Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

„Blog“ Projekt z cesty do terénu - Prečo ma tak chytil motokros?

 Zdieľať

Pridané: 15.06.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 6946 [Testy a predstavenia - Test]

Už som niečo písal na začiatku, ale teraz, keď sa MX venujem viac a popri tom jazdím aj na cestných mašinách, vidím do toho ešte viac. Respektíve tomu začínam viac rozumieť.

Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:

A teda, čo ma tak ťahá a čím ďalej, tým viac si ma získava na motokrose?

Jednoznačne motivácia stále sa zlepšovať a posúvať tak svoje hranice. Áno, tú motiváciu mám aj pri cesťákoch, to je jasné, chcem byť lepší aj na ceste, lenže pokiaľ je to bezpečné, ako a kam posúvať hranice mojich možností? Jasné, poviete mi, treba motorku zobrať na okruh, lenže mať toľko voľného času a prostriedkov nie je vždy jednoduché. Tak čo iné zostáva? Riskovať na ceste v premávke. V najlepšom prípade možno niekde na minimálne frekventovanej peknej ceste. Ale aj tu sú faktory ovplyvňujúce moju bezpečnosť premenlivé. Z toho vyplýva len to, že nikdy nepôjdem na hranice svojich možností. Takže ich nemôžem logicky ani posúvať. Som presvedčený, že nejdem ani na 80% toho, čo by som mohol. Ja to vidím tak na 60, možno 70, ale to už idem fakt paľbu. Lebo čo ak náhodou?

Čo ak náhodou za zatáčkou bude rozsypaný štrk?
Čo ak tam bude odstavené auto?
Čo ak práve tam dobehnem pomalý traktor?
Čo ak oproti pôjde nejaký nástročný palič na tatinovom medveďovi a vynesie ho do protismeru?
Čo ak pôjde oproti rovnaký „závodník“ ako ja, ale ide na svojich 90, či nedajbože na 100%.
Čo potom? Na to tu mám ja tú svoju rezervu. Aby som možno niečo nepredvídané dokázal čo najviac eliminovať. V najlepšom prípade sa tomu vyhnúť a tváriť sa, že sa nič nestalo.

V skratke, tých „Čo ak“ je veľmi veľa a ja by som už chcel byť aspoň trochu zodpovedný rodič. Aj keď od Miriam počúvam stále, že ona má dve deti. Našu malú Miriamku a mňa... :-)

 dve deti - Mimuška s tatinkom
dve deti - Mimuška s tatinkom

Preto si myslím, že jazdu v bežnej premávke si treba skôr užívať, ako sa tu driapať za nejakými nedosiahnuteľnými cieľmi. A tak som začal krosiť.
Začal som úplne od nuly. Pretože čo som skúsil dovtedy, už teraz vnímam ako absolútne nič. A to som si doteraz myslel, čo som všetko skúsil.
Takže terén je pre mňa relatívne bezpečnejšia voľba na posúvanie mojich hraníc. Dalo by sa povedať, že teda enduro môže byť. Ale ani enduro v rámci slovenských zákonov nie je nič pre mňa. Tam ma to akosi zas nebaví. Idem si po poľných a lesných cestách, lenže znova idem tak nejako na istotu. Bolo by dobré previesť sa na nejakej rely, alebo také niečo, to by ma bavilo viac. Ale tak koľko ich absolvujem ročne? Znova čas a prašule.

No a konečne sa dostávam k tomu, čo sa mi vidí ako tá najlepšia voľba na môj ďalší možný rast :-)

Ako sa to javí mne?

