Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Malý VEĽKÝ chuligán KTM Duke 390 vyráža do ulíc!

 Zdieľať

Pridané: 12.04.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 41557 [Testy a predstavenia - Test]

Majte sa na pozore, na svete je Duke 390, bike ktorý dokazuje, že aj s malým „gašparkom“ sa dá zahrať veľké divadlo. My sme sa bavili v Salzburgu a v okolitých kopcoch, takpovediac na domácej pôde značky KTM.

V roku 2011 uzrel svetlo sveta Duke 125, pre mnohých prekvapivý vstup KTM do segmentu malých cestných motocyklov. Ale už predaje v prvom roku – viac ako 10 000 kusov - ukázali, že KTM zvolila dobre. Rok nato nasledoval Duke 200 a teraz je čas predstaviť najnovšieho člena rozrastajúcej sa rodiny vojvodov - Duke 390.

Duke 390 – redukovaný na maximum:

Duke 390 je bike, ktorý chce ponúknuť všetko, čo vždy robilo motorky skvelými: Dostatok výkonu, krútiaceho momentu, nízke prevádzkové náklady a to všetko pri extrémne malej hmotnosti, a hračkárskej ovládateľnosti. Ako sa to dá docieliť?

Recept je zdá sa jednoduchý. Inžinieri v Mattighofene dostali za úlohu vyvinúť nový motor. Zadanie bolo ale náročné: 375 kubíkov, výkonný ľahký jednovalec, ale s rozmermi aby ho bolo možné „natrepať“ do rámu zo 125-ky. Výsledkom tejto neľahkej úlohy je motor, ktorý poskytuje celých 44 koní a 35 Nm, ale váži len 36 kg. Motor je úplne nový a ťaží z viacerých moderných technológií ako vstrekovanie paliva, DOHC rozvod, 4 ventily, DLC povrchovo upravené hliníkové zdvíhadlá, kovaný piest, a nikasilový valec. Aj vďaka tomu má nový motor stanovený servisný interval 7500 km (výmena oleja a 15 000 km nastavenie ventilov).

Motor je uložený do ľahkého oceľového priehradového rámu, identického so 125/200-vkou, ale v tomto prípade je lakovaný oranžovo. Rátanie kvalitných komponentov však zďaleka nekončí. Zadná vidlica je hliníková, tlakovo odlievaná a podvozkové komponenty dodala značka WP. Vpredu je USD vidlica s priemerom klzákov 43 mm a zdvihom 150 mm, vzadu centrálny tlmič s progresívnou pružinou a rovnakým zdvihom.

KTM Duke 390 2013
KTM Duke 390 2013
KTM Duke 390 2013
KTM Duke 390 2013

Duke 390 jazdí na 17 palcových kolesách z ľahkých zliatin s pneumatikami o rozmere 110/70 R17 vpredu a 150/60 R17 vzadu. Na rozdiel od 125/200 modelu tu ale nájdeme pneumatiky Metzeler Sportec M5. Nešetrilo sa ani na brzdách, tie pochádzajú z dizajnérskej dielne Brembo, ale vyrábané v licencii s označením BYBRE v Indii. Predné koleso brzdí 300 mm kotúč so štvorpiestikovým radiálne montovaným strmeňom, vzadu je to jednopiestik s 230 mm diskom. Brzdový systém je však už v sérii vybavený najnovšou generáciou dvojkanálového ABS systému od firmy Bosch. ABS je navyše možné deaktivovať.

Celok dopĺňa plne vybavená prístrojovka, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani biky úplne inej cenovej hladiny. Digitálny rýchlomer je doplnený stĺpcovým otáčkomerom, ukazovateľom zaradeného stupňa, indikátorom preradenia, palivomerom a plne vybaveným palubným počítačom s rátaním spotreby, dojazdu, času jazdy, priemernej rýchlosti atď. Prístrojovka je podsvietená LED-kami a rovnako LED technológia bola využitá pre zadné svetlo, smerovky či osvetlenie evidenčného čísla. Zaujímavosťou je podsvietenie ovládačov na rukovätiach, ktoré medzi motorkami ani nenájdete.

