Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 04.10.2005 Autor: TTom
Čitatelia: 22834 [Testy a predstavenia - Test]
Tiež som hovoril že skúter nie je motorka. Už to netvrdím dávno.
Forza je nástupca modelu Jazz (NSS 250). Výrobca upustil od elegancie v podaní Jazz-u a prekonal vzhľadovú strohosť typu Foresight (FES 250). Víziu budúcnosti evokuje vzhľad i elektronika. Motorka sa „odblokuje“ diaľkovým ovládačom a následné ovládanie štartu je riešené kruhovým prepínačom pri kolenách. Podobný prepínač býva na práčke. Ak nie je diaľkový ovládač v blízkosti motocykla, štart nie je možný. Suma sumárum - je to bez kľúča, stačí mať ovládač vo vrecku. Tento „bezkľúčový“ systém sa nazýva Honda Smart Card Key a plní súčasne funkciu imobilizéra.
Skútrový štart (so zmačknutou brzdou), variátor zaberá pri rozbehových 2 500 otáčkach. Zvuk prefiltrovaný mohutným tlmičom. V porovnaní s Jazz-om variátor v tomto prípade nie „trojstupňový“, výkon prenáša plynule bez poklesu otáčok. To pozitívne skracuje čas akcelerácie, ručička otáčkomera ide nahor bez „preraďovacích“ poklesov. To mi na Jazz-e trochu vadilo. Vedľa otáčkomera je digitálny ukazovateľ okamžitej spotreby paliva, čo je u skútrových modelov Honda novinkou. Touto vymoženosťou nedisponuje dokonca ani vlajkový maxiskúter Silver Wing (FJS 600). Rozbeh je sprevádzaný roztrasením predného plexi. To je údelom týchto motoriek vyšších kubatúr. Rezonancie by sa ešte mohli doriešiť. Zrkadlá chvejú len pri voľnobehu (jednovalec), za jazdy je odraz čistý. Výhľad je fajn dokonca aj keď veziete spolujazdca navlečeného v regenke. Pruženie je trochu tvrdé, to ale na druhej strane umožňuje svižnejší štýl jazdy. V porovnaní s modelom Jazz sú podvozok a geometria ladené športovejšie. Pozor na rázvor (1 545 mm). V zákrutách to ide, pri maximálnej rýchlosti (120 km/h) ma stabilita opúšťa, hlavne pri nárazovom vetre. Tie plasty sú slušná plocha. Maximálku (120 km/h) dosahuje motor pri 7 600 otáčkach. Akcelerácia do 80 km/h je veľmi slušná, nad 80 je zrýchlenie už poslabšie. Od objemu 250 ccm nemožno očakávať všetko. Ochrana pred vetrom je vymedzená nezvyklo nízkym plexisklom. Chcelo vyššie plexi, ale motocykel by potom stratil svoj dizajnový šmrnc. Život sú kompromisy.
