Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.02.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 31551 [Testy a predstavenia - Test]
Ráno začínam v sedle 1090 Adventure, a veru nie je čo ľutovať. Už pri testovaní „osekanej“ 1050 som písal, že ten motor sa nemá za čo hanbiť, pretože v spodných a stredných otáčkach ťahal porovnateľne ako 1190. Teraz ale dostal plný výkon a lepšie sa sa mu dýcha. Výkon 1090 je to, čo si ja predstavujem ideálom 100 na 100 (100 k a 100 Nm) na motorku – resp. mierne viac.
Po vysadnutí do sedla som hneď doma, pretože všetko je tu tak ako na modeloch 1190, rovnaký posed, prístrojovka, plexi, ovládače. Zostáva aj systém menu a ovládanie na ľavej rukoväti, ktoré nepovažujem za najšťastnejšie. Položky v menu sú síce prehľadne usporiadané, ale menu je viac. Napríklad na také nastavenie vyhrievaných rukovätí potrebuješ asi 8 klikov (záleží aj kde v menu si, a či si nastavíš do obľúbených, a podobne). Každopádne ja mám radšej na rukoväte vlastné tlačidlo, prepínanie máp napríklad tlačidlom štartéra, ktoré je počas jazdy nevyužité a podobne. Platí ale to, čo som písal aj v minulosti, už po jednom dni v sedle tejto motorky si na systém menu zvykneš a dokážeš ho ovládať dobre aj za jazdy.
My sa motáme cez mesto Catania v rannej premávke a a už asi na treťom kruháči testujem stabilizačný systém MSC. Tetuška v starej fiatke nemá problém sa natlačiť v kruháči priamo predo mňa, i keď ideme v skupine asi 7 - 8 motoriek. Cesta mokrá, asi tak 10 stupňov, plné brzdy a... čistá pohoda – systém od Boschu pracuje neuveriteľne pohotovo a predvídateľne. V pohode i v náklone brzdím a nenastúpil som tetuške cez bočné dvere do fiatky :-) Radosť bola určite obojstranná, a pre mňa navyše novou skúsenosťou, že Sicília je čosi iné ako Taliansko, jazdí sa tu oveľa divokejšie. Prednosť sa tu rieši štýlom drzejší vyhráva...
V meste sa inak s 1090 jazdí veľmi dobre motor je ochotný ťahať odspodu aj od 2000 otáčok, motorka pôsobí ľahkým dojmom, dobre sa s ňou prepletá, v zrkadlách dobrý výhľad.
Z mesta sa vymotávame na diaľnicu, kde môžem okúsiť potenciál plných 125 koníkov. Tu je asi najviac cítiť rozdiel oproti 1050. 1090 už nie je v žiadnom prípade nejakých „chudobným“ príbuzným Adventure rodinky – je to plnohodnotný liter so slušným výkonom. Nie je žiadny problém držať krok s chalanmi na 1290 a na diaľnici je asi jediný rozdiel v tom, že na 1090 nevyskúšam tempomat :-)
Na diaľnici sme sa však dlho nemotali, načo aj. Ideme pomaly do kopcov, ale na môj vkus je Sicília husto osídlená a stále sme akoby v obci. Časom ale cesta pomaly schne, a čo je lepšie, otvára sa cesta stúpajúca na sopku, dediny končia a zákruty pribúdajú. Dostávam teda príležitosť sa pozrieť na športové srdce 1090 a ťahám ju poriadne za uši. Obieham pár jazdcov a užívam si skvelú športovú naháňačku za našim sprievodcom, ktorým je domáci Sicílčan – testovací jazdec Pirelli.
No čo vám poviem, motoricky je 1090 podľa mňa ideál, výkonu tak akurát, nemáte dojem že málo, a zároveň máte pocit, že motorke viete naložiť. Stíhal som aj 1290-kam, i keď na výjazdoch zo zákrut bolo cítiť, že majú sily viac. O to viac som si užíval skvelé brzdy na neskoršie dobrzďovanie do zákrut, a to s veľkou istotou, aj keď sa popri ceste začal objavovať sneh a na ceste miestami naplavený spopečný štrk – stúpali sme totiž na Etnu.
Podvozok napriek tomu, že je z výroby s pevným nastavením, je naladený dobre – ani naozaj ostrá paľba ho nejako výrazne nedostávala do úzkych. A brzdy? Tu sa predsa nešetrilo – radiálne Brembáče sú rovnaké na všetkých modeloch a ABS dáva skvelú istotu.
Z elektroniky je vo výbave k ABS i trakčná kontrolka, čo je super fičúrka, lebo i na mokrej ceste vo výjazde môžeš zatočiť plný šúlec a elektronika to za teba ustojí. A to všetko bez nejakého cukania (čo zabezpečuje elektronický plyn). No a potom sú tu jazdné režimy – palivové mapy, čo ja považujem tak trochu za zbytočnosť. Rain nevyužívam, nevidím na to dôvod, a medzi Street a Sport je malý rozdiel, niekomu môžno môže vadiť ostrejšia reakcia v Sporte na otvorenie plynu.
