Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.08.2008 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 30806 [Testy a predstavenia - Test]
125 koní a pohotovostná hmotnosť 217 kíl, nič na prvý pohľad vzrušujúce a dych vyrážajúce poviete si pri čítaní technických parametrov. Ale potom si pozriete fotky a niečo vo vás hrkne, nádherný bajk. Ak sa preveziete, budete musieť možno chvíľu hľadať slová, nová CB1000R.
Neviem čo sa udialo v hlavách pánom z Hondy, či sa nepomýlili pri jedení tých „správnych“ húb, ale jedno je isté. Kurz, ktorý nabrali ma hrozne teší a po malom Hornetovi je CB-čko (pre mnohých možno stále veľký Hornet) ďalší skvele vyzerajúci naháč od japonskej jednotky. Predchádzajúci model vyzerá oproti nemu ako „vošklivý“ káčatko a z technickej stránky mu nesiaha ani po päty. Na cestách som ho stretol tiež veľmi sporadicky, z čoho usudzujem, že Soichirovi hoši asi netrafili úplne do čierneho. Starý Hornet totiž neponúkal nič extra, čo by ho stavalo do výhody oproti ostatným značkám, žiaden supersilný motor, iba rozpočtovejší podvozok a až príliš tuctový styling. V tejto triede sú to nulové zbrane oproti konkurencii, vopred prehratý boj. Lenže prišiel rok 2008 a pozrime sa, Honda vystrkuje rožky. CB-čko vyráža do boja už pri samom pohľade naňho a je vidieť, že na dizajne makali Taliani. Predné svetlo, zadná subtílna časť, výfuk, ráfiky sú spolu so zadným letmáčom veľká paráda a podobné záležitosti bolo možné doteraz vidieť skoro výhradne na mašinách z Apeninského polostrova. Ak boli doteraz motorky od tejto značky trochu vzhľadovo nevýrazné, sú to časy minulé zdá sa a to je naozaj dôvod k radosti. Je to fakt nádhera, avšak stále je z toho cítiť určitý japonský vkus pre dizajn, čo nie je ale nedostatok, iba jednoducho holý fakt a povinnosť vedieť od pohľadu s kým mám tú česť. Zvolil by som len inú farbu, biela by mu sekla viac.
Na dizajn ale motorky nejazdia, preto sa tu objavil nastaviteľný podvozok s dnes už povinnou prednou USD-čkou, radiálky a hlavne, mistr Točivý Moment, kým nie je nikto iný ako poladený motor z Fireblada. Takto to všetko stojí napísané na papieri, dôležitejšia je však realita ako sa CB-čko bude prezentovať na cestách. Za tie dva týždne sme mu dali riadne za uši a tu sú naše dojmy.
V pondelok ráno sa stretávam v Piešťanoch na pumpe s Cacaom a z borca hneď tryskajú prvé pocity. „Je to vražda. Zober si to, ja už to nechcem!“ opakuje stále nesúvislo dokola a jeho vygúlené oči sú stokrát výstižnejšie ako milióny slov. Parkuje ten zázrak vedľa mňa a pravdu povediac, na fotkách vyzerá CB-čko o kus väčšie. Som rád, že to nie je úplne tak, lebo veľká krava sa rovná nahouby ovládateľnosť a to by bola obrovská škoda pokaziť tak nádhernú motorku. Napriek tomu je to chlapák a všetko je pekne masívne, na ničom sa nešetrilo a z každého komponentu je cítiť kvalitku, od hlbokého laku až po držiaky stupačiek spolujazdca. Jednoducho Honda, nič iné som ani nečakal. Hneď ako nasadnem poklepkám po nádrži a ozve sa kovový zvuk. Super, môžem po roku konečne použiť držiak na mapu pri výpadoch po Slovensku. Výrobcovia dnes vo väčšej miere používajú na motorkách, kde ide o nízku hmotnosť a určite aj pre nižšie výrobné náklady plast, čo z praktického hľadiska inak nemá význam. Prístrojovka je komplet digitálna a prvé, čo ma pri prvom pohľade na ňu napadlo bolo mesto Las Vegas, pretože to vo mne evokuje.
