Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Skúsenosti s Hondou CB 500 ’96

 Zdieľať

Pridané: 19.03.2004 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 55428 [Vaše stroje - Moja motorka]

Nákupy, prepletanie po meste, cestovanie, dlhé trate, klopenie z kolena na koleno, tejto motorke nič z toho nie je cudzie... alebo za málo peňazí veľa muziky.

S týmto motocyklom Honda vyrukovala v roku 1994, čím celkom úspešne odpovedala na konkurenčnú Suzuki GS 500 E. Od počiatku bola jej cena tlačená na minimum (dodnes sa drží v spodných riadkoch cenníka), aj preto sa jej do roku 2003 dostalo len málo zmien a výroba bola v Taliansku.

Prevádzka CB 500 je nenáročná, jazda na nej takisto. Často sa spomína ako vhodný motocykel pre začínajúcich jazdcov alebo ženy.

 Honda CB 500 '96
Honda CB 500 '96

Ale poďme pekne po poriadku. Posed na motorke je mierne športový, teda musím sa trochu natiahnuť za riadidlami a nohy prikrčiť pod zadok. Spolujazdec to má tiež v pohode, ale z času na čas sa ocitne príliš vpredu, čo nie je príjemné ani jednému z cestujúcich. Je celkom isté, že s CB 500 budete na dlhých cestách zastavovať častejšie než s nejakým turistom, nie však kvôli tankovaniu, ale strečingu :)

Palubovka je sparťanská, žiadna chromová klasika, len čierna skrinka s tachometrom, otáčkomerom, teplomerom kvapaliny a štyrmi kontrolkami.

Po naštartovaní radového dvojvalca sa z koncovky pustí celkom tichý, prdkavý, endurovitý zvuk. Hovorím však o voľnobežných otáčkach. Keď poriadne otočíte rukoväťou, zvuková kulisa nebude mať ďaleko od tej okruhovej. Červené pole začína pri 10 500 otáčkach. Poďme však jazdiť – úzka stavba motorky dovoľuje prepletačky v hustej mestskej premávke, predieranie na červenej alebo v zápchach, dobrý odpich zabezpečí prvenstvo na najbližšej červenej. Za mestom pohodička, maximálka kdesi okolo 190 km/h (pri jazde sólo a bez batožiny), s vetrom od chrbta aj viac. Pozor však na tiahle zákruty s hrboľatým povrchom, CB-čka na to nemá podvozok a radšej uberiem plyn. Keď sa dostaneš k serpentínam typu pezinská Baba a podobne, oľutuješ, že vzadu je len 130-ka guma. Klopiť sa síce dá až na koleno, u mňa osobne však so zaťatými zubami – silný pud sebazáchovy. Motor je vhodné držať nad 5000 ot/min, pri 7000 je cítiť nárast výkonu. Treba často kvaltovať, predsa len 47 Nm nie je ohurujúca hodnota.

V Honde na brzdách šetrili, dali dopredu iba jeden kotúč spolupracujúci s dvojpiestikom a dozadu bubon. Od roku 1997 dali kotúč aj dozadu. Budeš to preklínať keď budeš brzdiť nadoraz pri plne naloženej motorke, alebo keď pôjdeš do zákruty na brzdy skôr než kolega s troma kotúčmi. Pri jazde sólo po meste to až taký veľký hendikep nie je.

Čo sa týka cestovania, to CB-čka zvláda v pohode. Poteší hlboký odkladací priestor pod sedlom, kam sa zmestí náradie, zámky, plynový varič, malý foťák a nejaké tie podkolienky navyše. Osobne som prešiel s CB-čkou 3800 km po juhu Európy za dva týždne v plnej poľnej – za chrbtom priateľka, za ňou kufor, po bokoch tašky a na nádrži tankvak. Ako som spomínal vyššie, cestujúci si budú musieť dopriať frekventovanejšie zastávky, u mňa osobne hlavne kvôli vystretiu nôh a oddýchnutiu od náporu vetra. Nastupovanie spolujazdca na svoje miesto cez bočné kufre niekedy vyžaduje kvôli kompaktnosti stroja priam gymnastické cvičenie.

 Honda CB 500 '96
Honda CB 500 '96

Nedá mi nespomenúť veľmi slabú stránku CB-čky a to je reflektor. Počas celých mojich 26 000 km som svietil diaľkovými bez toho, že by mi to v noci protiidúci vodiči vracali. S nastavením som sa hral, ale bezvýsledne. Dodnes sa CB-čke nedostalo lepšieho typu reflektoru, aj moderné číre sklo ju obišlo míľovými krokmi...

