Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.09.2017 Autor: gilbert
Čitatelia: 5526 [História]
V predošlom článku som sa venoval minimotocyklom, ktoré boli používané ako športové náradie. Boli vybavované kolesami tak, aby čo najlepšie sadli malým šampiónom. Kolesá vlastne rástli s nimi. V ostatnom čase sa už takéto náradie dá voľne kúpiť a teda sa rodičia (tréneri) nemusia zaťažovať ako a z čoho vyrobiť pre šampióna jeho terénku. Jednoducho k jazdcovi vhodne veľký motocykel kúpia.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Dnešný článok venujem minijednosedadlákom, ktoré boli vyrobené na približovanie ako také s tou podmienkou, že musia byť skladnejšie ako originálny Jednosedadlák a používať ich môžu aj dospelí bez rozdielu výšky a váhy. Pri hľadaní takýchto exotických vozidielok ma zaujalo mini, ktoré mi pripomína vozítka, ktoré Američania používali ako pohotovostné, ktoré boli vo výbave snáď každého amerického mobilného domu. Nedá sa hovoriť o karavanoch, pretože v týchto „domoch“ Američania bežne bývali niekedy aj viacej rokov a až potom sa pohli ďalej.
Ako dieťaťu sa mi do rúk dostali takéto približovadlá v strašne hrubom americkom nákupnom katalógu v ktorom bolo všetko. Kochali sme sa vtedy ako chalani všelijakými riflami z Kolumbie, vesmírnymi hračkami, flintami, bicyklami, trojkolkami. Najzaujímavejšie boli doplnky na autá, motocykle a bicykle. Maličkým motorkám v spomínanom katalógu bolo venovaných asi 5 strán, no žiaľ neboli tam žiadne fotky, ale realistické čiernobiele kresby. Naozaj malé motorky boli zväčša vybavené stacionárnymi agregátmi a maličkými neodpruženými bantamovými kolesami. Boli bez kapotáže a bez svetiel. Pripadali mi vtedy ako motorové kolobežky a čudoval som sa, že vôbec niečo také niekto vyrába.
Originálne minimotocykle, tie už boli na farebných fotografiách a boli tam mimo amerických Mustangov malé Hondy Monkey a Dax, ktoré už vtedy mali štvortaktný motor a dali sa poskladať do kufra nielen amerického okrídleného auta, ale aj do amerického miniauta AMC Pacer, či Germlin, už si presne názvy nepamätám. Na čo si ale dobre spomínam bola bitka od mamy, pretože bez jej vedomia som si tieto mini obkresľoval cez kopirák a modelkám som dokresľoval bradavky na blúzkach a plavkách. Katalóg totiž nebol náš. Mama ho mala požičaný od nejakej krajčírky, pretože si chcela nechať podľa obrázka u nej ušiť tuzexové-netuzexové, teda americké šaty.
Minijednosedadlák na prvej fotke má zrejme zníženú a skrátenú len prednú časť rámu a preto originálna nádrž putovala pod sedadlo, ktoré predtým slúžilo na SK 90 Cross, či Roadster. Motor autor použil z typu 05 a vyššie, no radiacu páčku ponechal 555. Aby sedadlo mohlo byť posunuté dopredu, tak nosnú rúru sedadla autor skrátil a umiestnil dozadu veľké madlo. Riadidlá sú použité z cyklotrialového bicykla vrátane
hrazdičky. Priznám sa, stroj pôsobí vyvážene a je v duchu motorových kolobežiek zo začiatku 70-tych rokov minulého storočia, ktoré som obkresľoval z amerického katalógu. Vtedy vznikali podľa týchto mojich často nepodarených skíc vízie nákupného Pioniera s košíkmi a brašňami. Priznám sa, aby pojazdný košík nevyzeral pionierkovo, tiež som uvažoval o originálnej nádrži pod sedadlom. Keď som sa k tomu sporadicky vrátil, vždy som dokresľoval rôzne druhy kapotáží, no na realizáciu nikdy nebol čas. Po založení rodiny som sa chcel k tomu vrátiť, no to už doma zostali len rámy 05 a vyššie a ich realizácie budú náplňou iného príbehu.
Druhý obrázok mi tiež pripomína príbeh, kedy sa v mojom okolí druhého bydliska rozťahovali chalani na motorkách. Jeden mal Pioniera a druhý minimoped Jawetta. Stabilne Pionierkár ťahal Jawettistu, pretože malé mini nikdy nejazdilo na pohon od vlastného motora aj keď ten vrčal a sem tam aj odpálil. Na tejto druhej fotke je zmenšený rám Stadiona vybavený motorom 555, aj keď valec a karburácia sú z typu 05 a vyššie. Zaujímavosťou sú brzdy. Zadnú autor použil z Jednohrba vrátane rozety a ukotvenia. Predná je bicyklová čelusťová, o ktorej účinnosti dosť pochybujem. Nakoľko motor je uložený naozaj nízko tipujem ako u predošlého stroja bola skrátená len predná vidlica a vodorovné ramená ukotvenia zadného kolesa.
