Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.11.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 18154 [Testy a predstavenia - Test]
Dovozca motocyklov značky Kawasaki na Slovensko pripravil ešte koncom tejto sezóny testovací deň pre dílerov a novinárov. Na menu dňa boli pripravené novučičké zelené žabky KX 250 a 450 a niečo k tomu.
Aj keď kalendár sa nás snaží presvedčiť, že sezóna 2010 je už za nami, počasie nám zatiaľ praje. Rovnako tomu bolo aj počas testovacieho dňa. Aj keď teplomer možno neukazoval hodnoty ako v lete, slniečko pekne hrialo na dokonale upravenú trať v Šenkviciach.
Dovozca pristavil na vyskúšanie novučičké motokrosy, modely 2011 a niečo k tomu:
Poďme sa teda pozrieť, čo nové navarila Kawasaki pre sezónu 2011.
Hlavnou novinkou, s ktorou prichádza Kawasaki v motokrosovej 250-tke, je nové vstrekovanie paliva. Ako je už v motokrose nutnosť, vstrekovanie je navrhnuté tak, aby pracovalo aj bez batérie, čo samozrejme šetrí hmotnosť. Rozmery riadiacej jednotky sú taktiež eliminované na minimum. Samozrejmou výhodou vstrekovania je okrem iného aj to, že nie je nutné ,,ladiť karburátor" pri zmene klimatických podmienok. Ďalších 600 g hmotnosti konštruktéri ušetrili na tele škrtiacej klapky, ktorá má progresívne prepákovanie (otvára sa rýchlejšie) a plní motor dostatkom vzduchu. Palivová pumpa, ktorá je pri vstrekovaní nutnosťou, je maximálne odľahčená, hliníková a umiestnená v nádrži. Motor je orientovaný na vysoké otáčky, ale vďaka vstrekovaniu má posilnené aj pásmo stredných otáčok.
Pre naozaj skúsených jazdcov je možné dokúpiť a nainštalovať tzv. KX FI Calibration Kit, ktorý umožňuje meniť palivové mapy, vytvárať úplne nové mapy, zaznamenávať údaje počas šiestich hodín jazdy a potom ich analyzovať pre ďalšie vyladenie.
KX FI Calibration Kit je dostupný pre KX250F rovnako ako pre KX 450F |
Zmien sa dočkal aj podvozok. Vpredu nájdeme upside-down vidlicu Showa Separate Function front Fork (SFF). Ide o prvé použitie takejto vidlice v sériovej motorke. SSF oddeľuje tlmenie od pruženia. Ľavá vidla obsahuje tlmič a pravá vidla pružinu, všetko samozrejme plne nastaviteľné. Toto usporiadanie zabezpečuje hladký chod vidlice a dokonalé tlmenie.
Upravený bol samozrejme aj zadný tlmič, aby doplnil SSF vpredu. Obsahuje teraz možnosť nastavenia high-speed aj low-speed kompresie (nastavenie predpätia je samozrejmosťou) a cez prepákovanie Uni-Trak je pripojený na predĺženú zadnú hliníkovú kyvku.
Oddelená vidla Showa Separate Function front Fork (SFF) |
Kto ma pozná, vie, že nie som zrovna motokrosový palič, moje srdce bije skôr v rytme endura, ale zas nenechám si ujsť žiadnu príležitosť tieto ostré stroje vyskúšať. Po niekoľkých zahrievacích kolách v sedle KLX-ky na trati v Šenkviciach vysadám teda na KX 250F.
Nakopávanie je hračka, nesledujem žiadne problémy s bezbatériovým vstrekovaním. Naskakuje okamžite či za studena alebo za tepla. Motor mi hneď ukazuje, že nedostatkom výkonu netrpí, ba príjemným prekvapením je aj záťah odspodu alebo v strednom pásme otáčok, ktorý bol silnejší ako by som od motocrosu čakal. Samozrejme motor je točivý a nechýba mu motokrosová špička. Prevodovka radí úplne hladko.
Podvozok ma zaskočil naozaj mäkkým správaním, pekne hltal nerovnosti trate, rolety a podobne, až som miestami pochyboval, či nesedím na endure. V skokoch som však pociťoval dostatok istoty a dopady boli hladké, aj keď nie vždy som dopadal na koniec lavice, KX-ka to spracovala.
Skvelá bola aj ovládateľnosť malej Kawy, ktorej vďačí hlavne vďaka hmotnosti iba niečo nad 100 kg vrátané všetkých náplní. S 250 sa mi na trati jazdilo naozaj skvele, ale bol o ňu aj slušný záujem, a tak som zamieril ,,do boxov".
Do rúk sa mi neskôr dostala ešte druhý krát, a to po zmene palivovej mapy. Chalani nám predviedli ako sa pripája notebook, jednoducho pomocou USB portu dobre skrytého pod prednou tabuľkou na číslo. Okrem štandardnej sériovej mapy si môžete zvoliť ďalších šesť prednastavených máp. Nájdete tam mapu pre začiatočníka (beginner) alebo tiež ,,silnejšiu" mapu na tvrdý povrch, ktorá zvyšuje výkon v každom režime jazdy. Úplný fajnšmekri sa potom už môžu pustiť do vytvárania vlastných máp. Ja som sa na 250-tke druhý krát odviezol s mapou na tvrdý povrch a môžem povedať, že zmena sa prejavila hlavne ostrejšou reakciou na otočenie plynovej rukoväte.
