Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.01.2017 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 8668 [Šport - Rally]
Na dvere klope nový ročník Dakaru a zápas o trón v predstihu pokračuje. Hlavný boj opäť budú zvádzať značky KTM a Honda, za výdatnej asistencie Husqvarny, teda prefarbenej KTM.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2017 | Nasledujúci
Ako všetci vieme, v novom tisícročí nenašla KTM v kategórii motoriek premožiteľa. Všetko začal charizmatický Fabrizio Meoni v roku pána 2001 a odvtedy trvá nadvláda rakúskeho výrobcu. Niekoľko krát dosiahli na piedestál so šťastím, občas si pomohli zákulisnými machináciami, párkrát im naopak museli čeliť. No to nič neuberá strojom KTM na ich výnimočnosti v kategórii rally.
Rakúšania totiž ako jediní kontinuálne pokračujú 20 rokov vo vývoji a zlepšovaní svojich rally špeciálov a túto neprerušenú líniu je poznať. Technické riešenia sú zmesou tradicionalizmu a odvahy, s dôrazom na spoľahlivosť a trvácnosť. Znižovaním objemov klesla aj váha, s úkorom na stabilitu a plynulosť jazdy. Do popredia vystúpila obratnosť a ovládateľnosť. Samozrejme sa nenaplnilo účelové tvrdenie, že motorky znížením objemov zlacnejú a kategória motoriek sa stane prístupnejšia širšiemu spektru užívateľov. Trt baraní. Motorky zdraželi (pri Honde s titánovými súčiastkami cenu ani nepoznáme) a Dakaru sa rok od roku zúčastňuje čoraz menej pretekárov v jednej stope.
Čo spôsobilo tento fakt? V prvom rade práve zníženie objemu, ktoré malo mať akože opačný efekt. Kozmické technológie, nutné na vyžmýkanie veľkého výkonu z kolibríčieho motora, sú dôvodom, že piest a ojnica stoja pri 450-ke toľko, koľko stál celý repas motora na 690-ku. Trochu nepomer, nemyslíte?
Zároveň motorky svojim charakterom a novým duchom čoraz menej oslovujú staršie ročníky, obľubujúce robustnejšiu techniku, pričom práve zrelí jazdci majú viac peňazí, prípadne vybudovaný prístup k nim prostredníctvom sponzorov. Mladí jazdci s holou riťou nemajú mimo továrenských tímov príliš veľa šancí, a ani dôvodov na Dakar zamieriť. Tak sa najťažšia súťaž sveta dostala v kategórii motoriek do paradoxnej situácie. Nová generácia motoriek vyhovuje skôr mladým a dravým jazdcom, no používa sa na súťaži, ktorej doménou boli takmer vždy rideri veku minimálne stredného, myslené v športovom chápaní problematiky.
Tak došlo k striedaní generácií. Výsledkom je odchod Despresa a Comu, samostatnej kapitoly Dakaru a nástup plejády agresívnych mladíkov. Každá fabrika sa snaží vyberať jednotky tímov a ich priamych nosičov vody podľa charakteru a jazdného prejavu konkrétnej motorky. Ako prví začali dopredu riešiť výmenu generácií v KTM. Honda vsadila viac na stiahnutie jazdcov od jazdecky príbuznej a nervóznej Husqvarny. Preto viac sedia Honde Barreda a Goncalves a KTM Price a Sunderland.
Zákulisná vojna naberá na intenzite aj zásluhou organizátorskej spoločnosti ASO. Majiteľmi sú Francúzi so špecifickým prístupom k fair-play a tí pravidelne, podľa strany ktorá podpláca, protežujú toho či onoho. Nehľadiac na peniaze do vrecka chcú čo najviac zdramatizovať zápolenia na trati a prípadne aspoň nakrátko prelomiť hegemóniu KTM. Lebo sa ráta konečný výsledok a časové rozdiely na trati sú v pamäti moto verejnosti maximálne rok.
Ale Honde komplikuje situáciu Husqvarna, oná poistka KTM proti okrídlenej značke. „Švédsku“ značku pilotujú jazdci nezaťažení továrenskou stratégiou a jazdia menej pod tlakom. Pretože môžu iba získať.
Z toho vyplýva jednoduchá matematika. KTM sa bude snažiť za každú cenu obhájiť punc neporaziteľnosti. Honda za každú a za akúkoľvek cenu zabojuje o nové prvenstvo po mnohých rokoch (naposledy v r. 1989) a Husqvarna za nie akúkoľvek cenu bude intenzívne miešať poradím, s tajnými ambíciami na trón. Pokus o zázrak určite vykonajú v Yamahe a čiastkovými výsledkami chce upozorniť na značku aj Sherco.
Komu napomôže idiotské typovanie lokalít na Dakar uvidíme čoskoro. Prípadne čo z daného krajinného „materiálu“ dokázal využiť Marc Coma. Pokiaľ nebude do rally opätovne zaradená púšť Atacama v Čile, nedosiahnu preteky kvalitu tratí z minulosti. Minimum piesku a dún, naopak maximum kameňov, prachu a vypaľovákov dávajú priveľa priestoru na zranenia v rýchlosti a pri zníženej viditeľnosti. Zároveň sa tým odsúva do pozadia navigácia v rozmanitom teréne a v dunách. Usporiadateľ nemá inú možnosť, ako umele zdramatizovať Dakar po stovkách kilometrov relatívne ľahkých terénov šialenými vsuvkami a navigačnými chytákmi. Prípadne naháňaním motoriek po náhorných planinách Bolívie bez kyslíku a tiež bez skutočného športového zážitku. Lebo problémy sú sledovanosť a sledovanosť sú peniaze. A tie ASO miluje viac ako šport.
Text: Peter Haršáni - Haro - haro007.sk
Pridané: 01.01.2017 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2017 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 132454 | Včera: 112216