jazda vďaka silnému motoru, spotreba, 650 km za pol dňa iba na dve tankovania | nízke plexi - mušky na prilbe, vietor okolo prilby - zvýšený hluk |
Možnosť nastavenia výšky plexištítu |
Už ako schádzam z diaľnice, tak hneď ožívam. Diaľničná nakladačka je minulosťou, okolité hory osvetľujú posledné lúče slnka a celá dolina ešte len čaká na nával turistov letnej sezóny, všade, ticho, kľud a prázdne cesty. A hneď mi je jasné, ako vyzerá motorkársky raj. CBF-ke som po dlhšom čase doprial aj porciu náklonov, aby som ju mohol v Soldene zaparkovať do hotelovej garáže. Na jeden a pol dňa mám iné povinnosti, ale už sa teším, ako spolu vybehneme na Hochsolden, na ľadovec alebo hore dolinou smerom na Timmelsjoch.
Solden |
Nie je tomu ani rok, čo som stál na mýtnici na horskej ceste na ľadovec. Repríza má teraz ale príchuť motorky so štyrmi valcami v rade a skorého jarného počasia. Batožina zostala na hoteli, a tak idem naľahko len s povinnou fototechnikou v kufri. Cestu hore už poznám veľmi dobre, rovnako ako aj výhľady, tak sa nezdržujem obzeraním, ale kvaltujem a skúšam čo litrový motor v strmých stúpaniach ponúkne.
Poviem to asi tak, že ten prejazd nebol typicky turistický :-) Motor v sebe nezaprie pôvod z Fireblada a aj keď vie byť príjemne turisticky krotký, keď ho vyťaháš za uši a pošleš ručičku otáčkomera na výlet až k červenému pásmu, tak sa ti odmení pravým športovým zážitkom. Má to len jednu nevýhodu, ani sa nenazdáš a už si na vrchole a parkuješ CBF-ku pri kaplnke a vyťahuješ foťák.
Motor u mňa teda boduje na plnej čiare. Krásny zamatový chod, pekný záťah, žiadne rušivé vibrácie, perfektný na diaľnici, keď je chuť tak aj športovec a to všetko s naozaj skvelou spotrebou. A tu niekde začínam rozmýšľať nad tým, či nie je táto motorka tak trochu nedocenená.
No ale poďme k zvyšku motorky. Celý rad CBF je známa tým, že ponúka overenú techniku za veľmi priaznivé ceny. To znamená že tu zvyčajne nenájdeme najnovšie hi-tech vychytávky. Márne by si tak očakával nejaké mohutné radiálky, prekotenú vidlicu, jednoramennú kyvku a podobne. A vlastne to ani nie je treba, lebo rad CBF je zameraný na bežné využitie a turistiku. Čo tu ale nájdeš, je kvalitný rám, ktorý vychádza z modelu CB 1000R, osvedčené a dobre fungujúce kombinované brzdy s možnosťou ABS (doplatok 600 EUR), veľmi pekne spracovanú kapotáž a klasické komponenty podvozku, ktoré sú však aj nastaviteľné.
Celé toto balenie sa ukázalo na jazdenie v Alpách ako plne postačujúce. Podvozok pôsobil skôr komfortným ako športovým dojmom a poradil si hravo aj s prípadnými nerovnosťami, ktoré ešte cestári nestihli po zime dať do poriadku. To však neznamená, že by som v zákrutách pociťoval akúkoľvek neistotu, CBF-ka držala stopu s tou istotou, akú poznáme z veľkých tourerov. Asi nie je stvorená na rýchle prehadzovanie v šikane na Hungaroringu, ale alpské vracáky zvláda s kľudom Angličana.
Brzdy sú kapitola sama o sebe, dobré známe trojpiestiky odvádzajú poctivú robotu a vďaka kombinovanému brzdovému systému môže pri väčšine dobrzďovaní tvoja pravá noha zostať nehybne na stupačke. Ak k tomu pridáme ABS, tak má turista aj porciu bezpečnosti. No čo viac si môže priať?
