Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 17.01.2024 Autor: gilbert
Čitatelia: 2221 [História]
Napriek tomu, že v čase svojej najväčšej slávy sa všetky motocykle upravovať nesmeli, tak v teréne sa to vyžadovalo. VB to až prehnane kontrolovalo a majiteľom prekopávok brali nielen TP od vozidla, ale aj vodičské preukazy, ba dokonca boli oprávnení zhabať aj vozidlo.
Už dávnejšie som spomínal, že Pionier bol podobne ako celkom prvý motocykel vyrobený na Slovensku Manet M90 svojský fenomén. V tej dobe, keď sa vyrábal v Považských Strojárňach, bol vlastne jediná dostupná 50-ka. V rámci bývalého Československa sa v českých továrňach ako doplnok v strojárskych podnikoch vyrábali s objemom 50 ccm mopedy Stadion a Jawetta.
Považské Strojárne od ukončenia výroby týchto dvoch približovadiel boli jediný výrobca malých motocyklov. Neskoršie sa takej výrobe venovali ich bývalé satelity (Kolárovo). Paradoxne ale všetky 50-ky niesli logo Jawa. Považské skútre a prvý motocykel mali logá Manet a Tatran, neskoršie kolárovské mopedy boli už len Babetta. Pionier bol teda jediná 50-ka a iné sa zo spriatelených krajín nedovážali (pre vnútorné trhy výroba bežala prakticky vo všetkých krajinách Varšavskej zmluvy). Pionier bol dobrý predajný artikel v zahraničí a podľa pamätníkov prinášal oveľa viac devíz ako napríklad traktory Zetor. To len na okraj.
Napriek tomu, že v čase svojej najväčšej slávy sa všetky motocykle a skútre hlavne československé: Týnec nad Sázavou (Jawa), Strakonice (ČZ, Čezeta), motor České Budejovice (Stadion), Jawetta (Jawa Praha Nusle), Považská Bystrica (Manet a Tatran) sa nesmeli pre cestnú premávku upravovať (VB to až prehnane kontrolovalo a majiteľom brali nielen TP od vozidla, ale aj vodičské preukazy, ba dokonca boli oprávnení zhabať aj vozidlo), v teréne sa prestavby priam vyžadovali.
Čaru predvádzania sa a frajerine pred dievčatami podľahli aj niekdajšie osobnosti ako herci (M. Donutil), hudobníci (P. Habera) a samozrejme aj dnešné celebrity. Ponúkam foto P. Cmoríka a zrejme jeho kapely. Dnešná mládež v čase počítačov si rada zašantí na Pionieri. Počet odvážlivcov na jedno približovadlo podľa foto je „4“ a to nehovorím o tom, že Pionier odvezie v pohode nielen vodiča, ale aj batožinu potrebnú na cestu okolo sveta. Poukázal by som na to že, ako som naznačil v predošlom článočku, Pionier má naozaj veľký potenciál. Dajú sa doňho natrvalo zakomponovať nielen kovové nosičové a postranné schránky, maximalistické kontajnery pre potrebné veci, ale aj café racerové hrby za sedadlom z predného svetla, či poohýbaného plechu. Pre potreby odľahčenia, ak má majiteľ fantáziu, nožnice na plech môže nielen tento (zadný) blatník odľahčiť podľa svojich predstáv. Podobne to je aj s blatníkom predným. Je pravda, že nie všetky kreácie sú pre sledovateľov sympatické, ale majiteľovi vždy spravia radosť. Ponúkol som nedávno rôzne prevedenia a teraz prinášam ďalšie nielen pre uspokojenie ich tvorcov.
