Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.12.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 6188 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
No, vyzerá to už tak. Najprv sa mi zdalo, že to nie je bohvie čo, ale čím viac sa pohybujem vo svete blata, tým viac ma to ťahá aj do takéhoto odvetvia. A len dúfam, že sa to bude ďalej rozvíjať všetkými smermi.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
Aj keď sedlám asi najmenej vhodnú motorku na takéto niečo, ale to ma nemôže odradiť. Znova sa raz prejavuje moja neoblomná tvrdohlavosť. Keď som si to raz zaumienil, tak to musím dokázať. A tak isto ako inokedy, aj teraz budem tvrdiť, že síce je to ťažké, ale aspoň sa niečo naučím. Nieže to vo väčšine odpracuje za mňa motorka.
Dvojtaktná dvacka (125ccm), pardón, už dlhšie 144 ccm, je na jednej strane výborná parťáčka, ale na druhej strane zlá kamoška. Totiž, na zábavu to je, to si s ňou užijete veľa srandy a zábavy. Ale ak sa dostanete do problémov, kde potrebujete trochu silnejšieho kamoša, čo vás z toho vyseká, tak to od takejto prkotálky nečakajte. A to, čo platí na MX, tak na endure sa ešte znásobuje.
Je neskutočne hravá vo všetkých prepletačkách, malých dropíkoch, tesných dobrzďovačkách a hlavne je ľahká pri nekonečných zdvíhačkách po pádoch. Určite sa ľahšie dvíha +-96 kg ako všetko ostatné nad 115. Skrátka, 20 kg je poznať, a tie sa pri zdvíhaní nedajú oklamať. Aspoň keby to bola „mŕtva váha“, t.j. celé pevne zakotvené, ale takmer vždy to má tendenciu niekam uhnúť. Pod nohami je skoro stále niečo šmykľavé a ani to nedodáva oporu. Preto je aj tu malá motorka výhodou. Ale to je asi všetko.
Ostatné sú už len nevýhody. Znásobené ešte aj tým, že to je motokroska, nie endurka. Takže výkon síce dostatočný, ale kde až? No, od stredu hore. Vlastne skôr len hore. Prevodovka, tiež tak nejak nie moc použiteľná, lebo aj jednotka je dosť rýchla. Nemá štartér! Na MX mi toto nikdy nechýbalo. Väčšinou je tam vytočená, kde ten výkon je, málokedy je dráha na jednotku a štartuje na jeden kop. Lenže na endure sem tam spadnete v kopci, potrebujete stáť na zadnej brzde, nech vás to nezvezie až dole, ale ako to nakopnúť...? Alebo si motorku zašliapnete, samozrejme, keď sa postavíte, pod nohami nemáte ideálne, takže neviete ani vyradiť, preto štartujete s kvaltom cez spojku...To sa podarí v najlepšom prípade na druhý, ale väčšinou na tretí či štvrtý krát. Tu by som v každej situácii využil štartér a rád by som vozil aj nejaké tie gramy kvôli tomu na motorke navyše.
Ak by ste si mysleli, že to je všetko, tak to som nespomenul podvozok. Áno, je možnosť si ho v určitých hraniciach preklikať, ale v akých? Stačí to na tak odlišné jazdné podmienky a požiadavky, ktoré vyžaduje enduro? Správne, nestačí. Stále to je tvrdé a ...a otrasné. Presne tak isto zadná tenká a nízka pneu. Skrátka, fyzika sa nedá klamať donekonečna, a teda menšia styčná plocha, menšia adhézia. Jednoducho povedané, strmé výjazdy sa s tým idú hrozne. A k tomu sa pripočíta rýchla prevodovka, slabý krúťák, tvrdé odskakujúce zadné koleso, proste čistá romantika.
Nedajbože potrebujete z ničoho nič poriadny výkon, to je tragédia úplná. Pridať nestačí, lebo to je nekonečný príbeh, kým by ste ho dostali. Dá sa zaspojkovať a vtedy to je trochu rýchlejšie, ale zas už to je potom moc. Nech už je ako je, treba sa to naučiť aj tak a neskôr, niekedy na niečom inom, to určite len zúročím.
Niekto tvrdí, že enduro je na MX vhodnejšie ako opačne. Lebo že radšej bude s pohodlným podvozkom a priateľským motorom jazdiť motokros, ako keby mal na tvrdom nekompromisnom podvozku s agresívnym a nervóznym motorom trpieť na endure. Mal som možnosť skúsiť obe kombinácie a radšej si volím túto druhú. Pretože na mäkkom endurovom podvozku na rozbitej a rýchlej MX trati to je skoro až nebezpečné. Tiež sa dá, samozrejme, podvozok pritvrdiť, ale aj tak si myslím, že to je horšia voľba. Preto volím radšej možnosť dva, to jest motokrosová motorka jazdená aj na enduro.
Podstúpil som pár apgrejdov (rukavice, bunda) a motorke som doprial aspoň to minimum (celokryté uzatvorené blastre). Dúfam, že ak sa mi to zapáči, budeme aj ja aj motorka pokračovať a bez úrazov vyskúšame aj ďalšie levely jazdy na drapákoch.
Pridané: 29.12.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 150954 | Včera: 162817