Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Veľká cena veteránov Baba 2022

 Zdieľať

Pridané: 12.10.2022 Autor: gilbert
Čitatelia: 2819 [História]

Po navnadení na akcie uspradúvané veteránskym hnutím v Pezinku z roku 2002 (ostatné akcie ešte priblížim) dospel čas na porovnávačku s akciou, ktorá sa udiala nedávno s tou s rozpätím dvadsiatich rokov.

priestor štartu medzi dvoma jazdami
priestor štartu medzi dvoma jazdami

Konečne po rokoch odmlky ožilo 18. 6. 2022 teritórium okolo cesty na Pezinskú Babu veteránmi. Tak ako v rokoch najväčšieho rozmachu veteránizmu v Pezinku, tak aj teraz po dlhodobejšej odmlke sa mohli pretekaniachtiví veteránisti stretnúť opäť v Starom kameňolome pod Pezinskou Babou. Postupne sa snažím vybaviť si vtedajšiu atmosféru (spred dvadsiatich rokov) spomienkami na akcie vtedy usporadúvané a spojiť ich s mojimi vtedajšími výletmi. Keďže, ako som sa už dávnejšie priznal zaujímam sa o deje minulé, tak si neodpustím nespomenúť doby prosperity banskej činnosti práve v oblasti medzi dnešnou Pinelovou nemocnicou a karpatským sedlom Pezinská Baba.

Pezinok sa nepýši len vinárstvom, tehliarstvom, ale aj baníctvom. Rudné Bane Pezinok sa venovali dobývkam nerastov od nepamäti. Ťažilo sa tu zlato, striebro a v nedávnej minulosti antimónová ruda. Keď som sa presúval na ostatnú veteránsku akciu do Starého kameňolomu, tak sa mi v hlave vírili spomienky na koľajovo orientované výlety v okolí bývalých Rudných Baní. Týmto spomienkam sa budem venovať na inom mieste. Cesta do Perneku bola v ten deň pre verejnosť uzavretá a celá patrila len priaznivcom veteránov a rodinám s deťmi na výlete.

Prvé, čo ma zaujalo bola skoro opustená prírodná terénna trať zrejme pre cyklotrialové pretekanie na ktorej časom pribúdali aj cyklocrossové skoky a prekážky. Vzhľadom na stav sa stále využíva, no len sporadicky. Preblyslo mi vždy, keď som tadiaľ išiel “musím sa tam raz pozrieť”. Je to v mieste, kde kedysi ešte pred vznikom obchvatu šla cesta na Modru s odbočkou na Cajlu a na Babu. Tentokrát som si povedal, že, keď pôjdem späť, tak to zmapujem.

japonská klasika I
japonská klasika I

anglická klasika
anglická klasika

Pokračoval som ďalej až k regulovčíkom, ktorí usmerňovali cestovateľov cez Babu, že buď pôjdu na druhú stranu Karpát okľukou (cez Bratislavu, alebo cez Smolenice), alebo sa pokochajú veteránmi a na večer Babu zdolajú, keď sa všetci zbalia, prípadne sa zdržia v okolí Pezinka do 18:00 hod., kedy bude cesta už prejazdná. Samozrejme som neodolal a po otázke, akú poštu nesiem mi zapózovali pred objektívom. Samozrejme moja pošta sa ako priblíženie akcie objavila teraz.

Minul som starú pállfyovskú budovu papierne, ktorá kupodivu stojí stále, aj keď na grófov sú už len spomienky. Potom som minul už nefunkčnú autobusovú zástavku pri Rudných baniach, ktorých areál som kedysi navštívil tiež.

Zhruba pri areáli hotela Stupy pod hradskou už polovička cesty fungovala ako parkovisko automobilov návštevníkov, ktorí si spravili víkendový výlet do hôr spojený s kochaním sa na krásu rokov minulých na dvoch či viacerých kolesách. Táto akcia nadviazala na aktivity, ktoré boli práve tu bežné, no pred desaťročiami, keď som tam aktívne chodil a fotil, dokumentoval a približoval nielen vtedy, ale aj dnes. Postupne som popredieral pomedzi návštevníkmi , ktorí opúšťali svoje autá, ktoré síce fungujú spoľahlivo, no sú bez duše, bez príbehu bez akejkoľvek aury, či rukopisu konštruktéra.

