Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 14.06.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15928 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Tak. Hypergenerátor. Nielen adrenalínu, ale aj testosterónu. Aj iných telesných tekutín, ale... Poďme pekne po poriadku - je to najlepší naháč, na akom som sa kedy vozil. Nie nie nie! Je to jedna z najlepších motoriek, na akých som sa kedy vozil.
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Peter Fischer, Cacao
Ááále čo, Herghottko, pamätáš sa, ako si sväto-sväte tvrdil, že pre teba neexistuje žiadna legenda, že ku každej motorke pristupuješ rovnako? Že je ti jedno či si na malom skútri alebo veľkom krížniku? Nahahah, ale ťa to dobehlo, čo? Dobré ránko, ty obmedzenec! Takto som ho počul. Samého seba. Môj vlastný hlas sa mi tichučko vysmieval. Mal ľahkú ozvenu a znel akoby sa nadýchal hélia.
Skutočne som si myslel, že už ma nemá čo zaskočiť. Lenže vždy, keď som si zajazdil na novom Super Duke R, som si musel ku*va sadnúť a spýtať sa sám seba, že čo sa deje. Že či mi to už neklepoce na tú bradatú vlasatú hlavičku. Jazdil som na ňom aj v noci. Aj v horúčavách. Aj pri šestnástich stupňoch a daždi. Sedel som pri ňom na dvore a rozprával som sa s ním. Rozmýšľal som, že s ním zdrhnem preč. Iba na taký malý výletík po celej Európe - po všetkých okruhoch. Nie, neukradol by som ho, len by som ho vrátil až koncom sezóny. Veď by ma nemali ako nájsť; ani moja rodina by nevedela kde som. Odišiel by som bez rozlúčenia.
Teraz si asi myslíš, že aké hovadiny tu píše ten Herghottko, lenže ono je to všetko pravda, hahahah. Už minulý rok, keď sme testovali jeho predchodcu, som z neho mal zimomriavky ako na koncerte Davida Gilmoura. Môže byť niečo ešte lepšie? Na ja, absolut selbstverständlich herr Peter, pridáme ešte viac výkonu a elektroniky, doladíme detaily, pridáme trochu základnej výbavy, aby ani náhodou nebola menej než maximálna, und fertig :) Ausgezeichnet!
Takže tak. Super Duke R má odteraz plný LED svetlomet s výrazným denným svietením, máličko upravené bočné plasty a posed, revidované odpruženie, a k tomu všetkému kopec najmodernejšej elektroniky a príplatkových balíkov - TFT prístrojovku, náklonové asistenčné systémy (ABS, trakčná a aj motorová brzda), tempomat, podsvietené ovládače, bezkľúčové ovládanie, okruhový mód, rýchloradenie, prepákovanie, prepojenie s mobilom, eh, a takto by som mohol pokračovať ešte dlho. Lenže podstatná je jazda. Ak je motorka na pilu miču, tak aj hrubočizný katalóg doplnkov je ti nahovno.
Náš kúsok mal nad rámec série práve obojsmerný quickshifter, okruhový mód, bluetoothové prepojenie s mobilom a chutnučký Akrapovič. (Malý tichý bonz - dá sa z neho vybrať DB killer, cha!) Čiže už v takomto ľahko príplatkovom stave je tento Super Duke R 2017 výbavovo značne nabúchanejší než jeho predchodca vo verzii Special Edition, na ktorej sme sa jašili pred necelým rokom. Aha, a ešte niečo - komu by sa pôvodných 172 koní zdalo málo, tak tento rok je ich tu o štyri viac. Takmer 177. Na naháči :) Čo bude o tri, štyri, päť rokov?
Dobre dobre, dosť bolo omáčok. Cvak za jedna a smer Baba. Peťko, pokús sa neísť 170 po výpadovke, dobre? Jasné mami - jasné babka - jasné drahá (nehodiace sa škrtnite). Mal som to krásne rozbehnuté, bol to veľmi pekný deň, až kým mi neprišla jedna esemeska. Bolo v nej napísané: Zomrel Nicky Hayden. Nasledujúce pocity asi pozná každý z vás; proste som tak nejako zvesil plecia a skľudnil hormón. Na Babu som nakoniec šiel, ale až podvečer, v úplne pokojnom turistickom tempe. Takom nostalgickom. Hore som dal cigu, zamával Nickymu do neba, a vtom akoby som ho počul, úplne sa mi vynorilo to jeho uvoľnené vystupovanie, zdalo sa mi akoby povedal c'mon man, enjoy it, it's a great bike. Promise me you'll enjoy it tomorrow properly, ok? Že je to skvelá motorka a mám si ju zajtra naplno užiť. Ah, ok Nicky!
