Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dainese D-air - Revolúcia v bezpečnosti - moto airbag

 Zdieľať

Pridané: 04.06.2013 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 10180 [Novinky - Reportáž]

Jednu májovú sobotu sme získali zaujímavú príležitosť zúčastniť sa prezentácie talianskej firmy Dainese, zaoberajúcej sa výrobou a vývojom ochranného oblečenia hlavne pre motocyklových jazdcov. Že išlo skutočne o revolúciu v spôsobe ochrany jazdca vám dokážeme v nasledujúcich riadkoch.

Prezentácia sa konala vo Viedni, v obrovskom motocyklovom šope D-Store za podpory majstra sveta Moto2 (2011) a súčasného motoGP jazdca, Stefana Bradla. A čo sa vlastne prezentovalo? Ide o produkt, ktorý má potenciál zachrániť mnoho ľudských životov a predísť nespočetným zraneniam, ktoré na motocykli hrozia pri športovej, ako aj bežnej jazde. Pod obchodným názvom Dainese D-air sa skrývajú v 2 produkty. Veľmi stručne ide o inovatívne airbagy, zakomponované do moto oblečenia, bez káblov, s vysokou spoľahlivosťou a efektivitou. Ale to je ako povedať o Panigale, že je to dobrý dopravný prostriedok.

Video: Prezentácia Dainese-D-Air, Stefan Bradl, Viedeň

Spoločnosť Dainese vyvíjala tento produkt už od roku 2000 a nejaký ten “pátek” ho už používajú profesionálny pretekári (medzi inými aj Stefan Bradl, ale aj Valentino Rossi). Ako bolo spomenuté, ide o 2 produkty, ktoré sú využívané v dvoch odlišných “svetoch” – pretekárska dráha a bežná premávka. Pre zavodnikov je v ponuke D-air Racing a pre väčšinu z nás – bežných smrteľníkov D-air Street. Poďme si bližšie predstaviť oba typy airbagov.

D-air Racing

D-air Racing je inteligentný airbagový systém zabudovaný priamo v Dainese kombinéze a vyvinutý špeciálne pre traťové využite. Ide vlastne o 2 podsystémy, zložené z vesty s 5litrovym airbagom, chrániacim ramená, kľúčnu kosť krk a hrudník, ktorý sa v prípade potreby po spustení nafúkne za 20ms(!) studeným plynom a elektronickej jednotky ukrytej v aerodynamickom “hrbe” kombinézy. Spolu táto “sranda” váži len 650 gramov. Na výber sú 4 rozmery airbagov, čiže vybrať by si mal každý.

Najmä elektronická jednotka je to, čo robí tento produkt takým výnimočným. Obsahuje 3 akcelerometre, 3 gyroskopy, GPS senzor a riadiacu jednotku, ktorá všetko synchronizuje a obsluhuje zložitý spúšťací algoritmus, za pomoci ktorého vie systém spoľahlivo vyhodnotiť situáciu, zabezpečiť včasné nafúknutie, zabrániť predčasnému (alebo nepotrebnému) nafúknutiu, ale aj vyhodnotiť dobu spustenia podľa rýchlosti a polohy jazdca. Napríklad na trati sa airbag nespustí pri páde v rýchlostiach nižších ako 50km/h, alebo keď si dynamika pádu nevyžaduje extra ochranu airbagom. Senzory spolu s GPSkom sú schopné rozlíšiť normálne jazdné podmienky od hroziaceho pádu dokonca až v takej miere, že vedia rozpoznať hajsajder, pri ktorom jazdca vymrští ale ustojí to, od samotného pádu - a to všetko za 15ms!

Najdôležitejšia a aj najzložitejšia súčasť je práve spúšťací algoritmus, ktorý zabral podstatný čas vývoja a testovania. Elektro systém je napájaný LiPO batériou (výdrž 8 hodín), obsahuje užívatelský interfejs s LED technológiou a vie zaznamenať čas na kolo, max rýchlosť a vykreslenie trajektórie s okamžitou rýchlosťou a zrýchlením. Všetky tieto pre pretekára dôležité informácie je možné stiahnuť cez USB port do PC.

Roky vývoja, nekonečných testov a vychytávania chybičiek priniesli nie len spolahlivý, ale hlavne bezpečný produkt, ktorý získal niekoľko bezpečnostných štandardov (EN 1621.1/97 a EN1621.4/2010) a bol tiež certifikovaný TÜV SÜD Automotive.

D-air Street

Jazda a hlavne pády na bežnej komunikácii sa značne odlišujú o tých na uzavretom okruhu. Kým na trati jazdec väčšinou padne a šúcha sa, na ceste je veľké množstvo pádov zapríčinených nárazom do pevnej prekážky (najčastejšie auto). Taktiež sa musí rátať s rôznymi podmienkami (kvalita ciest, počasie, dĺžka výletu,...), s omnoho viac možnosťami pádov a preto musel byť obsluhujúci algoritmus v prípade D-air Street ešte sofistikovanejší.

