Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.10.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 18050 [Testy a predstavenia - Test]
Na tento test som sa veľmi tešil. Už pri prvom stretnutí viem, že toto je motorka určená pre tých, ktorí chcú cestovať a cestovať chcú extrémne rýchlo. Je najmä pre tých, ktorí sa nechcú vzdať výkonu svojho superšportu, ale dozrel už čas na cestovnejšiu motorku. BMW S 1000 XR má motor od svojho superšportového brata BMW S 1000 RR a poviem vám, už pri prvom otočení plynom vás presvedčí o svojich koreňoch prameniacich z okruhov.
Prejdime si dizajn. To je ako s talianskymi motorkami, buď sa vám páči alebo nie. Svetlá s asymetrickými parabolami nevyhovujú každému, najmä nie tým, čo majú chorobu OCD (obsessive compulsive disorder, v preklade Monkov syndróm :) ), ale zvyknete si. Riadidlá sú široké, v spojení s pohodlným sedadlom je to ideálna kombinácia na dlhé výjazdy. Posed je vzpriamený, ale vďaka plexi na vás nebude fúkať ani pri vyšších rýchlostiach. Bavora sme mali nabitého príplatkovou výbavou, tá nám zážitok z jazdy ešte umocnila. XR síce pôsobí mohutne, ale na danú značku je vďaka motoru úzka a vysoká, ako taká modelka :) Zadná pneumatika rozmeru 190 dáva svojím rozmerom ostatným najavo výkon, s ktorým sa musí pasovať.
Moja prvá cesta je krátka, ale cítim sa akoby som sedel na pohodlnom jogurte. Záťah motora je famózny, už po pár metroch sa pohybujem v oblasti zakázaných rýchlostí. Presun je neskutočne rýchly. Motor vám ani nedá najavo, že sa zadýchal a ani sa nenazdáte a už ste v bode B, kam ste smerovali. Podvozok je tvrdší, čo naznačuje ambíciu aj športového využitia. Začínam chápať všestrannosť, pre ktorú je tento model vyrobený. Je pre ľudí, ktorí si chcú pocestovať, ale sem-tam vybehnúť aj na okruh. Na okruhu bez hanby ponaháňajú kamarátov na okruhovkách a spokojní sa vyberú v sedle naspäť domov.
Na druhý deň vyrážam na krátky výletík. Najprv sa hrám s tempomatom v obci, vzhľadom na to, že plyn je citlivý na každé otočenie, tak sa mi to hodí na udržanie povolenej rýchlosti. Motor zvláda 50 - 60 km/h aj na šestke bez cukania. Obojsmerný quickshifter pomáha k športovosti. Je možné podraďovať až do jednotky bez použitia spojky a smerom hore to platí rovnako. Nastavenie podvozka je možné aj počas jazdy, takisto aj palivové mapy, ktoré sú tri (RAIN, ROAD, DYNAMIC), ale tu je nutné ubrať plyn, aby si danú palivovú mapu uložil. Ja som skúšal ROAD a DYNAMIC, v oboch prípadoch ťahalo XR ako bláznivé, bažiace po veľkej rýchlosti. Opäť som zabudol, že som chcel ísť turisticky a letím krajinou ako šarkan. K stabilite pomáha už sériový tlmič riadenia, ktorý udrží XRko aj na našich cestách pokojné. Príplatkový Akrapovič o sebe dáva vedieť bublaním pri podradovaní, čo zvádza jazdca pridať a ubrať a opakovať to do aleluja. Brzdy Brembo zastavia tento kolos z každej rýchlosti. Príplatkový podvozok zastaví ponáranie prednej vidlice pri prudkom brzdení, a tak budete brzdenie pred zákrutami odďalovať na čo najneskorší možný čas. Manipulácia v zákrutách je ukážková, bez problémov si stroj prehadzujem medzi nohami, keď striedam zákruty. V každom spektre otáčok sa motor ochotne derie vpred.