Asi by som sa mal dať vyšetriť, ale nemôžem inak, jednoducho Las Vegas- veľa všakovakých kontroliek a údajov, ktoré na mňa po otočení kľúčikom svietia ako neóny v tomto meste. Vyzerá to zaujímavo, ale nie úplne najlepšie sa to všetko číta. Hlavne digitálny otáčkomer je na tom s čitateľnosťou najhoršie a neskôr ma prestal úplne zaujímať, prečo vôbec, keď motor ho vôbec nepotrebuje. Dizajnéri tam asi nechceli dávať analóg a ja ich celkom chápem, neviem si ho tam ani dosť dobre predstaviť, nehodil by sa tam.Konečne máme natankované a môžeme zmiznúť ďaleko preč tam, kde neexistujú slová ako stres, práca, malicherné denno-denné problémy a iné dobroty. Len ja, slnko, skvelá motorka, na ktorej si to budem štrikovať po pekných zakrútených cestách, to je to čo dnes budem celý deň robiť. Snový deň sa stáva realitou. Netrpezlivo štartujem a motor si krásne vrndží, čistota chodu je fajnová a štyri piesty vedľa seba lietajú hore dole hádam skutočne s nulovým trením. V pamäti mám stále slová „vražda“ a im podobné, preto sa rozbieham radšej s citom, aby som tam nešaškoval niekde v priekope pri ceste, alebo napasovaný v kufri predo mnou idúceho auta, to by bol trošku prúser. Motor je skutočne hovado v dobrom zmysle slova, nemá chuť sa nejako točiť, ale zato rýchlosť na displeji nabieha s poriadnou chuťou a hlavne, rapídne rýchlo. Zvláda aj tie najvyššie prevodové stupne pri prejazde mestom, ale ja nemám nikdy to srdce takto motor trápiť, takže používam trojku maximálne štvorku. Otáčky lížu vtedy niečo okolo 3-4 tisíc, motor si krásne brumká a vstrekovanie fachčí krásne jemne. Potrebujete predbehnúť slimáka pred vami? No problem hošánku, stačí otočiť plynom a CB-čka si ho v sekunde berie do parády. Skúste si toto s dvojvalcom alebo šesťkilom a ste v hajzlíku. Ani na litrových superšportoch ktovieako nevystrelíte dopredu, tam sú tie kone trocha vyššie a chvíľu trvá, kým sa k nim dostanete. Honda to však berie úplne z inej strany. Proste vás vystrelí akoby sa nechumelilo, či tam máte trojku alebo šestku, to je na tom to najkúzelnejšie. Neriešite problémy tohto typu a užívate si jazdu krajinou. Ak nemáte svoj deň, navalíte tam najvyšší kvalt a tradá dedina, nededina, diaľnica, okreska, stále frčíte vpred ako vlak, ktorému niekto odmontoval tú vec, ktorej sa hovorí brzdy. Ak by som ho mal k niečomu prirovnať, nebude to určite šľachovitý atlét, ale poriadne urastený drevorubač, so strniskom a slaninou v ruke, typický macek. Presne taký tento motor je, tichý a nenápadný, ale keď otočíte hocikedy plynom, vystrelíte dopredu akoby sa vás ten drevorubač chystal opáliť so sekerou cez chrbát, to by ste tiež šprintovali hlava-nehlava lesom s blekotom vyplašeného decka a ranný čaj by ste pili ešte týždeň s hadičkou, lebo by sa vám ruky triasli od strachu. Nie je to nič zákerného, ale tá sila tam je, pri akýchkoľvek otáčkach a akomkoľvek prevodovom stupni. Zabudnite, že ho budete točiť do aleluja, na to sa vám on zvysoka vykašle, jeho doménou je spodok a stred, tam je to veľký king. Maximum keď dávate plný kotel je do 9 tisíc a aj to je zbytočne veľa. Najprv som z neho nebol extra nadšený, lebo som v kútiku duše očakával zbesilú ťažko kontrolovateľnú nálož ako prorokoval Cacao, ale také magoroviny Honda nevypustí medzi svojich, na to má moc rozumu. Väčšina potenciálnych kupcov asi budú týpci, ktorí chcú síce extra záťah v každom režime, ale neustály boj s mašinou ich už nebaví. A tak to aj je, na zadnú pneumatiku vždy smerujú extra Newtonmetre vo veľkom počte, ale nástup môžete výborne kontrolovať. Dlho sa na zadnom ráfiku neohreje, čierne čiary na výjazdoch zo zákrut sú mi svedkom.