Za príplatok sa dá dokúpiť Offroad Pack – ABS, ktoré umožňuje zablokovať zadné koleso a jazdiť v teréne šmykom, offroad režim trakčnej kontroly, ktorý dovoľuje až 100 % preklz zadného kolesa a offroad jazdný mód (mapa).
Skvelý výkon motora, ideálny pomer výkon/krútiak, ergonómia posedu na cestu, slušná elektronická výbava – náklonové ABS a trakčná kontrola | nenastaviteľný podvozok, systém menu chce zvyk, riadidlá nízko pre jazdu v stupačkách |
1090 sa ukazuje ako skvele vybavený bike, so slušným litrovým výkonom, dobrou elektronickou výbavou, zábavný na jazdenie po cestách, ktorý sa nezľakne ani ľahšieho terénu. Kto chce viac offroad, môže siahnuť po 1090 R. Zároveň má v kubatúre jeden z najvýkonnejších motorov, nízko sedlo, bude dostupný aj v 35 kW verzii a cenovo je najdostupnejším oranžovým Adventure. Ak si nepotrepíš na najnovšie elektronické fičúrky a nemusíš mať najväčší výkon v okrese, tak môže byť pre teba ideálnou voľbou.
Prvé čo ma napadlo pri predstavení 1090 bolo, že KTM pripravila konkurenta pre Africu - to ale platí v podobe modelu 1090 R. Cestnejšiu 1090 porovnám najprv s cestnejšími konkurentmi. Vidlicový dvojvalec majú v ponuke dnes Suzuki a Ducati. V-Strom 1000 prešiel omladzovacou kúrou, výkonovo trochu zaostáva, ale paradoxne je ľahší ako KTM, má nastaviteľný podvozok a viac ako o tisícku nižšiu cenovku. Ducati pre 2017 vytasila do boja malú Multistradou 950. Talianka i s menšej kubatúry loví slušný výkon a poráža KTM v hmotnosti, no cenovo už takmer KTM dorovnáva. Ak pridáme jeden valec, máme tu športovo zameraný Triumph Tiger Sport 1050, ktorý má výkon i hmotnosť ako cez kopirák a je stále o pár stoviek lacnejší. Kawasaki môže ponúknuť svojho štvorvalcového Versysa 1000, ktorý je z konkurentov najťažší, ale stále s cenovkou nižšou ako 1090.
V druhej várke som si nechal konkurentov pod liter. Yamaha má ľahký a obratný Tracer 900, ktorý z o 200 kubíkov menšieho motora doluje až 115 koní, je zo všetkých najľahší a cenovka je pod 10 tisíc eur. Honda má zaujímavý V4 Crossrunner, ktorý je motoricky najmenší a aj trochu ťažší, ale tiež s dobrou cenou. BMW už trochu zaostáva so svojou 800-vkou, výkonovo je však ľahká a cenovo o 1500 eur nižsie. No a na záver som si nechal Africa Twin, ktorej ale pochopiteľne bude viac konkurovať 1090 R. Afrika je slabšia (drží 70 kW pravdepodobne kvôli A2 legislatíve), no je ľahšia, je viac zameraná do terénu, má porovnateľnú výbavu, ale má možnosť voľby automatickej prevodovky - čo zatiaľ nemá žiadny konkurent. Cenovo je tesne pod KTM.
Zastavujeme na ceste na úbočí sopky a ani netuším, prečo práve na tomto mieste. KTM pripravilo prekvapenie: dostávame prilby ako do bane a čelovky. Hneď vedľa cesty je totiž vstup do lávového kanálu, ktorý zostal po erupcii z roku 1792. Ideme dnu spolu aj so sprievodcom, ktorý vysvetľuje ako tieto kanály vznikajú a ako sa vďaka nim horúca láva dostane aj do vzdialenosti viac ako 10 km od miesta erupcie.
