Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.12.2001 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 21196 [História]
História modelovej rady CB sa začala písať v roku 1961, keď Honda predstavila prvý motocykel tejto kategórie - CB 77 Super Hawk. Až dovtedy sa Honda venovala iba výrobe malých motocyklov, veľké stroje boli doménou Británie, Talianska a Ameriky. V tom čase bola CB 77 najväčšia Honda vôbec a započala éru športových motocyklov tejto značky.
CB77 ľahko dosahovala rýchlosť cez 160 km/h a naviac bola vybavená dvojčinnými bubnovými brzdami a dvoma karburátormi, čím sa z nej stala ľahko ovládateľná a výnimočná motorka, ktorej sa modely iných japonských značiek jednoducho nedokázali vyrovnať. Ventily 305 ccm motora boli ovládané jedným vačkovým hriadeľom uloženým v hlave valcov, čo vtedy bola technológia používaná výhradne na pretekárskych strojoch.
Tento model si udržal prvé miesto v predajnosti až pokým nebola predstavená CB450.
Honda CB 77 |
CB450 prišla v roku 1965 s výborným podvozkom, vylepšeným zavesením zadného kolesa a ergonomicky tvarovaným sedlom, čo z nej robilo perfektný turistický stroj. Vlastne to bol motocykel, ktorý si dokázal poradiť s čímkoľvek, bol ľahko ovládateľný v meste a nebránil sa ani športovému využitiu. Takisto ako pri modeli 77, len málo konkurenčných motoriek sa mu dokázalo vyrovnať výdržou.
Neskôr nasledovali 450K0 a 450K1, ktoré dostali drsnejší a športovejší vzhľad, ale najvýraznejšia bola zmena v prevodovke - bola športovejšie ladená a mala päť stupňov namiesto predošlých štyroch. Výroba tohto modelu trvala s menšími zmenami 13 rokov, medzičasom sa objem motora zvýšil na 500 ccm. Honda sa ale k CB450 vrátila v roku 1982, keď ho uviedla na trh pod pomenovaním Nighthawk a s mnohými vylepšeniami, ako boli napríklad kolesá z ľahkej zliatiny a predná kotúčová brzda.
Model 450 bol pre Hondu ďalším krôčikom vpred vo zvyšovaní objemu motora a nakoniec potvrdil, že Honda sa stáva vážnym výrobcom väčších motocyklov.
Rok 1968 bol pre Hondu významný, pretože bola predstavená CB750K0 - revolučný stroj so štvorvalcovým motorom, päťstupňovou prevodovkou, prednou kotúčovou brzdou a elektrickým štartérom. Ventily boli ovládané jedným vačkovým hriadeľom uloženým v hlave valcov, celý agregát bol chladený vzduchom, ako aj všetky predošlé. Honda vytvorila spoľahlivý a cenovo dostupný motocykel, ktorým dokázala celému svetu, že je jednoznačným vodcom v objeme motora a konštrukcii.
CB750 dosahovala rýchlosť 200 km/h a plný výkon 67 koní, kritici však poukazovali na veľkú hmotnosť oceľového rámu a zníženú ovládateľnosť. Po piatich rokoch výroby nakoniec Kawasaki Z1 zosadila Hondu z trónu veľkoobjemových motorov. Napriek všetkému však tento stroj bol pre Hondu veľkým úspechom a stal sa navždy legendou.
Postupne nasledovali vylepšené verzie a po rôznych inováciách sa CB750 vyrába dodnes a teší sa veľkej obľube.
Honda CB750 Seven-Fifty |
Tento model bol odpočiatku zaujímavý, pretože poskytoval výkon 36 koní pri 10 500 otáčkach, čo bolo v tej dobe závratné číslo. Honda však použila na zatváranie ventilov dve pružiny, takže všetko spoľahlivo fungovalo aj pri vyskokých otáčkach. Taktiež bol motor vybavený dvoma karburátormi s priemerom 32 mm a konštantným tlakom - dovtedy ešte nikdy nepoužitá technika.
CB350 mal veľký úspech predovšetkým v Amerike, kde sa ho predalo počas piatich rokov jeho výroby vyše štvrť milióna kusov.
Koncom roku 1978 bol predstavený model CBX, vybavený motorom s neuveriteľným počtom valcov - šesť. Bol odvodený zo šesťvalca RC166 o objeme 250 ccm osadeným v pretekárskom stroji, s ktorým Honda účinkovala v seriáli Grand Prix a vyhrávala jednu cenu za druhou.
Do valcov privádza zmes šesť karburátorov, dva vačkové hriadele ovládajú sústavu 24 ventilov a celkový výsledok je výkon 103 koní a krkolomné zrýchlenie až na 217 km/h, to všetko kontrolované troma kotúčovými brzdami. Napriek tomu všetkému, zdá sa, že motocyklová verejnosť nebola pripravená na tak veľké sústo. Stroj sa vyrábal iba štyri roky, z toho posledné dva ako čisto turistický typ, z ktorého neskôr vzišli základy legendárneho Gold Wing.
Honda CBX |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | CB 750 Four | CBX |
Rok: | 1969 | 1978 |
Kategória: | Klasika | Klasika |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový šesťvalec (4T) |
Objem: | 736 ccm | 1046 ccm |
Max. výkon: | 68.0 k (50.0 kW) / 8000 ot. | 106.5 k (78.3 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 59.8 Nm / 7000 ot. | 84 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 9.0:1 | 9.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 61.0 x 63.0 mm | 64.5 x 53.4 mm |
Rozvod: | OHC (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 160 mm | |
Zdvih vzadu: | 100 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 280 mm | |
Pneu vpredu: | 3.25-19 | 3.50-19 |
Brzdy vzadu: | bubnová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 292 mm | |
Pneu vzadu: | 4.00-18 | 4.25-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 218 kg | 249 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | 274 kg |
Výška sedla: | 780 mm | |
Rázvor: | 1495 mm | |
Dĺžka: | 2240 mm | |
Šírka: | 740 mm | |
Objem nádrže: | 18 l | 23.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 190 km/h | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | |
Zrýchlenie na štvrť míle: | 11.5 s | |
Spotreba paliva: | 9.8 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 182 km | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Radový šesťvalec inšpirovaný GP strojmi Honda RC 165/166 (Mike Hailwood) Prvý sériový bike s výkonom viac ako 100 koní (Nebol to prvý 6-valec) vidlica priemer 35mm, vzadu dva tlmiče Cena v roku 1978 bola 11 262 DM (Nemecká marka) |
Pridané: 20.12.2001 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 135840 | Včera: 117678