Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 25.01.2024 Autor: gilbert
Čitatelia: 2387 [História]
V medzivojnovom období Jawa postavila mimo jednovalcov aj dvojvalec, ale udržal sa na ňom len jediný jazdec s postavou Herkulesa. Plochdráhový Pionier existoval v podobe veľkých plochodráhových zväzarmovských motocyklov s motorom Pionier.
Plochá dráha sú vysokošpecializované preteky motocyklov na uzavretých štadiónoch podobne ako americké automobilové preteky na ováloch. Obdobne na ováloch sa dodnes jazdia aj cyklistické preteky.
Nedávno som mal pacienta, ktorý sa priznal, že je tiež motorkár, ktorý sa donedávna venoval motocyklovej plochej dráhe. Dali sme reč a spoločne sme si zaspomínali na vzácneho človeka motorkára telom i dušou, ktorý už žiaľ nie je medzi nami. Dušan Višváder (1962-2013), ktorý bol neúnavným propagátorom motocyklovej plochej dráhy a okrem toho, že aktívne pretekal aj ako starší človek, venoval sa výchove plochodrážnej mladi. Veľké množstvo motoristickej verejnosti už zabudlo na prekvitajúcu plochú dráhu v minulom režime. Oválov bolo v bývalej ČSSR veru naozaj dosť. Dnes ale funguje na Slovensku len jeden, a to v Žarnovici.
Višváderovci (traja bratia a ich strýko – Dušan, Roman, Vladimír a strýko Ján) boli a sú odchovancami plochodáhového štadióna neďaleko Bratislavy v Zohore pričom strýko bol protagonistom pri výstavbe oválu. Ten fungoval od 70-tych rokov minulého storočia až do roku 1985.
Samotná disciplína má viaceré varianty. Klasická európska plochá dráha má rôzne povrchy – škvára, tráva, hutný piesok. Ovály sú buď na krátku plochú dráhu (400 m), alebo dlhú (800 m). Krátka plochá dráha sa považuje za klasickú. Jazdí sa len vľavo a preto motocykle sú veľmi špecifické. Motor je zvyčajne jednovalcový štvortaktný o objeme 500 ccm a palivo je methanol. V medzivojnovom období Jawa postavila aj dvojvalec, ale udržal sa na ňom len jediný jazdec s postavou Herkulesa. Klasickú prevodovku motocykel nemá. Výnimkou sú stroje pre dlhú plochú dráhu, ktoré sú vybavené jednosmernou dvojstupňovou prevodovkou, teda preradiť z dvojky do neutrálu sa dá ale len keď motocykel stojí a má vypnutý motor. Výfukové potrubie je vedené nízko na pravej strane a výfuk je dlhý. Ľavá stupačka je hodne vysoko a pravá hodne nízko a slúži aj ako pohotovostný stojan. Motocykel má len jednu brzdu (motorovú) a tá vlastne je potrebná len na spomalenie po skončení rozjazy. V tej sú maximálne štyria jazdci a najmenej sú dvaja (plochá dráha dvojíc). Jazdci v zákrutách driftujú a na rovinke idú niekedy po zadnom.
Motocykle s menším objemom sú len ako tréningové stroje. V bývalom medzivojnovom Československu sprvu také motocykle vyrábalo viacero firiem, no komunistický režim po februárovom prevrate to zdecimoval do jednej značky JAWA. Stavitelia používali motory JAP, Weslake a iné. Zaniklo ESO J. Simandla a všetko už zastrešovala len Jawa. Plochodráhové motocykle sa vyrábali v ČSSR sériovo len na export pre zahraničných jazdcov (východných aj západných) a pre organizácie Zväzarmu, podobne ako stroje motocrossové, či pretekové. Skrátka voľne sa kúpiť nedali, podobne ako služobné podnikové autá Volga, či Tatra (603, 613).
Mladí nádejní jazdci teda jazdili na strojoch vlastnej výroby. Záležalo na období v ktorom tieto nádeje začínali. Motory boli teda tie najdostupnejšie z mopedov Stadion, Jawetta, neskoršie Pionier, Babetta, či Simson. Na internete som dohľadal zvláštnu plochodrážku postavenú z bicyklových komponentov, motora z motorizovaného bicykla z produkcie ZSSR. Na ráme trónila nádrž zo Stadiona. Iný projekt mal motor tiež zo Stadiona a kolesá z fúrika. Originálnu detskú pionerkovú stavbu som v archíve neobjavil, preto mimo minimoto ponúkam veľké plochodráhové zväzarmovské motocykle s motorom Pionier. Séria bola prezentovaná vo Světe Motorů ako svojpomocná výroba v zväzarmovskej dielni nejakej organizácie – fotky - foto fejeton. Plochdráhový Pionier existoval a bol teda výrobkom Zväzarmu.
