Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.08.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 12394 [Testy a predstavenia - Test]
Začínam na Urban GS. Samotná jazda na ňom je zábavná. Tóny, ktoré vychádzajú z laufu sú presne tie, ktoré chcete od dvojvalca počuť a sem tam aj praskne, ako sa na tento typ motorečky hodí. Zo začiatku som sa tých terénnych pneu bál, ale dobre zvládajú aj asfalt a nie sú až také hlučné. Na sedadle sa cítite veľmi pohodlne, a tak je jazda pre jazdca príjemnejšou. Urban GS vám dáva najavo, že sa nebojí ani menšieho terénu, čo naznačuje predný blatník a obutie. Nemusel som ho brať ani na poľné cesty, v Bratislave a okolí som mal možnosť skúšať poriadne nerovnosti, nánosy blata z poľných ciest po dažďoch, vyfrézovaný povrch cesty a podobne. Nie je potrebné pri takýchto podmienkach sa znepokojovať a ísť nejako pomaly, Urban je na takýchto cestách ako doma, a tak môžete bez uberania plynu pokračovať.
Brzdy sú ako inak v dnešnej modernej dobe Brembo, a tak je možné brzdiť iba jedným prstom. Nie je tu síce ukazovateľ stupňa zaradenej rýchlosti, ale motor nie je potrebné nejako vytáčať, ťahá krásne odspodu, tak sa na 6. prevodový stupeň dostanete pomerne rýchlo. Dizajn je to, z čoho tento model ťaží, preto je možné, že budete vidieť R nineT Urban GS odparkovaný niekde pred kaviarňou, a niekde na poľnej ceste ho stretnete skôr zriedkavejšie.
dizajn, zvuk, prehľadnosť budíku |
Druhým pánom na holenie je Scrambler. Motor je zhodný s tým, čo je v Urban GS, a tak ho tiež nie je možné prehliadnuť. Tento konkrétny kúsok je taktiež vybavený doplnkami a vo výbave má tiež terénne pneumatiky, ktoré sú taktiež voľbou kupujúceho, a teda bez príplatku. Má aj biele blinkre a už vyššie spomínaný protipreklzový systém ASC. Do výbavy by som priplatil aj za vypletané kolesá, ktorými disponoval Urban GS, lebo kombinácia terénnych pneu a normálnych ráfikov nie je najšťastnejšou voľbou. Tento typ terénnych pneu nie je už tak dobrý na cestu, a valivý odpor a zvuk, ktorý pri rýchlosti vydávajú, nie je práve príjemný. Je tu ešte výfuk od Akrapoviču, ale je celkom utlmený.
Beriem Scramblera na výlet s partiou jogurtov a naháčov. Vydávame sa na jazdu v piatok v noci, hrozia prehánky a búrky. Akonáhle vidím zloženie partie a motoriek, tak si uvedomujem, že mám najslabšiu moto. No pri jazde to tak už nie je. V noci sa mimo diaľnice nedá letieť extrémnou rýchlosťou, a tak sa bez problémov držím ostatných kamošov. Motor ťahá odspodu, a tak je pre mňa ľahké udržovať tempo na výjazdoch zo semafórov, kruháčov a podobne. Samozrejme, som obmedzený rýchlosťou 160 km/h, ale po túto hodnotu sa dostanem rýchlo, a tak nemám problém.
Podvozkovo je skrembler tvrdší ako urban gé es, ale nie je to nič, čo by ste nevydržali. Cestou naspäť z výletu nám popršalo, a tak som okúsil aj systém ASC a poviem vám, že stráži zadok motorky dobre. Najväčší problém som videl v rozmeroch motora, ktorý trčí do strán, ale v zápche v Bratislave ma táto obava opustila, nie ste o nič širší ako vaše nohy, a tak nie je problém sa prepletať pomedzi autá. Rozmery motorky sa stratia, a tak máte pocit, že sedíte na menšej motorke. Scrambler je tiež typom, ktorý bude odparkovaný pred kaviarňou, a nečudoval by som sa, kebyže čaká na svojho pána, ktorý je oblečený v obleku. Oblek sa k tomuto štýlu motorky jednoducho hodí.
dizajn, svižný motor | tvrdší podvozok, tvrdé Metzeler Karoo 3 |
Urban GS svojim vzhľadom odkazuje na klasickú BMW R 80, prvú z rodu GS, ktorá položila základ pre celú kategóriu adventure motocyklov. Čakal by som, že keď sa už BMW pustí do oživenia takej významnej klasiky, vytvorí stroj držiaci sa pôvodných princípov, ktoré stáli pri zrode R 80. Už samotné slovo Urban v názve ale naznačuje zameranie stroja skôr na cesty, a tam skutočne aj patrí.