Ale pekne po poriadku – v prípade Streetu ide opäť o bezdrôtové riešenie, takže jazdec nie je obmedzený vo voľnosti pohybu. Dôležitá zmena oproti Racingu je, že senzory už nenesie na sebe jazdec, ale sú rozmiestnené na motorke, aby lepšie odhadli a pohotovo reagovali na väčšie a pestrejšie množstvo krízových situácií. Taktiež samotný airbag sa skladá z 2och častí a má väčšiu kapacitu (12L), aby ochránil miesta, ktoré sú pri zrážke s prekážkou najviac zraniteľné (hrudník, brucho, chrbát, kľúčne kosti a krk). Čas nafúknutia airbagov od spustenia je aj tu skvelých 20ms a celkový čas od spustenia po nafúknutie je 45ms.

Video: Dainese Moto airbag D-air® Street: spomalené zábery

Technika

D-air Street je prvým systémom svojho druhu, ktorý funguje ako pre jazdca, taj aj pre spolujazdca bez fyzického prepojenia s motocyklom. Pozostáva zo systému nainštalovaného na motorke - M-Kit a systému umiestnenému v bunde/veste – J-Kit.

Senzor na vidle
Nárazový senzor na prednej vidlici
Riadiaca jednotka M-Kitu D-air Street
Centrálna jednotka

M-Kit tvoria: nárazové senzory na prednej vidly – ide o pár tri-axiálnych akcelerometrov, ďalej pádový senzor umiestnený pod sedadlom a centrálna jednotka umiestnená na nádrži, ktorá spracúva signály, manažuje a monitoruje systém s displejom pre jednoduchú prehľadnosť. Centrálna jednotka pozostáva z procesora so softvérom so spúšťajúcim algoritmom a externú FLASH a FRAM pamäť.

J-Kit tvoria: pneumatický systém pozostávajúci z dvoch vysoko tlakových “vakov” a 2 generátory studeného plynu (“bombičky”). Taktiež je tam elektronický systém, ktorý komunikuje s centrálnou jednotkou, rozpoznáva SIM kartu v M-Kite, baterky, tlačítko ON/OFF a vibrujúci chybový indikátor.

Ako to funguje?

M-Kit rozpozná jazdca a prípadného pasažiera vďaka dvom SIM kartám (v každej bunde 1). Centrálna jednotka na motorke vďaka nim permanentne komunikuje s jednotkou v bunde/veste cez 2 rádio kanále. Je to poistka pre prípad elektromagnetického rušenia, ktoré je v modernom svete bežné. Signály z M-Kit senzorov sú neustále vyhodnocované centrálnou riadiacou jednotkou a keď spúšťací algoritmus detekuje blížiaci sa pád, vyšle signál do J-Kitu, ktorý zaháji nafúknutie airbagu za pomoci 2 generátorov. Celý systém sa automaticky zapne po naštartovaní motorky a hneď začne hľadať bundu pomocou SIMky zabudovanej v odeve. Ako náhle ju identifikuje, spárovanie sa zobrazí na displeji centrálnej jednotky. V prípade nejakej chyby, oba kity jazdca ihneď upozornia, buď fyzicky – vibrovaním na bunde alebo vizuálne – na displeji.

Bezpečnosť

Testy podľa európskych štandardov EN 1621.3/2010 a EN 1621.2 dokázali, že D-air Street redukuje prenesenú silu úderu na hrudník až o 87% a na chrbát o 75% oproti bežným protektorom. Taktiež pomáha fixovať hlavu a obmedzuje pohyb helmy pri rolovaní jazdca na zemi, čo pomáha zabrániť zraneniam krku a kľúčnych kostí. Vysoký stupeň ochrany však neobmedzuje komfort a pohyblivosť jazdca (testované TÜV SÜD Automotive GmbH).

Vďaka inteligentnému systému je D-air schopný rozoznať nehodu s pevnou alebo pohyblivou prekážkou, kedy sa mechanizmus spustí už za 25ms od pádu alebo šmyknutia sa, kedy je spúšťací čas v závislosti od rýchlosti pádu medzi 30 – 260ms. Prepracovaný algoritmus rozpozná silu pádu a spustí sa skutočne len keď je to potrebné. Nespustí sa napríklad pri rýchlosti pod 7km/h. Bezpečnosť bola potvrdená aj 32 crash testami podliehajúcimi norme ISO 13232.

Spoľahlivosť v číslach

Chceš to?

Oba produkty sú momentálne bohužiaľ pre slovenský trh ešte nedostupné, takže ešte nie je stanovená ani ich cena. Každopádne treba rátať s tým, že ich cena nebude nízka. Lenže ak pomôžu predísť závažným, alebo až smrteľným zraneniam, je na mieste sa zamyslieť, aká cena je príliš vysoká.

Pozvanie na prezentáciu sme dostali od spoločnosť Kawasaki Slovensko.

Video z prezentácie dopadlo typicky taliansky, vtipne. Išlo však len o "zlyhanie" ľudského faktoru, ktoré nemá vplyv na spoľahlivosť samotného produktu, avšak v kontexte naháňania mili sekúnd to vyznelo ozaj vtipne. Video si môžeš pozrieť nižšie.

Pridané: 04.06.2013 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 211780 | Včera: 140753