Vrátil som sa domov, pobozkal som všetky svoje deti a bol som flegmatický ako budha.
Na ďalší deň ráno som už mal vyresetované všetky systémy, rozhodil som deti do príslušných zariadení a šúúúp ho na Babu! Pekne obe strany a niekoľkokrát za sebou. Sjúpr Djúk ár tie zákrutky hltal ako pitbul hltá kuracie stehná, proste jednohubky na šupu, ani som nijako necítil, že idem hore kopcom. Quickshifter pri podraďovaní dáva jemnučké medziplyny, Akrapík po nich šťavnato bubloce a ja som z toho na totálku roztopený! Keď som minulý rok písal, že "neviem, či som sa niekedy vozil na naháči s lepším podvozkom," tak teraz to už teda určite viem. Nevozil. A to som medzičasom vyskúšal aj Monstra 1200 S a BMW S 1000 R (to však malo semiaktív, to je niečo iné). Asi by som mal navštíviť psychológa. Alebo psychiatra. Ten podvozok WP je milimetrovo presný; ak by som mal za zákrutou vysadnúť z motorky a na cestu nakresliť čiaru kade som šiel, neexistuje že by sa neprekrývala so skutočne prejdenou stopou.
Panuje tu neuveriteľná súhra a vyváženosť všetkého - od plynu, cez brzdu, ktorú keď stláčam, tak v ukazováku krásne cítim prácu piestika v pumpe, ako platničky tlačia na kotúče, ako sa predná guma zaťaží a predok si sadne, až po neopísateľne dokonalú odozvu od oboch koncov podvozka, ach, maminka, ani si neviem predstaviť aké by to bolo na slikoch (smajlík zasnene pozerajúci do neba). Celá motorka je taká akoby šľachovito-vyrysovaná, skutočne veľmi štíhla, pevná, kompaktná. Nedalo mi to a zmeral som šírku rámu medzi stupačkami. 32 centi. V dĺžke jedného pravítka leží motorisko s dvoma 650-kubíkovými hrncami (toľko je zhruba objem zaváraninového pohára, z ktorého ti v nedeľu babka nakladala broskyne ku kurčaťu) a 177 koňmi! Už minulý rok som spomínal, že keď som na stupačkách špičkami, tak päty sa dajú schovať natoľko za motor, že niekedy mám pocit, že sa tam môžu navzájom dotknúť.
Červené pole otáčkomera začína na zhruba 9 800, ale vytáčať tam jednotlivé kvalty v bežnej premávke sa celkom bezpečne rovná hnedým trenkám. Pri 130 km/h to na šestke točí rovné štyri tisícky, tak si asi vieš predstaviť, ako sa svet rozmaže pri ôsmich tisíckach. Inak na dve kilá sa dostaneš za necelých osem sekúnd. Aj keby si Dukea točil len do 5 000, stále dávaš dole väčšinu motoriek okolo seba. A ak sa máme rozprávať aj o minimálnych otáčkach, tak tie vďaka obrovskému krúťaku asi ani neexistujú - je to ľahký stroj, agregát sa pozviecha aj z voľnobežných točiek.
Možno ti napadlo, že prečo KTM v rámci inovácie nebuchla do Super Dukea semiaktívny podvozok, veď na verzii GT ho majú, stačilo by ho iba trošku poladiť... Odpoveď nepoznám, možno to bola otázka ceny alebo hmotnosti, a možno by to pri takto perfektne fungujúcom čisto mechanickom podvozku bol jednoducho krok späť. Pravda je, že v tejto kategórii má semiatívny podvozok iba spomínané BMW, aj to iba za príplatok. A BMW má za príplatok aj tempomat, ktorý na tejto KTM nájdeme paradoxne v sérii. Zapína sa jednoducho dvoma klikmi. Je to veľmi zaujímavý pocit valiť na naháči kilopade s tempomatom a nedržať sa riadidiel :)
Tak čo, zdrhnem, nezdrhnem? Teraz alebo nikdy! Cez Alpy a francúzsku riviéru až na koniec Pyrenejí. Žral by som len krvavé stejky a vyzreté syry. Možno by som si privyrábal ako g(cenzúra)o.