Ako tak rolujeme po krajine, rýchlych aj pomalých zákrutách s dobrým aj otrasným asfaltom, nemôžem si pomôcť a pochváliť odpruženie. Celý podvozok, teda rám aj odpruženie sú príjemne tuhé, ale nie zase moc, aby vám vyklepali všetky drobáky z vreciek. Nedá sa mu uprieť hodne komfortu a dobrá spätná väzba, výborná voľba na pohodové aj rýchle vozenie, to mu ide výborne. Dobrý motor je jedna vec, ale zvládnuť ten výkon je veľakrát celkom fuška, no CB-čko s tým nemá problém. Pri ostrejšom zvezení brzda-stojan-prudký odpal na kvalitnom asfalte to ale už také stopercentne isté nie je. Vyhodiť zo sedadla na strom vás to nevyhodí, o to pokoj, nebudem tu maľovať čerta na stenu, ale jednoducho so sériovým nastavením pruženia s tým majú tlmiče trocha viac práce, najmä predok. Kľudne si môžete poťukať na čelo, že to trocha preháňam a nemôžem z toho robiť predsa superšport, v poriadku. Na „bežnú“ jazdu, pokiaľ vám na stupačkách ostanú tie nechutne dlhočizné tŕne brániace lepším náklonom, je to veľký luxus, čo je aj pravda, ale tvrdý štýl mu až tak nesedí. Predná vidla je vtedy trocha neistá a prejaví sa jej mäkšie nastavenie. Prvý raz ako som s novým CB-čkom manipuloval na mieste ma na pocit mäkký predok až vyľakal a čakal som defekt, ale pri jazde to nie je vôbec také tragické. Pri prudkých prehadzovačkách pod plynom, s následným prudkým brzdením sa celá motorka má tendenciu trocha rozvlniť, to už ale musíte poriadne tlačiť na pílu. Ubrať ma to ale nedonútilo, to je dobrý znak. Pruženie je každopádne možné nastaviť si podľa vlastných predstáv, takže výsledné doladenie je len na vás. V náklonoch vám dá dôvery viac než dosť a vtedy som mal z neho veľmi dobrý pocit . Ovládateľnosť pri náhlych zmenách smeru v serpentínach je na liter naozaj bez komentára a hmotnosť je ukrytá viac než dobre. Ale nie je to žiadna ľahkonožka s afektovaným chovaním. Neobmedzuje a nerobí problémy, no viete, že tam to mäso je. Nebudem klamať a poviem, že ma to neskutočne bavilo, drtiť ho pod sebou a pritom mať pocit bezpečia, parádne zvezenie. Dajte si potom pozor na ten ťukes stupačiek s asfaltom, ten prišiel podľa mňa moc skoro a dosť ma vystrašil (po ich odbrúsení príde na rad výfukový tlmič a stojan, pozor na to, motorka sa odľahčí a zadné koleso začne cestovať zo strany na stranu). Ešte raz radšej zopakujem, že takto jazdiť na ňom asi väčšina z vás nebude, takže to berte ako malú pripomienku keby predsa.
Ak nejazdíte so spolujazdcom a nepotrpíte si na kapotáž, dokáže byť aj dobrý parťák na cestovanie. Čoby, výborný. Pohodlnú jazdnú pozíciu kazia len jemne užšie riadidlá, ale taký extrém ako na malom Hornetovi to ani zďaleka nie je, no ja by som ich uvítal troška širšie pre rýchlejšiu zmenu smeru a lepšiu kontrolu nad bajkom. Veľké predné svetlo spolu s malým veterným štítkom odrazia kubíky vetra, ktorý by vám inak išiel priamo na hruď. To dovoľuje mať cestovnú rýchlosť okolo 140 km/h, kedy to tento malý vetrolam s prehľadom zvláda, nemusíte bojovať s vetrom a užívate si jazdu. Veľká pohoda.
Postupne s každým prejdeným kilometrom a vybratou zákrutou si čoraz viac uvedomujem, že Honde sa podarila naozaj moc dobrá mašina. Podvozok, ktorý si poradí skoro so všetkým, motor, ktorý nič nezaskočí, bomba dizajn, to všetko by bolo za jedna. Nenachádzam miesto, kde by CB-čko malo väčšie problémy. Brzdy sú silné dostatočne, môžete si dovoliť ich ždímať o život a viete, čo to robí s prednou pneumatikou, to je výborná vec. Sú prebraté z Fireblada, no musím povedať, že som od nich čakal ten parádny nástup ako aj na CBR-ke. Nič podobné sa však nedostavilo. Sily majú dosť, to by som kecal, ale ten ostrý nástup mi tam chýbal. Poriadny zákus však nikdy nie je na škodu. Možno je to aj dobre a vyhnete sa tým občas držkopádu, ak k vám hviezdy nebudú naklonené.