Tento kanál má cca 200 rokov, je tesne pod povrchom, a tak na strope už miestami trčia korene rastlín, ktoré sú na povrchu. Ideme asi 200 m dovnútra, aby sme si pozreli i spiacich netopierov a koniec kanálu. Na etne je veľa takýchto kanálov a mnohé sú voľne prístupné, tento je hneď vedľa cesty a bol objavený práve pri jej výstavbe. Ak pôjdete okolo, určite sa tam skočte pozrieť – miesto som pridal do tipov na výlet: Lávová jaskyňa, Etna
Na povrch sme sa dostali v poriadku a čakalo nás fotenie v naozaj fotegenickej sopečnej scenérii – počasie si však hrá svoje divadlo, a keďže sme poriadne vysoko, mraky, ktoré sa prihnali a zahalili Etnu do nepreniknuteľnej hmly, nás vyhnali na iné miesto fotenia. Aj video som točil v takej hmle, že som mal problém vidieť auto s kameramanom... Po fotení ale presadám do sedla Super Advíka, o čom sa dočítaš na ďalšej strane.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Suzuki | Ducati | Triumph | Kawasaki |
Model: | 1090 Adventure | V-Strom 1000 | Multistrada 950 | Tiger Sport 1050 | Versys 1000 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec do L (4T) | radový trojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 1037 ccm | 937 ccm | 1050 ccm | 1043 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot. | 100.6 k (74.0 kW) / 8000 ot. | 113.0 k (83.1 kW) / 9000 ot. | 126.5 k (93.0 kW) / 9475 ot. | 120.0 k (88.2 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107 Nm / 5750 ot. | 101 Nm / 4000 ot. | 96.2 Nm / 7750 ot. | 106 Nm / 7000 ot. | 102 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 11.3:1 | 12,6:1 | 11.7:1 | 10.3 :1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 100 x 66 mm | 94 x 67,5 mm | 79 x 71.4mm | 77 x 56 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 170 mm | 140 mm | 150 mm | |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 170 mm | 150 mm | 150 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová, 4-piestikové radiálne stremene | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | dvoj kotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 310 mm | 320 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 110/80-R19 | 120/70 R19 | 120/70 ZR 17 | 120/70ZR17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestokový strmeň | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 260 mm | 265 mm | 255 mm | 250 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 150/70-R17 | 170/60 R17 | 180/55 ZR 17 | 180/55ZR17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | 205 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | 228 kg | 229 kg | 235 kg | 250 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 850 mm | 840 mm | 830 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1555 mm | 1594 mm | 1540 mm | 1520 mm |
Dĺžka: | 2285 mm | 2280 mm | 2150 mm | 2240 mm | |
Šírka: | 865 mm | 995 mm | 835 mm | 895 mm | |
Výška: | 1410 mm | 1470 mm | 1310 mm | 1400 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 165 mm | 150 mm | ||
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 20 l | 20 l | 21 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.4 l/100km | 5.3 l/100km | 5.5 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 277 km | cca 283 km | cca 286 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 12 000 | 15 000 | 12000 km | |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | nie | nie | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | nie | |||
LED smerovky: | nie | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | nie | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | ||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP | 12V zásuvka | 12V zásuvka | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur | Cena 9/2017: 11 490 eur | Cena 9/2017: 12 490 eur Výbavové balíky: Touring pack (bočné kufre 58L, centrálny stojan) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, hliníkový kryt nádržky prednej brzdy, záslepky do rámu) Urban pack (zadný kufor 48L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryty motora, kryt chladiča, padací rám) | Cena 9/2017: cca 12 410 eur | Cena 9/2017: 12 595 eur |
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Yamaha | Honda | BMW | Honda |
Model: | 1090 Adventure | Tracer 900 | Crossrunner | F 800 GS | CRF1000L Africa Twin |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | ||||
Kategória: | Cestovné enduro | Športovo cestovná | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | štvorvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 847 ccm | 782 ccm | 798 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 10250 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107 Nm / 5750 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. | 75 Nm / 8500 ot. | 83 Nm / 5750 ot. | 98 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 11.5 : 1 | 11.8:1 | 12:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 78 x 59.1 mm | 72 x 48 mm | 82 x 75.6 mm | 92 x 75.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie PGM-FI | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 137 mm | 145 mm | 230 mm | 230 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 130 mm | 148 mm | 215 mm | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová (ABS) | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 298 mm | 310 mm | 300 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 120/70-17 | 120/70-R17M/C | 90/90-21 54 V | 90/90-R21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 245 mm | 256 mm | 265 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 180/55-17 | 180/55-R17M/C | 150/70-R17 69 V | 150/70-R18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | 191 kg | 208 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | 210 kg | 242 kg | 214 kg | 228 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 845 mm | 815 mm | 880 mm | 870 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1440 mm | 1475 mm | 1578 mm | 1575 mm |
Dĺžka: | 2160 mm | 2190 mm | 2320 mm | 2335 mm | |
Šírka: | 950 mm | 870 mm | 945 mm | 875 mm | |
Výška: | 1345 mm | 1360 mm | 1350 mm | 1475 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 135 mm | 165 mm | 250 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 18 l | 20.8 l | 16 l | 18.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.4 l/100km | 4.5 l/100km | 5.6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 288 km | cca 266 km | cca 251 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | nie | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | nie | nie | nie | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | nie | nie | nie | za príplatok | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | ||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP | plne nastaviteľný podvozok | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur | Cena 6/2017: 10 590 eur | Cena 6/2017: 12 190 eur | Cena 05/2017 11 150,-EUR | Cena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: V sedle KTM 1290, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 27.02.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 41918 | Včera: 161104