Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.06.2011 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 5093 [Šport - Ostatné]
Doba sa zmenila. Preč sú časy „maratónskych“ športových výkonov, mladí majú radi dynamiku. Dlhoročnú drinu zhustenú do niekoľkých okamihov, podľa možnosti na hranici smrti. Ako napríklad freestyle motocross. Ten v Blave ma o tom presvedčil.
Po niekoľkoročnej tradícii vydarených FMX šou v Košiciach sa o slovo prihlásila Bratislava. Má nový štadión, kríza tam zúri snáď menej a aj súťažiaci ju skôr nájdu na mape. Tak prečo nie. Na súpiske jazdcov sa objavili samé zvučné mená a bolo sa na čo tešiť. No na začiatok si „sedlák z dediny“ musel všimnúť zopár falošných tónov v inak dokonalom orchestri.
Máme nový, predražený štadión bez parkovania. Tak parkujem na Bajkalskej, 500m pešo nie je problém. Prejdeme okolo nebotyčného hotela, ktorý vlastne papierovo neexistuje ku vstupom. Niekoľko zúfalcov sa márne snaží kúpiť lístky do polo prázdneho hľadiska – vot probléma. Hydraulicky ovládané schodiská nejako nejdú všetky spustiť do nástupnej polohy, obsluha hreší a schody visia v lufte. Turnikety nesnímajú správne kódy a nažhavení fanúšikovia hrešia v radoch tiež. Nikto zo sekuriťákov netuší kde je tlačové stredisko, tak dávam vzrušené koleso okolo mega stavby. V tlačovom stredisku sa dozvedám, že fotografi sedia na striedačkách rovno pri mantineli a píšuci novinári úplne v prdeli vzadu hore. To asi aby som lepšie nasal atmosféru. Niektorí novinári síce píšu o tom, čo nevideli ale ja vidieť potrebujem. Hlúpe turnikety ma nakoniec pustia dole, Kocúrkovo končí a predstavenie začína.
V miestach ľadovej plochy je teraz 400 ton uvalcovanej hliny, rampy a doskoky a pódium moderátorov. Na ňom Marcel s Juniorom – paráda, komentár bude mať spád a vtip. Na začiatok sa ešte odohrá krátky rozhovor so zraneným Liborom Podmolom. Ten sa ujíma aspoň porotcovania spolu s Braňom Nikšom a Tomášom Bártom. V kvalifikácii sa pôjdu 90 sekundové jazdy, z 9 jazdcov postúpi do finále 6 najlepších. Nasleduje hromadné predstavenie sa jazdcov na ploche, dvoj aj štvortakty burácajú, jazdci s chráničmi aj bez sa predvádzajú ale zatiaľ neskáču.
Prvé dejstvo otvára Rakúšan Martin Schenk, je niekedy neistý ale aj tak otvárame huby. Fero Maca z Česka to má pod kontrolou a figúry sú krásne a dlhé. Nasleduje jeho krajan Ondro Záruba. Síce čisto jazdiaci, ale bez back-flipu. Až potom nastáva pravé peklo. Američan Brody Wilson, Japonec Daice Suzuki (chudák rovno z Fukušimy) a Rod Adelberg z Austrálie predvádzajú divadlo hodné svetovej špičky. V publiku to vrie, moderátori hecujú a jazdci sa predvádzajú. Legenda a zakladateľ svetového freestylu Mike Metzger mierne zaostal za svojou povesťou. Ono jazdiť bez chráničov (zapatrošili mu ich aerolínie) nie je asi upokojujúce a na konci hádže menšiu držku. No Jose Miralles zo Španielska a hlavne Francúz Remi Bizouard ukázali ako vypadá jazda na vrcholnej svetovej úrovni.
Po 15 minútovej prestávke vypuklo finále. Jazdy na 120 sekúnd, v hre je 20.000€. Prvý finalista Mike Metzger ide krásne, no pri poslednom doskoku ho vykopne cez bok motorky a hľadisko onemie. V hrobovom tichu pribiehajú k zamdletému matadorovi záchranári a odnášajú ho už pri vedomí na nosítkach. Vraj bez trvalých následkov, ale myslím že nielen motorkári prežili tento okamih zvlášť intenzívne. Lietať dolu hlavou bez chráničov iba s prilbou a čižmami nie je zrovna recept ako sa dožiť vnúčat. Hustú atmosféru však prelomil šoumen Suzuki (paradoxne na Yamahe a samozrejme bez chráničov).
Nasledujúca vyrovnaná štvorica nás zdvihla zo sedadiel. Brody Wilson dáva neskutočne pretiahnuté figúry, Miralles za ohlušujúceho Olééé evidentne útočí na prvenstvo. Všetko do chvíle štartu dvojnásobného majstra sveta Bizouarda, ktorý to všetkým natrel a vyhral. Fantastická jazda a na konci divadlo medzi divákmi sa páčilo. Adelberg ide tiež super a končí na bedni. Nakoniec sa odohrá mega-super-šou nazývaná vláčik. Motorky tesne za sebou, toto je už o úplnej dôvere. Ak padne vpredu jazdec, nasledujúci mu skočia na chrbát. Chvalabohu aj séria neuveriteľných back-flipov na konci sa vydarila, tak ako celé podujatie.
Videli sme nevídané a 5.000 divákov za hromového potlesku vyprevádza pretekárov. Šou stála za to, všetci ju prežili a tešíme sa na prekvapenie o rok. Akurát ten štadión za miliardy slovenských grošov mohli postaviť lepšie, videl som aj kvalitnejšie stavby... a lepšie ozvučené...
Zdravotný stav amerického pretekára Mikea Metzgera, ktorý utrpel na sobotných pretekoch v Bratislave úraz, je stabilizovaný. Po páde bol okamžite prevezený do nemocnice, kde leží doposiaľ pod zdravotným dohľadom. Má pomliaždené pľúca, zlomenú kľúčnu kosť a slabý otras mozgu. "Mike pozdravuje všetkých fanúšikov. Je nadšený z toho, ako ho tu prijali. Nepočítal s tým, že v Bratislave má také zázemie fanúšikov. Celá akcia sa mu páčila a všetkým odkazuje, že už onedlho ho uvidíme opäť skákať".
Mike Metzger je prvým človekom na svete, ktorý začal jazdiť freestyle motocross a aj preto sa do sveta tohto mladého športu plného nadšenia, odvahy a kusu „šialenstva“ zapísal ako „The Godfather of Freestyle Motocross“. Tridsaťpäťročný rodák z Kalifornie si už roky drží vo freestyle motokrose tú najlepšiu úroveň a neustále posúva hranice možného ďalej, dvíha kredit pretekov, exhibícií a rôznych akcií všade vo svete. Podľa Jozefa Murína je v fmx tým, čím je vo Formule 1 Michael Schumacher. Ako prvý na svete predvádzal na motorke triky ako „heel clicler“ alebo „can can“. O jeho kvalitách svedčia v prvom rade výsledky, ktoré dosiahol. Mike Metzger vyhral zlatú medailu na najprestížnejšej akcii X Games v roku 2002 a o rok neskôr dosiahol svetový rekord, keď preskočil na motorke „backflipom“ (saltom vzad) fontány pred Caesars Palace v Las Vegas. Nezabudnuteľný skok meral neuveriteľných 38,5 metrov. Mike Metzger nastúpil v sobotu večer v Bratislave na Sony Ericsson Freestyle Motocoss šou ako prvý profesionálny americký pretekár v histórii.
Výsledky na bedni:
Text: Peter Haršáni - Haro
Pridané: 07.06.2011 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 138255 | Včera: 183958