Spotreba sa v mojom prípade za každých okolností pohybovala medzi 4,2 – 5,5 l/100 km. Nádrž má 18 litrov, takže dovolí ignorovať pumpy počas najazdenia nejakých 350 km. Ej veru, neraz som stál so suchou nádržou na kraji cesty – za veľký omyl považujem to, že pri stálej vysokej rýchlosti si motorka doslova zabudne vypýtať rezervu, a tak bez vedomia jazdca ju celú spotrebuje. Možno iba chyba v palivovom uzáveri, ale prišiel som na ňu neskoro...

Servisné intervaly sú štedré a nespravia prievan v peňaženke – výmena oleja (3,1 l) každých 12 000 a nastavenie ventilov 24 000 km. Spotreba oleja je pod 1 dcl/1000 km, chladiaca kvapalina nemizne vôbec.

 Honda CB 500 '96
Honda CB 500 '96

Spomniem ešte ceny niektorých náhradných dielov (v Sk):

budíky 38 000,-

olejový filter 450,-

brzdové platničky 1 000,- (EBC – nedoporučujem), 720,- (Ferodo)

reťazová sada 5 300,- (X-krúžková D.I.D.)

rozvodová reťaz 2 080,- (D.I.D.)

pneumatiky obe cca 8 500,- (Pirelli Match – vydržia cez 16 000 km)

nosič kufra (monorack) cca 4 500,- (Givi)

batéria cca 1 400,- (Yuasa)

brzdová páčka 1 200,- (originál Honda), 450,- (druhovýroba Made in Taiwan)

zapaľovacie sviečky obe 750,- (NGK CR8EH-9)

vzduchový filter 1 400,- (originál Honda), 420,- (druhovýroba)

kryty osky kyvky obe 640,-

Pripájam skúsenosti ďalších dvoch majiteľov CB 500:

Na CB 500 som úspešne najazdil 12 000 km. Za celý čas som mal len jeden problém a to so spojkovým lankom. Utrhlo sa mi pri ceste na Makarsku. Čo sa týka jazdných vlastností: ľahké ovládanie, vcelku vzpriamený posed a vzhľadom na váhu aj dostatočný výkon (pri odškrtenej verzii). Optimálna pre pokročilejšieho začiatočníka. Vhodná aj na dlhšie cestovanie (2x som bol s ňou na Makarskej). Sedadlo je dosť široké a stupačky dostatočne nízko aj pre väčších jedincov. Môj osobný rekord bol 950 km za deň. Motor je jednoduchý dvojvalec a pri pravidelnej výmene oleja a filtrov je v podstate nesmrteľný. Prevodovka je klasická Honda – dobre odstupňovaná, tichá, presné radenie. Spojka ide ľahko a je dostatočne mäkká, ideálna do mesta.

Na mojej CB 500 som mal namontovaný wingrack a ako topcase som používal Givi E 52 Maxia + bočné 2x 40L + tankvak. S plnou batožinou a ľadviňákom však išla na zadné aj keď to zrovna nebolo treba, ale aj pri plnom zaťažení (mám 120 kg ) som nebadal žiadne komplikácie.

Trubkový rám sa správa podľa očakávania, takže pri hlbšom náklone nad 120 km/h sa trošku vlní.

Brzdy sú v súlade s kategóriou do ktorej CB 500 spadá, aj keď pri plnom zaťažení by sa hodili vpredu dva kotúče. Predná 110-ka guma je adekvátna k zadnej 130-ke. Ak vzadu použijete širšiu, je potrebné aj vymeniť disk, inak má tendenciu podklzovať.

Spotreba sa pohybuje podľa požiadaviek na adrenalín. Ja som mal minimálnu 4,6 (Rakúsko cez dediny) a maximálnu približne 9 l/100 km (slovenské diaľnice), ale v priemere sa pohybuje okolo 6,8. Maximálnu rýchlosť dosahuje (podľa GPS) okolo 190 km/h.

Jedinú vec, ktorú som na dlhších cestách postrádal, je kapotáž. Pre začiatočníka je to skôr výhoda, pretože “cíti rýchlosť“.

Takže na záver, Honda CB 500 je výborná motorka s širokou škálou použitia, od bežného cestovania cez skvelú zábavu až po schopného turistu, tak sólo ako aj v tandeme (ak priateľka nemá toľko kg ako ja). Celá údržba sa obmedzuje na klasické výmeny po 12 000 km a na mazanie reťaze, ktoré je vďaka hlavnému stojanu jednoduché. Vhodná ako pre začiatočníkov (napr. ako ďalšia adeptka po Jawke) prípadne pre skúsenejše naše polovičky (tie čo už majú niečo odjazdené).

(Ďuďo)

K motorkám som sa dostal až keď som sa blížil k tridsiatke, ale ako tvrdí klasik, radšej neskoro ako nikdy. Po prvej sezóne na Aprilii AF1 125 a úspešnom získaní vodičáku na veľké A, som sa začal obzerať po nejakom pohodlnejšom a silnejšom štvortakte. Voľba padla na CB 500, rok výroby 1994 s 38 000 km na tachometri. Odvtedy k nim pribudlo ďalších 17 000 a môžem hodnotiť.

