Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

KTM

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Jawa 250 592, r. v. 1969 - po rokoch sa vraciam k vôni spáleného oleja

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 25.07.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14018 [Vaše stroje - Moja motorka]

Už od čias čo mi dvojtakty učarovali na enduro tratiach, som pokukoval po niečom, čo by mi vôňu 2T prinieslo do garáže a na cesty. Prekecal som hodiny s ľuďmi, ktorým staré motorky učarovali a rozhodol som sa jedného veterána si zaobstarať.

Rubrika článkov Vaše Stroje je tu už od vzniku tohto webu, len časom akosi opadlo to nadšenie. Doba je rýchla a nikomu sa akosi nechce sa pochváliť svojou motorkou a čosi o nej aj napísať. A to napriek tomu, že priamo majiteľmi písané recenzie motoriek sú dosť sledované a vyhľadávané. Priznávam, že aj na našej strane sme trošku sprísnili a odmietame zverejniť články s dvomi vetami a jednou fotkou či články bez diakritiky a podobne. No ako pozerám, aj ja sám som sem napísal len o moje bývalej Honde CBR 1000F. Tak to teda napravím a napíšem čosi o najnovšom prírastku. A vy, keď sa inšpirujete, pridajte tiež vašu recenziu SEM.

Jawa 250 592 - "Panelka", r. v. 1969

Začalo to teda všetko pokecom s chlapmi, ktorí Jawami a im podobnými strojmi žijú. Napriek tomu, že som svoju moto kariéru začínal na 50-kubíkovom dvojtakte som následne kapitolu Jawa preskočil a osedlal hneď japonský štvorvalec. So svojimi otázkami som nakoniec najviac otravoval froniusa, ktorý má doma Jawiek niekoľko a aj na nich aktívne jazdí. Po jeho odporúčaniach som vybral jednovalcovú 250-tku Jawu a zvažoval som aj ČZ 175 - moto, ktorú sedlal kedysi môj otec. No a potom to už bolo len pol roka občasného hľadania v inzercii...

Historické okienko

 JAWA 250 Typ 592 Panelka
JAWA 250 Typ 592 Panelka

JAWA 250 Typ 592 Panelka sa vyrábala od roku 1969 a patrila medzi posledné Panelky, ktoré vyšli zo závodu JAWA v Týnci nad Sázavou. Motocykel bol rovnaký ako jeho predchodca JAWA 250 typ 559, a to aj s motorom, ktorý sa montoval bez akejkoľvek zmeny. Hlavným znakom novej Jawy bola palivová nádrž s opierkami pre kolená, ktorá sa po prvý raz predstavila na modeli Californian. Ďalej to bola elektrovýzbroj, ktorá bola rozšírená o ukazovatele smeru vyžadujúce výkonnejšie dynamo s výkonom 50 W. Predný blatník dostal novú podobu, nebol klasický lisovaný, ale stáčaný pre získanie plytkého tvaru. To boli hlavné znaky, ktoré sa zmenili oproti predchodcovi Jawe 250 typ 559. JAWA 250 typ 592 sa v roku 1970 predávala za 8 200 korún československých.

Video: Nové typy Jawa 250 a 350 Panelka a Libeňák

Prečo práve Jawa 250?

Nuž, chcel som jednoduchú mašinu, ktorá bude mať obstojné jazdné vlastnosti aj na nejaké tie výlety. Jeden valec, jedna ojnica, jedno kladivko, jedna cievka, jedna sviečka - jednoduchosť sama na servis a aj na nastavenie. A potom spoľahlivosť. Triapola je len o málo silnejšia, no už náročnejšia a ťažšia.

Jawa 250 592 r.v. 1969
250-kubíkov v rytme dvojtaktu

Z 250-tiek sa mi asi najviac pozdávala 590 Sport, tých je ale ako šafranu, obzvlášť na papieroch, a tak som vyberal z toho čo bolo. S papiermi je týchto motorečiek čoraz menej, bez papierov naozaj veľa. Veď kedysi stála jedna takmer v každej šope. Nakoniec sa pol asi pol roku objavila jedna Panelka dokonca s košickými papiermi. Janny ju so mnou skočil ochotne pozrieť a čoskoro menila majiteľa.