Plochá dráha sa objavila okolo roku 1900 ako preteky na klopených drevených ováloch. Kolískou dnešného kúzla ľavých zákrut je Austrália. Plochá dráha je populárna nielen v Európe, ale aj vo svete, no má iné podoby. V Japonsku sa jazdí na asfalte či betóne a na ovále je naraz osem jazdcov. Koncepcia motocyklov je podobná, no jazdci nedriftujú len klopia. Pre tento efekt majú nielen rozdielne vysoko stupačky ale aj riadidlá s rozdielnou výškou pre každú ruku. Ľavá ruka je vysoko a pravá nízko tak, aby v zákrute mal jazdec pocit rovnako položených rúk v extrémnom náklone do zákruty. Táto discilína sa volá AUTORACE.
Americká plochá dráha sa tiež jazdí vľavo, no ovál je hlinený a aby sa neprášilo, tak je napustený tužidlom. Kedysi na to slúžil olej. Na ovále je až 16 jazdcov. Motory sú veľkoobjemové viacvalce. Amerika by nebola Amerikou, keby neodlišovala od zbytku sveta. Preteky sa niekedy dejú aj mimo štadióna, teda pelotón ide zo štadióna aj do terénu. Podobne ako u klasickej plochej dráhy aj v USA existujú detské tréningové motocykle. Táto disciplína až na niektoré výnimky je eldorádom značiek Harley Davidson a Indian.
V čase výroby Pionierov na Slovensku Považské Strojárne spolupracovali s Tartaríniovcami a značkou Ital Jet a tá na základe objednávky z USA (Floyd Clymer) vyrábala malé terénky s motorom Pionier, ktoré sa za veľkou mlákou predávali ako Indian Boy Racer. Tento minimotocykel bol najskôr vybavený motorom Minarelli, no po modernizácii Ital Jet montoval Boy Racera s motorom Pionier a motorka mala dve varianty. S výfukom na pravej strane ako plochodrážny stroj a s výfukom na ľavej strane ako motocrossový stroj. Priamym konkurentom tohto Indianu bola vojnová korisť DKW RT 125 klasifikovaný ako Harley Davidson Short Tracker. Spokojne môžem prehlásiť, že slovenský Pionier (teda motor) sa etabloval za veľkou mlákou na scéne americkej plochej dráhy a motocrossu. Bohužiaľ foto v plochodráhovej akcii sa mi nepodarilo zohnať. Mr. Google prezentuje len terénnu verziu Boy Racera a na viacerých pionierkovo orientovaných stránkach nielen na Slovensku, hlavne v Čechách kolujú moje reprodukcie skenov, ktoré majitelia stránok prezentujú ako (česká) Jawa v exportnom prevedení podobne ako u značiek Ital Jet, či Yezdy sú to všetko (česká) Jawa. Bratia Česi rýchlo zabudli, že na produkty bývalého režimu sa vzťahuje názov československé. Trápi ma teda, že motocykle vyrábané na Slovensku v bývalej ČSSR nie sú československé, ale zas len česká Jawa. Podobne to je aj s výrobkami vyrábanými aj inde vo svete v Južnej Amerike, či v Indii.
V novodobej histórii sa malé plochodrážky na území bývalej ČSSR vyrábajú a montujú. Ich výrobcovia (SHUPA) do nich umiestňujú motory s ležatým valcom ako Pionier, no ako štvortakt. Tieto motocykle majú rozdielnu veľkosť kolies a objem od 50 do 125 ccm. Pozoruhodná je verzia s módnou plachtovou kapotážou, ktorá prekrýva celý motocykel.
Takouto koncepciou vrátane plachty sa môže pochváliť projekt pre pioniercross. Základ rámu s trojuholníkovou podrámovou nádržou spolu so sedadlom je kompletne plochodrážny. Podobne ako ostatné crossy aj tento projekt ma plnú výbavu (tlmenie, brzdy a integrovaná prevodovka).