Motokros a dobre naučená trať je pre mňa tá správna voľba na začiatok. A prečo? Pretože keď som došiel ako nováčik na našu trať, bez nejakých vedomostí a skúseností o krosení, pridával som síce na môj vkus dosť, ale nedržal som to dosť dlho. Skoro pred zatáčkou som začal brzdiť, aj to len tak lajtovo. Potom málo plynu na výjazde, skok len tak okopírovať , poprípade obísť okolo. Nie že by som nemal odvahu, tej je dosť, ale zas mám aj nejakú zodpovednosť a viem si zrátať následky. Možno som mal trochu výhodu, že už mám niečo najazdené na motorkách a na bajku. Takže som taký základ, ako sa držať na motorke aspoň trochu mal. Ruky majú byť voľné, kŕčovito nezovreté, kolená mierne pokrčené, zvierať nimi motorku, tlapky zapreté do stupačiek a pracovať s ťažiskom.

Ale ak by to tak nebolo, ako prvé by som začal základným držaním tela. Potom držaním motorky a potom premiestňovaním ťažiska. Toto treba mať zmáknuté ako prvé. Ak to budeš robiť zle, tak aj to ostatné bude na draka.

 prejazd zákruty v piesku
prejazd zákruty v piesku

Potom postupne začať so zrýchľovaním

Takže pomaly naťahovať hranice pokiaľ držím zaťatý šúlec, takisto začiatok brzdenia, poprípade sa dostať do štádia kedy už brzdím, ale ešte stále mám pridané. Samozrejme brzdiť poriadne, nie len tak hladkať alebo štekliť brzdy. Skúšať ako sa chová motorka iba pri použití zadnej brzdy, potom iba s prednou a s oboma. Skúšať to na rôznych podkladoch, ak sa dá. Všímať si ako sa motorka chová. Treba ju fakt vnímať, cítiť a počúvať. Preto uprednostňujem jazdiť radšej vždy len vybrané úseky, poprípade si skrátiť trať, aby sa všetko to, čo sa deje a čo mám robiť ja, dostalo čo najlepšie nielen do hlavy, ale hlavne do celého tela. Musí to ísť tak nejako bez rozmýšľania a pripomínania toho, čo mám práve spraviť.

 že takto budem niekedy jazdiť drážku?
že takto budem niekedy jazdiť drážku?

Samozrejme tie úseky treba obmieňať, otáčať smer jazdy, meniť stopu prejazdu, tobogán, drážka, drift...Variácií tu je viac a natrénovať treba čo najviac.

Preto sa mi trať vidí na nejaké to zlepšovanie najvhodnejšia.
A hranice? Tie treba posúvať stále. Inak to lepšie nebude. Aj keď sa pritom padá. Rýchlosti tu nie sú až také a škody na tele a na motorke sú skoro nulové. Keďže sa ešte nebavíme o skokoch.

 výjazd s drážky \"s plným kotlom\"
výjazd s drážky "s plným kotlom"

Názor druhého redaktora:

RHplusB:

Prečo motokros?

Lebo superšporty sú nádherné a neuveriteľne rýchle - a v tom je aj ich problém. Zábava to začína byt niekde od 160. Je úžasné tak rýchlo letieť svetom, ale pri mojej, alebo cudzej chybe v takej rýchlosti idem takmer určite dole. Bez falošnej skromnosti, toto je pre lepších jazdcov ako ja. Ak by sa mi aj nič nestalo, tak motorka je na týždne vyradená z prevádzky. A jazdiť len tak krajinou, to si môžem rovno kúpiť kabriolet. Ale je tu motokros, kde mi v každej zákrute hrabe kolo, pri skokoch letím vzduchom ďalej ako som kedy sníval a prebrzdiť predne kolo nemusí byť tragédia ani v náklone.