KTM Duke 390 2013
KTM Duke 390 2013
KTM Duke 390 2013
KTM Duke 390 2013

Výsledkom toho všetkého je bike, ktorý plne natankovaný váži menej ako 150kg, s rozmermi 125-ky, kvalitnými komponentami a slušným výkonom.

 A tu ho máme
A tu ho máme

Mesto je jeho ihrisko:

Našu jazdu začíname v centre Salzburgu, priamo pred hotelom, rozdelení do malých 5-členných skupiniek so sprievodcom. Naši sprievodcovia však nie sú žiadni najatí jazdci, ale priamo zamestnanci KTM z oddelenia vývoja a výroby priamo zodpovední za Duke 390. Počasie nie je najideálnejšie, teplota preskočila tesne 10 stupňov, našťastie neprší. Preberám kľúče od svojho Duke-a a idem sa zoznámiť.

Už prvý kontakt, zdvihnutie z bočáku a vytlačenie mašinky naznačuje, že toto bude úplne iné vozenie. Samozrejme ľahučké 125-ky som už jazdil a nebolo ich málo, ale žiadna z nich nemala 44 koní :-). Otáčam kľúčikom, prístrojovka preblikuje ako na superbiku a štartujem. Po pár pretočeniach sa nové srdce stroja prebúdza k životu a jeho pulz na voľnobehu okamžite cítim vo vibráciách v sedle aj v stúpačkách. Radím jednotku a už sa s našou skupinkou noríme do premávky ranného Salzburgu.

Motor si pradie a vcelku slušne ťahá, aj keď sa hýbeme mestským tempom a využívam len spodnú tretinu otáčok. Jeho záťah je však úplne hladký, lineárny, nemá ten typický „kladivovitý“ prejav jednovalcov. Pod 3 000 otáčok už dáva najavo svoju nevôľu zrýchľovať miernym cukaním. Potešením pre moje ucho je jeho zvuk, ktorý nie je tak dunivý ako pri veľkých jednobuchoch, ale jasne dáva najavo, že nie je osminka.

Prepletanie mestom sa zdá ako tá najľahšia úloha. Duke je naozaj super agilný a ľahučký na ovládanie. 44 koní je pravdepodobne oveľa viac ako vám v meste treba. Brzdy nemajú žiadny ostrý nástup, ako by ste čakali na športovom biku, ale pritom sa dajú krásne dávkovať a na ovládanie predku si vystačíš s jedným prstom. Napriek mokrému a studenému asfaltu, ľahký bike brzdí veľmi rýchlo a ABS sa ani len nedostáva k slovu. Pravdepodobne je to aj zásluhou pneumatík Metzeler M5.

Jazda v meste ubehla tak rýchlo, že som si stihol akurát uvedomiť, aký by bol každý pracovný deň krásny, a pravdepodobne produktívny, keby začal takouto zábavnou jazdou. Som síce priaznivcom skútrov ako nenáročnej mestskej prepravy, no za tohto Duka by som to hneď menil, aj za cenu žiadnych odkladacích priestorov, či iných praktických záležitostí. Duke 390 sa ukázal ako neskutočne zábavný mestských chuligán, pričom prístrojovka mi ukázala priemernú spotrebu len 2,9 l/100km čo hravo skútrom konkuruje. Komfort jazdy, ale hlavne dynamika bola však niekde úplne inde.

Športová jazda posunutá na úplne iný level:

Keďže sme 4-tá skupina v poradí a máme tak trochu času pred prvým fotením, navrhol nám náš sprievodca výjazd na kopec Gaisberg nad mestom. Je to kopec s vysielačom a pekným výhľadom na okolie, ale okrem toho je to miesto, kde značka KTM získala v roku 1953, v čase keď 20 zamestnancov produkovalo 3 motorky denne, svoje prvé víťazstvo na pretekárskej trati. Aby som bol presný, tak získali prvé 3 miesta.