Jawa 250 592 - prvá z posledných...

Táto Panelka je z roku 1969 a je to jedna z prvých inovovaných Paneliek - typ 592, ktoré dostali novú hranatejšiu nádrž z modelu Californian. Okrem toho boli zmeny len v elektronike a ďalšie drobné v dizajne. Inak je to nefalšovaná klasika. Boky nádrže boli pôvodne v chróme, ale ten asi rokmi začal hrdzavieť a niekto tento kus celý prestriekal.

Jawa 250 592 r.v. 1969
Nádrž mala pôvodne chrómované boky

Okrem nádrže hrdzaveli pravdepodobne aj výfuky a kolesá. Tu je tuning klasický dedinský - striebrenka :-) Z diaľky to nevyzerá až tak zle, ale zblízka ťahy štetcom nepridali na kráse. To je ale motorka pracant, ktorá je na svete už 45 rokov a za ten čas určite veľa prežila. Hlavné je to, že je v pôvodnom stave a ako vravia bratia Česi - "není napadnutá kutilem" :-) Chýbajú na nej smerovky ale inak je v pôvodnom stave. Vzduchový filter je zo starších modelov.

Jawa 250 592 r.v. 1969
Jawa 250 592 r.v. 1969
Jawa 250 592 r.v. 1969
Jawa 250 592 r.v. 1969

Kúpiť M2T, prerátať pomer, otvoriť palivový kohút, preplaviť karbes a kopnúť

To sú činnosti, ktoré už dnes veru nepotrebujeme. Na jednej strane je to aj dobre, na druhej previezť sa na 45-ročnej motorke, ktorá štartuje na prvý kop, je veľmi príjemný zážitok. No predtým si bolo treba aj trochu zašpiniť ruky od oleja. Predsa len dlho stála kdesi v garáži, tak som musel vyliať tú hrdzavú tekutinu z nádrže. Potom klasika nasypať do nádrže za hrsť šróbov a 10 minút miešať. Po naliatí čerstvých 5 litrov benzínu s M2T už Panelka poslúchala na slovo.

Jawa 250 592 r.v. 1969
Panelka dostala svoju prezývku podľa zakrytovania prístrojovky vrátane riadidiel

Prvá jazda bola - veď viete ako prísť o p....stvo :-) Opačné radenie a chýbajúce smerovky mi sem tam narobili v mestskej premávke starosti, ale inak to bola pohoda. Bez problémov som si to nasmeroval na Jahodnú, kde som spravil aj pár fotiek. Do kopcov v pohode ťahala na štvorke a ja som mal dosť času na kochačku a nasávanie atmosféry. Podvozok húpe, ale tu to nie je na škodu. Brzdy tu majú v dnešnej terminológii názov neprávom, lepšie by bolo "spomaľovače". Je aká je, a tak je to dobre...

Čo ďalej?

Zatiaľ nemám v pláne sa púšťať do renovácie. Páči sa mi aká je a dávať ju do stavu v akom vyšla z fabriky (prípadne do ešte lepšieho), na to má podľa mňa ešte čas. Možno keď bude mať 50 či viac rokov. Netvrdím, že nebudem nič robiť alebo upravovať. Technicky musí byť v jazditeľnom stave, možno čo to aj upravím, niečo vymením podľa potreby, ale určite tak aby som ju mohol kedykoľvek vrátiť do pôvodného stavu.

Jawa 250 592 r.v. 1969

Namiesto úprav chcem na nej jazdiť. Možno nahodím aj nosič a vyrazím aj na nejakú krátku cestu. Chcel by som namontovať smerovky - samozrejme pôvodné - pretože v dnešnej premávke vodiči nie sú zvyknutí na ukazovanie rukami a bude to určite bezpečnejšie.