Z čoho som sa ale najviac hehňal do prilby bola jazda po zadnom, to mu ide báječne. Dvihnúť sa dá poriadne rýchlo bez odvrávania na jednotku alebo dvojku v pohode plynom a udržať to tam pokiaľ nepríde ďalšia zákruta je hračka. Stabilita je slovo, ktoré to dokonale vystihuje. Honda sa v mojich očiach týmto neskutočne blysla, len tak ďalej páni, ďakujem.
Štvorvalcových naháčov s objemom okolo litra je na svete spústa, až sa z toho môže slabším povahám zakrútiť hlava. Čo si z toho množstva vybrať a nasťahovať do garáže je naozaj boj na dlhé večery a misky váh sa nakláňajú každý deň. Niektoré sú orientované na cenu s použitím rozpočtovejších riešení a druhé to berú z opačného konca a nenechávajú nič na náhodu. Druhým spôsobom sa vydalo práve CB-čko a konkurencia bude mať čo robiť, aby si utrhla kus z koláča. Vynechajme teraz modely ako 1200-vka Bandit, CBF-ku a podobne. Tie sa s naháčmi tohto typu nemôžu moc porovnávať a už na papieri to kontumačne prehrávajú. Yamaha FZ1, ktorá má výrazne výkonnejší motor, ale spodok a stred otáčok už taký svieži ako pri Honde určite nebude, je asi najväčším nepriateľom spolu s Kawasaki Z1000. Obidve potešia aj veľmi dobrou cenou. Nedá sa z fleku povedať, ktorá z nich je lepšia alebo horšia, to je iba na vás, čo vás viac osloví. Suzuki má svojho B-kinga s brutálnym motorom z Hayabusy, no ale aj s peknou porciou kíl navyše.
Už nemusíte riešiť, či dáte prednosť vzhľadu, alebo toľko ospevovanej japonskej technike, teraz máte všetky tromfy v rukáve naraz. K dizajnu sa nemá cenu vôbec ďalej vyjadrovať, ale hlavnou peckou je podľa mňa aj tak motor. Neskutočný silák, s ktorým sa môžete pohrávať ako so šesťstovkou a pritom idete o tri triedy rýchlejšie. Vystrelí vás k horizontom už pri pomyslení na otočenie plynom, no nechce vás vydesiť k smrti. Nezmar, ktorý vás určite prežije ak ho niekde neroztrieskate. Výborná, presná prevodovka, ktorú nie je chvíľami absolútne potreba s prehľadom znesie aj radenie bez spojky (občas sa treba riadne držať riadidiel a na vymačkávanie spojky proste nie je čas :-)), ľahká ovládateľnosť a silné brzdy vám sprostredkujú obrovské množstvo zážitkov všade, kam sa vyberiete. Do Tatier, k moru, vybehnúť niekam po okolí, alebo odraziť štuple v stupačkách. To všetko budete robiť s obrovskou chuťou a zastaví vás len prázdna nádrž. V predajniach sa po ňom za cenu 325 000 Sk len tak zapráši, to je tutovka, tak si poriadne švihnite.
motor, ovládateľnosť, kvalita, dizajn | čakal som viac agresie, slabšia svetlá výška |
Tentoraz sme na videu popracovali, jazdili sme dvaja a na konci sme sa aj dvaja podelili o svoje názory. Ako vyzerá konfrontácia Tomáš Hajduch - Awia vs. Kristián Tino Dudík pri hodnotení CB 1000 R tak to si pozri vo videjku.
Jazdili: Kristián Tino Dudík a Tomáš Hajduch - Awia, Kamera a strih: Beal.
Prvý krát sme sa vo veľkej paráde videli v Miláne. Od vtedy veľa vody pretieklo Dunajom a ja som sa nevedel dočkať redakčného testu. Žiaľ v deň preberania veľa vody tieklo aj z nebies a okrem toho, že spôsobili záplavy prekazili aj môj plán zobrať si CB-čku na týždeň do Košíc. Z prvého stretnutia si teda odnášam len premočené oblečenie, pocit, že sedím na šesťstovke, zistenie, že CB je skvele imúnna voči bočnému vetru aj vo vysokých rýchlostiach a že voda stojí na prístrojovke a tá sa potom naozaj ťažko číta. Okrem toho na testovanom motocykli museli vymeniť zadné LED svetlo. Pravdepodobne drobný technický problém, alebo zlý kontakt, ktorý sa žiaľ vyskytol už na viacerých strojoch.
