Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.07.2013 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 8172 [Technika - Dobré Rady]
Všetci vieme ako nám to Klasika nakladala na rally v Rumunsku. Nie že by som pochyboval o jazdeckom umení tejto odvážnej ženy. No predsa len správanie sa jej motorky v technických pasážach vyvolávalo úžas.
Spomienky na tento fakt ma sprevádzali počas celej Intercontinental rally. Motorka síce bola pred pretekom odskúšaná ako s podvozkom v poriadku, no opak bol pravdou. Mašina sedela na bruchu, unavovala, nakopávala, oberala o sily a zle sa vodila. Neistota vpredu stúpala každým kilometrom. Po príjazde domov a po niekoľkých zúfalých pokusoch ladiť neladiteľné objednávam struny s najväčšou tvrdosťou, k tomu reparačné sady a mailujem Klasike. Lenka bleskovo odpovedá a jej zásluhou onedlho vykladám KTM v Rožnove pod Radhoštěm. Teraz velebím onen okamih, no na začiatku som mierne pochyboval. Lebo jedno sú reči a druhé robota.
Po počiatočnom oťukávaní ma Palo Fárek zasväcuje do problému. Celý deň mu pozerám na ruky, nech konečne pochopím princíp dvojkomorového pruženia. Zároveň mi bolo dovolené vzhliadnuť niektoré špecialitky, ktorými v konečnom dôsledku dosahuje výborné výsledky. Samozrejme ich neprezradím. Večer motorku skúšame a mierme ladíme. Po mesiaci jazdenia prichádza na víkend na Slovensko a dva dni strávime rozoberaním, skladaním a hlavne testovaním v tankodróme. Lebo najlepšie sa ladí tak, že ladič pozrie na jazdecký štýl zákazníka, potom sám odskúša aktuálne vlastnosti a kliká. Je priam nevyhnutným bonusom pretekárska minulosť alebo prítomnosť majstra. A to sa začali diať veci. Už po príchode s nedoladeným podvozkom je rozdiel viac ako citeľný, no opätovné prerobenie a skúšanie v teréne posúva jazdné vlastnosti o dva levely vyššie. Mojou robotou bolo iba nahodiť kapotáže, no aj to som pohnojil a zabudol dať upínacie šmeky. Preto v tankdróme drôtujeme motorku, aby sa nerozsypala.
Testujeme na vypaľovákoch s priečnymi vlnami, na skokoch, na malých výšvihoch s tendenciou nakopávať, aj na technicky náročných kamenných pasážach. Postupne krok po kroku Faryn metodicky odbúrava jednotlivé problémy až po zdarný koniec. V sobotu večer jazdím na trojke plný plyn tam, kde som vždy dával dvojku nie naplno. Ale palica má dva konce a aj ladenie dva dôsledky. Tým „negatívnym“ je fakt, že začínam vyletovať z predtým pomalých zákrut, lebo jednoducho tadiaľ teraz letím. Zároveň po takto výraznej zmene sa musím na vlastnej motorke učiť jazdiť. Proste staré nesprávne návyky nahradiť novými, pretože poľa Pala „stojím na motorce jako dřevěný panák“ a „musím více vystrkovat prdel dozadu abych kurva odlehčil ruce a lépe šel do zákrut“. Mal pravdu.
Teraz vlastním športovú zbraň ktorej vlastnostiam nestačím. Čaká ma veľa práce na sebe s potrebnou dávkou opatrnosti, lebo rýchlosť v teréne zrazu nie je problém. Je problém zmestiť sa do kože a do zákrut.
A ešte rada nakoniec. Väčšinou majú ladiči skúsenosti iba s ľahkými motorkami, kde často stačí naozaj iba vymeniť a namiešať správnu viskozitu oleja v správnom množstve. Ovšem ťažké motorky kladú na pruženie úplne iné nároky a kto chce bez problémov jazdiť mimo cesty pre radosť či ako pretekár, musí zadať robotu odborníkovi. A tých je v Čechách a Slovensku iba zopár, Faryn je jeden z nich. Palo, ešte raz vďaka za perfektne odvedenú robotu.
Teším sa na porovnanie s inými motorkami na pretekoch v Rumunsku.
Kontakt: Pavel FARYN Fárek 00420608713226
Pridané: 23.07.2013 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 82215 | Včera: 140284