Na tretí obrázok som narazil pri listovaní starých motoristických časopisov. V dectve som si vždy myslel, že to je origoš mini, pretože podobné som videl v nejakom čiernobielom filme československej produkcie, ktorého dej sa odohrával v období, kedy boli najpopulárnejšie Mustangy z Považskej Bystrice. Hlavný hrdina bol učeň murárskeho remesla a veľmi túžil po minimotocykli Honda, ktorý vlastnil jeho kamarát. Chodil na fušky a podobne, ale aj tak si na ňu nenašetril, preto si nakoniec kúpil Mustanga aby mohol ohurovať dievčatá.
Tvorca mini na obrázku sa teda zrejme nechal inšpirovať mini Hondou podobnou ako vo filme. Mini Pionieru dominuje valcovitá nádrž, ktorá je vlastne nosným prvkom rámu, ku ktorému je ukotvená zadná a predná vidlica. Neviem posúdiť, či je odpružené aj zadné koleso, no predné ma malý zdvih a kolesá sú vybavené nábojmi s maličkým priemerom s vonkajším vypínaním brzdy podobné nábojom zo Stadiona, či Babetty. Motor je použitý z typu 05 a vyššie, no radiaca páčka je 550, či 555. Sedadlo je plošinové vyvedené nad kapotážou a ukotvené zrejme ako u bicyklov, či na mopedoch z Československa. Dielenské spracovanie je na vysokej úrovni, preto si myslím, že táto motorová kolobežka je vlastne zahraničný originál, na ktorom bol pôvodný motor nahradený pohonnou jednotkou z Pioniera. Nakoľko na fotke je tento skvost opretý o prednú časť Škody 1000 MB, tipujem, že ho majiteľ používal na dovolenke v areáli Motorestu, či počas nejakých pretekov v bývalom Československu.
Na doplnenie prikladám dobové foto stroja s podobne malými kolesami, no s využitím ďaleko väčšieho množstva komponentov z Pionierov 550-555 a mopeda Stadion (nádrž). Sériu mini s naozaj malými kolesami ukončím malým minicrossom. Srdcom stroja je motor 555 a rám 05 a vyššie. Evidentne tento(rám) bol znižovaný rozpílením a preložením ako nosnej rúry tak aj podsedadlovou partiou a popri tom bol spevnený nosníkom na ukotvenie nádže 555. Zadná kyvná vidlica zostala v pôvodnom stave s tým, že na nej konštruktér ponechal len jeden originálny tlmič. Charakter amatérskej dielenskej práce utvrdzuje zostrihaný zadný blatník 05 a vyššie. Vo výbave je len zadná brzda. Nezainteresovaný pozorovateľ by povedal: „dosť kostrbaté a neučesané, ale plní účel“.
Minimotocykle s nie najmenšími kolesami nie sú len športovým náradím. Takéto stroje majú rôzne tvary a sú klasifikované ako „midibike“, či „pitbike“. Dá sa povedať že pokrývajú takmer všetky segmenty. Začnem preto mini terénkou, ktorá má na ráme 555 skrátenú nosnú rúru pod sedadlom a sedadlo posunuté až k nádrži. Veľkosť „midi“ umocňuje klasické predné koleso veľkosti 16 palcov. Aj napriek týmto úpravám tento stroj pôsobí dosť netradične a zašlo.
Podobnej konštrukcie je aj mini, ktoré je vlastne na fotografii pozadím. Pre fotografa toto minimoto zrejme nebolo prioritou a preto sa stráca s pozadím. Podstatné pre mňa je ale to, že to je opäť odstrojený Jednosedadlák zrejme s neupravovaným rámom. Je vybavený kolesami z fúrikov, ktoré mali oproti starodávnym väčší vonkajší priemer kolesa. Za zmienku stojí fakt, že obutie bolo nezničiteľné, pretože bolo najskôr celogumové a neskôr z tvrdeného plastu. Používam taký fúrik a tvrdím, že plechový ráfik je už prehrdzavený, ale obutie je nepoškodené a nebadať na ňom ojazdenie „dezénu“. Pripomínam, že rám je spevňovaný a tomu je prispôsobené aj ukotvenie nádrže zrejme zo Stadiona S22.
