Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 13. časť: Nohy pekne v teplúčku!

 Zdieľať

Pridané: 29.06.2005 Autor: Vadim
Čitatelia: 29940 [Technika - Dobré Rady]

Už mama ti v detstve určite často opakovala, aké dôležité je mať nohy v teple. Ja tvoju mamu doplním, že napriek tomu sa ti musia poriadne vetrať! Splniť obidve tieto podmienky je takmer nemožné a preto ten, kto dokáže obidve tieto podmienky splniť, si za to nechá aj dôkladne zaplatiť. Navyše keď čižmy (alebo topánky) používaš pri jazde na motorke, musia spĺňať aj ďalšie kritériá ...

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Výber obuvi závisí od toho, akú motorku si sa rozhodol osedlať:

SKÚTER:

Tie menšie kubatúry sa používajú hlavne v meste, alebo na krátke výlety. Navyše už aj malé skútre poskytujú celkom slušnú ochranu proti nepriazňam počasia. Preto nie je nutné používať obuv s dokonalými tepelno-izolačno-odvetrávajúcimi vlastnosťami. V každom prípade ti ale odporúčam topánky (alebo aj tenisky), ktoré ti ochránia členok. Napriek všetkým módnym trendom zabudni na vysoké opätky, aj keď len v nich vyzeráš ako dokonalá dáma! Pri nečakanom brzdení, keď si budeš pomáhať aj nohami, by si o ne určite aj tak prišla... Kvôli kúpe obuvi na malý skúter nemusíš navštíviť špeciálnu motopredajňu. V prípade veľkého skútra by som už ozaj neváhal a v predajni s motodoplnkami by som zakúpil špeciálne mototopánky! Ceny sa pohybujú od 1500 korún vyššie.

 Obuv na skúter
Obuv na skúter

MALÝ MOTOCYKEL (do 125):

Netreba podceňovať jeho nízky výkon! Väčšinou tieto motorky sedlajú začiatočníci, ktorých argumentom je: Ja ešte len začínam, preto nepotrebujem drahú obuv. Ale to je absolútny nezmysel. Práve preto, že si začiatočník, u ktorého sú chyby (a pády) pravdepodobnejšie, potrebuješ kvalitnú obuv. Pri motocyklovej obuvi kvalita znamená splnenie týchto kritérií:

Pokiaľ to nie je imídžovka svetovej značky, tak za ňu nemusíš zaplatiť ani tri tisícky. Nikdy nezabudni na to, že aj keď TY jazdíš pomaly a opatrne, nemusí to platiť o klobúkovom dedkovi v Moskviči, ktorý sa ti pripletie do cesty! Dva litre sú však minimom, s ktorým musíš počítať.

CHOPPER, CRUISER, CUSTOM:

Tak týmto pánom už ide často o imídž. Preto treba urobiť niektoré kompromisy. Kompromisom by ale nemala byť výška čižmy, práve kvôli polohe v ktorej sa na týchto motorkách sedí. Nohy sú natiahnuté dopredu a preto platí – čím vyššia čižma, tým menšia reuma! Podrážka by tak, ako v predchádzajúcom prípade mala byť čo najpevnejšia, najpružnejšia aj najtenšia. Veď aj napriek obrovskému krúťaku potrebuješ občas preradiť! Kovbojky s polmetrovými špicami sú síce in, ale za prvé: Nemajú pri tomto používaní dlhú životnosť a za druhé: Tie betálne špice ti budú komplikovať život práve vtedy, keď to budeš najmenej potrebovať! Zato nápis Harley&Davidson je mimoriadne vítaný... Kvalitné čižmy sa dajú kúpiť už od triapol litra.

TURISTICKÉ MOTO:

Pre túto kategóriu motoriek (a motorkárov) platia tie isté kritériá, ako v 2. bode, ale s ešte väčším dôrazom na kvalitu. Kým v kategórii menších motocyklov je možné robiť určité kompromisy s výškou čižiem, alebo s materiálmi, v kategórii turistických motocyklov by som ti to určite neodporúčal. Najmä kvôli tomu, že na turistike stráviš oveľa viac hodín v každom počasí, ako na hociktorej inej motorke! Preto musia byť tvoje čižmy okrem tohto všetkého aj mimoriadne pohodlné. Ceny sa dvíhajú od štvortisíckorunovej hranice.

 Obuv na turistickú mašinu
Obuv na turistickú mašinu

CESTNÉ ENDURO:

Opäť podobné čižmy, ako som spomínal vyššie, ale s väčším dôrazom na mechanickú odolnosť. Pretože je predpoklad, že s endurom sa budeš pohybovať aj v náročnejšom teréne – blato, vyjazdené koľaje, šotolina a podobne, je dôležité, aby mali čižmy podrážku s výraznejšími figúrami dezénu. Inak sa ti môže stať že tam, kde si budeš chcieť pomôcť nohami, sa ti tieto rozletia ako nejakej občianke s bielou pečeňou. Čižmy určené pre endurá majú svoj vrchný okraj riešený tak, aby bol pružný a aby pekne obopol nohavice a zabránil tak natečeniu vody a blata dovnútra. Aby ti ešte pevnejšie sedeli na nohách, majú aj možnosť utiahnutia šnúrkami a prackami. Ceny sú podobné, ako u turistických čižiem.

CROSS:

U čižiem určených pre cross je najdôležitejším kritériom ich pevnosť a odolnosť voči nárazom, krúteniu, stláčaniu, zakopnutiu, vykĺbeniu a tak podobne. Materiálom býva pevná koža, alebo plast. A oceľ. Majú podrážku takmer bez dezénu. Nepoviem ti prečo. Skús to uhádnuť sám! Uťahujú sa klipsňami, pretože ti na nohách musia držať ozaj veľmi pevne. Priedušnosť a odvetranie je u nich až druhoradým kritériom, pretože ani najlepšie trénovaný jazdec v nich nepotrebuje vydržať dlhšie, ako pár desiatok minút. Často si ich budeš umývať wapkou, preto by mali odolať aj vodnému delu PZ. Veľmi vítaná je aj aplikácia mnohých pestrých farieb. Netuším prečo, keď sú aj tak väčšinou zasraté od blata... A za toto všetko zaplatíš pokojne okolo 10000!

 Obuv pre Off road
Obuv pre Off road

SUPERŠPORT:

V tomto prípade ti naozaj neodporúčam robiť kompromisy. Potrebuješ pevné čižmy, s čo najtenšou podrážkou, v ktorých budeš mať nohy veľmi citlivé. Je to dôležité, kvôli presnému radeniu a jemnému kontaktu s brzdou. Na takýchto čižmách býva vymeniteľný protektor holene aj slidre. Tie ale asi využijú iba jazdci, ktorí si chodia zajazdiť na uzavretý okruh. Niektoré superšportové čižmy sa vyrábajú s kombinácie kože a plastu, ale mne sa v tomto prípade použitie plastu akosi nepozdáva. Je síce efektný, ale je zároveň aj nepriedušný a horšie odolný voči oteru, ako koža. Minieš na ne minimálne 4500,- Sk.

 Obuv na superšport
Obuv na superšport

...a na záver:

Spolujazdci na motorkách potrebujú presne také isté oblečenie (aj obuv), ako vodiči. Cestujú totiž v rovnakých podmienkach a aj rovnako dlho (väčšinou, hahaha)! Na motorke sa nemôžu pevne držať a nie sú ani v takom strehu ako jazdci a preto v prípade nárazu letia omnoho ďalej...

Vadim, Buldog-Silárd , článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH

Pridané: 29.06.2005 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 97011 | Včera: 178508