Jednoducho je to rýchly cestovateľ. So všetkou tou výbavou mi dáva XR zmysel. Viem si ju predstaviť na dlhých výletoch po Alpách, k moru a podobne. Len tie cestovateľské zážitky môžu skĺznuť k tunelovému efektu z rýchlostí, ktoré budete naháňať, čo znamená, že človek sleduje cestu iba pred sebou a na okolitú krajinu čas neostane.
sila motora a záťah, brzdy, príplatkový quickshifter | niektoré detaily dizajnu, otváranie sedla zozadu, umiestnenie výfuku |
Už sme si povedali, a je to zrejmé aj z hrubých čŕt, že priamym konkurentom XR je Ducati Multistrada. BMW však vyvíjalo XR ešte pri predošlej generácii Multistrady, ktorú vzápätí nahradila nová, a treba povedať, že v základe aj trochu viac vybavenejšia než XR. Napríklad základný mechanický podvozok má plne nastaviteľný, sedlo výškovo nastaviteľné, tempomat má v sérii, má viacero máp motora, ktoré upravujú viac parametrov než XR a navyše sú personalizovateľné. Multistrada má napríklad aj podsvietené ovládače a bezkľúčové ovládanie, viac asistenčných systémov, či príplatkové plné LED svietenie, ktoré automaticky prisvecuje do zákruty. Jej servisný interval je o 5 000 km dlhší. Najpodstatnejšie pri Ducati však je, že je to dvojvalec do L, čiže úplný protipól radového štvorvalca. Tento agregát produkuje o 4,5 koňa menej než BMW, ale s vrcholom o 1 500 otáčok nižšie, a najmä s úplne iným charakterom; napríklad 160 km/h dáva o zhruba 2 000 otáčok nižšie. Vo všeobecnosti ju treba menej točiť a pritom človek lieta o niečo rýchlejšie. Krúťaku produkuje viac, s nižšou a plochšou krivkou, a napríklad jej spotreba je nižšia. Vzhľad každý posudzuje subjektívne, takže v tomto smere ich porovnávať nebudeme, ale ceny vieme porovnať celkom objektívne - základná Multistrada je lacnejšia o štyri stovky. Nevýhodou môže byť to, že si ju môžeš kúpiť iba skokovo po celých technologických verziách, teda napríklad nedá sa ku základnej dokúpiť povedzme iba semiaktívny podvozok alebo iba LED svietenie, ako je to možné v BMW.
Celkom novým a veru naslovovzatým rivalom je nová KTM 1290 Super Adventure v najcestnejšej verzii S. Jej vidlicový dvojvalec má až 1 301 kubíkov, produkuje o 4 kone menej než XR, ale zato má najsilnejší a zároveň najnižšie položený krúťak zo všetkých, masívnych 140 Nm pri 6 750 otáčkach. KTM je ešte menej točivá než Ducati, a pritom je veľmi pravdepodobné, že človek, ktorý by vyskúšal všetky motorky v tejto triede, by bol nevedomky najrýchlejší práve na KTM. A to práve vďaka tomu nízko uloženému krúťaku, dávajúcim sýte porcie na zadné koleso hneď od voľnobehu. Super Adventure nie je vyslovene iba cestne zameraná, pretože vpredu má 19-palcové koleso a vzadu úzku stosedemdesiatku, pričom oba zdvihy sú 200 mm. KTM tu vsadila na úplnú prémiovosť v základe, pretože 1290 Super Adventure S má takmer všetko v sérii, vrátane semiaktívneho podvozku a parádne rozvrhnutej 6,5-palcovej farebnej TFT prístrojovky. Nie je toho veľa, čo by tejto motorke vo výbave chýbalo. Ok, je zo všetkých spomínaných najdrahšia, ale stále sa tu rozprávame o rozdieloch v stovkách eur, čo je menej než 5 % z cien, čo tieto motorky stoja. KTM možno nevyhráva športovosťou, ale vybavenosťou určite áno. Jej servisný interval je tiež o 5 000 km dlhší než má BMW. (Pre športuchtivejších turistov KTM ponúka extra steroidového 172-koňového Super Duke GT, ktorý však vychádza z naháča, a vo vymetaní zákrut dáva dole všetky tu spomínané stroje).