motor aj do koča (turistika) aj do voza (šport), možnosť znížiť plexi pre lepší výhľad, vracáky zvláda aj na dvojke, príjemná ovládateľnosť | Hmmm, stále rozmýšľam :-) |
Nuž, dostávame sa ku samotnej turistike. Po zjazdení celého údolia až po vŕatnicu Timmelsjochu (ten bol ešte zatvorený, ako aj väčšina alpských priesmykov) a po okolitých kopcoch nasledujúce ráno balím CBF-ku a vyrážam domov rozhodnutý sa podľa možnosti čo najviac túlať po horských okreskách a vyhnúť sa diaľniciam. Okrem plného kufra ide na zadné sedlo lodný vak (viezol som aj stan, spacák, karimatku) a na nádrž tankvak s drobnosťami a do neho mapa. Ako prvé smerujem na priesmyk Kuthai, ktorý nie je extrémne vysoký a podľa značenia je otvorený. Cez hrebeň sa tak dostanem na východ do vedľajšieho údolia.
Opakuje sa celková scenéria vyprázdnených alpských cestičiek. Na jednej strane je škoda, že sú veľké priesmyky ešte zatvorené, no na druhej sú tieto doliny takto len jednosmerné a pôjde sem len niekto kto tu býva alebo sa potrebuje dostať priamo sem. Beriem to ako neštandardný a nový zážitok, pretože väčšinou sa do Álp vyberieme, keď máme overené že sú priesmyky už otvorené a tým pádom sa nevyhneme ani „návalu“ turistov a bikerov.
Prechádzam takmer prázdnymi alpskými dedinkami a pomaly stúpam do kopcov. Kvalita asfaltu je v Rakúsku povestná a ja si uvedomujem, že napriek batožine, ktorú som na CBF-ku naložil, ona nijako radikálne nezmenila svoje správanie. Je to jednoducho dobre vyvážená turistická motorka. Dnes jej vôbec nenakladám a nasávam chladný ranný vzduch plnými dúškami a chcem si tieto okamihy čo najviac vychutnať. Prechádzam sedlom, míňam opustené lyžiarske stredisko a cestu mi skrížilo stádo oviec. Dávam si prestávku spojenú s dúškami horúcej kávy z termosky. Kvôli takýmto momentom sedeli inžinieri nad rysovacími doskami, aby nám vytvorili turistické motorky...
Po zabudnutých cestičkách sa motám celé doobedie s krátkym presunom po diaľnici, aby som dnešný Alpský deň ukončil na vrchole Kitzbüheler Horn. Po zaplatení malého poplatku (6EUR z čoho 3EUR je poukážka na jedlo alebo pitie na vrcholovej chate) sa dostanete po uzučkých asfaltkách až na vrchol kopcov na týmto známymi lyžiarskym mestečkom. Odtiaľ už smerujem na Salzburg, diaľnicu aby som večer odovzdal CBF-ku na Slovakiaringu - aby bola pripravená pre vás na testovanie.
Kitzbüheler Horn |
A čo povedať o tej s nápisom CBF 1000 na podsedlovke? Má všetko čo je treba, pohodlný posed, motor ktorý ťahá bez reptania, dá sa pekne naložiť, poskytne pohodlné sedlo aj pre spolujazdca a navyše sa odmení už spomínanou príjemnou spotrebou. Práve na týchto miestach som sa dostal pod hranicu piatich litrov na stovku.
kompletne pripravený turista, motor, pohodlie pre dvojicu, skvelá spotreba, dá sa pekne naložiť, cena | Pre mnoho jazdcov nízke plexi, žiadne odkladacie priestory na drobnosti v kapotáži, pre niekoho možno reťaz |
Na dlhšej trase je možné lepšie sledovať spotrebu. Na tejto ceste som prešiel takmer 1500 km, asi dve tretiny boli na diaľnici. Spotreba sa pohybovala v rozmedzí 4,9 - 6,3 l/100 km. Pri jazdení na alpských pokrútených cestách som dosiahol minimum pod 5 litrov, kým na diaľnici dokázala spotreba prekročiť aj hranicu šiestich litrov. V každom prípade prípade sú výsledky veľmi priaznivé.
V tabuľke nájdete rovnako aj údaj palubného počítača, a ako vidíte, ukazuje vysoko reálne hodnoty (istá nepresnosť je aj pri tankovaní a manuálnom počítaní spotreby). Zo šiestich tankovaní bol údaj palubného počítača len 3-krát nižší ako nameraná spotreba, pričom priemerná chyba palubného počítača bola len 1,3 decilitra paliva.