Veľa majiteľov Pionierov si ich upravuje z recesie, či na promenádu. Oproti tým z ostatného článku teraz prinášam prestavby, či tuning rôzneho zamerania. Ako prvé dielo prinášam pohľady na 21-ky na rovnakom základe, no v rôznych prevedeniach. Prvý stroj zrejme majiteľ plánoval ako pohodový stroj kategórie CCC. Dominantou je pohodlné široké sedadlo aj s operadlom zapustené do zadného blatníka tam kde pôvodne bola podsedadlová nádrž. Po bokoch blatníka sú chopperbrašne a miesto pre batožinu. Nádrž bola pôvodne na Stadione S 11. Podobne z toho istého zdroja pochádza predné koleso. Chopprovské sú aj riadidlá a tomu podriadené aj ovládanie brzdovej a spojkovej páčky. Majiteľ priestor medzi sedadlom a nádržou zrejme využíva tiež na umiestnenie „potrebných vecí“ a na utvrdenie, že je recesista používa ochrannú prilbu s vikingskými rohami. Mimo týchto vymožeností ma zaujal ultrakrátky výfuk a nad svetlometom zrejme elektronická pikoška, či uzamykateľná skrinka na navigáciu, či potrebné dokumenty. Jeho kolega sedlá stroj podobnej koncepcie, no s nádržou pod sedadlom. Žiaľ viditeľná je len absencia tunela a bruška.
Ďalší model jeho majiteľ vylepšil nielen opticky, ale aj sa povenoval pohonnej jednotke. Základom je rám s rúrkovou zadnou vidlicou spevnený pomocnými postrannými konštrukciami tak aby originálne dvadsiatkové podlahy neboli labilné. Predná vidlica je z kývačky s upraveným originálnym skútrovým svetlometom tiež z 20-ky, či 21-ky. Nádrž pochádza z nejakého medzivojnového motocykla zrejme Jawy Františka Janečka. K tomu motocyklu (Jawa FJ) odkazuje aj sedadlo za ktorým je nosič a upravený pôvodne predný blatník z Pioniera 05 a vyššie. Ten evokuje kačací zadný blatník z cruiserov z konca minulého storočia. Vo finálnej verzii majiteľ roadsterovský kormán (PS 90 Roadster) nahradil kormánom z 21-ky. Za pozornosť stojí aj pozičné svetlo na prednom blatníku z povojnového auta Škoda Tudor, tuším a malá brašňa na prednej vidlici.
Ďalší projekt odkrytovaného stroja odkazuje na Mustanga vďaka aplikácii nádrže z ostatnej ČZ 175. Zadný blatník zrejme pochádza zo stroja zahraničnej produkcie typu enduro. Projekt je asi nedokončený, pretože predná časť je bez osvetlenia.
Aplikácia nádrže z Jawy 350 zrejme 634 až tak sympaticky nepôsobí. Pripadá mi skôr utopene a vzhľadom na zbytok projektu prázdny podsedadlový priestor je celkový dojem skôr rozporuplný ako estetický.
Teraz by som sa povenoval prestavbám s dominantnou kývačkovou nádržou a voľným podsedadlovým priestorom. Majiteľ červeného stroja si dal záležať na lakovaní a svoj stroj v červenej farbe doplnil šachovnicovými motívami a všetky lanká a kabeláž obalil do neprehliadnuteľnej žltej bužírky. Racingové výfukové potrubie vyvedené na pravej strane, minimalistické blatníky a riadidlá s hrazdičkou evokujú moto kategórie Supermoto. To potvrdzujú aj bežné cestné plášte a moderná predná vidlica.
V podobnom duchu je postavený aj ďalší model, no vďaka úzkym dole skloneným riadidlám je určený len na preháňanie sa po kvalitných cestách. Potvrdzuje to aj racingový výfuk na ľavej strane a aerodynamický konštrukčný prvok za sedadlom.
Vyslovene šprintový projekt, ktorý je na okruhu doma je tiež podobnej konštrukcie s kývačkovou nádržou. Nesmie chýbať moderná predná vidlica, nad motorom spádový karburátor a pod valcom malé aerodynamické krídielko. Samozrejme výfuk je minimalistický, teda skrátené koleno a aj samotný tlmič. Vo finálnej verzii nechýba prepracovaná hlava a valec spolu s racingovým výfukom idúcim pod nádržou z ľava pod sedadlo. Pikoškou je indukčná cievka ukrytá v plechovici od Red Bullu, tuším.