Ako sme sa vymotali z mesta, sprievodca nás vedie na úzke vedľajšie cestičky, v tomto čase lemované kopami snehu. Sme však v Rakúsku a napriek dlhej zime sú cesty v absolútnom poriadku. Naše nedočkavé pravačky limituje iba voda a štrk na ceste. Čoskoro zisťujeme, že s takto ľahkou motorkou sa dá jazdiť aj v týchto sťažených podmienkach na úplne inom leveli. Duke dáva jasné signály o tom, čo sa deje pod kolesami a aj najmenšie pohyby tela korigujú smer, ktorým ide. Bude to znieť divne, po rokoch ktoré jazdím na motorkách, obzvlášť keď som priaznivcom aj malých kubatúr a s 250-tkou som bol za polárnym kruhom, ale cítim sa, akoby som znovu vynašiel koleso – a to o čom jazda na motorke je. Že zábava nie je len o počte koní a vysokej rýchlosti... Duke je totiž neskutočne zábavný.

Motoricky sa totiž na týchto cestičkách rýchlo prehupujem cez 6000 otáčok. Kým v spodnej tretine je krotký, za touto hranicou sa prebúdza k životu až mi to pripomína nejaký dvojtakt. Samozrejme nieje to také agresívne, ale je to tam. Ten prejav nie je ako na 690-tke, kde dominuje záťah odspodu. 390-tku sa oplatí vytočiť až do 10 000 otáčok a veru indikátor preradenia tam nie je omylom. Aj keď, priznám sa, neraz som ho prehliadol a k slovu sa dostal obmedzovač. Rovnako zvuk motora sa vo vysokých otáčkach mení, z bubláka sa stáva zavíjajúci zvuk, ktorý by som s malým preháňaním mohol prirovnať azda aj k vytočenému štvorvalcu. Pri zavretí plynu sa dostaví vcelku slušný brzdný efekt, ktorý by som na tak malý objem ani nečakal a k tomu taký divný „pískajúci“ zvuk keď otáčky klesajú. Neviem k čomu by som to prirovnal, možno k rozvodom na VFR-e, ale rozhodne ten zvuk robil mojim ušným bubienkom dobre.

Celý deň sa motáme po cestách rôzneho charakteru, cez horské sedlá, uzučké cestičky až po hlavné cesty. Dynamika nezaostáva za bežným jazdením, nakoniec vytočená trojka prekračuje ľahko hranicu 100 km/h. Číslice na rýchlomery nabiehajú vcelku slušne, zbadal som tam niekde 150-tku ale to zďaleka asi nebola maximálka. Na moje prekvapenie sa Duke veľmi dobre držal aj v dlhých a tiahlych zákrutách v rýchlosti okolo 120 km/h. Na jeho malú hmotnosť a kompaktné rozmery by som čakal nejaké to zavlnenie či neistotu od predku, ale šlo mu to veľmi dobre. Podvozok je totiž po nasadnutí dosť mäkký, ale počas jazdy sa prejavoval veľmi dobre.

Rovnako nemám čo vytknúť brzdám. Problém nebol ani pri športovej jazde. Nástup je síce relatívne slabý, ale stačí potiahnuť trošku viac a Duke spomaľuje ako o život. Bežne som brzdil vredu iba jedným prstom. To, že tam ABS-ko je, som si musel sem tam vyskúšať, pretože je tak dobré a ľahký Duke tak dobre spomaľuje, že sa často k slovu nedostane.

Duke 390 je rodený športovec a každého asi napadne či nie je 44 koní málo. No samozrejme nemáš v pravačke 150 koní, ktoré ťahajú ako besné na ktoromkoľvek kvalte, ale máš v rukách úplne iné zbrane. Tými sú kompaktný ľahký celok, na ktorom každý koník má silu za dvoch, svoj rozum a telo. Ak to správne spojíš dynamika jazdy prekvapí aj teba samého a ja som si istý, že v sedle Duka 390 by som v Alpách ponaháňal s prehľadom aj litrové stroje. Úprimne poviem, že Duke 390 na mňa spravil väčší dojem ako väčší súrodenec 690.