Vzhľadovo je CB-čka "najdospelejšia" 500-ka na trhu, aj keď pár drobností sa jej dá vytknúť. Počnúc divnou bandaskou a končiac drobnosťami ako smerovky a kryt budíkov, ktoré asi u Hondy navrhujú v kotolni a nie na rysovacej doske. Na druhej strane asi najkrajšou a najvydarenejšou časťou mašiny je motor. Dva švrťlitrové valce v rade upútajú výraznou šedou farbou a rebrovaním, ktoré neznalých problematiky zvádza k predstavám o vzducháči. Opak potvrdzuje len nenápadný chladič pod nádržou, vďaka ktorému ma neplota nemusí trápiť ani v najväčších horúčavách. Motor v chode prekvapí nízkou hladinou vibrácií, však ten hriadeľ tam nie je nadarmo. K veci naopak patria výrazné sekavé protesty pod 3000 otáčok. Hladina medzi 4000-7000 je ako stvorená na kľudnú turistiku. Po jej prekročení sa však začnú diať v tejto kategórii neobvyklé veci. Mašina vystrelí dopredu a ručička tachometra po chvíli atakuje číslicu 200, to všetko doplnené zvukom o akom štvorvalce len snívajú. Dlhší pobyt v tejto oblasti však ruší uragán okolo prilby a rýchly úbytok hmotnosti medzi stehnami.Celkovo však sporeba málokedy presiahne hranicu piatich litrov, ale ani neklesne pod štyri litre.

Podvozok je perfektne nastavený na naše rozbité cesty, ale nenechá sa zahanbiť ani pri blbnutí na horských prechodoch. Jediná výtka smeruje k prednej vidle, ktorá pri prudšom brzdení rýchlo nájde hranicu svojich možností.

Brzdy tvoria achilovu pätu tohto stroja. Predná vyžaduje veľkú silu a účinok nie je dostatočný, no a zadný bubon tiež veľa slávy nezožne. Jazdecká poloha je však vynikajúca. Počnúc príjemným, mäkkým sedlom a končiac dobre umiestnenými stupačkami a riadidlami. Poteší aj červené podsvietenie budíkov, čo nepoteší, je účinok predného reflektora. Aj napriek svojej veľkosti svieti mizerne a ak je pri diaľkovom osvetlenie cesty slušné, tak tlmák je vhodný akurát na parkovanie.

Suma sumárum, je to stroj s vynikajúcim pomerom cena/zábava. Môžte na ňu posadiť začiatočníka a s trochou rozumu sa nezabije, skúsení môžu na nej brúsiť stupačky, môžte ísť na nej k moru a neodpadnete v polovici, ani vás nezruinuje a motor po 50 0000 kilometroch pôsobí dojmom nezničiteľnej konštrukcie.

(Jraid)

Technické údaje:

Motor: kvapalinou chladený osemventilový dvojvalec objemu 499 ccm uložený naprieč so sklonom 20º od zvislej osi, rozvod DOHC poháňaný reťazou, kompresný pomer 10,5:1, výkon 43 kW pri 9 500 ot/min, (švajčiarska verzia 37/9 500, nemecká 25/8 500 ot/min, odškrtenie je jednoduché), moment 47 Nm, resp. 43 a 37, prevodovka 6-rýchlostná, karburátory Keihin 34 mm.

Brzdy: vpredu jeden 296 mm kotúč s dvojpiestikovým strmeňom Nissin (neskôr Brembo), vzadu do roku 1996 160 mm bubon, neskôr 240 mm kotúč a jednopiestik Brembo.

Rok 2004 sa stal pre CB 500 prelomový, názov sa zmenil na CBF 500, kapotáže sa zmenili od základu (sú totožné s modelom CBF 600), rám sa zmenšil a stal sa chrbticovým, dva obstarožné zadné tlmiče nahradila moderná centrálna pružiaca jednotka, na požiadanie vám namontujú ABS, budíky prešli modernizáciou... pravdepodobne iba kvôli zachovaniu priaznivej ceny nedostala vstrekovanie. Uvidíme ako sa jej bude dariť.

HerghottXL1000V

herghott@azet.sk

Pridané: 19.03.2004 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Honda CB 500 1996:

Foto:
Obrázok nije k dispozícii
Pridaj obrázok
Všeobecné informácie:
Výrobca:Honda
Model:CB 500
Rok:1996
Kategória:Naháč
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)
Objem:499 ccm
Max. výkon:58.8 k (43.3 kW) / 9500 ot.
Max. krútiaci moment:47 Nm / 8000 ot.
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Brzdy vzadu:bubnová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:172 kg
Výška sedla:775 mm

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 308652 | Včera: 115096