Do výberu som zahrnul aj Triumph Tiger Sport 1050, ktorý je služobne najstarší, a síce sem výkonovo a výbavovo až tak nepatrí, ale charakterovo ešte áno. Má sedemnástky s čisto športovými rozmermi obutia, tri svižné valce dodávajúce 126 koní pri 9 475 otáčkach a 106 Nm pri 7 000, a tiež napríklad tempomat v sérii. Výbava je skromná a nie je ani veľmi rozšíriteľná, ale základná cena je minimálne o 2 500 eur nižšia než pri ostatných spomínaných modeloch. Tiger Sport sa nikdy na žiadnu prémiovosť nehral, a tak ho treba aj brať, zato v zákrutách s ním nebude o nič menšia zábava.
Ako som spomínal v úvode, BMW S 1000 XR je dosť špecifický stroj. Keď sa pred časom cestovným endurám začalo hovoriť, že sú to superšporty na vyšších zdvihoch, tak XR dalo týmto rečiam zlatú korunu, pretože do tejto triedy prinieslo skutočný superbajkový štvorvalec a tomu zodpovedajúci charakter. Je to jediný stroj, na ktorom máš posed ako na veľkom cestovnom endure zmiešaný so zvukovou kulisou typickou pre okruhový deň.
Základná cena BMW S 1000 XR je 15 400 eur. Bolo by však mierne povedané nerozumné odchádzať zo showroomu iba s touto sparťanskou výbavou. Najužitočnejšími príplatkovými vecami sú celkom určite semiaktívny podvozok, quickshifter, a potom praktické drobnosti ktoré v základe nepochopiteľne chýbajú, napríklad zadný nosič či deflektory rukovätí. Tieto veci dvihnú cenu na 16 757 eur, ale ak si sa narodil šťastne a chceš si tam nacvakať úplnú fullku, tak tá vyjde cez 21 litrov. Napríklad za trikolóru sa dopláca 545 éčiek. O nekonečnom zozname ďalších HP doplnkov radšej nejdem ani písať, ani o tom, že kopec ich sedí z RR. Žiaľ, za niektoré oveľa užitočnejšie veci by si človek možno aj rád priplatil, keby boli k dispozícii.
To všetko len potvrdzuje, že človek kupujúci si XR musí ísť doslova po kombinácii toho uvoľneného posedu a revúceho vytočeného štvorvalca; môže to byť napríklad bývalý pretekár alebo človek nenávidiaci dvojvalce. Takých ľudí privíta S 1000 XR s otvoreným náručím. Obzvlášť vďaka svojím divokým reakciám, na ktoré sú takíto ľudia zvyknutí.
príplatkový semiaktívny podvozok, príplatkový quickshifter, kultivovanosť motora v nízkych otáčkach, famózne brzdy, magnet na pohľady | slabá základná výbava, príliš divoké reakcie plynu, príliš vysokootáčkový motor, vzdialená a nenastaviteľná spojková páčka, neodstránené vibrácie, chýbajúce technológie, cena |
Keďže oficiálne video ročníka 2017 akosi neexistuje, mrknite si náš test a video z roku 2015, plus prvé oficiálne video:
23.09.2015 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 15750 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
BMW prinieslo na trh štvrtý model na báze litrového radového motora pôvodne postaveného pre superbike. Ja som mal možnosť toto športové adventure – XR – sedlať niekoľko dní cestou na BMW Motrrad Days 2015. Aká je táto raketa na cestách?