Úprava palivovej mapy |
450-tka sa taktiež dočkala menších zmien pre rok 2011, ale nie až tak výrazných. Vstrekovanie totiž dostala do vienka už v roku 2009 a odvtedy má aj možnosť ladenia pomocou doplnkového KX FI Calibration Kitu. Má rovnaké nové odľahčené palivové čerpadlo z hliníka, ktoré ušetrilo niekoľko gramov.
O odpruženie vpredu sa stará upside-down vidlica Kayaba AOS (Air-Oil-Separate) s oddelenými olejovými a vzduchovými komorami. O nízke trenie a hladký chod vidlice sa starajú nové tesnenia zo zníženým trením a extra pevný DLC (Diamond-Like Carbon) povrch vidlíc. Tento povrch je navyše odolnejší voči poškrabaniu.
Zadný tlmič rovnako ako pri 250-tke poskytuje plnú nastaviteľnosť vrátane high-speed aj low-speed kompresie.
Štyripade je už strojovňa najvyššej MX1 kategórie a vzbudzuje rešpekt. Motor má kopu sily a dáva mi to najavo hneď pri prvom rozbehu keď posiela predok do vzduchu. Tak tu sa bude musieť pracovať s plynom opatrnejšie.
Podvozok má hneď tvrdší prejav a spolu s ostrejším motorom dáva telu viac zabrať. S istou dávkou rešpektu jazdím na trati asi o jeden kvalt nižšie ako na 250 a plný plyn veru neťahám na každej rovinke. Celkovo mi 450 dáva viac zabrať. Výhodou je stále motor s úžasným výkonom aj krútiakom, ktorý potiahne zo zákruty aj na vyššom kvalte, keď sa jazdec pozabudne.
Všetko má svoj čas, a to by mal vedieť každý jazdec. Mne viac do ruky sadla 250, pri ktorej som mal aj pocit, že jej to v niektorých pasážach trate nakladám (a nie ona mne), a mám pocit, že som na nej bol aj rýchlejší. Inak ťažko 450 niečo vyčítať, podvozok bol tvrdší (pravdepodobne iné nastavenie), vyššiu hmotnosť som nijako extra negatívne nepociťoval, prevodovka šlapala hladučko rovnako ako na 250-tke.
Kawasaki pripravila pre sezónu 2011 riadnu motokrosovú nakladačku. Oba modeli majú pokrokové vstrkovania s možnosťou ladenia naozaj na profi úrovni. Taktiež podvozkové komponenty ponúkajú možnosť prispôsobiť motorku na rôzne povrchy a charakter trate. K tomu už treba len naozaj šikovného jazdca, ktorý to bude vedieť využiť pre svoje víťazstvá. KX-ky sú určite skvelým základom, na ktorom sa dá stavať.
Na trati v Šenkviciach sme vyskúšali okrem motocrosových modelov aj stroje, ktoré by málokto na trati hľadal. Okrem starej známej KLX 250, endurka, ktoré sme mali minulý rok na celoročný test a ktoré som vyvetral za polárnym kruhom, sme mohli vyskúšať aj dieselovú pracovnú 4x4 štvorkolku Mule. Video a skúsenosti prinesieme čoskoro.
24.11.2010 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 17554 [Testy a predstavenia - Test]
V náväznosti na testovačku motokrosových modelov Kawasaki si teraz predstavíme zaujímavý stroj Kawasaki Mule 4010 Diesel 4x4 a pripomenieme si starú známu KLX 250.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, VaranDriver07
Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Kawasaki | Kawasaki |
Model: | KX 250 F | KX 450F |
Rok: | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | |
Kategória: | Cross | Cross |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249 ccm | 449 ccm |
Kompresný pomer: | 13.5:1 | 12,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77.0 x 53.6 mm | 96 x 62.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 315 mm | 315 mm |
Zdvih vzadu: | 310 mm | 315 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 2 piestiky | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 250 mm | 250 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 51M | 90/100-21 57M |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 100/90-19 57M | 120/80-19 63M |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 104 kg | 113.4 kg |
Výška sedla: | 945 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1475 mm | 1480 mm |
Dĺžka: | 2170 mm | 2185 mm |
Šírka: | 820 mm | 820 mm |
Výška: | 1270 mm | 1280 mm |
Svetlá výška: | 330 mm | 335 mm |
Objem nádrže: | 7.2 l | 7 l |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Vpredu dvojkomorová vidlica - Separate Function front Fork (SFF) Cena (15.11.2010): 6 795 EUR | Vpredu odpruženie Kayaba AOS (Air-Oil-Separate) Cena (15.11.2010): 6 995 EUR |
Pridané: 19.11.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 124217 | Včera: 167247