Jednoducho budem jazdiť a relaxovať hlavne po vedľajších cestách a užívať si ten pocit a vôňu spáleného oleja. Schovaný budem teda v kúdole modrého dymu alebo budem niekde na krajnici maturovať nad tým prečo nejde. :-) Kto vie...

Jawa 250 592 r.v. 1969

Plusy, mínusy

jednovalec, slušný ťah odspodu, jednoduchšia údržba a servis, hmotnosť podvozok zodpovedá veku, iba 16-palcové kolesá

Pridané: 25.07.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia pošli na vybrali.sme.sk

Technické parametre z Moto DB:

Jawa 250 typ 592 (Panelka) 1969:

Foto:
Jawa 250 typ 592 (Panelka) 1969
Všeobecné informácie:
Výrobca:Jawa
Model:250 typ 592 (Panelka)
Rok:1969
Kategória:Klasika
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)
Objem:248.8 ccm
Max. výkon:12.92 k (9.50 kW) / 4750 ot.
Kompresný pomer:1 : 8,1
Vŕtanie x Zdvih:65.0 x 75.0 mm
Palivový system:karburátor
Chladenie:vzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 4-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:150 mm
Zdvih vzadu:86 mm
Brzdy vpredu:bubnová
Priemer bŕzd vpredu:160 mm
Pneu vpredu:3,25 x 16
Brzdy vzadu:bubnová
Priemer bŕzd vzadu:160 mm
Pneu vzadu:3,50 x 16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:129 kg
Hmotnosť s náplňami:142 kg
Výška sedla:800 mm
Rázvor:1355 mm
Dĺžka:1980 mm
Šírka:650 mm
Výška:1025 mm
Objem nádrže:15.2 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:105 km/h
Spotreba paliva:3.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 316 km
Poznámka:
JAWA 250 Typ 592 Panelka sa vyrábala od roku 1969 a patrila medzi posledné Panelky, ktoré vyšli zo závodu JAWA v Týnci nad Sázavou. Motocykel bol rovnaký ako jeho predchodca JAWA 250 typ 559, a to aj s motorom, ktorý sa montoval bez akejkoľvek zmeny. Hlavným znakom novej Jawy bola palivová nádrž s opierkami pre kolená, ktorá sa po prvý raz predstavila na Californii. Ďalej to bola elektrovýzbroj, ktorá bola rozšírená o ukazovatele smeru vyžadujúce výkonnejší dynamo o výkone 50W. Predný blatník dostal novú podobu ktorej nebol klasický lisovaný ale bol stáčaný pre získanie plytkého predného blatníka. To boli hlavné znaky, ktoré sa zmenili oproti predchodcovi Jawe 250 typ 559. JAWA 250 typ 592 sa v roku 1970 predávala za 8.200 korún československých.

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Naživo: Africa Twin Tunisia Adventure:

» Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - 24.11.2017 15:20:

Dnes rano sme si pozreli časť ostrova Djerba. Hnala nás skor zvedavosť ako vyzerá vykvet tuniskej turistiky mimo sezónu. Hotely prazdne, mnohe zavreté na uliciach bordel... Masovy turizmus ;-) Ale našli sme otvorené Cafe na pláži, dali kávičku a dokonca za 4 dinare kupili aj pivo. Bude nam vecer na dune chutiť. Z Djerby sme sa vratili do kopcou Daharu a na Matmatskej vrchovine si pozreli tradičné berberske podzemne domy. Mame dost času ideme si pojazfit do dún, kde chceme znovu prespať.

P.S. Ferimu sfukla posteľ, dnes si teda kúpil novú original berber karimatku. Veziem mu ju na motorke, pozrite foto.

Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Djerba, podzemné domy Matmata a znovu do dún Douz - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure

» Sleduj NAŽIVO

 

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

BMW-jesen-side-11-2017

Adamoto KTM

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2017 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 121546 | Včera: 246502