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 6,9 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 20 l (4 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 230 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 km/h | 2 100 ot. / 4 000 ot. / 5 900 ot. |
Počet dealerstiev BMW na Slovensku | 4 (BA, ZA, BB, KE) |
Cena základného modelu | 15 400 eur |
Cena testovaného modelu | 18 073 eur |
Nosič kufra topcase | 111 eur |
Kufor topcase 30 l | cca 280 eur |
Nosič bočných kufrov | 141 eur |
Bočné kufre | cca 680 eur |
Hlavný stojan | 111 eur |
Vyhrievané rukoväte | 217 eur |
Tempomat | 338 eur |
Semiaktívny podvozok | 741 eur |
Denné LED svietenie | 303 eur |
Tankvak | 203 eur |
Výfuk Akrapovič | 1 155 eur |
Padacie rámy | 290 eur |
Viac položiek a cien v oficiálnom konfigurátore. |
Páčka brzdy | 91,70 eur |
Stupačka | 52,60 eur |
Spätné zrkadlo | 81,50 eur |
Smerovka | 40,40 eur |
Svetlomet stretávací | 258 eur |
Svetlomet diaľkový | 210 eur |
Text: Peter Fischer (výška 188 cm, hmotnosť 82 kg), Matej Mularčík (184 cm, 85 kg)
Foto: Michal Meško - Cuba
Motocykel na test poskytla spoločnosť BMW Motorrad Slovenská republika. Redaktor Motoride.sk jazdil v oblečení 4SR, prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o. a čižmách TCX od spoločnosti Styx.
Motocykel bol počas testu ošetrovaný kozmetikou Muc-Off od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | BMW | Ducati | KTM | Triumph |
Model: | S1000XR | Multistrada 1200 | 1290 Super Adventure S | Tiger Sport 1050 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Športovo cestovná | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | L-kový dvojvalec DVT (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 999 ccm | 1198.4 ccm | 1301 ccm | 1050 ccm |
Max. výkon: | 164.6 k (121.0 kW) / 11000 ot. | 160.1 k (117.7 kW) / 9500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. | 126.5 k (93.0 kW) / 9475 ot. |
Max. krútiaci moment: | 114 Nm / 9250 ot. | 136 Nm / 7500 ot. | 140 Nm / 6750 ot. | 106 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 12,5 : 1 | 13.1 : 1 | 11.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80 x 49.7 mm | 106 x 67.9 mm | 108 x 71 mm | 79 x 71.4mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 170 mm | 200 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 170 mm | 200 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 | 120/70-19 | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm | 268 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR 17 | 190/55 ZR17 | 170/60-17 | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 209 kg | 215 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg | 232 kg | 235 kg | |
Výška sedla: | 840 mm | 825 mm | 860 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1548 mm | 1530 mm | 1560 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2183 mm | 2190 mm | 2150 mm | |
Šírka: | 940 mm | 1000 mm | 835 mm | |
Výška: | 1495 mm | 1310 mm | ||
Svetlá výška: | 220 mm | |||
Objem nádrže: | 20 l | 20 l | 23 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.1 s | |||
Spotreba paliva: | 6.7 l/100km | 5 l/100km | 5.6 l/100km | 5.3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 223 km | cca 300 km | cca 308 km | cca 283 km |
Servisný interval: | 10 000 km | 15 000 km | 15 000km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | |
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | |||
Farebná TFT prístrojovka: | za príplatok | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | semiaktívny podvozok | plne nastaviteľný podvozok | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 15 400 eur | Cena 6/2017: 14 990 eur Touring pack (bočné kufre 58L, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan) Sport pack (homologovaná karbónová koncovka výfuku Termignoni, karbónový predný blatník, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (zadný kufor 48L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, stupačky off-road, kryt vodného chladiča, padací rám, rozšírenie bočného stojanu) | Cena 2/2017: 16 190 EUR | Cena 9/2017: cca 12 410 eur |
Pridané: 01.10.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 21898 | Včera: 188022