Iný projekt má tiež základ v plochodrážke, no obnaženej vrátane radiacej páčky na pravej strane. Jazdec ale svoj projekt neorietnoval výsostne na plochú dráhu, pretože výfuk je originálne uložený na ľavej strane.
Na začiatku tohto priblíženia o Pionieroch som naznačil, že plochodráhových štadiónov bolo na Slovensku viacej. Okrem Žarnovice to bolo na Záhorí (Zohor) a aj na Východnom Slovensku (Košice tuším). Majiteľ novodobej tréningovej plochodrážky prezentovanej na pioniercrosse na Východe v Kechneci v roku 2016 zrejme bol priamym odchovancom plochodrážnikov z Východu alebo spriaznenou dušou, ktorý pre radosť svojich vnúčat a samozrejme aj seba postavil plnefunkčný originálny stroj spĺňajúci všetky atribúty pre špičkový tréningový plochodrážny Pionier. Dúfam, že zámer a popisku odprezentuje v diskusii.
Iný univerzálny projekt plochodrážky konštruktér vybavil dvomi nádržami. Hlavnou je pravdepodobne kanister umiestnený na obvyklom mieste motocyklovej nádrže a prídavná nádrž je pod bicyklovým sedadlom. Pedpokladám, že hlavná nádrž kvôli znižovaniu ťažiska nie je nikdy plná. Pravdepodobne ako aj predošlé univerzálky aj táto je používaná ako náradie na pioniercross.
Ďalší projekt v estetickom prevedení vo farbách KTM je tiež pionercrossové náradie s dobre utajenou trojuholníkovou nádržou a zrejme aj rámom k tej nádrži prispôsobenom. Všetko je prekryté plastami, tak nič nie je iste identifikované. Každopádne pre malý objem nádrže a absencii svetiel, nie je to približovadlo do práce, ale do terénnych pretekov.
Zimné používanie motocyklov v našom teritóriu bolo v minulosti skôr raritou, no dnešné počasie naznačuje postupnú zmenu klímy a preto je to stále otvorenejšie. Propagátorov zimnej jazdy ale bolo vždy dosť. Armáda mala dokonca pre zimnú jazdu predpísané doplnky. Tiež som ako chlapec holdoval celoročnému vozeniu po výmoloch a dnes to pri zmene počasia cítim vypuklejšie. Každopádne zimné vozenie ale nikdy nebolo tak masívne do príchodu vlny pionercrossových zimných pretekov. Do dnešnej podoby sa takéto pretekanie vyprofilovalo a zachvátilo nielen Slovensko. Moje zimné dovádzanie preferovalo ostnatý drôt namotaný na zadnom kolese a na prednom drevená navoskovaná lyža. Nebol som sám, no bezmotorových cyklistov, či trojkolkárov bolo dosť. Zimné sánkovačky boli na dennom poriadku a ujo kurič v našej bytovke bol zručný a deckám staré bicykle prerábal na ski. Dnešná doba je spotrebiteľská a všetko sa dá kúpiť aj zimné pneumatiky s hrotami na motocykle, ale problém je finančný a preto motocyklisti používajú reťaze, do pneumatík dávajú skrutky, či majú vlastné technológie prípravy zimnej sady kolies.
Zimné vozenie v motošporte bolo vždy vecou ľadovej plochej dráhy, kde sa používali špeciálne plochodrážky s nastrelenými hrotmi. Na zadnom kolese ich bolo zvyčajne 150 či 160 a na prednom 50 – 60. Táto disciplína bola vždy populárna v severských krajinách s nekonečnými zamrznutými vodnými plochami. Poväčšine jazdci sedlali upravené plochodrážne motocykle. V bývalom Československu sa komunistický režim pustil do sériovej výroby takýchto špeciálnych strojov, pretože dopyt zo strany ZSSR bol neustály. Samozrejme ako bolo zvykom, tak sa nič také u nás kúpiť nedalo, len v zahraničí. Doma sa také Jawy prideľovali len Zväzarmu. Tieto motocykle mali blatníky posilnené prídavnými klietkovými konštrukciami. Dnes sú ale nahradené plastovými krytmi kolies.
Na internete som dohľadal foto zimnej varianty polského Ogara Romet 200 s pionierkovým motorom. Jeho majiteľ predpokladám, má zrejme väzbu na preteky ľadovej plochej dráhy. Posúďte sami.
Pridané: 25.01.2024 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 166971 | Včera: 159583