Na skútra nezvyklo nízka poloha sedadla (710 mm) znižuje celkové ťažisko a uľahčuje tak jazdu i manipuláciu s motocyklom. Sedadlo je tvarom i veľkosťou predurčené na dlhší pobyt a opierka vodiča svojím rozmerom láme rekordy v triede. Do podsedadlového kufra (62! litrov) sa dostanete odklopením sedadla vodiča, sedadlo spolujazdca zostáva na mieste. To je praktické hlavne v prípade ak na sedadle spolujazdca máte niečo položené, alebo „prigurtňovanú“ batožinu. Pretože napriek skútrovému rodu, pohodlnej turistike nebráni nič. Bál som sa že delenie sedadla vpustí do batožinového priestoru vodu, ale ani v najväčších lejakoch sa tak nestalo. Osvetlenie kufra je praktickou samozrejmosťou a objem vytvorený „burgmanovsky“ napuchnutou zadnou časťou motocykla pohltí dve integrálne prilby – zadnú treba dať naležato. Kryt pod sedadlom ubytoval akumulátor a poistky. A (kovový!) nosič je pripravený na montáž kufra. Stačí nosič demontovať a odskrutkovať zadnú opierku. 8 skrutiek. Sériovú platňu Givi tam „zvoleja“ nedostanete, treba spraviť či dokúpiť príslušný medzikus. Alebo investovať priemernú mzdu do originál kufra s držiakom... V prednej kapotáži je ukrytá skrinka a uzamykateľný „šuflíkový“ priestor. Pre porovnanie: pod sedadlo Foresight-u zmestíte len otvorené prilby. Objem všetkých odkladacích priestorov môže smelo konkurovať aj dominantnému Silver Wingu. Tiež sa mu vyrovná dojazdom, na nádrž sa dá prejsť cez 300 kilometrov. Spotreba paliva pri ustálených rýchlostiach do 80 km/h mi na dlhších jazdách vychádzala 3,3 l/100 km. Pri jazde „nadoraz“ a v mestských posúvačkách spotreba vzrastie na 3,9 litra. Nádrž, sedadlo aj predný box sú uzamknuté a dajú sa otvoriť len v prítomnosti spomenutého diaľkového ovládača. Pri dlhších jazdách mi chýbala elektrická zásuvka, ktorou predchodca Jazz disponoval. Zásuvku by určite ocenili aj kravatoví manažéri fotení v prilbách na letákoch a prospektoch...
Prístrojový panel je v porovnaní so sparťanskou prístrojovkou Foresightu priam kozmický. Vpravo pod panelom automobilových dimenzií je ručná brza, ktorá v oproti Jazzu dostala vzhľadovú inováciu a „silverovské“ umiestnenie. Je esteticky tvarovaná a decentne zapustená v plastovom kryte. Forza je vybavená brzdovým systémom CBS. (Systém CBS zjednodušene: páčka zadnej brzdy pribrzďuje aj prednú, páčka prednej brzdy ovláda len prednú brzdu.) Pri brzdení ľavou (zadnou) páčkou je brzdná sila sústredená viac na zadný kotúč, čo pri prudkom „zmačknutí“ zablokuje zadnú brzdu v prípade potreby až do šmyku. Prednú nie. To je z hľadiska bezpečnosti dôležité, pretože šmyk zadným kolesom sa dá „ustrážiť“ viac než šmyk predného kolesa. Kotúčová brzda vpredu i vzadu je pre skútrové Hondy od 250 ccm samozrejmosťou. Existuje aj verzia s ABS ktorá má označenie NSS 250EX a disponuje navyše alternatívnym ručným („prepínačopvým“) radením. Táto sa k nám ale nedováža. Bolo by to drahé jak fras.
Nočných jázd sa netreba obávať, stretávačka vľavo, diaľkové vpravo, pri zopnutí diaľkového svieti súčasne aj stretávacie svetlo. Svetelný lúč na úrovni „dospelých“ motocyklov. Brzdové svetlá sú však podľa slov za mnou idúcich v noci príliš silné. Ale radšej silné než slabé. Model Forza v sebe ukrýva nadčasovú modernu a inováciami prekonáva modely o triedu vyššie. Štvortaktný vodník so vstrekovaním obklopený svojským dizajnom s praktickými technickými novinkami. Možno si nájde aj u nás svojich záujemcov, pretože takéto oplastované fešandy je vidieť na našich cestách stále častejšie.
A viete prečo je skútrov stále viac? Pretože zo skútra je svet krajší!
Motocykel zapožičal: HONDA Slovakia spol.s r.o., Bratislava
Pridané: 04.10.2005 Autor: TTom Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | Forza 250 |
Rok: | 2005 |
Kategória: | Skúter |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 250 ccm |
Max. výkon: | 19.45 k (14.30 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 21.1 Nm / 5500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72,7 x 60 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | OHC (2V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 240 mm |
Pneu vpredu: | 110/90-13M/C 56L |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 130/70-12 62L |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 175 kg |
Výška sedla: | 710 mm |
Rázvor: | 1545 mm |
Dĺžka: | 2165 mm |
Šírka: | 760 mm |
Výška: | 1180 mm |
Objem nádrže: | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 120 km/h |
Spotreba paliva: | 3.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 230 km |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 98288 | Včera: 242478