Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 21.10.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 31473 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Svetlo sveta uzrel len pred nedávnom na výstave v Kolíne. Keď sa pritrafila príležitosť ho vyskúšať tak som nezaváhal ani na chvíľu. Aká je budúcnosť jazdy na motorke? Elektrika?
Bol som zvedavý ako prváčik pred prvým dňom v škole. Aké bude osedlať elektro bike, ako bude jazdiť a čo dokáže v teréne? Neváhal som a to napriek tomu, že sa to celé zbehlo akosi rýchlo, a že som nemal pri sebe ani vhodné enduro oblečko. No a čo, je to Freeride, a tak som aj ja do jeho sedla vysadol oblečený free :-) Navyše plnohodnotný test vám už čoskoro prinesie Milan Mikulík - mikulec.
Čakal som ovládateľnosť a ľahkosť ovládania ako poznám z Freeridu. Doteraz sme si mohli vybrať slušňácku 4T 350-tku alebo výbušného, tak trochu nevychovaného dvojtakta. Priznám sa druhý menovaný mi sadol viac. Čakal som motor s veľkým krútiakom pekne odspodu. Čakal som ľahké ovládanie a jednoduchosť aj pre nemotorkára. Čakal som slušnú porciu zábavy.
Jazde predchádzala krátka inštruktáž a výmena batérie. Po odklopení sedla smerom dopredu sa dostanete k vysokonapäťovej batérii. Pre výmenu je potrebné povoliť štyri šróby a batériu vybrať. Trvá to asi rovnako dlho ako načapovať plnú z bandasky. Freeride E je pripravený na jazdu.
Na výber sú tri režimy jazdy. Po otočení kľúčika sa elektronika naštartuje. Freeride ale ešte nereaguje na plyn. Elektro panel je uložený vpredu na krku radenia. Stĺpcové LED udávajú stav nabitia batérie a žlté kontrolky 1, 2 a 3 zvolený režim. Až po stlačení tlačidla "štartéra" na pravej rukoväti sa aktivuje pohon. Potom už stačí len pridať plyn.
V režime 1 sa Freeride rozbieha veľmi kľudne ako nejaký slabší krotký skútrik. To som skúsil len na parkovisku a hneď naťukal trojku a vyrazil. Najprv po asfaltke. Motor ma slušný krútiak a dáva Freeridu fajnové zrýchlenie. Nie je to ale nič čo by jazdcovi "trhalo" ruky. Zaujímavý a nezvyklý je elektro zvuk motora. Plynulé zrýchlenie však čoskoro končí na maximálke cca. 70 km/h. Na ceste sa s tým jazdí veľmi pekne ale ja už pokukujem po nejakej tej odbočke mimo asfalt.
Ovládanie je priam primitívne jednoduché. Iba točiť plynom a brzdiť. Tu je malý chyták pre motorkárov. Obe brzdy sú na riadidlách: vpravo predná a vľavo namiesto spojky zadná. Nohy sa zaobídu bez ovládačov, žiadna radička a ani nožná brzda. Práve toto usporiadanie mi z počiatku robilo dosť starosti. Rokmi zažité návyky z jazdenia na klasických motorkách sa prejavovali. Keď som mal pocit, že je Freeride vytočený, podvedome som chcel radiť vyšší kvalt... Našťastie radím bez spojky a tak šla len noha "do prázdna" a nepotiahol som si spojku - teda zadnú brzdu naplno :-) No a potom pri brzdení mi pár krát šľapla do prázdna aj pravá noha. Chce to svoj čas zvyknúť si na to. Tiež ma prekvapilo, že sa mu veľmi nechcelo na zadné. Na plné otočenie plynu sa dvíha len veľmi neochotne a treba mu pomôcť telom.
Na šotolinkách na ktoré som zablúdil bol Free v pohode. Ovládanie bez problémov, všetko veľmi podobné ako na jeho benzínových bratoch. Evidentne to ale nie je stroj stavaný na paľbu po šotolinách. Maximálka nie je vysoká a je tu ešte jedna vec. Pri snahe o prejazd zákruty driftom sa ten výkon akosi ťažko kontroloval. Nie je to ako s benzínovým motorom, kde sa to dá pomerne pekne regulovať plynom. Elektro Freeride, keď sa utrhne, otáčky veľmi rýchlo vyletia a zametá s vami viac ako by ste chceli. Nakoniec pozrite si krátke video z mojej testovacej jazdy.