Motocyklu nemôžete uprieť jeho osobitý šarm. Dizajnérom sa skvele podarilo vniesť nádych histórie do inak plne moderného stroja. Motor má slušný záťah, no čo vás skutočne prinúti potiahnuť za plyn, je pekný chraplák vychádzajúci z koncovky výfuku. Predná maska ukrýva okrúhly decentný budík s malým displejom. BMW sa skutočne snažilo očesať z motorky čo najviac elektroniky. Rovné, ploché sedlo, vystavenie vetru, minimalistické ukazovatele, to všetko upriamuje jazdcovu pozornosť na užívanie si jazdy než na prekonávanie dlhých vzdialeností.
S Urban GS som počas jedného víkendu absolvoval značnú porciu kilometrov. Presun po R1 z Bratislavy do Banskej Bystrice ma poriadne vysilil. No v zákrutách kopcov stredného Slovenska sa mohla motorka naplno prejaviť. Tenké tvrdé sedlo mi nevadilo, no prial by som endurovejšiu ergonómiu posedu s menej natiahnutými rukami. Počas noci som ocenil svietivosť veľkého predného svetlometu.
Cestou som miestami premýšľal, aký je vlastne účel tejto motorky. Na dlhé cesty určená nie je. Napriek slovu Urban v jej názve mi príde viac ako litrový boxer prisilný a nie príliš obratný v mestskom ruchu. Jazda skrz kopce Horehronského regiónu ma ale presvedčila. Celú pointu BMW R nineT Urban GS vidím vo vlastnení stroja, ktorý vás bude lákať svojim vzhľadom a charakterom, aby ste sa na ňom znovu a znovu odviezli.
dizajn, zvuk, kvalita spracovania detailov | tuhé sedlo |
V dnešnej dobe, keď všetci šalejú za retro a heritage modelmi, tu máme fakt pestrú paletu konkurentov zo všetkých končín sveta. Do úvahy môžeme brať aj parametrovo odlišné stroje, ktoré však majú podobnú dynamiku a charakter ako naše bavoráky. Je ich však natoľko veľa, a s natoľko rozdielnymi údajmi a cenami, že písomné porovnanie s R nineT by bolo dlhšie než samotný test. Preto len stručne:
Triumph ponúka hneď dva modely, a to základný Bonneville T120 s vyšším krúťakom a vychytanejšími detailami, prípadne niečo ako jeho zmenšeninu, Street Scrambler. Ten má 900 kubíkov, slabšie hodnoty, ale najnižšiu cenu z celého výberu.
Z fabriky vzdialenej od BMW iba "cez kopec" pochádza rival menom Moto Guzzi V9 Roamer. Ten má úplne najslabší krúťak zo všetkých, 62 Nm pri troch tisíckach, ale charakterom motora a aj dynamikou sa ku bavorákom približuje najviac. Cenu má tri tisícky pod BMW.
Predstav si, sú tu aj dva modely z Japonska: Honda CB1100EX (prípadne RS) a scramblerovská variácia okolo yamaháckeho 950-kubíkového véčkového dvojvalca SCR950. Honda nastavila cenovku o zhruba deväť kíl nižšie, ale Yamaha až o celé tri litre.
Zabudnúť by sme nemali ani na americké železo od Harley-Davidson. To sa nijako nepotrebuje tváriť na retro, je tradične nemenné už desaťročia. V tomto prípade je ťažšie vybrať najbližšieho rivala, ale pravdepodobne ním bude Sportster Custom so známym tisícdvestovkovým vzducháčom produkujúcim 96 Nm pri 3 750 otáčkach, a cenou o tisíc eur nižšou od BMW.
