Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.11.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 34513 [Testy a predstavenia - Test]
Na BMW G 650 Xmoto som sa bol pozrieť ešte v čase testu Yamahy XT 660 X a hneď som ho aj vyskúšal. Už vtedy som spozoroval mnoho rozdielov medzi týmito strojmi. Teraz som mal možnosť Xmoto priamo porovnať aj s Husqvarnou SM 610. Poďme na to ale postupne.
BMW predstavilo novú modelovú radu G 650 hneď s trojicou modelov. Enduro Xchallenge, motard Xmoto a univerzálne zameraný Xcountry, ktorý je akýmsi kompromisom oboch a naviac so zameraním na praktickú stránku a pohodlie. Proste motorka na každý deň. Práve toto rozdelenie umožnilo BMW zamerať enduro a motard na svoj cieľ bez kompromisov, kým Yamaha so svojou dvojicou modelov XT 660 R a 660 X ide za univerzálnosťou.
Xmoto je z trojice géčkového radu najdrahšia. A že to nie je málo, sme si už asi v prípade BMW zvykli. Prednej maske dominuje svetlo nezameniteľného tvaru, podobne ako pri GS je asymetrické (ľudovo povedané škuľavé). Pod ním však chýba endurácky vysoký blatník. Nahradil ho malý blatník umiestnený tesne nad kolesom. Podobne neendurácky pojali konštruktéri aj kolesá, Xmoto jazdí na kolesách z ľahkých zliatin, kým väčšina jeho konkurentov používa vypletané. Ďalším netradičným riešením je aj umiestnenie palivovej nádrže pod sedlo. Teda netradičným hlavne z pohľadu konkurencie, keďže u jednovalcov BMW je toto riešenie bežné.
Prístrojovka je minimalistická s povinnou dávkou kontroliek, rýchlomerom, celkovým a dvomi dennými počítadlami, počítadlom km na rezervu, a hodinami. Výhľadu na budíky mierne prekáža brzdová hadička. Po otočení kľúčikom prebehne rýchla kontrola a displej zobrazí rozmer predného kolesa (17 palcov)
Na jazdu v meste je motard skvele stavaný. Slušný krútiak jednovalca ženie Xmoto dopredu, k tomu nízka hmotnosť zaručuje skvelú ovládateľnosť. Pruženie z vyššími zdvihmi a tak nerovnosti ciest našich miest prestávajú byť pre jazdca problémom. Predpätie zadnej pružiny umožňuje zadok nastaviť od naozaj mäkkého až po pekne tvrdé, takže si každý nájde to svoje. Ja som skôr pritvrdzoval, no rozhodne odporúčam každému sa s tým pohrať.
Xmoto je rozhodne vhodné do mesta a na každodenné dochádzanie do práce. Priamo výrobca ponúka nosič na batožinu, a tak nahodiť praktický kufor nebude problém.
Čo sa športu týka, pôjde o šport vyslovene asfaltový. Hlavne kvôli použitým kolesám, aj keď výrobca ponúka za doplatok hliníkový chránič motora. Xmoto padne skvele do ruky a posed je porovnateľný s Husqvarnou. Oproti XT je sedlo úzke a pretiahnuté dopredu až nad "nádrž", čo umožňuje presun jazdca viac dopredu k prednému kolesu. Zadok sa tak odľahčuje a prejde tak ľahšie do driftu. To chce ale skúseného jazdca a zvyk.
Motor je naladený civilnejšie so slušným spodkom. Má dostatok výkonu v širšom spektre otáčok. Naviac prevodovka je 5-stupňová a sprevodovanie je dlhšie. Tým pádom sa Xmoto zdá v priamom porovnaní s Huskou lenivejšie. Všetko ale závisí ad jazdca a ten, kto rád cíti motor aj v nižších otáčkach, bude v prípade Xmoto spokojnejší. Vibrácie motora sú klasické, ako sa na jednobuch patrí. Žiadne rušivé mravčenie alebo podobné neduhy v stupačkách alebo riadidlách som však nepostrehol.