Ďalšou príplatkovou fičúrkou je okruhový mód. Stojí 343 eur a celá inštalácia spočíva v softvérovej aktivácii u dealera. V rámci neho sa dá nastavovať reakcia na plyn (môže z neho byť rýchlopal), dá sa vypnúť anti-wheelie alebo naopak zapnúť launch control. Okrem okruhového módu má jazdec na výber ďalšie tri, ktoré sú v štandarde: sport, street a rain. Každá z nich upravuje priebeh výkonu a krúťaku, aj nastavenia asistenčných systémov. Plne farebná TFT prístrojovka je inak pekne rozvrhnutá, podľa módu zobrazuje práve potrebné údaje, len tie sú navzájom málo kontrastné. Informácie v spodnom riadku sú niekedy akoby zliate do jedného kontinuálneho textu s číslicami, a ťažko sa rozlišuje čo je čo. Tu by pomohli kontrastnejšie farby alebo väčšie medzery. Prístrojovka má inak svetelný senzor a automaticky upravuje svoj jas podľa okolitého svetla. V tme sa prepne do módu s čiernym pozadím. Nič však nepomohla ťažkopádnemu listovaniu v menu. Prostredie je síce prerobené, ale štvorsmerný ovládač aj s nie veľmi logickým rozložením položiek zostal. Našťastie na takomto naháči nebudeš veci nastavovať tak často, aby ti to liezlo na nervy :)
Čoraz rozšírenejšou funkciou je bezkľúčové ovládanie. KTM išla ešte ďalej, keďže okrem takéhoto odomykania a štartovania upravila aj otváranie nádrže. Kľúč tak budeš potrebovať iba pri otváraní sedla, pod ktorým je miesto akurát tak na lekárničku, takže možno ho nebudeš potrebovať nikdy.
Panenko skákavá, pozri sa na tie premakané detaily! Všimni si ten precízne spracovaný sexi zadok, ktorý schováva zadné svetlo za úplne čiernym plastom. To letmo uchytené koleso alebo predný blatník... Nie, to skutočne nemohli kresliť tí istí ľudia, čo niekedy navrhli RC8 alebo SMT.
Dizajny nových káteemiek sú síce stále divoké a extravagantné, ale konečne majú aj hlavu a pätu, a konštruktéri pri nich majú voľnejšie ruky (LED technológie, lepšie materiály...) Za tento čin by ma pred nejakými desiatimi rokmi zavreli do blázninca: sedím pri svojej rakúskej (germánskej) motorke, čistím ju jemnou handričkou do posledného detailu a neviem sa vynadívať na toľkú krásu. Hahahah. Dnes už je to legálne. KTM má detaily a štýl na úrovni Talianov.
Bez ohľadu na všetko čo som napísal vyššie, môžem celkom presvedčene povedať, že Super Duke R nie je nevhodná motorka pre mierne pokročilých motorkárov či baby. Keby si nastavili miernejšiu mapu a priplatili za quickshifter, tak je to pre nich priam vhodná motorka - ľahučká, kompaktná, s rozprávkovým podvozkom, a najmä istotou, že všetok hardvér pod nimi je na špičkovej úrovni. Znie to čudne, ale Super Duke R má kultivovaný prejav motora. Žiadne trhanie ani kockatý benzín, iba proste uhladený svalovec.
Uf, neviem čo viac ešte napísať. Spotrebu som nepozeral a ani nemeral. Spárovať mobil s prístrojovkou som neskúšal. Komu by tieto infošky boli užitočné? Keby sa na tomto testosterónovom stroji previezli, prestali by ich zaujímať. Vozte sa. Milujte sa a vozte sa!
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 14.06.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 29664 | Včera: 290591