Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.05.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11720 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Testovačka, ktorú sme avizovali aj pre verejnosť bola v pondelok vyhradená novinárom, žiaľ rovnako to neplatilo aj pre počasie. Suchou nohou sme veru v ten deň domov neprišli.
Len pred nedávnom sa v Banskej Bystrici otváral nový Motoshop Žubor pre značku Yamaha. Teraz už je v nových priestoroch nasťahovaná aj značka KTM a pri tejto príležitosti pripravili v spolupráci s KTM CEE testovanie cestných modelov. Počas dňa sme sa celkovo previezli a pre vás nafotili hneď šesť strojov. Samozrejme, jazdili sme na obľúbenom horskom priesmyku Šturec. Počasie však nebolo testom veľmi naklonené a každú jazdu nás z neba pokropila nejaká tá voda + totálna sprcha na poslednej jazde:-).
Ako prvé si z výkladu vyberáme duo jednovalcových LC4 strojov. Na takýchto krátkych zvezeniach sa toho veľa nedozvieš, ale je to super príležitosť porovnať stroje medzi sebou. Pred jazdou by som rozhodne favorizoval motarda. Oba stroje majú toho veľa spoločného no rozdiely sú v podvozku. Vyššie zdvihy motarda, ponáranie pri brzdení to všetko je "feeling", ktorý mi viac pasuje na ostré utiahnuté zákruty alebo na trať. Na Šturci mi proste lepšie padol do ruky vojvoda - jeho výsosť Duke 690. Istý podvozok, motor s pekným záťahom stále sa hrabajúci na zadné a ľahká ovládateľnosť. Oba stroje sme už v rukách mali nimulý rok, tak si pozri naše testy:
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | KTM | KTM |
Model: | 690 Duke | 690 SMR |
Rok: | 2009 | 2009 |
Kategória: | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 654 ccm | 654 ccm |
Max. výkon: | 65.3 k (48.0 kW) / 7500 ot. | 63.6 k (46.8 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 67 Nm / 5500 ot. | 65 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.8:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 102 x 80 mm | 102 x 80 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | OHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 140 mm | 210 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 210 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-17 | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 148.5 kg | 154 kg |
Výška sedla: | 865 mm | 880 mm |
Rázvor: | 1472 mm | 1472 mm |
Svetlá výška: | 155 mm | 245 mm |
Objem nádrže: | 13.5 l | 12 l |
No musím sa priznať, že keď som na jeseň minulého roku bol pri premiére SMT v Miláne, nešiel som zrovna do kolien. Na prvý pohľad rakúšania len prezliekli ich supermoto do iného kabáta a navyše turistického čo samo o sebe pri značke so sloganom Ready to Race akosi nejde dokopy. Nikdy ale motorku nesúdim, kým nemám možnosť si ju "omakať" a aj vyskúšať.
Po prvom nasadnutí sa obzerám dookola či som v správnom vozni. Kde sa vzalo to pohodlné sedlo? Posed vzpriamený, pohodlný, ako na cestnom endure. Len ten predný štít je akýsi nízky. Všetko sa však mení počas jazdy. Ako sa neskôr dozvedám, prednú kapotáž ladili v aerodynamickom tuneli a premyslený design odvádza lepšiu prácu ako akékoľvek vysoké plexi. Prúd vzduchu totiž usmerňuje mimo jazdca a otvorene môžem povedať, že na SMT fúka menej ako na Adventure. Hmotnosť len o niekoľko kíl navyše oproti motardu, výkon rovnaký, skvelá ovládateľnosť a podvozok. Nápad skĺbiť supermoto a turistu teda nebol až taký blbý, že? V sérii je zabudovaný držiak na originálne bočné kufre, ktorý si takmer ani nevšimnete, nosič pripravený na topcase alebo ďalšiu batožinu a to všetko na športovom základe a 17 palcových kolesách. Ak vezmeme do úvahy, že väčšina LC8 Adventure jazdí iba po asfalte tak si KTM spravila v podstate vlastného konkurenta. No ak neplánujem jazdiť off-road tak SMT rozhodne Adventure poráža.
Na druhej strane zarytý turista nájde aj nevýhody. Športové gumy na turistike asi dlho nevydržia, v spätných zrkadlách nieje výhľad úplne ideálny a prístrojovka by mohla byť čitateľnejšia (je tu použitá rovnaká ako na celej modelovej rade).
