Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.07.2011 Autor: Varan
Čitatelia: 15482 [Testy a predstavenia - Test]
Premýšľaš o nenáročnom dopravnom prostriedku do mesta a chceš sa zabaviť aj v teréne? Tak táto 4T ,,Huska“ bude ako pre teba.
Moderná doba a prísne emisie pomaly ale isto vytláčajú zo scény dvojtaktné motory a na trhu je čoraz viac štvortaktov. Takouto ,,kúrou“ prešla aj Husqvarna a predo mnou stojí nové štvortaktné enduro TE 125. Aké teda je?
Najprv sa nesústredím na motor a nepovedal by som, že stojím pri 125ke. Je na nerozoznanie od svojich väčších sestier a jediné, čo vás vráti do reality je pohľad na motor, ktorý už dá tušiť, o čo tu ide. Dizajn je vec vkusu, ale motorka ako celok je pekná, na prvý pohľad vidieť, že nejde o rozpočtovku.
Nohu prehadzujem cez sedlo vo výške 93cm, čo je dosť aj na mňa (181 cm). Na zem však dočiahnem dobre, motorka po nasadnutí mierne klesne. Chytím ,,rajdy“ a skúšobne s motorkou zakolíšem. Ej ha, je to akéši mäkké a moc dôveru to vo mne nebudí. Ale žiadne predsudky, poďme jazdiť. Riadidlá padnú dobre do ruky, na cesty by mohli byť ale nižšie, ale keďže sa bavíme o endure, nemôžem nič vyčítať. Otáčam miniatúrnym kľúčom a žiadne bzučanie. O dodávku paliva sa totižto stará karbec. Ťahám páčku sýtiča umiestnenú pri tej spojkovej a štartujem.
Motor hneď chytí a ja nechápem. Zosadám a hľadám nálepku na motorke, o aký objem ide. Vidím 125. Hľadím ako teľa na nové vráta a rozmýšľam, ako je to len možné. Inými slovami, za takýto zvuk by sa nemusela hanbiť takmer žiadna 250ka, nie to 125ka so sériovým výfukom. Tu by som laďák naozaj neriešil. Prešla minútka a vypínam sýtič. Stláčam veľmi mäkkú spojku, s jemným cvaknutím hádžem jednotku a vyrážam do mesta.
Medzi najväčšie výhody v meste patrí určite úzka a vysoká stavba, takže sa všade zmestíš a mátš dobrý prehľad o tom, čo sa pred tebou deje. Motor má 15 koní a to je maximum, na čom sa môžeš v 16tich vyvážať. Spolu s krátkou 6stupňovou prevodovkou a nízkou váhou dokáže do nejakých 70 prekvapivo slušne zrýchľovať. V meste ti viac ani netreba a v späťákoch, ktoré mimochodom takmer vôbec nevibrujú a je v nich veľa vidieť, nechávaš všetky plechovky, ktoré sa nerozhodli s tebou pretekať za každú cenu. Radička (nie tá z SDKÚ :-)) má dlhý chod a dráha tvojej nohy pri preradení musí byť dlhšia, inak prevod nezaradíš. Nie je to ale nič nepríjemné, ide len o zvyk. Prevody zapadajú ľahko a ticho.
Predsudky o podvozku odpadajú ako hnilé hrušky a pri prvých nerovnostiach našich ,,kvalitných“ ciest ho chválim. Že kanál? Spomaľovač? Diera? Nevadí. Predná, aj keď nenastaviteľná USD vidlica Paioli a zadný tlmič Sachs s nastaviteľným predpätím všetko krásne poberie a ty si to užívaš. Jazdiť s ňou po meste je skutočná zábava a jediné, čo ťa trápi, je, či podradiť a obehnúť, alebo ešte chvíľku počkať. Pri presunoch po meste si vystačíš s otáčkami od 4 do 7 tisíc. Od motora necítiť takmer žiadne vibrácie, akurát pri ustálených otáčkach sa niečo málo prenáša do riadidiel.