Neprešiel však ani týždeň a už sa znovu vidíme, tentoraz za ideálnych motorkových podmienok: 30 stupňov, slnečno a predo mnou zlatozelená CB a Šturec. Veľa ľudí ani celkom nevie ako túto farbu pomenovať no ja som nadšený, že sme ju na test dostali práve v tejto farbe. Mám pocit, že Honda konečne začína experimentovať trochu aj s dizajnom a je skvelé, že CB môžeš mať vo farbe akú nemá žiadna iná motorka, že lirový naháč má športový šmrnc a jednoramennú kyvku. Samozrejme kto by chcel naháča s polokapotážou bude sklamaný (alebo siahne po CBF 1000) Poďme ale jazdiť.
Po nasadnutí sa vracia pocit usadnutia na šesťstovku. Ľahká manipulácia, pocitovo nízka hmotnosť a aj rozmery nelámu rekordy. Rozbeh pomalý plynulý a pocit šesťstovky je tu stále. Ten mizne až keď pribudnú paličky na digitálnom stĺpcovom otáčkomeri a prehupnú sa cez hodnou 5000 až 6000 ot. V Honde znovu naladili naháča na každodenné používanie namiesto výkonu na hranici obmedzovača. Takto to ide vždy stále hladko, na akomkoľvek prevodovom stupni, sem tam doplnené miernymi vibráciami. Zákruty na Šturci sú skvelé a idú mi od ruky. Tino predo mnou už pobrúsil šrúby na stupačkách a tak okrem slidrov na čižmách prechádzam zákruty bez rušivého zvuku odskakujúceho železa na asfalte. Nie nemyslím si, že sú stupačky nízko, nie na bežné jazdenie. Všetko je ako má byť. S CBčkou sa mi jazdí skvele a nenechávam ju odpočívať ani chvíľku. V skutočnosti to znamená že ma zastavuje až mávajúci fotograf Cacao, keď som jeho gesto, že už máme nafotené predchádzajúcu jazdu odignoroval. Nakoniec pozri si video ako to všetko dopadlo. :-)
design, pružnosť motora, ľahkosť, jednoramenná kyvka | čitateľnosť prístrojovky, brzdové hadice by zniesli pancier, problémy so zadným svetlom |
Motocykle na test poskytla Honda Slovakia. Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Kawasaki | Suzuki |
Model: | CB1000R | FZ1 | Z1000 | B-King |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm | 998 ccm | 953 ccm | 1340 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 10000 ot. | 150.0 k (110.3 kW) / 11000 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 10000 ot. | 183.6 k (135.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 99 Nm / 7750 ot. | 106 Nm / 8000 ot. | 98.7 Nm / 8200 ot. | 146 Nm / 7200 ot. |
Kompresný pomer: | 11,2 : 1 | 11.5:1 | 11.2:1 | 12,5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 75 x 56,5 mm | 77.0 x 53.6 mm | 77.2 x 50.9 mm | 81.0 x 65.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 128 mm | 130 mm | 150 mm | 137 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 300 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70-17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 245 mm | 250 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17M/C (73W) | 190/50 ZR17M/C (73W) | 190/50-17 | 200/50 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 194 kg | 205 kg | 235 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 217 kg | |||
Výška sedla: | 825 mm | 815 mm | 820 mm | 805 mm |
Rázvor: | 1445 mm | 1460 mm | 1445 mm | 1525 mm |
Dĺžka: | 2105 mm | 2140 mm | 2090 mm | 2220 mm |
Šírka: | 785 mm | 770 mm | 780 mm | 800 mm |
Výška: | 1095 mm | 1060 mm | 1065 mm | 1085 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm | 160 mm | 120 mm |
Objem nádrže: | 17 l | 18 l | 18.5 l | 16.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 7 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 182 km | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena: 325 000,-Sk (2.8.2008) | Cena: 309 900,- (2.8.2008) | Cena: 310 900,- Sk (2.8.2008) | Cena: 399 000,-Sk (6.8.2008) |
Text: Kristián Tino Dudík, Tomáš Hajduch - Awia Foto: Cacao Video: Beal
Pridané: 06.08.2008 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 16024 | Včera: 319903