K motardom už akosi automaticky patrí prevrátená predná vidla, ktorá nechýba ani na Xmoto, a hlavne silná predná brzda. Tu sa udomácnila značka Brembo, ktorá dodala zlato lakovaný štvorpiestik. Účinnosť aj dávkovateľnosť tejto brzdy je ukážková. Hodiť Xmoto na predok je otázkou potiahnutia páčky na pravej rukoväti.
Čo sa podvozku týka, predku nemám čo vytknúť. Zadné pruženie však odporúčam pred športovaním pritvrdiť. Najviac zábavy som si užil v ostrejších zákrutách, ale ani pri rýchlych prejazdoch dlhých tiahlych sa podvozok nesprával nervózne.
Kapitola nie veľmi dôležitá pre motard, poviem to len v skratke. Rýchly presun cez pol Slovenska (200 km) som absolvoval úplne v pohode a svieži (vrátane zadku). Prerušilo ma len žlté svetlo, keď som po 159 km musel tankovať (spotreba 4,92 l/100 km) Cestou domov som už šiel kľudnejším tempom a dojazd sa predĺžil na 183 km a spotreba klesla na 4,1 l. Sedlo je v porovnaní s XT užšie a menej pohodlné. Husqvarna je na tom podľa mňa ešte horšie a jej sedlo by som nazval trestnou lavicou. Nuž, to je daň za športovejší charakter od univerzálneho XT, cez Xmoto až po športovo rezanú Husqvarnu.
Konkurencia v tejto triede je dosť veľká. Niečo už naznačil Herghott na prvej strane tohto článku. Najväčšou nevýhodou Xmoto bude vysoká cena. Zato ponúka kolesá z ľahkých zliatin, nízku hmotnosť a hneď po ostrej KTM 690 SM aj navyšší výkon a krútiak. V tesnom závese sú však Aprilia Pegaso, XT a Husqvarna s oveľa priaznivejšou cenou. Pegaso nemá veľmi motardový charkter. XT je zas príkladom skvelej univerzálnosti, slušne pohodlná, ale ťažšia. Husqvarna zas ponúka hotové športové náradie bez kompromisov. Na chvoste cenou ale aj technikou je Honda FMX.
Nuž čo povedať. BMW sa pustilo do bohato obsadeného segmentu, ktorý má byť dostupný aj širším masám. Postavili vydarený aj konkurencieschopný stroj, avšak budú sa musieť naučiť konkurovať aj cenou. Oproti tým lacnejším si treba na BMW trošku došetriť. Oproti KTM je už BMW drahšie len o 14 000 Sk, čo nie je až také hrozné, ale KTM ponúka špeciál s papierovo najnižšou hmotnosťou a najlepšími výkonmi. Každopádne komu sa Xmoto zapáčilo, jesenná akciová cena od 250 000 Sk môže zavážiť.
kultivovaný chod motora, ”relatívne” pohodlné sedlo, podvozok, voliteľné ABS | cena, chýbajúce zadné stupačky v sérii |
Efektné zadné svetlo z LED diód |
Hneď po prvom vysadnutí na Xmoto cítim, že toto je omnoho krotkejšia ovečka než Huska. Po naštartovaní som o tom už skalopevne presvedčený, lebo chudáčik motor vrčí akosi udusene, oveľa tichšie než agregát Husqvarny, z toho cítiť civilnejšie zameranie. Aj rozbeh a následné kvaltovanie sú hladšie a jemnejšie, Nemci evidentne mysleli všeobecne, rotaxácky jednobuch je koniec-koncov tiež celkom ľudsky zameraný. Dosť cítiť, že motor pracuje s väčšími hmotami než ten v Husqvarne, ide menej ochotne do otáčok, aj pomalšie klesajú, z čoho vyplýva trošku ťažkopádnejší chod. Keď k tomu pripočítame asi o 5 kg vyššiu pohotovostnú hmostnosť, nezachráni to ani vyšší výkon a krútiak, takže automaticky zistíme, kto z tejto dvojice je väčší lenivec - aj keď samozrejme všetko závisí od jazdca.
