Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kawasaki Mule 4010 Diesel 4x4 2011 a KLX 250

 Zdieľať

Pridané: 24.11.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17645 [Testy a predstavenia - Test]

V náväznosti na testovačku motokrosových modelov Kawasaki si teraz predstavíme zaujímavý stroj Kawasaki Mule 4010 Diesel 4x4 a pripomenieme si starú známu KLX 250.

Deieselová mulica:

Mulica je kríženec somára a koňa. Kawasaki postavila tiež kríženca štvorkolky, auta, s ložnou plochou nákladiaku a dieselovým motorom a dala mu meno Mule 4010.

Tieto stroje nie sú ako ostatné ATV určené na zábavu ale na ťažkú prácu, na farme alebo v lese. Mule je stroj, ktorý bezpečne odvezie dvoch pasažierov a v zadnej časti má ložnú plochu na ďalších 500 kg nákladu. Poďme sa na neho teda pozrieť bližšie.

Základom robustnej konštrukcie je podvozok, vpredu je nezávislé odpruženie MacPherson, kým vzadu je polo-nezávislá náprava typu DeDion odpružená listovými pružinami. Všetko s cieľom zabezpečiť dobrú prejazdnosť aj náročným terénom a zachovať slušnú nosnosť zadnej ložnej plochy. Dieselový trojvalec s objemom takmer jedného litra je vzadu za sedadlami pod výklopnou ložnou plochou. Poskytuje 24 koní, ale krútiak až 52 Nm už v nízkych otáčkach. Je jasné že to nebude žiadny športovec, ale pracant na slovo vzatý.

Po usadnutí do kabíny, ktorej priestor je chránený mohutným rámom padne pohľad na strohú pracovnú prístrojovku. Tá obsahuje jednoduchý tachometer, rýchlomer, sadu kontroliek a digitálny merač moto-hodín. Do rúk sadne volant, ktorý cez posilovač riadenia ovláda predné kolesá. Na podlahe sú potom už len dva pedále - plyn a brzda. O pohon sa stará variátor, pričom je možné zvoliť 2 rýchlosti vpred (H a redukovanú L) a spiatočku. Brzdy sú dvojokruhové, hydraulické bubnové. Samozrejme nechýba ručná brzda.

Pre jazdu v náročnejšom teréne je možne zapnúť pohon všetkých kolies a v prípade potreby aj uzávierku diferenciálu. V tejto konfigurácii si Mula poradí aj s naozaj ťažkými prekážkami a dovezie váš náklad kam potrebujete.

V neposlednom rade potešia drobnosti ako dve plne utesnené schránky na drobnosti v palubovke. Na kapote nájdeme držiaky na nápoje, tie ale využite asi len v teréne s menšími nerovnosťami. O tom, že sa myslelo na spoľahlivosť svedčí aj nasávanie čerstvého vzduchu v zadnej časti ochranného rámu. Tadiaľ sa nasáva vzduch pre motor, ale aj na chladenie prevodovky. Na na sedadlách nechýbajú bezpečnostné pásy a verte mi, v náročnom teréne ste radi, že tam sú a môžete sa pripútať.

Mule na trati:

Asi je každému jasné, že stroj ako Mule nebol vyvinutý na rýchly prejazd motokrosovou traťou. To ale neznamená, že ju nezvládne. Po nasadnutí si hneď zapínam bezpečnostný pás a vyrážame. Štartuje sa kľúčikom ako v aute, potom už len zaradiť rýchly prevod H a zošliapnuť pedál plynu. Interiér a podlaha je strohá, pripravená na špinavú prácu a ľahké umývanie. pedále je možné ovládať aj v enduro čižmách takže to nebude problém aj v pracovnej obuvi.

Motor muly nieje extra hlučný a variátor ho neženie do vysokých otáčok. Rovnako Mula neohuruje ani zrýchlením. Maximálna rýchlosť tohto stroja sa pohybuje niekde v okolí 50 km/h. S prehľadom zvláda nástrahy trate, ako ako nám bolo predvedené robustný podvozok zvládne aj skoky. Trochu horšie to je v rozbitých pasážach trate, na tzv roletách treba spomaliť. Mula nemá veľmi veľké kolesá a tieto nerovnosti jej robia trochu problémy a vtedy ste radi, že máte bezpečnostný pás pevne utiahnutý.

Na trati v Šenkviciach sú aj strmé výjazdy. Tieto nie sú pre Mulu absolútne problematické a silný dieselový motor ich vie vybehnúť aj v rýchlom prevode H. V takýchto stúpaniach je človek naozaj rád, že tam ten silný agregát je. Keď zaradíte redukovaný prevod, klesne síce rýchlosť jazdy ale Mula má sily na rozdávanie a isto zvládne strmé výjazdy aj plne naložená.

Brzdy sa ovládajú jedným pedálom a sú hydraulické. Nebol s nimi problém Mulu zastaviť v ktoromkoľvek strmom kopci, čo uvidíte aj v priloženom videu. Zadný pohon postačuje na celý prejazd traťou, a v blatistých pasážach umožňuje aj nejaký ten driftík. Štvorkolku som spočiatku zapínal pred strmými výjazdami, ale keďže bolo sucho vyšli sme to neskôr aj len zo zadným náhonom. Prepínanie náhonu 2WD/4WD alebo uzávierka diferenciálu sa radia vždy keď Mula stojí.