Na čo však daj pozor, je tlačidlo smeroviek. Má krátku dráhu, vypínanie je dosť neisté a neraz sa mi stalo, že som smerovku nevypol. Ďalšia vec, čo ti bude žrať nervy je stojan, ktorý je sklápací, teda nedrží vysunutý a stále sa vracia. Osobne mi je komplikované dať motorku na stojan zo sedla, preto najprv zídem a až potom vysuniem stojan. Zámok riadidiel ťa tiež nepoteší a to tým, že nie je v spínačke, ale na pravej strane krku riadenia. Nielen že môžeš hodiť držku, keď naň zabudneš, ale vyzerá to veľmi nemoderne. Do motorky neschováš ani strúhaný vlas, nie to ešte peňaženku alebo mobil, čo je na škodu, ale za ten prejav a zábavu jej to prepáčiš.
Poďme už ale von z mesta. Ak môžeš, vyhni sa diaľniciam a hlavným ťahom. Nebude to baviť ani teba, ani motorku. Motor citeľne zrýchľuje do stovky, na viac si budeš musieť počkať. Za ideálnych podmienok alebo na dlhej rovinke vykúzliš 117 km/h, ale to sa nepáči už ani podvozku, ktorý sa začína vlniť. Príjemné vozenie aj pre motor, aj pre podvozok je pri tej stovke, kedy šestka točí 8 900 otáčok. Pri predpisovej 90ke motor točí 8 tisíc. Najviac si užiješ na cestách druhej a tretej triedy, kde motor netrápiš stále vytočený na šestke. Otáčky drž medzi 7 a 9 tisíc, kde dosahuje svoj maximálny výkon. Ďalej už výkon klesá a oplatí sa preradiť.
K slovu sa dostávajú brzdy, podvozok a pneumatiky. Vpredu je namontovaný dvojpiestik Brembo s pancierovou hadicou v sérii a vzadu jednopiestik rovnakého výrobcu. Brzdy treba skutočne pochváliť. Perfektný cit, príjemný a voľnejší nástup nevyľaká začiatočníka a po silnejšom stlačení sa dostaví aj riadny neslabnúci účinok. Prvé náklony sú neisté, neviem, čo čakať od podvozku a pneumatík. Postupne prichádzam na to, že ten podvozok nie je až tak mäkký ako sa zdalo pri státí a ja si užívam aj jazdu v zákrutách. Na stúpačku alebo koleno to síce nebude, ale na pohodové, ale aj svižnejšie prejazdy zákrut stačí.
Na stretávačkách to nie je žiadna sláva a keď ti nič nepôjde oproti asi budeš mať stále diaľkové, ktoré už svietia dobre.
Pri dlhšej jazde nemáš moc na ružiach ustlané ani ty, ani spolujazdec. Tvrdé a úzke sedlo sa na tvojich sedacích svaloch začne prejavovať po 150 km. Žiadna ochrana pred vetrom a tankvak ani kufor tiež nemáš kde dať. Nehovorím, že sa na nej nedá robiť vážna ,,edvenčr“ turistika, ale pochopiteľne nečakaj pohodlie GoldWingu. Ale zas na obhajobu motorky, na toto ani nebola stavaná.
Tak na toto som zvedavý najviac. 21ka vpredu, 18ka vzadu a pneumatiky s hlbokým dezénom hovoria o tom, že tu začne najväčšia zábava, no uvidím, ako si s vážnejším terénom poradí podvozok. Je to teda skutočné enduro, alebo cestná motorka do mesta a okolia, ktorá sa na enduro len hrá? Schádzam z cesty na lesnú zvážnicu. Stojím v stúpačkách a riadidlá, ktoré som chcel na ceste nižšie, mi teraz plne vyhovujú a ja po chvíli odbáčam na značne rozbitú rozbahnenú zvážnicu, cez ktorú ide potok. Prechádzam kalužami s bahnistým podkladom a dual purpose pneumatikám začínam v teréne veriť a aj v blate dobre držia mnou zvolenú stopu.
