Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 24353 [Vaše stroje - Moja motorka]
Nedostižné jazdné vlastnosti, špičkový motor, nádherný dizajn, čistokrvná športovkyňa... Ale aj poruchová, nevyužiteľná, drahá... Kto má pravdu?
Niekedy stačí málo. Jeden náhodou nesprávne označený inzerát na začiatku, ktorý vlastne nikto okrem mňa nenašiel. Ten spustil sled udalostí s KTM v mojej garáži na konci.
Text a obrázky inzerátu hovorili jasne: typická germánska leštenka jazdená iba po asfalte, ovešaná Touratechom. Hlavne s Akrapmi, karburátorová verzia „S“ so zdvihmi 265 mm vpredu aj vzadu. Nečakané splnenie sna za relatívne malé (absolútne veľké) peniaze.
V priebehu dňa organizujem potrebné, drzo zjednávam šnicloša a po dvoch dňoch so spotenými rukami zízam na zázrak vyložený z dodávky.
Jednoznačné konštatovanie – Germán neklamal. Motorka leštená, upravovaná, ladená, čistená zubnou kefkou. Používaná na diaľniciach v režime 4 000 otáčok. No moja, s tým je koniec! Jemné milovanie sa zmení na bohapustú zvrhlú nemravnosť s veľkou dávkou opatery.
Nervózne obliekam motohandry a štartujem motor. Odmenou je buznovský zvuk motora. Až po odstránení dB-killerov z koncoviek výfukov Akrapy správne zarevú a ja vyrážam. Po 5-tich sekundách zisťujem s istotou, že ma čaká krotenie divokého zvieraťa.
Pôvod KTM 950 Adventure je jasne čitateľný – Dakar. Všetky stroje odvodené zo závodných špeciálov magických dakarských rely sú legendami a medzi ťažkými endurami sa ako jediné naozaj môžu hrdiť názvom ENDURO. AfrikaTwin, SuperTénéré, GS-ko či KTM LC8 získavali vavríny v najťažších pretekoch sveta a to sa podpísalo na ich koncepcii.
V roku 2001 bola KTM s litrovým V-motorom LC8 vypustená na diaľkové rely a počas krátkej pretekárskej kariéry sa stala nesmrteľnou. Osudnou bola práve jej športová nedostižnosť. Od roku 2003 je prístupná nielen továrenským jazdcom a prudko sa začali napĺňať smutné štatistiky vytrvalostných pretekov. Mnohí, hlavne mladí jazdci proste nedozreli na šialené možnosti ponúknuté KTM LC8. Preto od roku 2006 dochádza k zmenám predpisov na rely v neprospech veľkoobjemových motorov. (Asi to bolo namieste. Iste si pamätáte na zábery z Dakaru 2003, keď továrenský jazdec KTM položil – skôr preletel – mašinu asi v 160-ke do piesku.)
V roku 2003 vychádza „scivilizovaná“ verzia na trh s označením KTM 950 Adventure (S). Materská firma veľmi šikovne využila medzeru na trhu, keď Yamaha nedokázala marketingovo a technicky dotiahnuť inak výbornú SuperTénéré a Honda úplne nezmyselne uprednostnila „endurá“ Varadero a TransAlp pred nadčasovou a hlavne neskutočne spoľahlivou AfrikaTwin. BMW išlo vlastnou cestou supercestovného stroja, treba uznať že s maximálnym úspechom. Dakar bol pre BMW iba epizódou na potvrdenie všestrannosti koncepcie.
Po dostatočnom počte mŕtvol na svetových rely a po zakázaní litrových dvojvalcov zostala 950-ka odrezaná od športového pôvodcu a ďalší vývoj modelu sa uberal iba komerčne.
Napriek rozruchu sa nepredávali motorky podľa predstavy tvorcov. Ostro sledovaný model KTM trpel detskými nemocami voľnobežky štartéra (2004-2006) a tesnenia na zadnom valci (nesprávne štifty a skrutky 2003-2004). Športové zameranie bolo natoľko zjavné, že napriek neskrývanému obdivu motoristov iba nepočetná skupina zákazníkov dokázala naplno využiť skutočné vlastnosti a zamerania stroja. Hlavne vysoké zdvihy verzie S pôsobili ťažkosti neskúseným počas jazdy a nižším pri pokuse postáť. Všetko vyššie uvedené napravila nová 990-ka. Ale to je osud všetkých nekompromisných konštrukcií – časom pod tlakom trhu poľavia zo svojej ortodoxnosti a otvoria sa širšej skupine zákazníkov.
Pre dobrých jazdcov sa model stal kultom. Jedná sa o tú skupinu, ktorá cestovanie chápe v zmysle rýchleho presúvania sa s výraznou prímesou športu. S vlastnými „etapami“ a „presunmi“, prípadne s amatérskymi pretekmi bez obmedzenia kubatúr. Zmes sily a priechodnosti, aké v kombinácii neponúka žiadna iná motorka na svete, dokáže v skúsených rukách divy.
Zároveň začala dodnes trvajúca nezmyselná vojna táborov BMW a KTM. Argumenty v podobe porovnávania jazdných vlastností, spoľahlivosti, váhy, spotreby, výkonu a dojazdu stále zamestnávajú mysle určitej časti moto-verejnosti. Odpoveďou je chystaná KTM 1200 s upraveným motorom RC8 na spôsob cestovania GS. BMW na oplátku odľahčila a priostrila model 1200 Adventure, čím sa priblížila KTM. Modely sa zjavne menia a v budúcnosti bude zrejme iba malý rozdiel v úžitkových vlastnostiach jednotlivých ponúk KTM a BMW.
Pretože aj najlepšia motorka má svoje slabiny a najhoršia svoje prednosti, olej do ohňa prilievajú takmer všetci vlastníci endúr. Väčšinou KTM Adventure zblízka ani nevideli.
Na často pretriasanú nespoľahlivosť mi Kapro svojho času odpovedal: „Spoľahlivosť je porovnateľná vtedy, ak je možné porovnať. Žiadne ťažké enduro nie je v rukách skúseného jazdca vystavené tomu, čomu KTM Adventure. Z jednoduchého dôvodu – proste nedokážu to čo KTM. Preto sú fámy o nespoľahlivosti relatívne nepodložené, pretože tam kde KTM začne štrajkovať sa iná konkurencia ani nedostane“.
Po prednáške (a ukážke) mechanika Miňa Voštiara z KTM-BB, inak jediného špecialistu na LC8 na Slovensku, dávam Kaprovi za pravdu.
O vlastnostiach KTM Adventure 950 koluje také množstvo ďalších protichodných chýrov, že sa nimi nebudem zaoberať. Iba skonštatujem – výnimočnosť sa neodpúšťa!
Pridané: 26.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 38900 | Včera: 170806