Záver

Mule 4010 Diesel je stroj na ťažkú prácu, uplatní sa všade tam kde by off-road auto neprešlo (alebo povedzme je nepraktické ho tam trápiť) a tam kde treba voziť aj riadny náklad. Samozrejmosťou je aj možnosť montáže zadného ťažného zariadenia. Mule z dieselovým motorom stojí 11 990 EUR. K dispozícii je aj predĺžená verzia s druhým radom sedadiel (teda štormiestna) Mule 4010 Trans 4x4 Diesel, ktorá je o tisícku drahšia a tiež modely z benzínovým motorom (Mule 600 a Mule 610 4x4) ktoré sa predávajú od 6 990 EUR.

Kawasaki KLX 250 Dual Sport:

Na trati v Šenkviciach čakalo aj malé prekvapenie v podobe starej známej KLX 250. Je to presná tá KLX-ka, s ktorou smeminulý rok spravili celoročný 15 000 km test, a s ktorou som bol na ceste za polárnym kruhom. Teraz má na budíkoch už viac ako 16 000 km a stále jazdí bez problémov. Stála tu obutá v crosových gumách.

Keďže je to mašinka, ktorú naozaj dobre poznám, a odjazdil som s ňou mnoho kilometrov aj v teréne tak som ju nemohol nechať len tak stáť. A nové cross pneumatiky naznačovali, že KLX-ka ukáže skryté možnosti. A bolo to naozaj tak. Celý minulý rok, som ju mal totiž obutú na polo-cestných gumách ako TKC-80.

Vyrážam na trať a už na prvých metroch si pripomínam drobnú chybičku krásy tohto endurka. A to dlhé sprevodovanie. Jednotka je dlhá a je tam aj dosť veľký skok na dvojku. Je to asi skôr prispôsobené na asfalt, keďže KLX je univerzál, enduro aj na cestu. V teréne by bodla možno iná rozeta dozadu. Takto sa stáva často, že dvojka už nepotiahne, alebo nepotiahne tak intenzívne ako by ste chceli a musíte točiť jednotku vo vysokých otáčkach. Najviac citeľné to bolo vo výjazdoch.

KLX-250 ale rozhodne nebola postavená na motocrosovú trať. Podvozok je z tých mäkších a tak ne jednej strane pekne berie vlny a rolety, ale pri skokoch ide poľahky nadoraz. Keď ju nechcete tak trápiť tak pred skokom treba spomaliť. Inak si ale vedie naozaj dobre. S dobrými gumami sa mení na endurácky všade chod, s ľahkým ovládaním sa na nej dá prejsť hádam akýkoľvek terén.

Záver

KLX je rozhodne tak ako udáva výrobca Dual Purpose - čiže dvoj účelová motorka. Na cestu aj do terénu. Nebola stavaná na trať motokrosu ale bez problémov ju prejde, a s trochou kompromisu si jazdec užije aj kopu zábavy. Nebola stavaná na dlhé cesty, ale ak chcete tak vás s kľudom angličana odvezie aj za polárny kruh. Ale najlepšie sa cíti v meste, blízkom aj ďalekom okolí, na potulkách, pre ktoré koniec asfaltky neznamená koniec cesty. Je len na vás, kam vás až odvezie.

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, VaranDriver07

Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Kawasaki Mule 4010 Diesel 4x4 2011 Kawasaki KLX 250 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:KawasakiKawasaki
Model:Mule 4010 Diesel 4x4KLX 250
Rok:20112009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:ŠtvorkolkaEnduro
Motor:
Typ motora:radový trojvalec Diesel (4T)jednovalec (4T)
Objem:953 ccm249 ccm
Max. výkon:24.07 k (17.70 kW) / 3600 ot.21.76 k (16.00 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:52 Nm / 2800 ot.20.5 Nm / 7000 ot.
Kompresný pomer:24.8:111,0:1
Vŕtanie x Zdvih:72 x 78 mm72,0 x 61,2 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:OHVDOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatická + spiatočkamanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:kardanreťaz
Zdvih vpredu:100 mm255 mm
Zdvih vzadu:70 mm230 mm
Brzdy vpredu:bubnová hydraulickákotúčová
Priemer bŕzd vpredu:250 mm
Pneu vpredu:23 x 11-10 (tubeless)3 00-21
Brzdy vzadu:bubnová hydraulickájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm
Pneu vzadu:23 x 11-10 (tubeless)4.60-18
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:725 kg138 kg
Výška sedla:890 mm
Rázvor:1870 mm1430 mm
Dĺžka:3005 mm2200 mm
Šírka:1575 mm820 mm
Výška:1925 mm1205 mm
Svetlá výška:175 mm285 mm
Objem nádrže:24.2 l7.7 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:130 km/h
Spotreba paliva:3.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 165 km
Poznámka:
Poznámka:Cena 4 855 EUR (146 262 SKK) 19.7.2009

Pridané: 24.11.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 153049 | Včera: 226258