Čas a miesto | tank (l) | prejdené (km) | celkovo (km) | spotreba (l/100km) | Palub. počítač (l/100km) | Chyba palub. počítača (l/100km) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5.5.2011 Shell diaľnica | 13.58 | 232.7 | 232.7 | 5.84 | 5.7 | -0.14 | ||||||
5.5.2011 OMV diaľnica | 13.49 | 259.4 | 492.1 | 5.20 | 5.4 | +0.20 | ||||||
7.5.2011 BP Solden | 12.16 | 235.2 | 727.3 | 5.17 | 5.3 | +0.13 | ||||||
8.5.2011 Aral | 12.42 | 251 | 978.3 | 4.95 | 4.9 | -0.05 | ||||||
8.5.2011 BP diaľnica | 14.81 | 244.2 | 1222.5 | 6.06 | 6.3 | +0.24 | ||||||
8.5.2011 SVK-ring | 10.39 | 184.1 | 1406.6 | 5.64 | 5.6 | -0.04 | ||||||
Spolu: | 76.85 l | 1406.6 km | ||||||||||
Priemer: | 5.48 l/100km |
Servisný interval | 6 000 km (výmemna oleja 12 000 km alebo raz za rok) |
Spotreba | 5,48 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 20 l (XX l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 273 km |
Cena motorky | 9 390,- EUR (akciová cena v čase testu 8 550,- EUR ) |
Nosič kufra topcase | 201 EUR |
Kufor topcase | 421 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 833 EUR |
Príplatok ABS | 600 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 384 EUR |
Páčka brzdy | 46 EUR |
Stupačka | 60 EUR |
Spätné zrkadlo | 39 EUR |
Smerovka | 105 EUR |
Svetlomet | 472 EUR |
CBF-ka je jednoducho taký univerzál za príjemné peniaze, stará overená klasika, štyri valce v jednom rade. Pred rokom dostala facelift, ktorý jej dal podľa mňa atraktívnejší športovejší vzhľad. Srdcom motorky je podľa mňa motor a tomu je málo čo vytknúť. Nájdeme tu detaily a komponenty, ktoré by mohli byť lepšie či modernejšie, ale ako celok všetko funguje ako má. Ja som si si ňou užil niekoľko krásnych dní v Alpách a vracal som ju s jasným pocitom. Tá motorka je podľa mňa nedocená...
Nedocenená? U mňa rozhodne nie! |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Bajker
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktor Motoride.sk jazdil v oblečení Rukka a prilbe Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Suzuki | Kawasaki |
Model: | CBF 1000 | FZ1 Fazer | GSX 1250 FA | Z 1000 SX |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | |||
Kategória: | Naháč | Naháč | Športovo cestovná | Športovo cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm | 998 ccm | 1255 ccm | 1043 ccm |
Max. výkon: | 107.4 k (79.0 kW) / 9000 ot. | 150.0 k (110.3 kW) / 11000 ot. | 97.9 k (72.0 kW) / 7500 ot. | 138.0 k (101.5 kW) / 9600 ot. |
Max. krútiaci moment: | 96 Nm / 6500 ot. | 106 Nm / 8000 ot. | 108 Nm / 3700 ot. | 110 Nm / 7800 ot. |
Kompresný pomer: | 11,2 : 1 | 11.5:1 | 10,5:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 75 x 56,5 mm | 77.0 x 53.6 mm | 79 x 64 mm | 77 x 56 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 120 mm | 130 mm | 138 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 320 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR17 | 120/70ZR17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 250 mm | |
Pneu vzadu: | 160/60ZR17 | 190/50 ZR17M/C (73W) | 180/55 ZR17 | 190/50ZR17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 199 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 245 kg | 257 kg | 228 kg | |
Výška sedla: | 795 mm | 815 mm | 805 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1495 mm | 1460 mm | 1485 mm | 1445 mm |
Dĺžka: | 2210 mm | 2140 mm | 2130 mm | 2105 mm |
Šírka: | 780 mm | 770 mm | 790 mm | 790 mm |
Výška: | 1220 mm | 1205 mm | 1235 mm | 1170 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | 135 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 20 l | 18 l | 19 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.48 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 273 km | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena motorky: 9 390,- EUR 04 / 2011 akciová cena v 05 /2011 8 550,- EUR Príplatok ABS: 600 EUR |
Pridané: 20.06.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 311694 | Včera: 239921