Na tieto cestné tátoše nadväzuje svetlomodré žihadlo, ktoré ma posúva späť k supermotu vďaka vysokej prednej vidlici a vysoko postavenom sedadle. To je minimalistické a racingový výfuk pod sedadlom sa ale blíži k okruhom. Vysoko postavené ťažisko ale hovorí o inom. Na motore tróni vejárovitá hlava valca, čo je tiež znakom okruhov.
Podobne vysokopoložené ťažisko má aj ďalší projekt s predĺženými tlmičmi vpredu aj v zadu. Podľa zväčšenej rozety, popod sedadlo vedenému crossovo-trialovému výfuku a vysokým zdvihom pruženia dá sa moto hodnotiť ako enduro. No bohato dimenzovanému sedadlu a cestným plášťom by som sa radšej priláňal k verzii Supermoto. Myslím, že každý si vytvorí svoj názor. Veľká rozeta znižuje celkovú maximálnu rýchlosť a zvýši priechodnosť v teréne, no predné koleso z Babetty predok čiastočne odľahčí a nádrž zo Stadiona dodá menší akčný rádius a dojazd.
Oranžové približovadlo je naozaj sparťanské s mopedovskou nádržou a individuálne postaveným zadným blatníkom, ktorý ak má v útrobách aerodynamické kanáliky, ktoré začínajú pod sedadlom a vyúsťujú pred zadným svetlom, tak je to rýchlostný stroj, ak tam nie sú kanáliky a otvory sú len kvôli zníženiu šírky blatníka na šírku svetla, tak mi to aj napriek odlievaným kolesám pripadá nedotiahnuté už kvôli nevyužitému miestu pod sedadlom.
Následné dielo je v mojom ponímaní klasikou v kategórii Sport z minulého storočia. Myslím tým kvapkovitá nádrž a podsedadlová skrinka. Keďže mne sa do rámu Pioniera 555 kývačkovú nádrž vtesnať nepodarilo usudzujem, že rám asi nie je originál 20, či 21, ale s prispôsobenou podsedadlovou časťou ako Mustang, čo potvrdzuje aj madlo nad zadným dvojitým svetlom.
Podobný projekt je tej istej koncepcie, ale nádrž je ČZ. Obidve nádrže mali totožné ukotvenia na rámy motocyklov Jawa a ČZ, no jawácka nádrž bola pretiahnutejšia a čezeťácka bola o poznanie bachratejšia a kratšia. U mojich Gilbertkov som teda vďaka rámu 555 podsedadlové partie riešil nie pôvodnou podsedadlovou nádžou 05 a vyššie, ale podľa vlastných predstáv. U druhého projektu rám bol pionierkový, teda bez zásahu pílky a zváračky. Škoda, že som nevygoogloval konečnú verziu modrobieleho tátoša.
Hrdý majiteľ pózujúci na svojom produkte šiel v prestavbe oveľa ďalej a pionierkový rám prepracoval podľa kývačkovej predlohy bez podsedadlovej skrinky. Prednú časť vyzbrojil kývačkovou prednou vidlicou a zadná časť opticky pripomína Simsona, ktorý sa k nám dovážal.
Ak spomínam Simson, tak si dovolím priblížiť aplikáciu jeho ostatnej nádrže na Pionieroch. Pôvodná simsoňácka nádrž oproti predošlej rady s vajíčkovou nádržou a trojrýchlostným motorom bola s vykrojeninami pre kolená. Ten typ sa do bývalého Československa nikdy nedovážal. Aktuálna simsoňácka nádrž vždy v tom období priťahovala moju pozornosť. Priznám sa, že bežné bolo dávať simsoňácku nádrž a nosič dávať na Mustangov. V dedine behali také Mustangy viaceré. Kombinácia simsoňáckej a 20-kovej nádrže pôsobí sympaticky.