Do tejto skupiny pridávam takmer súčasné terénne náradie malého šampióna, ktoré má zmenšený rám 555 s prepracovanou zadnou kyvnou vidlicou na dva tlmiče, motorom 05 a vyššie, ale s radiacou páčkou 555. Štandartom pre nedávno stavané terénne stroje Pionier je hore dnom obrátená originálna podsedadlová nádrž uložená ako u klasického motocykla. Za svoje dielo sa autor nemusí hanbiť. Vo veľkosti „midi“ je aj ďalší projekt, ktorý autor vybavil kolesami zo skútra ČEZETA 175. Motor 05 a vyššie osadil do rámu 550 Jednohrb a privaril naň nosník na uchytenie nádrže zo Stadiona S11 a na ukotvenie dvojsedla. Predpokladám, že pôvodný zámer bol postaviť akýsi pseudochopper, no ostalo len pri tom, čo je na orázku. Riadidlá autor použil z bicykla BMX trial. Zaujímavosťou sú originálne blatníky 550 a neprimerane veľká brzdová páčka zrejme z kývačky Jawa, či ČZ. Nie je vylúčené, že v čase núdze poslúži tiež ako pohotovostný stojan. Jazda musí byť dosť zaujímavá, pretože skútrové kolesá ČZ sú oveľa ťažšie ako kolesá 550, či 555. V prípade, že sa stroj poriadne rozbehne, tak spomalenie je naozaj náročné. Podľa vzhľadu poriadne skorodovaných kolies si myslím, že stroj bol ako uloženka dosť dlho zabudnutý v „dedkovej stodole“.
Podobnú vizáž má aj ďalšie približovadlo, ktorého autor do projektu zahrnul aj prvky skútrov z produkcie na Apeninskom poloostrove. Rám a motor sú z typu 05 a vyššie. Zadná jenostranná kyvná vidlica mala vzor v skútri Vespa, ak jej rameno nie je naozaj originálne. Dva tlmiče Pionier sú na pravej strane umiestnené za sebou pod ostrým uhlom so spoločným spodným ukotvením. Stupačky sú 05 či 20. Predná tlačná kyvná vidlica v časoch najväčšej slávy slúžila v staršom modeli zrejme Vespa spolu s blatníkom a svetlom, alebo možné je aj to, že autor zostrihal predný blatník 555. Kolesá sú pravdepodobne detto Vespa, aj keď sa vzhľadovo podobajú na kolesá zo skútra Čezeta. Tieto ale sú na pohľad oveľa ľahšie ako čezeťácke. S Jednosedadlákom tento projekt spája nádrž, výfuk a kormán.
Nakoniec som si nechal sériu mini, ktoré majú spoločný znak, sú predurčené na používanie dospelými a zaradil by som ich do kategórie minimokick, kam slovenský výrobca (ZVL) zakomponoval svoje stroje Stella a Hooper. Pre prvý projekt autor prepracoval rám 555. Celkovo ho znížil a použil vodorovný tlmič zrejme z kývačky Jawa, či ČZ. Podľa dier v ňom(v ráme) by tam pasovala hranatá nádrž ČZ 175, alebo menšia zakrytá kapotážou, ktorá na snímke ale nie je. Motor autor použil 05 vzhľadom na kryt zapaľovania a spojky. Kolesá sú ráfikové s bantamovými plášťami. Riadidlá mi pripomínajú kormán zo Stadiona S11 a vo výbave je predné svetlo. Podľa celkového vzhľadu stroj je zrejme dlhodobo nepojazdný.
Ďalší stroj je podobne ako predošlý dlhodobo uložený a nepojazdný. Pôvodný zámer stavby bol asi vytvoriť malú americkú kolobežku s rámom vlastnej výroby. Motor je 555. Zadná vidlica bola pôvodne odpružená jednou strunou a teda pôvod môžeme spokojne hľadať v type 550. Predná vidlica je neodpružená s navarenými riadidlami s hrazdičkou. Nádrž je zo Stadiona S11. Z mne neznámeho dôvodu nakoniec sedadlo a zadný blatník boli na pevno spojené a teda aj zadná časť približovadla sa stala neodpruženou. V dobách najväčšej slávy bolo toto vozidielko určite nepriehľadnuteľné, no dnes vyzerá ako včera vytiahnuté spod haraburdia „dedkovej pajty“ na humne dedinského hospodárstva.
Ostatné moto je ružou medzi tŕňmi v tejto sérii minijednosedadlákov. Motor je 555 vybavený raritným „vodným chladením“. Ďalšou raritou je nádrž umiestnená do nosnej rúry rámu a pod sedadlom. Nad valcom motora je malý náporový chladič. Dosť na rane umiestnil autor vodné čerpadlo, ktoré je na ľavej strane motora a poháňané hriadeľom vystupujúcim z kľukovky, ktorá vlastne poháňa na ľavej strane primárny prevod so spojkou a na pravej strane zapaľovanie. Podľa všetkého autor mal kedysi niečo spoločné s motocrossovým strojmi ČZ, pretože sedadlo a predná vidlica to evokujú. Vpredu pred sedadlom je malý košík, ktorý v dobách najväčšej slávy trónil na stredovom tuneli ľudových Š1000 MB, či Š100 a vyššie. Fotografia bola uverejnená v socialistickom motoristickom časopise Stop. S nadsázkou si dovolím tvrdiť, že tento minivodník Pionier bol zrejme jediný v bývalom Československu. Nakoľko bola vtedy fotografia farebná, odhadujem čas prezentácie v druhej polovici 70-tych rokov minulého storočia.
V mini budeme pokračovať.
Pridané: 07.09.2017 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 115214 | Včera: 186524