Výsledkom celodenného jazdenia bol pocit, že žiadna zákruta nieje dosť ostrá a žiadna nájazdová rýchlosť privysoká. Mal som pocit, že napriek tomu, že sme zvyknutý sedlať ťažké stroje, a vieme to, tak jazda na ľahkom žihadle je o niečom úplne inom. Adrenalín prichádza skôr, aj v menších rýchlostiach, zákruty sa dajú rezať nekompromisným spôsobom, zrýchlenie si treba zaslúžiť správnym kvaltovaním a s motorkou sa dá oveľa lepšie zžiť, a pracovať s ňou celým telom. To je asi taký najstručnejší popis toho o čom Duke 390 je. Zosadal som s pocitom a kládol si rečnícku otázku: "Načo sú nám veľké stroje?"

Turistika

Nuž načo sú nám veľké stroje? No predsa na turistiku, to je jasné. Ak chcete spraviť pohodlnú motorku, pre plne nabalenú dvojicu, to nespravíte keď bude mať len 150kg. Samozrejme aj turisticky orientované stroje vedia byť svižné a zábavné... Duke je ale úplne iný. On je stvorený na zábavu! Viem si predstaviť týždeň v Alpách v jeho sedle, ale skôr tak, že do Álp pôjdem s rodinkou karavanom a ľahkého Duka zavesím dozadu na nosič. Každý deň si tak budem môcť "ukradnúť" 1-2 hodinky pre seba a do sýtosti sa povoziť.

No trochu divný popis, v teste motorky, uznávam. Aby som to ale nepreháňal, netvrdím, že sa s Dukom nedá cestovať. Dá sa predsa na všetkom. Výkon tam je, dalo by sa ísť aj po diaľnici, spotreba je nízka a dojazd cez dve stovky ľahko reálny... Nuž kto chce ten môže aj Duka aj ako turistu osedlať.

Konkurencia

Pokiaľ sa pozrieme na konkurenciu tak sa zameriam hlavne na motorky s výkonom do 35kW, teda motorky spĺňajúce podmienky pre vodičský preukaz skupiny A2 podľa novej kategorizácie.

Kubatúrou najbližšie je Dukovi nová Ninja 300 od Kawasaki. Napriek tomu, že je to 300-vka výkonovo zaostáva len o 4 kone a 8 Nm. Ninja je ale superšport s celokapotážou, väčšou nádržou a hmotnosťou viac ako 170kg. Cenovo je na tom veľmi dobre, pretože verzia s ABS je od Duka drahšia len o cca 400 EUR. Ďalšieho konkurenta predstavila tohto roku aj Honda. Dvojvalcová CB500-vka má presne zákonom stanovených 35 kW a aj krútiak je vyšší o 8 Nm. Hmotnostne už ale atakuje hranicu 190 kg a verzia s ABS je o nejaké to kilo-dve ťažšia. Základná cenovka Hondy je rovnaká ako u Duka, ale verzia s ABS je drahšia o 500 EUR. Ako posledného spomeniem konkurenta z dielne BMW. Jednovalcové cestovné enduro má už ale zdvihový objem 650 kubíkov. Výkon je 35 kW, ale krútiak je najvyšší. Hmotnosť už ale taktiež prevyšuje 190 kg a cenovka GS-a je v tomto prípade už poriadne vysoko 7650 €. Vyzerá to tak, že momentálne je Duke 390 na trhu veľmi dobre umiestnený. Je to rozhodne tá najľahšia motorka s výkonom takmer, na vodičákom povolenej hranici, 35 kW a zároveň najlepšou cenovkou.

Záver

Malý, ľahký, obratný, výkonný, štýlový, vôbec nevyzerajúci lacno, s parádnym podvozkom, dobrými brzdami, ABS-kom v sérii a bezkonkurenčne nízkou hmotnosťou a najnižšou cenovkou medzi konkurentami. Hmm treba povedať viac? Duke 390 ma neskutočne bavil, a pokiaľ by som hľadal naháča a mal v ruke čerstvý vodičák A2 asi by som o ňom silno uvažoval. Vlastne uvažoval by som o ňom aj s vodičákom skupiny A, úplne s prehľadom, ako alternatívu namiesto skútra. Možno nie tak praktický ale zato neskutočne zábavný. Taký je Duke 390 a teraz môže byť tvoj už za 4 990 EUR.