Je jasné, že v tejto kategórii bude človek vyberať skôr podľa srdca než peňaženky, pretože ak by prachy nemal, tak by sa nepozeral po takýchto úzko špecializovaných (a nie lacných) modeloch. Fakt treba ísť po štýle, ktorý ti je najbližší, a s ktorým budeš najspokojnejší.
Všetky možné údaje vrátane aktuálnych cien nájdeš v rozsiahlej tabuľke úplne dole.
Tak tak, Scrambler a Urban GS sú vlastne zrkadlami fiktívneho Jürgena a Giancarla: prvý je značne svojskejší, takpovediac chladnejší, akoby iba priemyselne zložený a posadený rovno do industrálneho prostredia, kým ten druhý je uvoľnenejší, svetu otvorenejší, obľubujúci horské zákruty, bezstarostné túlanie, a vlastne všetko, čo vyzretý flegmatický motorkár má rád.
Oba modely stoja rovnako, a to 12 950 eur. Túto sumu však treba brať len ako minimály základ, pretože vďaka ich strohej výbave je tu obrovský priestor na personalizáciu, či už pomocou vlastných rúk alebo širokánskych možností v rámci továrenského programu BMW Individual.
Môžem prezradiť, že tieto bavoráky boli pre nás interne jedny z najdiskutovanejších motoriek v tejto sezóne. Nedajú sa načítať behom krátkej jazdy a nedá sa ani celkom presne povedať pre koho sú určené. Majú natoľko silné charaktery, že postupne začnú svojho majiteľa dosť ovplyvňovať. A to sa nám veľmi páči! Od nás každopádne klobúk dole a palec hore!
zvuk, tvrdohlavosť (alebo svojhlavosť - niekto to môže považovať za mínus) | tvrdé zadné odpruženie, tvrdé Metzeler Karoo 3 |
zreteľný odkaz na R 80 GS, celkový koncept a estetika, zvuk | v teréne príliš mäkká predná vidlica |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5,2 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 17 l (3,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 260 km |
Cena (platí pre oba modely) | 12 950 eur |
Počet dealerstiev BMW na Slovensku | 4 (BA, BB, ZA, KE) |
alarm | 222 eur |
trakčná kontrola | 323 eur |
biele LED smerovky | 101 eur |
chrómované zvody | 91 eur |
vyhrievané rukoväte | 212 eur |
vypletané kolesá | 398 EUR |
nádrž z brúseného hliníka | 1 008 eur |
Online konfigurátor: Scrambler / Urban GS |
Páčka brzdy | 75,99 eur |
Stupačka | 50,38 eur |
Spätné zrkadlo | 74,33 eur |
Smerovka | 39,50 eur (predná, LED) |
Svetlomet | 198,73 eur |
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík, FilipFM
Foto: Michal Meško - Cuba
Motocykle na test poskytla spoločnosť BMW Motorrad Slovenská republika. Redaktor jazdil v oblečení KLMwear, rukaviciach 4SR a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Motocykle boli počas testu ošetrované kozmetikou Muc-Off od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | |||||
Pridaj obrázok |
|||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | BMW | Triumph | Triumph | Harley-Davidson |
Model: | R nineT Scrambler | R nineT Urban G/S | Street Scrambler | Bonneville T120 | XL1200C Sportster Custom |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Naháč | Naháč | Klasika | Klasika | Chopper/Cruiser |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1170 ccm | 1170 ccm | 900 ccm | 1200 ccm | 1202 ccm |
Max. výkon: | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 55.1 k (40.5 kW) / 6000 ot. | 80.2 k (59.0 kW) / 6550 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 5750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 119 Nm / 6000 ot. | 116 Nm / 6000 ot. | 80 Nm / 2850 ot. | 105 Nm / 3100 ot. | 96 Nm / 3750 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 12.0:1 | 10,55:1 | 10.0 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 73.0 mm | 101.0 x 73.0 mm | 84,6 x 88,0mm | 97,6 x 80mm | 88.9 x 96.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) | DOHC | |
Chladenie: | vzduchom a olejom | vzduchom a olejom | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | reťaz | reťaz | remeň |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 125 mm | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 140 mm | 120 mm | 120 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová, 2-piestik Nissin | dvojkotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 310 mm | 310 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70 R 19 | 120/70 ZR 19 | 100/90 R19 | 100/90-18 | 130-16 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestik Nissin | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm | 255 mm | 255 mm | |
