Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 10.06.2024 Autor: gilbert
Čitatelia: 3966 [História]
V praxi boli dobré podmienky na to, aby rakúski, maďarskí, či českí veteránisti sa prezentovali na podujatiach na Slovensku. Rakúšania a Česi sa už stali stálym inventárom na podujatiach usporadúvaných pezinským VCC klubom a samozrejme ako my všetci museli prijať podmienky spolupráce s majiteľmi areálu v Starom kameňolome pod Pezinskou Babou.
V tom období, po roku 2000, všeobecná porevolučná atmosféra fungovala v už zabehnutých podmienkach podobne ako na Západe. Susediace krajiny teda už len prehlbovali cezhraničné spolupráce, ktoré sa odzrkadľovali aj vo veteránskom hnutí. Ako som už viackrát naznačil, tak v paddoku sme sa vtedy pri každej akcii zdržali čo najmenej, pretože okolnosti boli také aké boli. Vyhodnotenie a celé zázemie akcie bolo v meste v parku a parkovisku pri vtedajšom kaštieli, dnes zámocký hotel Šimák. Ja som sa tam na VC veteránov 2004 nachométol s celým mojim amsámblom a deti si prišli na svoje. Väčšie sa venovali môjmu krsniatku a štuplík bol samostatná jednotka. Teda na všetko na čo narazili bolo pre Barbi preliezkou a ako to už býva, tak drevené zábradlie (samozrejme prevažne práchnivé) pod ňou povolilo. Aby som sa nenudil, tak skratka cez potok po drevenom moste, o ktorý samozrejme sa tiež nikto nestaral sa na okraji zlomil, teda zábradlie povolilo a následne aj drevo na moste. Bola to len malá lávka, no moja najmenšia princezná skončila v potôčiku a čokoládový zajačik, ktorého mala rozjedeného, sa rozpadol a skončil vo vode tiež. Nič sa nedalo robiť, museli sme ísť domov a tam tato dostal od maminy pucung a princezná šla hneď do vane. Veteránska sezóna sa tým pre mňa skončila.
Tak ako na každej Veľkej cene Veteránov pod Babou, tak aj v roku 2004 sa objavili raritky. Bol to motocykel Pannonia, ktorý sa vyrábal v Maďarsku a priviezol ho účastník rakúskeho veteránskeho klubu. Tento pretekár bol pôvodom z MLR. Vo výsledkovej listine nefiguroval, tak neviem ako dopadol, no Pannonii sa budem venovať nabudúce. Druhou raritkou bol odvážny krok pána Holušu z Čiech. Spomínal som ho aj v reportáži z trialového pudujatia v kameňolome z roku 2005. Ten na jazdu pravidelnosti priviezol ostrý motocrossový špeciál ČZ. Bohužiaľ pri druhej jazde motor zadrel. Dozvedel som sa to až dodatočne od Milana Grégra z VCC Pezinok. Zostali mi z tej akcie fotky a zamyslenie, ktoré teraz ponúkam.
Zamyslel som sa nad veteránskym hnutím. Dospel som k trochu zvláštnemu názoru. Vytrácajú sa nadšenci, ktorí sa na svojich miláčikoch namakali, aby ich opäť priviedli do takého stavu ako by práve vyšli z výrobnej linky. Študovali dobovú literatúru, vymieňali si skúsenosti a náhradné diely. Klasické staré autá už skoro nikto nepoužíva na jazdu do práce alebo na nákupy. Do popredia sa derú ľudia, ktorí si jednoducho také vozidlo – auto či motorku - kúpia a vytiahnu ho vtedy, keď je vhodný čas na promenádu. Ako huby po daždi vyrastajú servisné dielne špecializujúce sa na renováciu starých áut a motocyklov.
Veteránske hnutie pod krídlami zosnulého Zväzarmu malo svoje muchy, no zjednocovalo členov. Terajší stav mi pripadá ako hra na svojom vlastnom piesočku. Majitelia majú svoje kluby, zberatelia tiež a dielne takisto. Rád by som sa ale venoval skutočným ľuďom, ktorým záleží na histórii a sú im ukradnuté všelijaké občianske združenia. Tešia sa zo svojich starodávnych stabilných motorov, tešia sa zo svojich zbierok drevených lyží snáď z čias Rakúsko-Uhorska. Majú radosť z toho, že objavili kosačku trávy či obilia, hrabačku sena, ktorú ťahali kone a pracovala na pohon od svojho vlastného kolesa. Je im príjemný pohľad na zrenovovanú sečkovnicu, ktorá fungovala na zaniknutých majeroch. Pred takými dávam klobúk dole. Nesmiem zabudnúť na milovníkov dobových oblečení a doplnkov. Takých, ktorí dokážu z torza vykúzliť opäť dobový detský kočiarik.
Myslím si, že aj celkom prvá premietačka v ktorej sa muselo zakúriť, aby svietila má svoje opodstatnenie v hale pri vstupe do kinosály. Obdivujem súkromných poľnohospodárov, ktorí stále prevádzkujú vozidlá, ktoré boli vyrobené v časoch združstevňovania v povojnovom Československu. Veteránistov v železničiarskych uniformách na parných, či motorákových vlakoch s rozchodom normálnym alebo úzkokoľajným. Títo fanatici sú vlastne milovníci starých vecí a teda veteránisti. Ich um a šikovné ruky sú ich devízov a neboja sa popasovať s nijakou polorozpadnutou vecou. Staré veci sú staré veci, ale používať ich v bežnom živote dokáže naozaj len veteránista. Priznám sa, je príjemné, keď vás v zime na svahu oslovia lyžiari, že aj oni mali lyže s kandahármi a možno sa o rok pridajú k veteránistom a na svahu po desiatkach rokov stretnem aj iných rovnako naladených lyžiarov staromilcov. Ostatní, prepáčte mi, ak som sa vás dotkol.
Pridané: 10.06.2024 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 89127 | Včera: 228459