Plusy, mínusy

Zábavný motor, skvelá ovládateľnosť, agilita, fun faktor, brzdy, nízka spotreba, moderné ABS v sérii (vypínateľné), cena, športový charakter, nekompromisný pomer zábavy na liter paliva :-) športový charakter uberá na strane pohodlia – ostro rezané úzke sedlo, žiadne odkladacie priestory

Video:

Ešte v Salzburgu som zostrihal krátke video z nášho jazdenia. Vo videu nieje žiadna hudba aby ste mali približnú predstavu o zvuku Duka, aj keď vietor to značne skresľuje.

Video: KTM Duke 390 - quick shot

Video: KTM 390 DUKE

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM Duke 390 2013:

Servisný interval 7 500 km (olej, 15 000km ventily)
Spotreba 3,4 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 11 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 242 km
Cena motorky 4 990,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Aktuálne nie sú známe ceny všetkých doplnkov a náhradných dielov, ale akonáhle ich dostaneme, doplníme ich do článku.

Zadná taška 100,98 EUR
Zadný nosič 81,49 EUR
Plexi 30,50 EUR
Tankvak 141,78 EUR
Padacie rámy 149,00 EUR
Ladený výfuk nepotvrdená EUR
Hliníkové kryty rukovätí 91,70 EUR
Alarm 304,98 EUR
Športové stupačky 44,77 EUR
Jednosedadlový kit 162,18 EUR

Ceny vybraných ND:

Reťaz Z-ring 117,30 EUR
Hliníková rozeta 50,89 EUR
Športové stupačky 44,77 EUR

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: KTM, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM-Sportmotorcycle AG. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 KTM 390 Duke 2013 Kawasaki Ninja 300 2013 Honda CB500F 2013 BMW G 650 GS 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKawasakiHondaBMW
Model:390 DukeNinja 300CB500FG 650 GS
Rok:2013201320132013
Novinka:NOVINKA 2013NOVINKA 2013NOVINKA 2013
Kategória:NaháčSuperšportNaháčEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:375 ccm296 ccm471 ccm652 ccm
Max. výkon:43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot.39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot.47.6 k (35.0 kW) / 8500 ot.47.6 k (35.0 kW) / 6500 ot.
Max. krútiaci moment:35 Nm / 7250 ot.27 Nm / 10000 ot.43 Nm / 7000 ot.60 Nm / 5000 ot.
Kompresný pomer:12.6:110.6:110.7:111.5:1
Vŕtanie x Zdvih:89 x 6062.0 x 49 mm67 x 66.8100.0 x 83.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovaniePGM FIvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:150 mm120 mm170 mm
Zdvih vzadu:150 mm132 mm165 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová, 4 piestikjednokotúčovájednokotúčovájedno kotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm290 mm320 mm
Pneu vpredu:110/70-17110/70-17 M/C (54S)120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčová, 1 piestikjednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:230 mm220 mm240 mm
Pneu vzadu:150/60-17140/70-17 M/C (62S)160/60-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:139 kg173.4 kg175.4 kg
Hmotnosť s náplňami:172 kg190 kg192 kg
Výška sedla:800 mm785 mm790 mm780 mm
Rázvor:1367 mm1405 mm1410 mm
Dĺžka:2015 mm2075 mm
Šírka:715 mm780 mm
Výška:1110 mm1060 mm
Svetlá výška:170 mm140 mm155 mm
Objem nádrže:11 l17 l15.7 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:3.4 l/100km4.4 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 242 kmcca 289 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:Cena 04/2013: 4990 €Cena 04/2013: 4995 € (5395 € s ABS)Cena 02/2013 4990,- EUR, s ABS 5490,- EURABS v sérii
Cena 04/2013: 7650 €

Pridané: 12.04.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 79881 | Včera: 186189