Adventure je motorka na ktorej sa vždy rád preveziem, aj keď preháňať ju po asfalte považujem osobne za stratu času, čo však rozhodne neznamená, že by Advík asfalt nevedel. Pre rok 2009 prešiel miernymi inováciami, dostal novú grafiku, upravené plasty (spodná časť - ochrana motora) a zmeny nastali aj v motore, ktorý získal nejaký ten koník a Newton-meter navyše. Z môjho pohľadu znovu trošku scivilnel. Motor je na míle vzdialený ostrosti starej karburátorovej 950-tke, dokonca ochotne zaťahuje aj odspodu. Skvelý na turistiku a rozhodne vynikajúci aj na XXL off-road.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | KTM | KTM |
Model: | 990 SMT | 990 Adventure |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Supermoto | Enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | Dvojválec, V 75° (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 999 ccm | 999.8 ccm |
Max. výkon: | 115.6 k (85.0 kW) / 9000 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 8250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 97 Nm / 7000 ot. | 100 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 11,5:1 | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101 x 62,4 mm | 101.0 x 62.4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 160 mm | 210 mm |
Zdvih vzadu: | 180 mm | 210 mm |
Brzdy vpredu: | Brembo štvorpiestikový, radiálne uchytený strmeň | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | Brembo plávajúci strmeň, plávajúci kotúč | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 | 150/70-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 196 kg | 209 kg |
Výška sedla: | 855 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1505 mm | 1570 mm |
Svetlá výška: | 195 mm | 261 mm |
Objem nádrže: | 19 l | 19.5 l |
Len pred nedávnom RC8 potrápil Tino na Panónii. Mne to vtedy nevyšlo a tak som ju teraz aspoň vyskúšal v premávke. RC8 je znovu dôkazom, že do čo sa rakúšania pustia, to robia naplno. Motor právom nesie označenie RC8, lebo to zďaleka nieje "len inak naladená" LC8-čka. Nekompromisný posed, vibrujúci výkonný motor bez ochoty pracovať odspodu, kvalitný podvozok a mizerný výhľad v späťákoch dávajú jazdcovi jasne najavo na čom sedí. K tomu športová prístrojovka s kopou okruhových údajov na meranie časov v kolách, priemerných a maximálnych rýchlostí, a tak podobne. Ostrý motor mi na mokrom Šturci veru nedáva priestor na oddych a tak RC8 ostáva pre mňa motorkou, ktorú by som asi chcel mať na okruhu. Koniec koncov, treba si to vyskúšať, veď na to sú KTM testovacie dni.
Našiel som aj jednú drobnosť, ktorá mi prekážala. Stupačky jazdca sú len hliníkový odliatok, ktorý sa dosť šmýkal. Prispieť k tomu mohli rozhodne aj mokré čižmy ale trocha gumy na stupačke by isto nikoho neurazila.
A na záver chuťovka pre masochistov. Pri tomto stroji sa smejú už aj chalani z KTM keď naň sadám. eR-kový SuperDuke sa Kristián Tino Dudík-vi na Panonii neušiel. Motorka, ktorá má byť vylepšenou verziou už tak skvelého SuperDuke-a má vyšší výkon, ostrejšie brzdy, rám s agresívnou geometriou a posedom. A tu sa dostávame k masochizmu. Dvojsedlo z klasického SuperDuke-a je preč a na namiesto neho má eRková verzia len pekelne tvrdé plastové sedlo. To čo sa môže pri presunoch zdať ako problém, však rozhodne prestaneš cítiť hneď ako super vojvoda zaberie a vystrelí ťa celým svojím stádom dopredu. Toto zvezenie malo čosi do seba a agresívnosťou sa asi najviac priblížilo superšportovej RC8-čke. Na Duke-ovi som si to všetko ale akosi viacej užíval. Je to pravá street motorka, stvorená do ulíc.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | KTM | KTM |
Model: | RC8 | 990 Super Duke R |
Rok: | 2009 | 2009 |
Kategória: | Superšport | Naháč |
Motor: | ||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1148 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 153.7 k (113.0 kW) / 10000 ot. | 131.9 k (97.0 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 120 Nm / 8000 ot. | 102 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 12,2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 69 mm | 101.0 x 62.4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 52 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 135 mm |
Zdvih vzadu: | 125 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR 17 | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 188 kg | 186 kg |
Výška sedla: | 805 mm | 865 mm |
Rázvor: | 1430 mm | 1450 mm |
Svetlá výška: | 110 mm | 140 mm |
Objem nádrže: | 16.5 l | 18.5 l |
Motoshop Žubor (BMW, KTM, H-D, Triumph, BRP) Banská Bystrica
Motocykle na test poskytla spoločnosť KTM CEE.
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Foto: Juraj Odin Klačko
Pridané: 20.05.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 45700 | Včera: 121123