pretekové Mustangy Kročkovcov archív p. Bazala
pretekové Mustangy Kročkovcov archív p. Bazala

Po tomto zhluku sa otvoril priestor pre parkovisko motocyklistov, na ktorom parkovalo tiež dosť veteránov, ale aj dnešných hitoviek. Napriek tomu, že vôbec nebolo preplnené, skupinka motocyklov parkovala na mieste, kde bránili presunu pretekárov z depa (kameňolomu) na miesto štartu pretekov veteránov do vrchu Pezinská Baba. Organizátori to nakoniec museli vyriešiť výzvou v rozhlase. Iné to bolo s malým Daxom, ktorý parkoval pri stane majiteľov zámockého hotela, ktorí sa tiež prišli odprezentovať a zapretekať si. Túto zbierku som už priblížil pri mojej návšteve bývalého pezinského pállfyovského zámku.

Keďže areál je terasovitý, tak som preliezol všetky úrovne. Najnižšie dominovala mimo staručkých áut spomínaná zbierka. Stredná terasa patrila velo a užitkovým veteránom. Spomedzi starých vzorne zrenovovaných exponátov veteránskeho cykloklubu "Tyrnaviavelo" ružou medzi tŕňmi bol tricykel pána Zmajkoviča, ktorý bol vzorne zrenovovaný a majiteľ ho priviezol ako ináč na korbe svojho Barkasíka. Priznám sa, čosi podobné som kedysi videl ako exponát v nálezovom stave v poľovníckom kaštieli v Antole (dnes Svätý Anton) bez prednej vidlice a kolesa. Oproti tejto zostave trónili užitkové veterány z Veteran traktor klubu Modra. Ich exponáty nie sú ojedinelou zbierkou. Tiež som si kedysi v Krajinke pri Ružomberku vyskúšal posed na aerodynamickom Porsche Junior a na jeho bratrancovi VolksWagen Diesel.

Samozrejme mi zapózovali na Porsche aj obidvaja Kožakovci a nielen na Porsche, ale aj na klasickej Amerike.

Najhornejšia terasa nikdy nezabudla prekvapiť, či to už na akciách veteránskych, supermotardových, či trialových. Na tejto akcii som začal mapovanie pri Mustangoch rodiny Kročkových a ich kamarátov a známych zo zahraničia na pretekových motocykloch rokov minulých. Na tejto terase bolo "gro" automobilových účastníkov jazdy pravidelnosti, no aj veteránskych motocyklov z rôznych časových úsekov.

Tradičnými účastníkmi niekdajších veteránskych akcií pod Babou boli výpravy z Maďarska, Rakúska či Česka. Stabilne sa prišli ukázať s rakúskou klasikou dvojpiestovými jednovalcami Puch, priviezli tiež motocykle z Talianska (Benelli), Japonska (Honda, Suzuki, Yamaha, či Kawasaki). Tentokrát ale, neboli v tak hojnom počte. Situáciu zahraničných účastníkov ale, zachraňovali motocyklisti z Čiech na výrobkoch z Anglicka a z medzivojnovej éry.

Kročkovci a Mustang
Kročkovci a Mustang

V zadnej časti hornej terasy sa usídlili stroje československých značiek z obdobia socializmu. ČZ-ty a Jawy rôznej kubatúry a veku ich majitelia nablýskali, no našli sa aj stroje v nálezovom stave. V tomto priestore ma ale zaujala Babetta 207 z Považských Strojární, no prestavaná na malý motocykel. Dominantou bola kývačková nádrž ČZ, predný reflektor z Jednosedadláka (Pionier 555) a dvojsedlo tiež z Pioniera. Toto vozidlo som videl aj na výstave v Považskej Bystrici na námestí. Ako som naznačil nižšie, tak kulisu hornej terasy dopĺňali starodávne stroje a autá vrátane malého náklaďáčika s reklamou Baťa a torzom šicieho stroja na kožené veci a odevy. Do galérie pridávam ešte zopár záberov z priestoru štartu z dvoch meraných jázd a výsledky, ktoré boli dostupné na internete (bohužiaľ len vo formáte pdf).

Pridané: 12.10.2022 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 82183 | Včera: 113831