Kľučkujem medzi polámanými konármi vo výjazde, kde idem na jednotke. Ovládateľnosť perfektná. 117 kg sa zdá v teréne na ľahké enduro dosť, ale rozloženie hmotnosti robí svoje a ty máš pocit, že ideš na maximálne 100kilovej motorke. Čo ti určite bude vadiť, a nielen v teréne, je malý ,,rajd“, ktorý ťa pôjde zožrať pri otáčaní, ktoré je zbytočne namáhavé, keď máš málo miesta.
Napriek 15tim koňom sa veľmi slušne bavím a na nespevnenom podklade nie je problém plynom dať motorku do šmyku kľudne aj na trojke, no v pomalých výjazdoch a v prejazdoch ťažkým terénom sa nebiješ so zbytočným výkonom, ale plne sa sústredíš na svoju stopu. Podvozok je na edvenčr jazdu lesom úplne ideálny a v dorazy chytíš len veľmi ojedinele.
Skúsil som aj motocrossovú trať, ale toto už nie. Dorazy už začneš chytať častejšie, motor, ktorý v lese stačil ti príde zrazu slabučký a celkovo, toto je už dosť nasilu. Nemá to zmysel, na toto sú predsa iné motorky.
Najväčším rivalom je asi WR 125R od troch ladičiek. Má taký istý motor (ale so vstrekovaním), je však ťažšia, má menšiu nádrž, menšie zdvihy a namiesto prednej USDčky je klasická vidla. Konkurencieschopných motoriek by sa našlo aj viac, no tam sa už výraznejšie šetrilo po všetkých stránkach, čo sa však odrazilo na nízkej cene.
Za 3.980 € dostaneš takmer dospelé enduro s nenáročnou prevádzkou a kvalitnými komponentami. Dovezie ťa do mesta a po okolí, kde si s ním užiješ, kvalitne si zajazdíš aj v ťažšom teréne a pri troche odvahy sa vydáš na vážnu adventure turistiku. Pri tomto všetkom si zoberie okolo 3 a pol litra na sto. Tak načo ešte čakáš?
všestranné použitie, veľká podobnosť s väčšími sestrami, zvuk, spotreba, podvozok, brzdy, ovládateľnosť | malý ,,rajd“, nepraktický stojan a zámok riadidiel, žiadny úložný priestor |
Spotreba | 3,6 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 9,5 l (0,8 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 240 km |
Otáčky motora pri 50, 90 kmh | 4 000 ot. / 8 000 ot. |
Cena motorky | 3.980,- EUR |
Text: VaranDriver07
Foto: doodeec, VaranDriver07
Motocykel na test poskytla spoločnosť www.husqvarnamotorcycles.sk.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Husqvarna | Yamaha |
Model: | TE 125 | WR125R |
Rok: | 2010 | 2009 |
Kategória: | Enduro | Enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.45 ccm | 124.02 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 12.1 Nm / 8000 ot. | 12.24 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.2:1 | 11.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 52 x 58.6 mm | 52.0 x 58.6 mm |
Palivový system: | karburátor Keihin 29 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 260 mm | 240 mm |
Zdvih vzadu: | 230 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 80/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 110/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 117 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 137 kg | |
Výška sedla: | 930 mm | 920 mm |
Rázvor: | 1430 mm | |
Dĺžka: | 2095 mm | |
Šírka: | 835 mm | |
Výška: | 1165 mm | |
Svetlá výška: | 255 mm | |
Objem nádrže: | 9.5 l | 8.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 117 km/h | |
Spotreba paliva: | 3 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 237 km |
Pridané: 19.07.2011 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 194932 | Včera: 125512