No a tak som neváhal vybehnúť s ním do nejakého Freeride terénu. Proste z cesty priamo do lesa a do výjazdu. Ovládateľnosť v pohode, podvozok rovnako. S minimálnou snahou sa Free hrnie dopredu a aj strmý výjazd mu nerobí po motorickej stránke problémy. Je tu ale podobný problém s dávkovaním výkonu na zadok pri jazde po listnato-kamenistom podklade plnom popadaného dreva. Jazdec nemá v rukách spojku, nemá prevodovku, všetko rieši elektrika a jediný "dávkovač" je plynová rukoväť. Odskakujúce a preklzujúce koleso má tendenciu okamžite preklzovať a roztáčať sa do vysokých otáčok. A keď som už vo výjazde zastavil, podobný problém som mal s rozbehom. Jednoducho si to tu neviem prespojkovať a rozbehnúť. Skúšal som zvoliť aj slabší režim 2 ale výrazne to nepomohlo.
Všetko je ale vec zvyku a čím viac pokusov, tým lepšie výjazdy. Keď Freeride sadne do ruky je to naozaj zábavná motorka na prejazdy akýmkoľvek terénom.
Ak sa vrátim k svojim očakávaniam z prvého odstavca, tak elektro Freeride splnil v podstate všetky. Ovládateľnosť tip-top. Krútiak je veľký (42 Nm od 0 ot.), ale pocitovo asi nie až tak ako som čakal. Pre nemotorkára to bude ľahké na naučenie a aj jazdenie. No a porcia zábavy tam rozhodne bola. Ak by som ho mal na dlhšie určite by som vybil mnoho batérií :-)
Elektro Freeride je niečo úplne iné ako to na čo sme zvyknutý. Čím dlhšie som jazdil, tým som mu lepšie rozumel, a jazdilo sa mi lepšie. Prvotné "rozčarovanie" čoskoro vystriedal úsmev na tvári a Beal ma musel z lesa doslova hnať. Aj na obe brzdy "v rukách" si človek veľmi rýchlo zvykne a nie je to na zahodenie. Elektro Fríčko si určite zaslúži šancu a rozhodne má ako prvá lastovička svoje miesto medzi motorkami do terénu.
ľahká ovládateľnosť, inovatívnosť, nulové emisie, zábava, možnosť jazdiť indoor, jednoduché ovládanie aj pre nemotorkára, takmer žiadny servis | dávkovateľnosť výkonu, nutnosť adaptácie pre motorkára (spojka, plyn, zadná brzda, radenie), cena |
Text a video: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Beal
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE a Motoshop Žubor. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM |
Model: | Freeride E-XC | Freeride 350 | Freeride 250R |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | Elektromotor | jednovalec (4T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 349.7 ccm | 249 ccm | |
Max. výkon: | 21.76 k (16.00 kW) / 4500 ot. | 24.48 k (18.00 kW) / ot. | 25.02 k (18.40 kW) / ot. |
Max. krútiaci moment: | 42 Nm / ot. | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 88 x 57.5 mm | 66.4 x 72.0 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | karburátor | |
Rozvod: | DOHC (4V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 250 mm | 250 mm |
Zdvih vzadu: | 250 mm | 280 mm | 280 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 2.75-21“ | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 210 mm | 210 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18“ | 120/90-18 | 120/90-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 106 kg | 99.5 kg | 92.5 kg |
Výška sedla: | 910 mm | 915 mm | 915 mm |
Rázvor: | 1418 mm | 1418 mm | 1418 mm |
Svetlá výška: | 340 mm | 325 mm | 380 mm |
Objem nádrže: | 5.5 l | 5.5 l | |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | nie | ||
Vypínateľné ABS: | nie | ||
Trakčná kontrola: | nie | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | nie | ||
Tempomat: | nie | ||
LED denné svetlá: | nie | ||
El. Podvozok: | nie | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Striedavý synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi 260 / 300 V, vymeniteľná batéria 2600 Wh. Doba nabíjania: 100% 80min / 80% 50 min Cena 10/2014 11 750,00,- EUR - vrátane batérie a nabíjačky | Cena 09/2013 7 469,00,- EUR | Cena 09/2013 6 899,00,- EUR |
Pridané: 21.10.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 69260 | Včera: 117753