Iný projekt endura s nádržou zo Simsona ale tak estetická nie je. Projekt je vďaka len molytanu na mieste sedadla a neprimerane zodvihnutému minimalistickému zadnému blatníku dosť nevyvážený. Predpokladám ale, že jeho majiteľ ho používal pred odpredajom rád.
Pre mňa najzdarilejšia prestavba na terénnu tému v tomto článku je nesporne trialka, lepšie povedané trailka. Do trialky jej chýba trialový výfuk. Ináč spĺňa všetky atribúty jednoduchosti, funkčnosti a estetiky. Nádrž z Jawetty s jednoduchým podsedadlovým priestorom jej dodáva tú správnu charizmu. Dúfam ale, že aj jej využiteľnosť v trialových sekciách spolu s adekvátne na balancovanie na hraniciach gravitácie pripraveného jazdca privodí príjemné chvíle nielen jazdcovi, ale aj divákom. Zaujímavé že autor svoju blízkosť k terénu prejavil aplikáciou olejového vzduchového filtra z nejakého malotraktora.
Mr. Google mi poskytol na prípravu uceleného spektra použiteľných motocyklových nádrží aj vozidlo s nádržou z dvojpiestového Maneta M 90. Jeho neodmysliteľná nádrž s integrovanou skrinkou na mobil bola niekedy medzi začínajúcimi motocrossármi veľmi populárna. Dodnes uchovávam taký piocrossový kit s kompletnou prednou vidlicou a nádžou spolu s rámom. Dielo na obrázku vytvorené na základe Pioniera som pracovne nazval Roadster, pretože jeho rovné riadidlá evokujú kormán nielen z prvých typov Pionierov, ale aj z PS 90 Roadster, ktorý spolu so sesterskými prevedeniami Cross a Trail boli vytúženým, no aspoň u mňa neuskutočnený snom každého, kto chcel z Pioniera prejsť na väčšie moto. Na tomto exemplári sa jeho autor naozaj pohral, pretože aplikoval do rámu jednostrannú kyvnú zadnú vidlicu a kolesá s odlievanými lúčmi. Zaujímavá je aj nová predná vidlica a zostrihaný zadný blatník z kývačky. Podsedadlový priestor zaberá zvislý tlmič bez prepákovania. Napriek týmto kladom mi do celkovej koncepcie akosi nezapadá vrchom vedený enduro výfuk vedený na ľavej strane. Pôsobí to dosť odvážne ako kedysi Italjet 350 Roadmaster (cestný motocykel) s trialovým výfukovým potrubím a vodným chladičom nad svetlometom alebo motocrossová ČZ s dvoma malými chladičmi na prednej časti nádrže.
Do úplného výpočtu exemplárov Pionierov s motocyklovými nádržami som zaradil projekty s nádržou MZ (teda takou, ktoré mali MZ-ty, ktoré sa k nám dovážali z bývalej NDR). Bohužiaľ ani pri dlhodobom pátraní po internete som takého prekopaného Pioniera nenašiel, takže sa musíme uspokojiť s intenetovými fotografiami úprav od poľských mladíkov na prekopávkach Romet Ogar s motorom Pionier 20 a 21.
Dúfam, že budete rovnako nadšení ako poľská 50-ková pospolitosť s motormi Pionier. Tie sa údajne do PĽR vyvážali až do roku 1990. Prvé dva stroje sú totožnej koncepcie, no žltohnedý projekt má podsedadlové skrinkou Ogar nahradenú skrinkou Simson. Ďalšie fotografie približujú pionierkový café racer po polsky, teda polski v rodnej reči jeho tvorcu.
Pridané: 17.01.2024 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 31484 | Včera: 177672