Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.08.2010 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 15057 [Technika - Dobré Rady]
Jazdíte radi „kopce“, nepohrdnete sem-tam ani občasnou turistikou a niekoľkokrát do roka s istotou navštívite aj okruh. Tieto pneumatiky budú robené pravdepodobne presne pre vás.
Pneumatikami tohto druhu býva vybavená väčšina naháčov a superšportov. Znesú pomerne veľkú kilometrovú výdrž, ktorá sa pohybuje okolo 5 až 6 tisíc kilometrov v závislosti od toho, ako ťaháte za plyn a poskytujú už celkom dobrú priľnavosť. V porovnaní so športovo-turistickými pneumatikami majú trošku inú konštrukciu kostry zabezpečujúcu väčší styk s povrchom cesty pri náklonoch a rýchlejšie sa dostanú na prevádzkovú teplotu. Nezanedbateľnou vlastnosťou je predvídavosť ako sa pneumatika zachová pri rôznych situáciách a dá vám vedieť, kedy by to už mohlo „ustreliť“, respektíve spätná väzba, čo je tým dôležitejšie, čím rýchlejšie jazdíte. Ak moc necestujete na dlhé štreky a naopak máte radi svižnejšie povozenie, mali by ste si spolu rozumieť, či už ich obujete na VFR-ku alebo GSX-R-u.
Najnovším prírastkom u tejto značky v kategórii športových pneumatík je model Sportsmart, ktorý by mal podľa informácií výrobcu vychádzať z populárnej závodnej pneumatiky D211GP. Sportsmart tiež ťaží z viaczmesovej konštrukcie ako prednej, tak aj zadnej pneumatiky.
Dobrou voľbou by mal byť aj Qualifier II s viaczmesovou konštrukciu zadnej pneumatiky, prípadne jeho predchodca Qualifier. D208 boli svojho času tiež dobré gumy, ale s pomerne krátkou životnosťou.
Vyhol by som sa modelu s označením D218. Na ničom horšom som nikdy predtým nejazdil.
zľava zhora: D218, D208, Qualifier |
zľava: Sportsmart, Qualifier II |
Pomerne dlhý čas je už v ponuke nemeckého výrobcu model SportAttack, ktorý sa snaží presvedčiť napríklad zaujímavým dizajnom behúňa charakteristickým pre tohto výrobcu a mäkším krajom zadnej pneumatiky vďaka technológii, kde sa síce použije jedna zmes, no behom teplotne kontrolovanej vulkanizácie kraje zmäknú a výsledkom by mala byť zvýšená priľnavosť v zákrutách.
Druhou a poslednou pneumatikou z ponuky Continetalu v kategórií športových pneumatík je už veky vyrábaná ForceMax. Ak požadujete po pneumatike špičkové vlastnosti na úrovni doby a cena na popredných miestach nefiguruje, zvoľte radšej niečo iné.
zľava: Forcemax, SportAttack |
Novinka roku 2008 Diablo Rosso nadväzuje na úspešnú kariéru gumy Diablo. Na Rosse rovnako ani na Diable nenájdeme viaczmesové zloženie behúňa ani prednej, ani zadnej pneumatiky a Pirelli sa snaží čeliť tomuto trendu prostredníctvom zväčšovania styčnej plochy s povrchom cesty namiesto laborovania so zmesami. Či je to ten správny smer ukáže čas a taktiež spokojnosť motorkárov.
zľava: Diablo, Diablo Rosso |
Metzeler vstupuje do roku 2010 s novinkou s označením M5 Interact. Asi najsrandovnejšou a často diskutovanou vecičkou tu bude ukazovateľ náklonu, čo je vlastne značka na krajoch behúňa pneumatiky, ktorá vás bude informovať o tom, ako to viete naklopiť. Či je to vec užitočná a nebodaj praktická už nechám na vás.
Ani M5 nevsádza na dvoj alebo viaczmesové zloženie rovnako ako Pirelli a teda zmesi prednej a zadnej pneumatiky sú rovnaké ako aj v prípade predchodcu M3.
Stále sa ešte môžete stretnúť s modelom M1, ktorého slabinou bola životnosť.
zľava zhora: M1, M3, M5, M5 II |
Power Pure, taký má názov novinka roku 2010 z Michelinu. Okrem dvojzmesového zloženia behúňa prednej ako aj zadnej pneumatiky je výnimočná práve tým, že je o viac ako kilogram ľahšia ako jej konkurenti. Výhoda by mala byť jasná, ľahšie neodpružené hmoty a ľahšia ovládateľnosť.
V ponuke stále ostane Pilot Power 2CT ako aj Pilot Power. Rozdiel medzi nimi je jasný, 2CT používa 2 zmesi na prednej aj zadnej pneumatike, pričom Pilot Power sa pýšiť touto vymoženosťou nemôže.
Starou známou „firmou“ je aj Pilot Sport, ktorej však ostatné pneumatiky od Michelinu budú ukazovať chrbát.
zľava zhora: PilotSport, PowerPure, PilotPower |
BT-016 je najnovšia pneumatika, ktorá prišla na trh v roku 2008 a je unikátna tým, že na zadnej pneumatike používa až 3 zmesy. Predná podobne ako u Michelinu je zložená z 2 zmesí. Nami testovaná Honda CB1000R ich mala obuté a nemali sme dôvod sa sťažovať, ponúkali dostatok gripu aj ovládateľnosti. Jazdili sme však v ideálnych podmienkach a za dažďa prípadne chladného počasia by sme ju hodnotili inak.
BT-016-ka nahradila BT-015-ku, ktorá bola nasledovníkom BT-014-tky z roku 2005, ktorá bola v tej dobe na špici športových pneumatík. Pred ňou tu bol ešte model BT-012.
zľava zhora: BT-012, BT-014, BT-015, BT-016 |
Táto u nás nie veľmi známa značka pneumatík ponúka pre športovo založených jazdcov model VP2 Sport ako nasledovníka Viper Sport, pričom vzhľadom behúňa sa od seba nelíšia. VP2 Sport sa spoliehajú na trojzmesovú konštrukciu, kedy na bokoch je použitá mäkšia zmes ako v strede a pod nimi sa nachádza ďalšia, ktorá ich upevňuje a tiež udržuje ideálnu pracovnú teplotu v pneumatike. Avony sú charakteristické tiež dobrou cenou, ktorá by mala byť nižšia ako u konkurenčných značiek.
zhora: Viper Sport, VP2 |
Ak máte nejaké skúsenosti s jednými alebo viacerými v článku spomenutými pneumatikami, nehanbite sa :-D a napíšte to do diskusie k článku. Nezabudnite napísať koľko kilometrov vám vydržali, akým štýlom a na akej motorke jazdíte a samozrejme, ako ich v konečnom dôsledku hodnotíte. Výsledkom potom môže byť zaujímavý článok, ktorý vám uľahčí výber pri kúpe tej vašej športovej pneumatiky.
Nabudúce sa pozrieme na takzvané „superšportové“ pneumatiky, ktoré sú akýmsi medzistupňom medzi športovými a závodnými pneumatikami.
Pridané: 30.08.2010 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 13632 | Včera: 121379