Pred par rokmi mi Kapro hovoril, že motokros je kráľovnou motošportu. A aj keď mi požičal krosku, tak som nebol presvedčený, že je to pravda. Teraz som už o veľa náchylnejší tomu uveriť.
MX totiž pomáha rozvíjať fyzickú zdatnosť, technické vedomosti, manuálnu zručnosť, ale aj výbušnosť, či prirodzenú agresivitu, pozornosť detailom, vieru v samého seba… Znie to síce jak z brožúrky ZVAZARM-u, ale ja som to ochotný kedykoľvek odprisahať.
Veď skok 4-ka plný, keď srdce pumpuje 180 úderov za minutú je už seriózna záťaž pre organizmus. Zvládnuť potom pristátie na rozbitom povrchu je kapitola sama o sebe.
Podmienky na trati sa pritom menia každým kolom, a teda dobrá stopa v predchádzajúcom kole môže znamenať "držku" v tom ďalšom. Letíš do zatáčky a vypliešťaš oči lebo máš možno pol sekundičky vybrať si tu správnu stopu. V samotnej zákrute už nepozeráš kam ideš, ale otočíš hlavu a pohľad smeruješ na miesto kam sa chceš dostať. Vtedy už fest otvoríš plyn, zvyšok zákruty ideš na slepo- dúfaš, že si si to dobre vyrátal a predne kolo nevyskočí z drážky. Chce to veľkú dávku viery v samého seba. O tom je motokros.

Životospráva - pred jazdením si nedáš 2 veľké šnicle so zemiakovým šalátom a Coca-Colou (hoci som si istý, že silnejšie povahy zvládnu aj toto, ale helma plna zvratkov nie je to pravé orechové). Človek rýchlo zisti, aká strava mu nerobí dobre. Môže sa to zdať pritiahnuté za vlasy, ale vďaka zraneniam, presnejšie rehabilitáciám sa naučí veľa o vhodnej forme fyzického tréningu, ktoré cvičenia mu škodia a ktoré ho posúvajú dopredu.
Kým som nezačal s motokrosom, tak som ani jediný krát za cely život nebol v nemocnici, a teraz si už pripadám jak hypochonder, furt ma dačo bolí. Je toho ozaj dosť, ale všetky tie šrámy sú moje, rovnako ako aj zážitky s tým spojene. Niečo jak vojnové metale pre partizánov

Mojim cieľom, možno len snom, je prejsť zatáčku tak rýchlo ako trebárs Bučko alebo Ivan Jakeš. Len jednu jedinú zatáčku, raz v živote, s vedomím, že rýchlejšie sa to už nedalo. Chcem vedieť koľko fyzických síl a odhodlania na to treba, či vôbec som schopný takej silnej koncentrácie aspoň na par sekúnd. Pred 20 rokmi som chcel isť na rande s Claudiou Schiffer, ale s jej pribúdajúcim vekom sa moje priority menia. Teraz ma drží predstava razantného prechodu brzda-plyn. Dakedy som príliš agresívny, dakedy vlažný a neskoro pridávam, dakedy prebrázdim alebo skoro brzdím... Zatiaľ sa vždy našiel aspoň 1 dôvoď prečo to nebolo ono, ale raz by sa mi mohlo podariť všetko pekne zosúladiť.
A ešte niečo, čo sa tyká len pretekov. Štarty sú pre mňa na celom motokrose najzaujímavejšie. Netreba tam žiadne veľké umenie, iba obrovské srdce. Všetci vystrelia z jednej čiary. Naraz. Vedľa seba 30 motoriek. Udržať 100- kilový poskakujúci stroj na hrboch nie je jednoduché aj keď máš prázdnu dráhu a nie ešte z každej strany na dosah ruky súpera s rovnakým problémom. Cele je to zle už hneď na začiatku, keď motorky rozhádže pri prejazde štartovacej rampy a ubrzdiť ich všetky by nebolo jednoduché ani na hladkom, pekne nagumovanom asfalte.
Nečudo, že úroveň stresu jazdcov v prvej zatáčke je vraj rovnaká ako vojakov v prvej línii, keď okolo nich lietajú guľky.

Takže prečo? Lebo rad skúšam koľko znesiem fyzickej, ci mentálnej zátaže a nič zábavnejšie si nato neviem predstaviť ako motokros.

Projekt Z cesty do terénu podporili: Kawasaki.sk a BBmoto.sk www.kawasaki.sk www.bbmoto.sk

Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.

Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - masochista

Pridané: 15.06.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 180353 | Včera: 240009