Z pohľadu každodenného využívania Xmoto je vlastne všetko v pohode - výrobca ponúka originálny nosič, na ktorý sa dá nahodiť kufor. Ak nechceš, tak môžeš nosiť ruksak, k tomuto typu motorky to v meste akosi patrí. No a to "všetko v pohode" platí stopercentne iba vtedy, ak nemáš frajerku, prípadne máš, ale nechce sa voziť na motorke. Tento bavorák totiž v sérii nemá stupačky pre spolujazdca (iba za príplatok), aj keď jeho sedlo vyzerá byť v zadnej časti pohodlnejšie než to na Huske, ktorá tie stupačky má. Bez ohľadu na to všetko, mestská premávka tomuto vozidlu pristane, pričom spotreba sa na tom dá spraviť podobná, ako je na skútroch.
A ak sa na to pozrieme športovým okom, tak zistíme, že BMW na Husqvarnu trochu stráca. Je síce silnejšie, ale sprevodovaním (dlhšie stupne, o jeden kvalt menej), zvukom a vzhľadom žiadne športové emócie nevyvoláva. Zatiaľ čo Huska nemá šancu zakryť športové korene, nemeckí marketingoví manažéri chceli radšej postaviť stroj aj pre menej skúsených jedincov. Inak si totiž neviem vysvetliť ani voliteľné ABS.
Inak bavoráčik má rovnaké Domino ovládače ako Huska, čo z neho robí jedného z mála bavorákov so štandardným ovládaním blinkrov v novodobej histórii. Ich rozloženie je klasické, akurát húkačka je nad blinkrami, takže prvých pár kilákov trošku trúbim namiesto blikania. Rozhodnutie BMW použiť tieto ovládače ma trochu prekvapilo, vždy šli svojou cestou a teraz zrazu druhovýroba... A aj vzhľadom na ten notoricky známy motor, ktorý už fachčí v mnohých motorkách, ma prekvapuje nadpriemerná cena Xmoto.
Asi už vieš, že Xmoto patrí do trojčlennej rodiny radu G, ktorá bola predstavená s veľkou pompou minulý rok v Kolíne ako novinka na rok 2007. Jeho súrodenci sú pravé enduro Xchallenge (ktorého test pustíme von čoskoro) a poloendurko Xcountry (určené aj do mesta, ako jediné má aj stupačky pre spolujazdca v sérii), pričom Xmoto je najdrahšie (pri momentálnej kurzovej hodnote eura viac ako 290 000 Sk). To je vzľadom na úzku využiteľnosť a silnú ponuku konkurencie fakt dosť. Prípadný záujemca má však to šťastie, že predajca momentálne ponúka chrumkavú zľavu, po ktorej je výsledná cena od 250 tácov. A to už niekoho prinúti rozmýšľať...
podvozok, brzdy | cena, úzka využiteľnosť |
Porovnávaciu tabuľku so všetkými konkurentmi si pozri na prvej strane tohto článku.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | BMW | Husqvarna |
Model: | G 650 Xmoto | SM 610 IE |
Rok: | 2007 | 2008 |
Kategória: | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 652 ccm | 576 ccm |
Max. výkon: | 53.0 k (39.0 kW) / 7000 ot. | 49.0 k (36.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5250 ot. | 53 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5:1 | 11:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 100.0 x 83.0 mm | 98 x 76,4 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 270 mm | 250 mm |
Zdvih vzadu: | 215 mm | 290 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 H 17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 160/60 H 17 | 150/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 147 kg | 142 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 159 kg | |
Výška sedla: | 900 mm | 910 mm |
Rázvor: | 1485 mm | |
Dĺžka: | 2155 mm | 2080 mm |
Šírka: | 907 mm | 820 mm |
Výška: | 1180 mm | 1190 mm |
Svetlá výška: | 245 mm | |
Objem nádrže: | 9.5 l | 12.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | |
Spotreba paliva: | 4.51 l/100km | 4 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 157 km | cca 234 km |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena: 290 000 Sk (20.10.2007) | Cena: 225 000,-Sk (9.8.2008) |
Pridané: 13.11.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 45221 | Včera: 121123