Pneu vzadu: | 170/60 R 17 | 170/60 ZR 17 | 150/70 R17 | 150/70 R17 | 150-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 206 kg | 224 kg | 255 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 222 kg | 221 kg | |||
Výška sedla: | 785 mm | 850 mm | 790 mm | 785 mm | 710 mm |
Rázvor: | 1476 mm | 1527 mm | 1446 mm | 1445 mm | |
Dĺžka: | 2200 mm | 2175 mm | 2225 mm | ||
Šírka: | 890 mm | 870 mm | |||
Objem nádrže: | 17 l | 17 l | 16 l | 14.5 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | 3.6 s | |||
Spotreba paliva: | 5.1 l/100km | 5.1 l/100km | 4.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 250 km | cca 250 km | cca 241 km | ||
Servisný interval: | 10 000 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | ||||
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | ||||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | ||
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 9 595 eur | Cena 7/2017: 11 570 eur | Cena 07/2017: od 11 900 eur |
Foto: | |||||
Pridaj obrázok |
|||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | BMW | Yamaha | Honda | Moto Guzzi |
Model: | R nineT Scrambler | R nineT Urban G/S | SCR950 | CB1100 EX | V9 Roamer |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Naháč | Naháč | Klasika | Klasika | Klasika |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | štvorvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1170 ccm | 1170 ccm | 942 ccm | 1140 ccm | 853 ccm |
Max. výkon: | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 52.1 k (38.3 kW) / 5500 ot. | 89.8 k (66.0 kW) / 7500 ot. | 55.0 k (40.4 kW) / 6250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 119 Nm / 6000 ot. | 116 Nm / 6000 ot. | 79.5 Nm / 3000 ot. | 91 Nm / 5500 ot. | 62 Nm / 3000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 12.0:1 | 9.0 : 1 | 9.5 :1 | 10,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 73.0 mm | 101.0 x 73.0 mm | 85.0 x 83.0 mm | 73.5 x 67.2 | 84 x 77 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (2V) |
Chladenie: | vzduchom a olejom | vzduchom a olejom | vzduchom | vzduchom a olejom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | remeň | reťaz | kardan |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 125 mm | 135 mm | ||
Zdvih vzadu: | 140 mm | 140 mm | 110 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jedno kotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová, 4-piestikový strmeň Brembo |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 298 mm | 296 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R 19 | 120/70 ZR 19 | 100/90-19M/C 57H | 110/80-18 | 100/90 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestokový strmeň |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm | 298 mm | 256 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 170/60 R 17 | 170/60 ZR 17 | 140/80R17M/C 69H | 140/70-18 | 150/80 R16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 222 kg | 221 kg | 252 kg | 255 kg | 210 kg |
Výška sedla: | 785 mm | 850 mm | 830 mm | 790 mm | 785 mm |
Rázvor: | 1476 mm | 1527 mm | 1575 mm | 1490 mm | 1465 mm |
Dĺžka: | 2200 mm | 2175 mm | 2255 mm | 2200 mm | 2240 mm |
Šírka: | 890 mm | 870 mm | 895 mm | 830 mm | |
Výška: | 1170 mm | 1130 mm | |||
Svetlá výška: | 145 mm | 135 mm | 150 mm | ||
Objem nádrže: | 17 l | 17 l | 13.2 l | 16.8 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | 3.6 s | |||
Spotreba paliva: | 5.1 l/100km | 5.1 l/100km | 4.4 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 250 km | cca 250 km | cca 286 km | ||
Servisný interval: | 10 000 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||||
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 9 990 eur | Cena 7/2017: 12 090 eur | Cena 8/2017: približne 9 999 eur |
Pridané: 06.08.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 111948 | Včera: 122532